Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 15:40 #754446

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6993
Ooit heb ik meegemaakt dat iemand in een vergadering die uitliep, vaag en raar begon te doen. Iemand zei: misschien moet hij wel eten. We hebben hem toen meegenomen naar een restaurant en hem soep voorgezet. Gelukkig knapte hij daarvan op. Het bleek een diabetespatiënt te zijn, die echt op tijd moest eten. Zelf suiker meten was er toen nog niet bij. Sinds dat moment ben ik alert op suikerpatiënten. Dat kunnen we ook leren van dit noodlottig ongeval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 17:03 #754461

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
WADnWIND schreef :
Om te voorkomen dat iedereen denkt dat ik tegen lering ben, dat ben ik dus niet.
Maar wel tegen het, vaak vuile, schijn spelletje van ophef wat doorgaans via de politiek of pers gespeeld wordt.

Herkenbaar: eerder regel dan uitzondering.
Ik sta vaak verbaasd hoe de politiek maar ook de burger het kan ontbreken aan realteitszin.
Shit happens. Niets is volmaakt.
Streven naar perfectie is prima, maar een cursus kansberekening is ook nooit weg. :)
Laatst bewerkt: 24 juli 2016 17:03 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 17:30 #754467

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
plusfast schreef :
WADnWIND schreef :
Omdat ik bijna elke week in een helicopter stap om boven de Noordzee te vliegen maakt mij super bewust van de (extreme) risico's. Ik accepteer dus het feit dat het fout kan gaan en afgelopen is. Als je dat niet wil, moet je niet gaan vliegen.
Ik ga er niet vanuit dat hulp instanties iets kunnen betekenen, lukt het wel dan is dat "gevonden vreten".

Helemaal mee eens.

Achteraf onderzoeken waarom er iets mis gegaan is, en wat er verbeterd zou kunnen worden heeft daar niets mee te maken. Je moet in eerste instantie uitgaan van zelfredzaamheid, zodra je het vaste land verlaat, of dat nou in een vliegtuig of op een schip is. En zelfs op het vaste land, als je in een afgelegen gebied terechtkomt ben je ook op jezelf aangewezen. Dat soort gebieden hebben we in Nederland niet (meer), dus hier gaat iedereen er maar gemakshalve en foutief vanuit dat er altijd wel redding komt als er problemen zijn.
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 18:20 #754476

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
PvO schreef :
Albert 45 schreef :
WADnWIND schreef :
Vervelend wat er gebeurd is, maar dat is het risico van het leven, daar kan je externe partijen niet altijd de schuld van geven. Op zee kies je ervoor dat je niet direct onder dekking bent van de beschaving en hulpdiensten. Redding is een gunst, geen recht. Alleen de huidige mensch vindt dat hij allerlei gekken dingen mag doen met alle risico's van dien en dan ook nog recht op redding heeft. Dream on.
Ben ik het helemaal mee eens.
Ben het er niet helemaal mee eens, als er professionele organisaties (knrm, kustwacht, arts) bereid zijn een redding, medische assistentie uit te voeren, dan mag daarvan ook een professionele werkwijze worden verwacht.
als over deze werkwijze achteraf vragen gesteld kunnen worden, moet dat zeker gebeuren.
niet om met het vingertje te wijzen, maar om van te leren.

Lering.

Maar voor wie?

Ik neem aan dat de casus in het RMD-artsen-forum uitvoerig besproken zal worden. Alleen daar zitten wij niet. Inderdaad heeft het feit dat deze arts dit niet gespot heeft, niet meegehlopen. Maar als hij wat leert hebben wij daar feitelijk niet zo veel aan.

Dit is een zeilersforum. Daarom hamer ik zo op de verantwoordelijkheden van ons zeilers voor onszelf en elkaar.

De enige vraag waar wij (ZF) een antwoord op kunnen formuleren, is wat kunnen wij (als opstappers of schippers) er van leren.

Wat kan IK doen om hier in eerste instantie al niet in terecht te komen. Waar IK op moet letten, Wat voor MIJ triggers zijn in het verhaal van de bemanning waar ik op moet triggeren, wat IK kan doen als er iets raars gebeurt, welke drang, of autoriteit IK moet/mag aanwenden om gedaan te krijgen wat IK vind dat nodig is.

De kant van de redders bespreken is op dit forum zinloos. Daar leer IK nIKs van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 19:43 #754492

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
PvO schreef :
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
En opnieuw komen we dan bij schipper en bemaning waar de communicatie foutliep, eerst van bemanning naar schipper (ik ben diabeet zo moet je handelen) toen van schipper naar reddingsdiensten.... ken je dat spelletje waarbij je een verhaal doorverteld via meerdere personen? Als de eerste partij het verneukt valt er niks meer van te maken.....
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 24 juli 2016 22:07 #754536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
tafkaf schreef :
PvO schreef :
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
En opnieuw komen we dan bij schipper en bemaning waar de communicatie foutliep, eerst van bemanning naar schipper (ik ben diabeet zo moet je handelen) toen van schipper naar reddingsdiensten.... ken je dat spelletje waarbij je een verhaal doorverteld via meerdere personen? Als de eerste partij het verneukt valt er niks meer van te maken.....

Juist!
Als het in het begin al fout gaat, wat wil je dan nog corrigeren, en wie moet daar dan lering uit trekken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 25 juli 2016 10:36 #754612

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
WADnWIND schreef :

Juist!
Als het in het begin al fout gaat, wat wil je dan nog corrigeren, en wie moet daar dan lering uit trekken?

Alle schipppers en bemanningsleden natuurlijk! Maar ook de ingeschakelde hulp kan leren uit deze situatie imo. Als getraind, geoefend en uitgerust persoon die betrokken raakt is het goed om niet te bescheiden te zijn en je eigen gedachten niet te laten ondersneeuwen. Je niet te snel laten afleiden. Blijven doorvragen had hier misschien gescheeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 25 juli 2016 11:03 #754624

Volgens het artikel (tenminste, zoals ik het begrepen/onthouden heb) wist de arts reeds voor de uitruk van knrm dat er een diabetespatiënt aan boord was. Dan is extra doorvragen en bemanning reddingboot informeren toch logisch? Niet gedaan, beetje slordig denk ik dan...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 25 juli 2016 11:45 #754641

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
WADnWIND schreef :
tafkaf schreef :
PvO schreef :
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
En opnieuw komen we dan bij schipper en bemaning waar de communicatie foutliep, eerst van bemanning naar schipper (ik ben diabeet zo moet je handelen) toen van schipper naar reddingsdiensten.... ken je dat spelletje waarbij je een verhaal doorverteld via meerdere personen? Als de eerste partij het verneukt valt er niks meer van te maken.....

Juist!
Als het in het begin al fout gaat, wat wil je dan nog corrigeren, en wie moet daar dan lering uit trekken?

nou ben ik een behoorlijke control freak, maar ik kan me helemaal voorstellen als tijdens een zeiltocht met de nodige problemen en je waarschijnlijk behoorlijk uitgeput bent, er iemand van de knrm aan boord stapt, dat je volledig op zijn oordeel en dat van de arts afgaat.

Alle fouten die de schipper heeft gemaakt, hadden volgens mij niet tot deze afloop hoeven te lijden.

ik ben het met joop eens dat wij als zeilers niet zoveel kunnen met een evaluatie van de hulpverleners.
en er meer van leren wat de schipper en bemanning anders hadden kunnen doen.
maar ik proef hier een beetje het idee van:"je moet niet zeuren, eigenschuld, dat weet je vooruit dat zoiets kan gebeuren als je de zee opgaat."
En daar wilde ik tegen ageren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 25 juli 2016 14:21 #754664

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
tafkaf schreef :
PvO schreef :
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
En opnieuw komen we dan bij schipper en bemaning waar de communicatie foutliep, eerst van bemanning naar schipper (ik ben diabeet zo moet je handelen) toen van schipper naar reddingsdiensten.... ken je dat spelletje waarbij je een verhaal doorverteld via meerdere personen? Als de eerste partij het verneukt valt er niks meer van te maken.....

Juist!
Als het in het begin al fout gaat, wat wil je dan nog corrigeren, en wie moet daar dan lering uit trekken?

nou ben ik een behoorlijke control freak, maar ik kan me helemaal voorstellen als tijdens een zeiltocht met de nodige problemen en je waarschijnlijk behoorlijk uitgeput bent, er iemand van de knrm aan boord stapt, dat je volledig op zijn oordeel en dat van de arts afgaat.

Alle fouten die de schipper heeft gemaakt, hadden volgens mij niet tot deze afloop hoeven te lijden.

ik ben het met joop eens dat wij als zeilers niet zoveel kunnen met een evaluatie van de hulpverleners.
en er meer van leren wat de schipper en bemanning anders hadden kunnen doen.
maar ik proef hier een beetje het idee van:"je moet niet zeuren, eigenschuld, dat weet je vooruit dat zoiets kan gebeuren als je de zee opgaat."
En daar wilde ik tegen ageren.

Voor t handelen op zee van deze man, zijn doorzettingsvermogen, en zijn ontberingen, daar heb ik diep respect voor.

Tegelijkertijd kriebelt de vraag in mijn nek: wat had op welk moment ander gekund/gemoeten. Wannneer is er iets blijven liggen, waardoor dit drama een pleziertochtje was gebleven? Aangezien dit al aan het begin fout begon te gaan, zoek ik t antwoord op de wal. Vooraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 25 juli 2016 17:59 #754687

PvO schreef :
WADnWIND schreef :
tafkaf schreef :
PvO schreef :

nou ben ik een behoorlijke control freak, maar ik kan me helemaal voorstellen als tijdens een zeiltocht met de nodige problemen en je waarschijnlijk behoorlijk uitgeput bent, er iemand van de knrm aan boord stapt, dat je volledig op zijn oordeel en dat van de arts afgaat.
n.

En dat is nu juist het verschil op het water: op land komt er een ambulance aanrijden met medische beroepsvakmensen. Deze kennis is niet hetzelfde als van een KNRM vrijwilliger die slechts EHBO heeft gevolgd en verder in het dagelijks leven gewoon leraar, groenteboer en tekenaar is.
Dus als een schipper zelf niet goed of duidelijk de medische toestand van zijn opvarende weet...
Een KNRM reddingboot transporteerd wel zieken en gewonden maar de bemanning is niet medisch opgeleid zoals ambu personeel. Niet voor niets varen er tijdens patientenvervoer tussen de Waddeneilanden en vaste wal vaak ambu personeel mee. Maar veel ambu personeel wil of mag niet de zee op.
(Hoewel ik me afvraag of op een slingerend/stampend schip een ambu broeder het verschil tussen zeeziekte en een diabetes patient ziet)

Maar binnen de RMD arts wereld zal er zeker naar het uitvraag protocol gekeken worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 26 juli 2016 02:14 #754745

  • mcdreads
  • mcdreads's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Volgens mij wordt in deze discussie de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt onderbelicht. Het is voor de doorsnee diabetes patiënt al lastig om in een sloep op het Pikmeer hypo van hyper te onderscheiden, laat staan op een stampend jachtje op volle zee als daar factoren zoals vermoeidheid en zeeziekte mee gaan spelen. Handelen op basis van aannames ipv 'meten is weten' is ook in dit geval the mother of all f*ck-ups.
Deze tragedie is feitelijk aan wal begonnen, leeftijd, gezondheid en zelfkennis hadden bij de reisvoorbereiding een veel centraler rol moeten krijgen.
De schipper zat in een zeer lastig parket, de opstapper was familie, had al 20 jaar diabetes, dus je gaat ervan uit dat hij het wel weet, verder was hij eigenwijs en intelligent. Recipy for disaster.....
Probeer het als hulpverlener hier maar eens goed te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het gaat niet goed met de zeezieke opvarende 30 juli 2016 16:05 #755760

PvO schreef :
WADnWIND schreef :
tafkaf schreef :
PvO schreef :
het punt is niet dat er geen redding was, punt is dat er tijdens de reddingsaktie iemand (onnodig) is overleden door communicatie problemen.
En opnieuw komen we dan bij schipper en bemaning waar de communicatie foutliep, eerst van bemanning naar schipper (ik ben diabeet zo moet je handelen) toen van schipper naar reddingsdiensten.... ken je dat spelletje waarbij je een verhaal doorverteld via meerdere personen? Als de eerste partij het verneukt valt er niks meer van te maken.....

Juist!
Als het in het begin al fout gaat, wat wil je dan nog corrigeren, en wie moet daar dan lering uit trekken?

nou ben ik een behoorlijke control freak

jij niet alleen, een hoop mensen, en daarmee "moet" er een "schuldige" zijn wie dat is, is om het even, als die er is hebben we de "zaak" weer onder controle, althans voor ons gevoel.

De schipper had ook een idee kunnen hebben van he hoe zit het eigenlijk met het bloedsuiker niveau van me zwager eens meten...........

Had het iets veranderd? zullen we nooit weten, want is allemaal achteraf gepraat, had dit had dat, voor opgesteld dat je in elke situatie het gene doet wat je denkt dat het beste is om te doen op dat moment, achteraf zul je pas weten of dat de juiste was, negatief of positief.

Leuk he beslissingen nemen :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl