Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep verkeer in TSS

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 07:37 #1196352

Ik ben blij met de reactie van 3 noreen want op 16 uitluisteren op zee (of oosterschelde/ steenbank/ vlissingen etc de betreffende blokkanalen) is bij mij al jaren de standaard.
Ik moet zeggen dat oproepen op 16 en dan verhuizen naar een ship-ship kanaal de dekfacto standaard is zoals ik hem ervaren heb (ik weet ff niet beter maar heb mijn marcom B al weer een paar jaar geleden gehaald).
Is dit zeg 10 jaar geleden veranderd in de regelgeving en hebben we naast gedoe over kanalenpakketten nu ook officiële en feitelijke standaarden?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 08:10 #1196362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
ISO788 Hans schreef :
Ik ben blij met de reactie van 3 noreen want op 16 uitluisteren op zee (of oosterschelde/ steenbank/ vlissingen etc de betreffende blokkanalen) is bij mij al jaren de standaard.
Ik moet zeggen dat oproepen op 16 en dan verhuizen naar een ship-ship kanaal de dekfacto standaard is zoals ik hem ervaren heb (ik weet ff niet beter maar heb mijn marcom B al weer een paar jaar geleden gehaald).
Is dit zeg 10 jaar geleden veranderd in de regelgeving en hebben we naast gedoe over kanalenpakketten nu ook officiële en feitelijke standaarden?

Reeds in 1999, 21 jaar slechts.
Helaas begrijpen én jachtgebruikers en veel cursussen niet altijd de essentie of houden niet wijzigingen bij.
"men" denkt dat het GMDSS een statisch geheel is en is onbekend dat het elk jaar wel iets wijzigt.

Dit is veelal te wijten aan cursussen met beperkte diepgang van de cursusleider en niet weten óf en waar hij moet zoeken.
Verder is het ook vaak te wijten aan een standaard stukje desinteresse van de gebruiker. (ver van z'n bed show).

Ik ben nu ruim 3 jaar gestopt met lesgeven en zou dus ook weer goed moeten inlezen wat de veranderingen allemaal kunnen zijn en gewijzigde details.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 08:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 08:14 #1196369

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Maar hoe zit het dan met gebruik van kanaal 72 rond A'dam ? Weten die slepers niet dat er iets veranderd is ? Iedereen mag dat kanaal toch volgens de REGELS gebruiken voor niet nautisch verkeer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 08:15 #1196370

@WADnWIND Ik zal de RYA eens aan gaan schrijven dat hun syllabus onjuist is.

(Serieus, de enige referentie aan “calling on Ch13” is impliciet in het extract uit IMO-resolutie A.954 die ze opnemen als appendix I aan hun Annex D. In het kanalenoverzicht is Ch13 voor “Bridge to Bridge Working”, andere kanalen zijn “Ship to Ship” [edit: alleen sommige, uiteraard, niet alle andere], en alleen Ch16 vermeldt “calling”.)

¯\_(ツ)_/¯ Zo lang GMDSS niet verplicht is voor jachten, en je er dus niet van uit kan gaan dat een ander jacht op Ch13 luistert, ga ik voor de universele aanpak die altijd werkt, ongeacht de tegenpartij. En dan zwaai ik fijn met mijn RYA SRC.
Bootloos, maar zoekende.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 08:38 door drwingnut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 08:31 #1196379

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Ik zit even te zoeken bij de imo.org (en bij datema.nl omdat ze die noemen als officiële distributeur) op termen als GMDSS en manual, maar dat levert niet veel recents op. Wat ik wel vind is dat er in 2019 nog een nieuwe uitgave van is gedaan. Waar kun je uptodate informatie vinden?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 08:54 #1196390

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Wadloper schreef :
Overigens is de voorstelling van "jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien" ook enigszins een hyperbool.

Toon maar aan dat het overdreven is :cheer:! Iedere jachtschipper die op de volgende ZF meeting mij vertelt dat hij op open water een DSC verbinding tot stand heeft gebracht met een beroepsschipper hou ik de hele avond vrij van drank. Dat geldt zeker ook voor jou, wadloper, en voor wadnwind. disclaimer: aanbieding uitsluitend geldig binnen regels van goed zeemanschap :).
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 09:06 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 09:10 #1196398

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
ironman schreef :
Wadloper schreef :
Overigens is de voorstelling van "jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien" ook enigszins een hyperbool.

Toon maar aan dat het overdreven is :cheer:! Iedere jachtschipper die op de volgende ZF meeting mij vertelt dat hij op open water een DSC verbinding tot stand heeft gebracht met een beroepsschipper hou ik de hele avond vrij van drankjes. Dat geldt zeker ook voor jou, wadloper, en voor wadnwind. disclaimer: aanbieding uitsluitend geldig binnen regels van goed zeemanschap :).

Even voor het goeie begrip: je suggereert iets van onrust en haast als er een schip op "ramkoers" blijkt liggen. Voor wie z'n AIS met enige regelmaat consulteert is die haast geen punt. In de praktijk zit je meestal een paar minuten te kijken hoe de CPA zich ontwikkelt. Je heb zeeën van tijd om die MMSI in te voeren.

Ik heb overigens nog nooit een schip individueel opgeroepen. Maar je aanbod zal ik in gedachten houden voor de volgende ZF-meeting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 09:17 #1196404

De combi van marifoon met ais maakt volgens mij het redelijk eenvoudig een doc call op te zetten met een ais target. gewoon uit het lijstje de juiste selecteren (SH 2100). Toegegeven, ik heb het wel eens bekeken maar nooit gebruikt. Gewoon ff overleg op 16 starten en klaar.
Hoe moet dat in de praktijk wanneer dual watch niet gebruikt mag worden en je 16 moet uitluisteren en opgeroepen wordt op 13? Moet iedereen dan standaard 2 marifoons (en antennes etc..) aan boord hebben en aanhebben staan? ik heb een opgeladen mobiele marifoon in een graag zitten voor de rest alles op de vaste installatie (en dus geen dual watch)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 09:25 #1196406

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
drwingnut schreef :
Zo lang GMDSS niet verplicht is voor jachten, en je er dus niet van uit kan gaan dat een ander jacht op Ch13 luistert, ga ik voor de universele aanpak die altijd werkt, ongeacht de tegenpartij.

Dat lijkt mij een serieus punt. AIS is voor jachten evenmin verplicht. Het is jachten echter niet verboden om op zee te varen en TSS-en over te steken.
Omwille van de algemene veiligheidmoeten zeker díe jachten het dan maar doen zoals het kán i.p.v. hoe het moet.

Het wordt natuurlijk anders als het gebruik van AIS en GMDSS verplicht wordt voor iedere boot die daarover beschikt. Tenslotte moet in Nederlands iedereen die een marifoon heeft uitluisteren op het blokkanaal of kanaal 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 09:49 #1196414

Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.
Wanneer 13 het standaard oproep kanaal is mag dat wel ens duidelijk gecommuniceerd worden ook vanuit het agentschap.
Ik hou het voorlopig maar op 16 als nood- en oproepkanaal op zee wanneer er geen ander blokkanaal van toepassing is.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 09:51 #1196415

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Wat is had begrepen is dat je niet oproept op 13, maar oproept via DSC en dan als kanaal 13 kiest als het doel van de communicatie 'navigation safety' is.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:19 #1196421

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Wadloper schreef :
Kan met een marifoon, die ook AIS ingebouwd heeft, met de AIS-functie een daarop zichtbaar schip zonder inkloppen van de MMSI direct met een Individual DSC-call worden opgeroepen?

Ik denk dat strikte navolging van de GMDSS regels mbt DSC gebruik alleen praktisch haalbaar is met geintegreerde of gekoppelde DSC en AIS installaties. Op SOLAS schepen zal dat vast wel standaard zijn. Er is een NMEA bericht waarmee je vanaf een (AIS-)plotter een DSC oproep kunt initieren, en waarmee je zulke koppelingen kunt bouwen. Maar dat staat mijlenver af van de werkelijkheid van jachtschippers en opleiders die terecht zeggen dat niemand zo werkt, en daarmee een self-fulfilling prophecy in stand houden.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 10:20 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:32 #1196425

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ISO788 Hans schreef :
Wanneer 13 het standaard oproep kanaal is mag dat wel ens duidelijk gecommuniceerd worden ook vanuit het agentschap.
Ik hou het voorlopig maar op 16 als nood- en oproepkanaal op zee wanneer er geen ander blokkanaal van toepassing is.

Lijkt me verstandig. Iedereen met recente ervaring op een van de drukst bevaren stukjes zee ter wereld (Kanaal/Noordzee) weet wat de dagelijkse praktijk is: oproep op 16, eventueel heel kort overleg op dit kanaal of (doorgaans) overschakelen naar werkkanaal voor schip-schip overleg.

Als het de bedoeling is geweest om 13 als oproepkanaal in te voeren op zee lijkt die actie me vooralsnog mislukt.

DSC oproepen op zee [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 14:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:32 #1196426

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
ironman schreef :
Wadloper schreef :
Overigens is de voorstelling van "jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien" ook enigszins een hyperbool.

Toon maar aan dat het overdreven is :cheer:! Iedere jachtschipper die op de volgende ZF meeting mij vertelt dat hij op open water een DSC verbinding tot stand heeft gebracht met een beroepsschipper hou ik de hele avond vrij van drank. Dat geldt zeker ook voor jou, wadloper, en voor wadnwind. disclaimer: aanbieding uitsluitend geldig binnen regels van goed zeemanschap :).
Ik wil me bij deze aanmelden voor een avond gratis drank :laugh:

Ik heb via dsc alleens contact gekregen met een zwalkende visser die niet reageerde op kanaal 16.

Zelfde geld voor schip in de dw route tijdens een oversteek van ijmuiden naar lowestoft
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:42 #1196428

ironman schreef :
Wadloper schreef :
Kan met een marifoon, die ook AIS ingebouwd heeft, met de AIS-functie een daarop zichtbaar schip zonder inkloppen van de MMSI direct met een Individual DSC-call worden opgeroepen?

Ik denk dat strikte navolging van de GMDSS regels mbt DSC gebruik alleen praktisch haalbaar is met geintegreerde of gekoppelde DSC en AIS installaties. Op SOLAS schepen zal dat vast wel standaard zijn. Er is een NMEA bericht waarmee je vanaf een (AIS-)plotter een DSC oproep kunt initieren, en waarmee je zulke koppelingen kunt bouwen. Maar dat staat mijlenver af van de werkelijkheid van jachtschippers en opleiders die terecht zeggen dat niemand zo werkt, en daarmee een self-fulfilling prophecy in stand houden.

die integratie is er bij meerdere merken.. de SH 2000 serie heeft het (net nog ff de manual er op nageslagen) maar ook bij icom etc.. zijn die geïntegreerde marifoons beschikbaar. Met een externe AIS vraagt dat idd standaardisatie van het NMEA bericht en de koppeling tussen vhf en AIS...en de goedkopere VHF's kunnen dat vaak niet omdat je die lijst niet goed in beeld krijgt.. dan blijft inkloppen het alternatief.
Maar die SH marifoons zijn niet duur en doen het prima (en dit dus ook). Ik ga het eens proberen want ook via 16 krijg je niet altijd contact.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:52 #1196433

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
ironman schreef :
Wadloper schreef :
Overigens is de voorstelling van "jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien" ook enigszins een hyperbool.

Toon maar aan dat het overdreven is :cheer:! Iedere jachtschipper die op de volgende ZF meeting mij vertelt dat hij op open water een DSC verbinding tot stand heeft gebracht met een beroepsschipper hou ik de hele avond vrij van drank. Dat geldt zeker ook voor jou, wadloper, en voor wadnwind. disclaimer: aanbieding uitsluitend geldig binnen regels van goed zeemanschap :).

Buiten het feit dat het mij erg regelmatig wel lukt, heb je aan mij een goedkope: ik drink geen alcohol.
Ik wordt ook wel eens opgeroepen door collega bemanningsleden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:54 #1196434

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
ISO788 Hans schreef :
Agentschap verwijst zelf expliciet naar de website varendoejesamen.
Daar staat dat je op 10 (binnen water) of op 16 (zee, IJsselmeer, ooster en westerschelde) moet uitluisteren of op blok kanaal.
Wanneer 13 het standaard oproep kanaal is mag dat wel ens duidelijk gecommuniceerd worden ook vanuit het agentschap.
Ik hou het voorlopig maar op 16 als nood- en oproepkanaal op zee wanneer er geen ander blokkanaal van toepassing is.

Het uitluisteren die je in principe voor NSV (Nood-Spoed-Veiligheids verkeer), niet om te luisteren of je opgeroepen wordt door de buurman.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 10:55 #1196435

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
PvO schreef :
Ik wil me bij deze aanmelden voor een avond gratis drank :laugh:

Jammer dat je geen vrouw lijkt te zijn maar een deal is een deal :laugh:
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:05 #1196440

Moeten we nog bewijs overleggen? Ik heb bijna wekelijks succesvol DSC contact :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:20 #1196448

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Nou, het zou wel helemaal in lijn zijn met mijn intentie als jij hier in dit draadje uit de doeken doet waarom het jou wel lukt om je te conformeren aan de GMDSS regels, terwijl de rest van alle jachtschippers stoer uitlegt waarom ze dat niet doen of niet kunnen doen.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:34 #1196454

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
ironman schreef :
Nou, het zou wel helemaal in lijn zijn met mijn intentie als jij hier in dit draadje uit de doeken doet waarom het jou wel lukt om je te conformeren aan de GMDSS regels, terwijl de rest van alle jachtschippers stoer uitlegt waarom ze dat niet doen of niet kunnen doen.

Over welke groep zegt dat het meest? :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:46 #1196459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
ironman schreef :
Nou, het zou wel helemaal in lijn zijn met mijn intentie als jij hier in dit draadje uit de doeken doet waarom het jou wel lukt om je te conformeren aan de GMDSS regels, terwijl de rest van alle jachtschippers stoer uitlegt waarom ze dat niet doen of niet kunnen doen.

Het ligt iets anders, denk ik. Bijna iedereen in deze discussie kan het. Maar de meesten doen het niet. Enerzijds omdat velen dat MMSI-nummer handmatig moeten invoeren. Anderzijds omdat op zee gewoon oproepen op 16 en gesprek vervolgen op een ander kanaal nog steeds een geaccepteerde praktijk is.

Moeilijker moet je het niet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:49 #1196460

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
ISO788 Hans schreef :
Hoe moet dat in de praktijk wanneer dual watch niet gebruikt mag worden en je 16 moet uitluisteren en opgeroepen wordt op 13? Moet iedereen dan standaard 2 marifoons (en antennes etc..) aan boord hebben en aanhebben staan? ik heb een opgeladen mobiele marifoon in een graag zitten voor de rest alles op de vaste installatie (en dus geen dual watch)

Op zee mag dual watch wèl, als ik me niet vergis. Of het ook kàn met elke marifoon is wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:50 #1196461

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
WADnWIND schreef :
Over welke groep zegt dat het meest? :whistle:

Dat weet ik echt nog niet. De professionele wereld kent veel mensen die regeltjes domweg opvolgen, zonder naar de achtergrond van die regeltjes te kijken. Wat mij betreft zijn de GMDSS regels opgesteld met SOLAS-schepen primair in gedachten, en EDIT is daarmee onzekerheid gecreeerd voor niet-SOLAS-schepen. Er kan misschien wel meer zeemanschap schuilen bij die koppige jachtschippers dan bij de professionele zeeman. Of niet. Ik probeer die nuance te zoeken tussen alle stellige standpunten, maar ik zie wel de vooruitgang in het gebruik van DSC.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 12:15 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 11:54 #1196462

en dat is dan wel de waarde van deze discussie vind ik..
de geaccepteerde praktijk was in mijn hoofd ook de bedoelde praktijk.
Ik zal eens vaker een individuele oproep doen via ais (en bijvoorbeeld bevriende schepen in het geheugen opslaan zodat ik ze ook kan vinden zonder dat zij hun ais transponder aan hebben staan. ( De meeste hebben alleen een ais ontvanger) Met GSM dekking zal dat de andere geaccepteerde praktijk zijn: OH via GSM en NSV verkeer via VHF en communicatie met zeeschepen via DSC..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl