plusfast schreef :
Een (klein) voordeel van een kaart met schaal 1:100.000 tov. 1:60.000 is dat het makkelijker rekent. eën centimeter op de kaart is één kilometer in werkelijkheid. Centimeters zijn vrij makkelijk in te schatten, en daardoor zijn afstanden vanaf de kaart al in te schatten. Met een andere schaal, welke dan ook, is dat lastiger.
Voor wie rekent met Nautische Mijlen zou een kaart met schaal 1:180.000 dus het best zijn...
Voor navigatiedoeleinden gebruik je een passer en meet je de (zee natuurlijk)mijlen af aan de zijkant van de kaart m.b.v. de coördinaten
ter hoogte van de betreffende route.Immers , elke breedteminuut daar is één zeemijl.
Leer je niet voor niets bij elke vaarcursus of TKN.
Afmeten met centimeters en dan omrekenen geeft gegarandeerd fouten omdat het immers een mercatorprojectie is waarbij niet overal op de kaart de schaal hetzelfde is, alleen halverwege Noord-Zuid.
Vooral op grote overzichtskaarten , dus met een kleine schaal, maak je zo fouten.
Meten met centimeters en de schaal doe je op een autokaart maar beslist niet op een zeekaart....
Ad