jij begrijpt het. Heel lastig ik ben geen schreeuwer maar op een bepaald moment moet het gewoon. En dat is nu juist het moment dat je ook wil dat het goed gaat.
Stress verhogend is vooral vreemde box hoe hard of zacht kom je aan.
Misschien moet ik wel alles zelf doen kan in ieder geval mezelf er op aanspreken als iets niet goed loopt. Voor hetzelfde geld vaar je alleen.
Laatst wilde ik aanleggen aan een kopsteiger met 1 mogelijkheid vanwege de wind. Drie gasten waren daar aan het zwemmen. Waarvan een volwassenen. Iedere persoon kon zien dat dit niet anders kon. En toch blijven zwemmen daar. Dan moet ik mijn manouvere afbreken. Je moet dan zeilend weer oploeven vlak bij de kant. Tweede keer aankomen en niet uit de weg gaan. Nou dan loopt de spanning in die boot echt wel op als je voor de derde keer wil aanleggen.
koko schreef :
Ik denk dat ik wel herken wat je bedoelt: na een lekkere dag zeilen loop je een onbekende haven aan en weet niet wat je zal aantreffen. Als vanzelf loopt de spanning een beetje op en wordt je scherper naar de bemanning.
Er zijn mij een paar dingen opgevallen die voor mij stressverhogend werken. Het belangrijkste is elkaar slecht verstaan. De motor staat bij, jij staat achterin en je bemanning voorin. Bemanning kijkt als vanzelf naar voren en praat ook die kant op. Je verstaat ze niet en je weet niet zeker of ze je vraag gehoord hebben, maar jij hebt heb ook niet goed kunnen horen.
Voor de haven nog een ruw zeetje en dus heb je de landvasten en fenders nog niet helemaal klaar. Dat moet dan even snelsnelsnel.
De omstanders, de zogeheten beste stuurlui. Je wil natuurlijk soepeltjes en vlotjes manouvrerend binnen vallen. En zo ga je net iets te hard, net iets te laat en ietsje te soepel op de onbekende box af. Met alle stress die daar bij hoort als gevolg.
En niet te vergeten de vermoeidheid/honger/dorst die je even hebt uitgesteld, want "je bent er zo".
En ja, ik heb er op gezette tijden last van. Het gaat steeds beter sinds ik me van bovenstaande bewust ben. De meeste havens hebben ruimte zat voor een rondje, of twee. Stationair in zijn werk is vrijwel altijd te veel. Niet tevreden over de voorbereiding? Stilleggen, doen wat er moet en dan pas weer verder. Gaat het niet? Achteruit en opnieuw! Niet een paar meter, maar gewoon 50mtr pakken.