Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 10:03 #789629

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
didierj011 schreef :
hier in bijlage iets wat interessant kan zijn,

tegenwoordig behoren de modern schepen tot de A, B , C of D categorie.
Maar wat als je een oudere koopt en je vind categorie 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6

wel na wat opzoek werk heb ik een franse site gevonden.
veel plezier

Bijlage:

Bestandsnaam: oudnavigat...rie.xlsx
Bestandsgrootte:321 KB

Ik begrijp je vraag niet.

De categoriën A, B, C en D zijn gerelateerd aan Europese (CE-) normen voor zeewaardigheid van de boten zelf.

De categoriën 1 t/m 6 uit je link hebben te maken met de afstand tot een beschutte plek (haven, beschutte ankerplaats) waarop een schip zich bevindt op zee. Het zijn categoriën die in de Franse wetgeving gelden in relatie tot allerlei veiligheidsmiddelen en apparatuur die aan boord aanwezig moet zijn. Zie ook: www.developpement-durable.gouv...sance_4p_DEF_Web.pdf

Zo is bijvoorbeeld van 1 januari a.s. een marifoon verplicht voor schepen die zich verder dan 6 mijl van de beschutting begeven.

Desondanks lopen de categoriëen uit jouw spreadsheet (hoe komt dat document aan dat formaat, trouwens; komt dat door jouw knippen en plakken?) niet helemaal parallel met die afstanden zoals genoemd in de door mij gelinkte pdf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 10:58 #789646

beste,

1) het is een print screen

de CE markeringen staan voor
A ocean
B Zee
C kust
D binnenwater

DE categorie
1 je mag overall varen
2 tot 200 ZM
3 tot 60 ZM
4 tot 20 ZM
5 tot 5 ZM
6 tot 2 ZM

onderaan kun je een vergelijking maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 11:21 #789652

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Een printscreen als XLS is wel wat merkwaardig, maar dat ter zijde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 13:56 #789686

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
k snap niet zo goed wat je ermee wilt...
met elke "categorie" mag je overal varen
waarom wil je dingen met elkaar vergelijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 14:38 #789690

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Het heeft allemaal niets met elkaar te maken. Frankrijk heeft nieuwe regels als het gaat om uitrusting en hoe ver je van een haven zit, dat zijn de cijfertjes. CE heeft een klasse indeling voor boot ontwerpen en dat is de letter aanduiding.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 14:51 #789693

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Soms wordt als toevoeging een getal gebruikt.

CE A6 betekent dan CE klasse A geschikt voor 6 personen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 19:06 #789770

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
MvN schreef :
Het heeft allemaal niets met elkaar te maken. Frankrijk heeft nieuwe regels als het gaat om uitrusting en hoe ver je van een haven zit, dat zijn de cijfertjes. CE heeft een klasse indeling voor boot ontwerpen en dat is de letter aanduiding.

Exact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 19:16 #789774

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Die CE classificatie is toch al wel doorgeprikt als zijnde een zinvolle aanduiding voor zeewaardigheid?
Net als die Franse classificatie.
Regeldrift van doorgeslagen bureaucraten en regelmanagers, weg ermee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 21:00 #789807

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
en hoe doen ze dat met niet-Franse jachten die niet zijn uitgerust volgens hun eisen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 05 dec 2016 21:23 #789813

HPV schreef :
en hoe doen ze dat met niet-Franse jachten die niet zijn uitgerust volgens hun eisen?





onderschat de Fransen niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 11:07 #789884

mannen;

ik weet niet wat jullie denken,

verkeerde interpretative van het geheel,
eerst en vooral stel ik geen vraag,
maar prober ik anderen te helpen.

Ik zou wel eens willen zien als je een zeilboot koopt met een CE vermelding categorie D dat je daarmee de ocean op gaat, neen D betekend binnenwaters, kanalen en binnenmeren en plassen.

als je naar de oude categorieen kijkt, heb je je oog laten vallen op een iets oudere zeilboot, en het is categorie 4 dan betekend dat dat je 20ZM in zee mag gaan, of indien je het niet weet hoeveel Km nl. 20x 1852m = 37.4km

en wat betrefd de huidige CE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 11:07 #789885

De afkorting CE staat voor Conformit Europe (Conformité Européenne). Producten met een CE-sticker voldoen aan de Europese eisen voor die productgroep. De letters zijn afgeleid van twee cirkels die elkaar net overlappen en Brussel heeft zelfs bepaald dat de letterhoogte minimaal 5 mm moet zijn. De CE-markering is GEEN te verdienen keurmerk, maar een herkenningsteken dat de producent/leverancier kan aanbrengen om duidelijk te maken dat zijn product voldoet aan ALLE van toepassing zijnde Europese richtlijnen (wettelijke eisen). Althans het exemplaar dat hij aanbood voor keuring, want het is een misverstand te denken dat alle zelfde producten daarna afzonderlijk gekeurd worden. Nieuwe werfgebouwde schepen met een lengte tussen de 2,5 en 24 meter zijn sinds juni 1998 voorzien van een CE-keur, met identificatienummer, de z.g.n. CIN-code. Dit betekent dat het gekeurde schip voldeed aan bepaalde veiligheidseisen inzake sterkte, stabiliteit, stuurgedrag en brandveiligheid.
Het CE-keur is een ISO (industrie standaard) nummer (12217 - 1, 2 of 3), waarbij het subnummer de volgende betekenis heeft:
1 = niet zeilschepen van 6 tot 24 meter.
2 = zeilschepen van 6 tot 24 meter.
3 = schepen kleiner dan 6 meter.
(Sommige werven schermen trots met ISO-normen uit de 9000- reeks. Deze gaan echter over de organisatiekwaliteit en niet over het product).
De wetgever hanteert ONTWERP-categorieën CE-A t/m CE-D. Bouwers van pleziervaartuigen dienen hun ontwerp te laten classifiëren bij een bedrijf dat behoort tot de "Aangemelde Instanties" of "Notified Bodies" en natuurlijk wil elke jachtbouwer zijn schip zo hoog mogelijk ingedeeld hebben, hetgeen bij de "keuring" nog wel eens tot discussie leidt. Zie maandblad Motorboot van juli 1999, augustus 1999 en mei 2001en Waterkampioen nr 1 van 2003.
De "Wet Pleziervaartuigen" omschrijft de categorieën als volgt:
CE-A: Oceaan, windkracht > 8 Bft en golfhoogte > 4 meter.
CE-B: Zee, windkracht < 8Bft en golfhoogte tussen 2 en 4 meter.
CE-C: Kust, kustwateren, baaien, riviermondingen, meren en rivieren, windkracht tussen 4 en 6 Bft en golfhoogte t/m 2 meter.
CE-D: Beschut op kleine meren, rivieren en kanalen, windkracht t/m 4 Bft en golfhoogte t/m 0,5 meter.
Vanaf januari 2009 moeten pleziervaartuigen van 20 meter en langer bovendien een keuring ondergaan ter verkrijging van een "certificaat van onderzoek". Het betreft allerlei technische eisen waaraan het schip moet voldoen volgens Europesche richtlijnen. Denk aan zaken als reddingsmiddelen, scheepsromp, machinekamer, waterdichte schotten, vluchtluiken, gekeurde gasinstallatie, manoeuvreereigenschappen en stuurinrichting. Het certificaat wordt afgegeven door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Voor bestaande schepen geldt tot 2018 een overgangsregeling om alles technisch in orde te maken of in aanmerking te komen voor een versoepeling van de regels als "bestaand schip".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 12:30 #789898

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
k snap nog steeds niet goed wat je wil me dit topic...
ook met een "categorie D" boot mag je de oceaan op. Ook met golven van meer dan 0,5m
Alles mag..
Ik denk dat de meeste mensen hier wel bekend zijn met CE. Het is een ONTWERPcategorie. En zegt niet alles over zeewaardigheid van een boot
Of je veilig met een boot de zee op kan hangt af van weersomstandigheden, vaargebied, hoe je je boot hebt uitgerust, wat je ervaring is en hoeveel risico je wilt nemen. (mijn bescheiden mening)
De pleziervaart is gelukkig aan weinig regels gebonden :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 12:51 #789900

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
didierj011 schreef :
mannen;

ik weet niet wat jullie denken,

verkeerde interpretative van het geheel,
eerst en vooral stel ik geen vraag,
maar prober ik anderen te helpen.

Dat laatste is een nobel streven, maar hier help je niemand mee.

Lees de pots hierboven, van Sjrdvanh; die CE-categorieën zijn vooral een norm voor de industrie. Wat je uiteindelijk met een boot uitspookt bepaal je zelf.

De categoriëen uit mijn link zijn wèl voorschriften in de zin dat als je op een bepaalde afstand van een haven op zee wordt aangetroffen zonder de vereiste uitrusting (maar dan wel binnen de Franse Territoriale Wateren, neem ik aan), dan je dan door de Franse overheid bekeurd of vervolgd kan worden. Frankrijk is hier trouwens vrij uniek in. In Nederland en de meeste andere Europese landen bestaan dergelijke voorschriften niet. Hier mag je met een roeiboot van IJmuiden over zee naar Scheveningen roeien, als je daar zin in hebt. Niets houdt je tegen.
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 13:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 16:26 #789929

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
didierj011 schreef :
... De "Wet Pleziervaartuigen" omschrijft de categorieën als volgt:
CE-A: Oceaan, windkracht > 8 Bft en golfhoogte > 4 meter.
CE-B: Zee, windkracht < 8Bft en golfhoogte tussen 2 en 4 meter.
CE-C: Kust, kustwateren, baaien, riviermondingen, meren en rivieren, windkracht tussen 4 en 6 Bft en golfhoogte t/m 2 meter.
CE-D: Beschut op kleine meren, rivieren en kanalen, windkracht t/m 4 Bft en golfhoogte t/m 0,5 meter.
...

Als je zo'n lang stuk schrijft heeft dat een aantal nadelen. Ondermeer dat er erg veel is om op te schieten.

Laat ik er eens een stukje uithalen (de quote) -> hoe kom je erbij dat de wet (de Wet pleziervaartuigen 2016) categorieën definieert? Omdat je even niet in de gaten had dat de wet waar je naar verwijst is ingetrokken?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0037546
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 18:22 #789950

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
lodewijk stegman schreef :
didierj011 schreef :
mannen;

ik weet niet wat jullie denken,

verkeerde interpretative van het geheel,
eerst en vooral stel ik geen vraag,
maar prober ik anderen te helpen.

Dat laatste is een nobel streven, maar hier help je niemand mee.

Lees de pots hierboven, van Sjrdvanh; die CE-categorieën zijn vooral een norm voor de industrie. Wat je uiteindelijk met een boot uitspookt bepaal je zelf.

De categoriëen uit mijn link zijn wèl voorschriften in de zin dat als je op een bepaalde afstand van een haven op zee wordt aangetroffen zonder de vereiste uitrusting (maar dan wel binnen de Franse Territoriale Wateren, neem ik aan), dan je dan door de Franse overheid bekeurd of vervolgd kan worden. Frankrijk is hier trouwens vrij uniek in. In Nederland en de meeste andere Europese landen bestaan dergelijke voorschriften niet. Hier mag je met een roeiboot van IJmuiden over zee naar Scheveningen roeien, als je daar zin in hebt. Niets houdt je tegen.

Nu pis je zelf over het randje.. Nederland is mijns inziens uniek omdat er vrijwel niets is geregeld voor bootjes. Houden zo... Jij stelt dat Frankrijk uniek is zonder waarschijnlijk te weten hoe andere landen de regels voor bootjes hebben geregeld.. bv de regels in Spanje wijken ook sterk af mbt tot vaarbewijs en vaargebied..
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 18:23 #789951

lodewijk stegman schreef :
didierj011 schreef :
mannen;

ik weet niet wat jullie denken,

verkeerde interpretative van het geheel,
eerst en vooral stel ik geen vraag,
maar prober ik anderen te helpen.

Dat laatste is een nobel streven, maar hier help je niemand mee.

Lees de pots hierboven, van Sjrdvanh; die CE-categorieën zijn vooral een norm voor de industrie. Wat je uiteindelijk met een boot uitspookt bepaal je zelf.

De categoriëen uit mijn link zijn wèl voorschriften in de zin dat als je op een bepaalde afstand van een haven op zee wordt aangetroffen zonder de vereiste uitrusting (maar dan wel binnen de Franse Territoriale Wateren, neem ik aan), dan je dan door de Franse overheid bekeurd of vervolgd kan worden. Frankrijk is hier trouwens vrij uniek in. In Nederland en de meeste andere Europese landen bestaan dergelijke voorschriften niet. Hier mag je met een roeiboot van IJmuiden over zee naar Scheveningen roeien, als je daar zin in hebt. Niets houdt je tegen.

Opzich niet maar probeer maar eens een dekkende verzekering te vinden, en als je die krijgt, en er komt trubbels, en ze zien hey een D'tje op een te groot zeetje, wij gaan maar eens niet uitkeren.

Maar verder houd denk ik inderdaad niemand je letterlijk tegen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 19:44 #789978

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Tricolor schreef :
Nu pis je zelf over het randje.. Nederland is mijns inziens uniek omdat er vrijwel niets is geregeld voor bootjes. Houden zo... Jij stelt dat Frankrijk uniek is zonder waarschijnlijk te weten hoe andere landen de regels voor bootjes hebben geregeld.. bv de regels in Spanje wijken ook sterk af mbt tot vaarbewijs en vaargebied..

Ik pis over het randje. Het zij zo.

Nu is Spanje nogal ver weg. Je had ook België kunnen noemen. Of Finland.
Maar in de UK, Portugal, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Denemarken en Zweden gelden geen uitrustingseisen voor jachten in de kustwateren. Nou ja; in de Scandinavische landen moet voor iedere opvarende een reddingvest aanwezig zijn. Maar dat is het dan.
Nou geloof ik ook dat ik sprak over de meeste Europese landen.. Dat ik toch over het randje pis verbaast me dus wel een beetje..

De uitrustingseisen in Spanje zijn overigens vrij minimaal: zaken die ieder normaal jacht vrijwel automatisch aan boord heeft. De eisen in de Italiaanse kustwateren zijn veel uitgebreider. Raar dat je dat land niet noemt.

Maar goed: ik geef toe: Frankrijk is niet ècht uniek in het stellen van uitrustingseisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 06 dec 2016 20:47 #790012

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
lodewijk stegman schreef :
[Frankrijk is niet ècht uniek in het stellen van uitrustingseisen.

Nu heb ik toevallig vrij vaak met Fransen van doen in mijn werk en het stellen van eisen van welke aard dan ook vind ik niet hun sterkste punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 07:56 #790059

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
didierj011 schreef :
mannen;

ik weet niet wat jullie denken,

verkeerde interpretative van het geheel,
eerst en vooral stel ik geen vraag,
maar prober ik anderen te helpen.

Ik zou wel eens willen zien als je een zeilboot koopt met een CE vermelding categorie D dat je daarmee de ocean op gaat, neen D betekend binnenwaters, kanalen en binnenmeren en plassen.

als je naar de oude categorieen kijkt, heb je je oog laten vallen op een iets oudere zeilboot, en het is categorie 4 dan betekend dat dat je 20ZM in zee mag gaan, of indien je het niet weet hoeveel Km nl. 20x 1852m = 37.4km

en wat betrefd de huidige CE

Volgens mij ben je zelf een van de weinige die het niet snapt. Er is geen 'oud' of 'nieuw', de ene is een CE ontwerp categorie en de ander een aanduiding voor uitrusting stukken in Frankrijk die je volgens de Franse wet mee dient te nemen als je op zee gaat met je bootje.

Dat laatste is al een keer uitgebreid gemeld hier en een veel helderder verhaal dan dit
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 07 dec 2016 07:57 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 10:46 #790101

Hallo,

ik vind het spijtig dat jullie zo reageren, lees gewoon de tekst, rvrntueel vertaal het als je geen Frans kent

oudere boten hebben geen CE markering, maar bij sommige lees je wel categorie .....

het is mijn bedoeling geweest om op deze manier mrnsen een handje te helpen als ze het cijfer lezen of zien op de identificatie plaatje dat ze weten wat te doen.

Hier wordt niemand afgebroken,

Mvg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 11:11 #790107

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik realiseer me dat ik het nogal hard heb geformuleerd. Maar je haalt keer op keer de dingen door elkaar en schept daarmee verwarring, ook in je laatste post.

De nummertjes in Frankrijk hebben *NIETS* te maken met het ontwerp van je boot, het gaat om een aanduiding die verwijst naar de verplichte lijst van zaken die je in Frankrijk, en alléén in Frankrijk, verplicht aan boord dient te hebben.

Het geheel is buiten Frankrijk volledig irrelevant
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 11:26 #790109

Palomine schreef :
Nu heb ik toevallig vrij vaak met Fransen van doen in mijn werk en het stellen van eisen van welke aard dan ook vind ik niet hun sterkste punt.

- 35-urige werkweek?
- pensioen met 60 jaar?
- een uitgebreide lunch?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 18:04 #790183

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
Baasklusje schreef :
- 35-urige werkweek?
- pensioen met 60 jaar?
- een uitgebreide lunch?

Haha, daar heb je inderdaad gelijk in. Die uitgebreide lunch, ook buiten de deur in restaurants die meedoen aan het systeem, wordt gedeeltelijk betaald door de werkgever. De vakbonden en ondernemingsraden hebben nog veel macht in Frankrijk.

Of dat nog van deze tijd is...
Laatst bewerkt: 07 dec 2016 18:04 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de oude navigatie categorien t.o.v. het nieuwe 07 dec 2016 19:36 #790204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Palomine schreef :
Baasklusje schreef :
- 35-urige werkweek?
- pensioen met 60 jaar?
- een uitgebreide lunch?

Haha, daar heb je inderdaad gelijk in. Die uitgebreide lunch, ook buiten de deur in restaurants die meedoen aan het systeem, wordt gedeeltelijk betaald door de werkgever. De vakbonden en ondernemingsraden hebben nog veel macht in Frankrijk.

Of dat nog van deze tijd is...

Over de situatie in Frankrijk zwijg ik verder, maar dat enige macht voor vakbonden en ondernemingsraden niet meer van deze tijd zou zijn zou ik toch wel willen bestrijden. Het momentum zit op dit moment volledig bij de dames en heren werkgevers en zonder enige macht van vakbonden en ondernemingsraden is de gemiddelde werknemer aan de goden (de werkgevers) overgeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl