Alleen onderzoek volledig vrij van angst om "af te branden" kan in een complex systeem tot lering leiden.
Waarom zijn we zo bang om af te branden?
De mens leert het meest van fouten. Niet van studeren en plannen maken op theorie, maar door doen, fouten maken, corrigeren en verder doen. Letterlijk vallen en opstaan als bij kleuters, keer op keer.
In de luchtvaart is het verst met leren van fouten. Geheel zonder de angst om "af te branden" wordt daar elke, ook kleine fout centraal gemeld, vastgelegd en geëvalueerd. Faro, Tenerife, maar ook en eerder nog was er United Airlines vlucht 173 in juni 1979. (
en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_173 en voor heel verhaal:
www.ntsb.gov/investigations/Ac.../Reports/AAR7907.pdf)Het eval rapport spreekt daar voor het eerst over "flightdeck resource management". Binnen enkele weken na dat ongeluk had NASA een trainingsprogramma hiervoor. De kreet die daar in gebezigd werd was "PACE": probe, alert, challenge, emergency. De captains gingen leren om te luisteren naar hun crew, de crew ging volgens PACE waarschuwen. Het mooie in de luchtvaart is dat zo verkregen inzichten snel wereldwijd gemeengoed wordt gemaakt.
Kijk dan naar de medische wereld: de aantallen fouten die daar gemaakt worden waar onder geen enkele systeem evaluatie plaatsvind is angstwekkend. Er treden complicaties op, er is sprake van een vervelende samenloop van omstandigheden, "ongelukken gebeuren een heel enkele keer". De klagende klant krijgt een vergoeding als hij niet verder zeurt. Overigens begrijpelijk misschien wel: de hiërarchische verhoudingen zijn veelal nog heel klassiek. Er is wel eens berekend dat als de luchtvaart net zo zou werken als de medische wereld er elke dag een vliegtuig zou neerstorten.
Justitie: ook niet bereid / kundig te leren van fouten.
En nu is het "reddingswezen" een keer in het nieuws met een noodlottig verlopen gebeuren. Zijn zij bereid te leren?
Het is een interessant geval, want er zijn heel wat partijen in het spel die aan het communiceren zijn geweest: de operator van de kustwacht, de arts van de kustwacht, de schipper van de reddingsboot, de schipper van de berger, de schipper van het jacht en het slachtoffer.
Als we alle gesprekken zouden hebben tussen alle partijen (de blackbox in de luchtvaart! En... Wel eens van een blackbox in de medische operatiekamer gehoord??) en daarmee met kundige moderne onderzoekers inclusief psychologen zouden evalueren met alle partijen zouden we best veel kunnen leren.
Dingen die in het artikel aangestipt worden als "de vrijwilligers moeten morgen weer aan het werk", het commerciële gedoe met verzekering door de berger, de onderlinge verhouding tussen berger en redder zijn interessant, maar niet uitgediept.
Ik ben bang dat in tegenstelling tot in de luchtvaart, en in lijn met de medische wereld dit trieste gebeuren gerubriceerd gaat worden onder "noodlottige samenloop van complexe omstandigheden".