Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waddenzee wat moet er mee

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 06:58 #742904

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Stel je wilt voor het eerst de waddenzee op naar de eilanden.
Wat moet je allemaal aanboord hebben en wat is verplicht dit met betrekking tot veiligheid.
Papieren certificaten ? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 07:15 #742911

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8136
Op zich hoe je je alleen te kunnen identificeren als je een zeesluis doorgaat. Praktijk is dat er zelden gecontroleerd wordt.

Papieren / certificaten hetzelfde als ander groot binnenwater. Voor ons type bootjes (gemiddeld gesproken) dus niets vereist. Marifoon + bedieningscertificaat zeer aan te raden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 07:16 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 07:18 #742913

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1407
De regelementen (ANWB Wateralmanak deel 1), indien een marifoon aan boord het bedieningscertificaat.

Verder niks verplicht, hooguit verstandig.

Gewoon beetje inlezen en een afweging maken wat je wel en niet doet.
Fox 22 site - veiligheidsuitrusting
Toerzeilers - veiligheidsuitrusting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 07:25 #742918

Als je boot van na `1985 is moet je wel een aankoopbewijs (wat overigens ook wel handig is om te hebben of eventueel een ICP) met daarop de vermelding dat BTW is betaald of een speciale BTW verklaring kunnen overleggen.
Ik heb begrepen dat er bijv. bij de sluizen in de afsluitdijk en ook bij douanehavens zoals Terschelling Harlingen ,Lauwersoog en Delfzijl wel eens gecontroleerd wordt op BTW papieren.Weliswaar vooral bedoeld voor boten die van buiten de EU komen maar dat kunnen ze bij een controle uiteraard niet meteen zien en een bewijs dat de BTW is betaald moet je ook hebben als je nooit met je boot verre reizen maakt.
Gebruik de zoekfunctie maar eens , er is al veel over geschreven op dit forum.Googel eventueel ook eens op pleziervaartuigen , BTW en controles.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 07:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 07:56 #742929

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Oke bedankt blijkt dat dus niets verplicht is en alles mag op vrijwillige basis mits je boot maar >24FT is en de juiste Cat is.
Wel verstandig is dus:
Marifoon + Zwemvesten + waterkaarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:02 #742931

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8136
marcs schreef :
Oke bedankt blijkt dat dus niets verplicht is en alles mag op vrijwillige basis mits je boot maar >24FT is en de juiste Cat is.
Wel verstandig is dus:
Marifoon + Zwemvesten + waterkaarten

Groter dan 24ft en categorie heeft er niets mee te maken.

Almanak deel 1 (of andere vorm van BPR) moet wel mee.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:08 #742934

Radarreflector.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:27 #742939

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Koezt schreef :
Almanak deel 1 (of andere vorm van BPR) moet wel mee.

Dat zou helemaal niet genoemd moeten worden, in dit verband.
Ik ga er vanuit dat TS weet dat ie op elk vaarwater waar het BPR geldt (het overgrote deel van het Nederlandse binnenwater) dat BPR aan boord moet hebben.

Dat wist je toch, Marc?
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 08:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:44 #742947

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ja heb de digitale versie altijd mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:50 #742948

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8136
En misschien wel handig, een kaart en een gps.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 08:57 #742953

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ook deze heb ik digitaal mee en ook nog op papier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 09:29 #742966

voldoende lange lijnen voor afmeren op getijdenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 09:29 #742967

Als er kinderen mee gaan; wasknijpers en een klosje touw om krabben te vangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 10:33 #742982

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3261
Getijtafels, digitaal (quicktide) of papier.

Kaarten even up to date brengen voor vertrek; er verandert meer dan op stilstaand water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 10:38 #742984

Voldoende ankergerei.
Als ik de verhalen moet geloven zijn de havens op de eilanden erg vol in het "seizoen"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 10:48 #742990

waddenhavens.nl

Super site. Als je geen spannende dingen gaat doen eigenlijk niet eens getijtafels nodig. Donkeyproof ongeveer. Gaan uit van een "gemiddeld" jacht, dus als je denkt langzamer of sneller te zijn kun je iets eerder of later weg. Door het tij en de stroming maakt het echter niet zo veel uit hoe snel je vaart. Het tij gaat als een "golf" door de zee. Snelle boten varen voor de golf uit en hebben minder stroomvoordeel, langzamere boten worden "meegenomen" door de golf van hoge stroming. Dat vlakt alles een beetje uit.

Top tip voor het hoogseizoen, als je het niet erg vind dat de tocht wat langer is; ga een uur of meer eerder weg dan de tabellen. Dan heb je de grootste kans op een plek in de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 11:26 #743000

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3261
Kweenie hoor, maar ik zou op die vaaradviezen van waddenhavens niet blind varen.
Ik citeer:

"Schiermonnikoog > Ameland, 3 uur voor HW Schiermonnikoog
Maximale diepgang ca. 130 cm *)"

3 uur voor Hoog kom je met 130 de haven echt niet uit.

Voor het Westwad ligt het natuurlijk wat minder kritisch, maar het is slimmer om zelf te begrijpen waarom je dingen doet.
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 11:27 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 11:32 #743003

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Vlieter1 schreef :
Kweenie hoor, maar ik zou op die vaaradviezen van waddenhavens niet blind varen.
Ik citeer:

"Schiermonnikoog > Ameland, 3 uur voor HW Schiermonnikoog
Maximale diepgang ca. 130 cm *)"

3 uur voor Hoog kom je met 130 de haven echt niet uit.

Voor het Westwad ligt het natuurlijk wat minder kritisch, maar het is slimmer om zelf te begrijpen waarom je dingen doet.

Het aardige is natuurlijk dat TS vaart met een MacGregor en dat is, hoe je het ook wendt of keert, geen AWB. Het zou dus zomaar kunnen dat TS ook meteen zijn ervaring met droogvallen gaat uitbreiden.

Met een MacGregor en een goeie droogvalplek heb je geen haven meer nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 11:51 #743010

boarderbas schreef :
waddenhavens.nl

Snelle boten varen voor de golf uit en hebben minder stroomvoordeel, langzamere boten worden "meegenomen" door de golf van hoge stroming. Dat vlakt alles een beetje uit.

Als je echt voor de getijgolf uit wilt varen zul je toch minstens een knoop of 40 moeten varen want zo hard gaat die getijgolf ongeveer op open water , op het wad en de zeegaten ongeveer 20 knopen.
Lijkt me wat veel voor een normaal zeiljacht .
Tussen HW Zeebrugge en Den Helder bijv. ligt 3 uur en dat is 120 zeemijl rechte lijn.De hele Nederlandse kust is ongeveer 6 uur.
Vandaar dat het getij altijd (heelaas) sneller gaat dan je kunt zeilen.
De meeste winst kun je daarom halen met zorgvuldig plannen .Bijv. zodat je precies bij de kentering op de juiste plek bent en daardoor continue stroom mee hebt.
Op de wadden kan dat omdat de stroming onder de eilanden immers ongeveer halverwege op het wantij punt omkeert. Op zee langs de kust gaat dat uiteraard niet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 12:07 #743016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Het enige wat verplicht is, áls je een marifoon hebt: uitluisteren op het goede kanaal en een bedieningcertificaat en vergunning.

BPR. Art.4.05 Gebruik van en uitrusting met marifoon

8. Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust meteen marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein schip dat is uitgerust met
meer dan één marifoon.

4. Een varend (groot) schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--schip
verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de veiligheid van de
scheepvaart noodzakelijke berichten geven.

Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het schip--schip
verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--schip kanaal is kanaal
10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 12:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 12:57 #743033

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
waddenhavens.nl

Snelle boten varen voor de golf uit en hebben minder stroomvoordeel, langzamere boten worden "meegenomen" door de golf van hoge stroming. Dat vlakt alles een beetje uit.

Als je echt voor de getijgolf uit wilt varen zul je toch minstens een knoop of 40 moeten varen want zo hard gaat die getijgolf ongeveer op open water , op het wad en de zeegaten ongeveer 20 knopen.
Lijkt me wat veel voor een normaal zeiljacht .
Tussen HW Zeebrugge en Den Helder bijv. ligt 3 uur en dat is 120 zeemijl rechte lijn.De hele Nederlandse kust is ongeveer 6 uur.
Vandaar dat het getij altijd (heelaas) sneller gaat dan je kunt zeilen.

Daarbij komt dat de getijdegolf in de Waddenzee eigenlijk vooral loopt bij opkomend tij. Bij afgaand water loopt het wad gewoon leeg en is er van een getijdegolf geen sprake.
Het verhaal van Bas is (sorry, Bas) onzin.
De getijdegolf is van voet tot top inderdaad gemiddeld iets meer zes uur lang en als je ergens na de voet (LW) en voor de top (HW) zit met je boot, dan heb je stroom mee. Zit je tussen de top en de daaropvolgende voet (weer LW) dan heb je stroom tegen. Van de getijdegolf voorblijven is voor een waterverplaatsende boot van beperkte lengte geen sprake.
De getijdegolf loopt van zuid naar noord en van west naar oost langs de Nederlandse kust. Wie van noord naar zuid zeilt heeft dus wel korter stroom mee, omdat ie tegen de getijdegolf in vaart..

Overigens zit tussen HW Vlissingen en HW Den Helder ongeveer 6,5 uur, dus tussen Zeebrugge en Den Helder zal nog wat meer tijd zitten. Als die 120 zeemijlen tussen Zeebrugge en Den Helder kloppen, dan doet die getijdegolf dus geen 40 knopen, maar een knoop of 17 - 18.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 13:17 #743044

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Meneer Lodewijk dat klopt lijkt me de volgende uitdaging. En inderdaad mijn macgregor steekt 0,35 tot 1,90 dus de kans dat ik vast loop is klein. Moet alleen mooi weer zijn en liefst rustig zeker voor de eerste keer buiten. B) Krijg steeds meer kriebels :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 13:30 #743048

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
marcs schreef :
Meneer Lodewijk dat klopt lijkt me de volgende uitdaging. En inderdaad mijn macgregor steekt 0,35 tot 1,90 dus de kans dat ik vast loop is klein. Moet alleen mooi weer zijn en liefst rustig zeker voor de eerste keer buiten. B) Krijg steeds meer kriebels :whistle:

Als je mij "meneer" noemt, moet ik jou dan "jongetje" noemen?

Mooi rustig weer (met een goeie 3 bft wind) is wat we allemaal willen, trouwens..
Qua buiten: als je eIJsselmeer gewend bent, is de Waddenzee niet zo heel veel meer "buiten". Met rustig weer en goed vooruitzichten kan droogvallen eigenlijk overal. Wordt er meer dan 3 bft voorspeld, dan liefst droogvallen in de beschutting van een hogerwal. Onder de eilanden bijvoorbeeld bij alles tussen NW en NO.
Het mooie van 35 cm diepgang is overigens, dat 35 cm water zelfs bij een windje vijf nog geen serieuze golfslag oplevert en je bij gaan staan en bij loskomen nauwelijks zult 'bonken'. Comfortabel droogvallen met een MacGregor kan dus al gauw.

Veel plezier, in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 13:31 #743050

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
waddenhavens.nl

Snelle boten varen voor de golf uit en hebben minder stroomvoordeel, langzamere boten worden "meegenomen" door de golf van hoge stroming. Dat vlakt alles een beetje uit.

Als je echt voor de getijgolf uit wilt varen zul je toch minstens een knoop of 40 moeten varen want zo hard gaat die getijgolf ongeveer op open water , op het wad en de zeegaten ongeveer 20 knopen.
Lijkt me wat veel voor een normaal zeiljacht .
Tussen HW Zeebrugge en Den Helder bijv. ligt 3 uur en dat is 120 zeemijl rechte lijn.De hele Nederlandse kust is ongeveer 6 uur.
Vandaar dat het getij altijd (heelaas) sneller gaat dan je kunt zeilen.

Daarbij komt dat de getijdegolf in de Waddenzee eigenlijk vooral loopt bij opkomend tij. Bij afgaand water loopt het wad gewoon leeg en is er van een getijdegolf geen sprake.
Het verhaal van Bas is (sorry, Bas) onzin.
De getijdegolf is van voet tot top inderdaad gemiddeld iets meer zes uur lang en als je ergens na de voet (LW) en voor de top (HW) zit met je boot, dan heb je stroom mee. Zit je tussen de top en de daaropvolgende voet (weer LW) dan heb je stroom tegen. Van de getijdegolf voorblijven is voor een waterverplaatsende boot van beperkte lengte geen sprake.
De getijdegolf loopt van zuid naar noord en van west naar oost langs de Nederlandse kust. Wie van noord naar zuid zeilt heeft dus wel korter stroom mee, omdat ie tegen de getijdegolf in vaart..

Overigens zit tussen HW Vlissingen en HW Den Helder ongeveer 6,5 uur, dus tussen Zeebrugge en Den Helder zal nog wat meer tijd zitten. Als die 120 zeemijlen tussen Zeebrugge en Den Helder kloppen, dan doet die getijdegolf dus geen 40 knopen, maar een knoop of 17 - 18.

Oeps :blush: zie het al , verkeerd gekeken op Quicktide :whistle:
Bedankt voor de correctie.
Mat een snelle catamaran of een VO70 moet je dat dus eigenlijk wel bij kunnen houden of overtreffen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waddenzee wat moet er mee 07 juni 2016 13:35 #743052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Yellow Boat schreef :
Mat een snelle catamaran of een VO70 moet je dat dus eigenlijk wel bij kunnen houden of overtreffen :whistle:
Ad

Je zult in ieder geval moeten planeren of varen met een waterverplaatser van pakweg 50 m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl