Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TKN zelfstudie, tips en vragen

TKN zelfstudie, tips en vragen 04 mrt 2017 14:56 #814591

Vermoedelijk is die getijdentabel HvH al tov MEZT . En dus vaar je precies op LW.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 04 mrt 2017 15:02 #814593

Getijden tabel ziet er uit als die van de HP33 en daarin is de zomer/wintertijd in verwerkt. Maar dit staat als het goed is ergens aangegeven.

Verder is het wybertje ten opzichte van HW en niet laag water. En als de 27st niet precies op spring of doodtij valt moet je nog de 1/7 regel gebruiken om te interpoleren tussen spring een doodtij.


Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 15:05 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 05 mrt 2017 09:30 #814725

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik zie het licht nog niet schijnen, omdat de vraag met foto op de vorige pagina staat van dit draadje zet ik even de vraag beknopt weer;

Vraag 32.Gebruik Tabel 3. Hoek van Holland, april 2011 op p.154. Kaart 3371.

Hoe groot is de stroomsnelheid op 27 april 2011 om 17.00 uur BT (=MEZT) in de positie van wybertje A?

a. 1,2 kn
b. 1,1 kn
c. 0,9 kn
d. 0,6 kn

Mijn oplossing / gedachte is als volgt;

BT = MEZT = 17.00 uur
MET+1h = MEZT = BT = de tijd van de tabel,

Uit de tabel 3 op 27 april (doodtij) haal ik deze gegevens;

04:55 uur laagwater = 1
12.00 uur hoogwater = 18
18:57 uur laagwater = 4

De hoogte van het water is niet relevant, we willen de stroomsnelheid weten, die zoek ik op kaart 3371 in wybertje A. De tijd van laagwater 18:57 uur gebruik ik om de stroomsnelheid op te zoeken, voor het gemak ronden we die af op 19.00 uur. De vraag was; wat is de stroomsnelheid om 17:00 uur?

Wybertje A; Zie ook foto op pag.9 van dit draadje, het is doodtij neaps, we gebruiken de rechter kolom in wybertje A;

-2 = 0,0 (= 17.00 uur)
-1 = 1,0 (= 18.00 uur)
0 = 1.3 (= 19.00 uur)
+1 = 1,3 (= 20.00 uur)
+2 = 1,0 (= 21.00 uur)
+3 = 0,6 (= 22.00 uur)

De tijden tussen haakjes zijn mijn invulling, volgens mij is het juiste antwoord; 0,0 knp stroming twee uur voor laagwater.

Maar het boek en Christiaan 676 zeggen 0,6 knp, dat is vijf uur verschil met wat ik denk, wat zie ik nu over het hoofd? :sick:
Laatst bewerkt: 05 mrt 2017 09:31 door Revelter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 05 mrt 2017 09:40 #814727

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ik ken de kaart niet omdat wij in cursus alleen met een engelse kaart van het kanaal werken maar welke uurzone staat vermeld op de kaart?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 05 mrt 2017 11:49 #814779

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
DavidS schreef :
ik ken de kaart niet omdat wij in cursus alleen met een engelse kaart van het kanaal werken maar welke uurzone staat vermeld op de kaart?

Op de kaarten is de uurzone niet van toepassing, in wybertje A de tidelstreams op deze kaart zie je de stroomsterkte en de richting ten opzichte van hoog water. :woohoo: Dat is dus de denkfout die ik dan maak, ik gebruik 0 uur als referentie voor laagwater, stom, ik had moeten uitrekenen hoeveel uur na hoog water laag water is. en dan valt het kwartje,

17:00 uur = BT, om 12.00 uur is het hoogwater, in wybertje A staat aan de rechterkant (Neaps) bij +5 ook 0,6 knp.

Ik dacht eerst dat ik een fout maakte met de BT en de MET+1h, maar stom genoeg gebruik ik de Tidelstreams voor de berekening van laagwater, nou ja, deze fout maak ik niet meeer ;)
Laatst bewerkt: 05 mrt 2017 11:50 door Revelter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 05 mrt 2017 17:01 #814861

De tabel bij wybertje A is inderdaad ten opzichte van HW en dus niet ten opzichte van LW wat jij gebruikte in je berekening. Met alle informatie de goede berekening uit voeren blijft het moeilijkste.

Dus 12.00 uur hoogwater = 18 moet je gebruiken als referentie.
Je wil de stroming weten voor 17.00. Wat (17-12) +5h na HW is.
In de tabel van wybertje A staat: +5 209 1,2 0,6.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2017 17:05 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 11:36 #818696

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
SRW; Scheepsvaartreglement Westerschelde

Ik kom nu dit reglement tegen;

Zeilschepen; C. een schip dat over stuurboordboeg ligt en dat aan zijn loefzijde een schip ziet waarvan niet met zekerheid is te bepalen of het over stuurboord- dan wel over bakboordboeg ligt voor laatstgenoemd schip uitwijken.

Dat is toch een vreemde regel? We hebben twee hoofdregels;

1. Stuurboord wijkt voor bakboord
2. Loef wijkt voor lij

Wat is nu de toegevoegde waarde van dit reglement?
Is deze regel alleen van toepassing op de Westerschelde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 13:20 #818712

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Ik weet niet of dit een antwoord op je vraag is maar in mijn cursus Beneden Zeeschelde staat:

Een zeilschip dat de SB-zijde in de vaargeul volgt of de SB-wal buiten de vaargeul volgt moet niet uitwijken voor een ander zeilschip. Dit geldt ook voor kleine zeilschepen.
Als geen van de zeilschepen SB-zijde of SB-wal volgt, dan gelden de regeles uit het ZR.

Wanneer 2 kleine schepen, ongeacht de wijze van voortstuwing, elkaar zo naderen dat gevaar voor aanvaring bestaat moet het schip dat de SB-zijde van het vaarwaterhoudt, zijn weg vervolgen en moet het andere uitwijken.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 15:42 #818734

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Zeilschepen; C. een schip dat over stuurboordboeg ligt en dat aan zijn loefzijde een schip ziet waarvan niet met zekerheid is te bepalen of het over stuurboord- dan wel over bakboordboeg ligt voor laatstgenoemd schip uitwijken.
Heb het westerschelde regelement niet meer precies in m'n hoofd, maar volgens mij moet je in alle regelementen in dit geval uitwijken.
Je weet niet of het schip over bb danwel sb ligt, dan komt automatich goed zeemanschap in beeld, dus een gevaarlijke situatie moet vermijden.

In de prakijk zou dit kunnen voorkomen als je mij tegenkomt (2 mast cat getuigd), recht voor de wind, met m'n ene zeil over bb en het andere over sb. Beide masten zijn even hoog en beide zeilen zijn even groot. Vaar ik dan over bb of over sb??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 18:16 #818786

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
rooiedirk schreef :
In de praktijk zou dit kunnen voorkomen als je mij tegenkomt (2 mast cat getuigd), recht voor de wind, met m'n ene zeil over bb en het andere over sb. Beide masten zijn even hoog en beide zeilen zijn even groot. Vaar ik dan over bb of over sb??

Maar dit wordt dan wel een heel verwarrend geheel, ik vaar aan de wind aan lij zijde ten opzichte van u, u vaart plat voor de wind. Normaal gesproken wijkt dan loef voor lij, u zou waarschijnlijk uw koers verleggen om achter mij langs te gaan. Als ik mijn koers zou verleggen ontstaat er een onduidelijk geheel, wie gaat nu wijken voor wie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 18:26 #818792

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Revelter schreef :
rooiedirk schreef :
In de praktijk zou dit kunnen voorkomen als je mij tegenkomt (2 mast cat getuigd), recht voor de wind, met m'n ene zeil over bb en het andere over sb. Beide masten zijn even hoog en beide zeilen zijn even groot. Vaar ik dan over bb of over sb??

Maar dit wordt dan wel een heel verwarrend geheel, ik vaar aan de wind aan lij zijde ten opzichte van u, u vaart plat voor de wind. Normaal gesproken wijkt dan loef voor lij, u zou waarschijnlijk uw koers verleggen om achter mij langs te gaan. Als ik mijn koers zou verleggen ontstaat er een onduidelijk geheel, wie gaat nu wijken voor wie?
Ha maar als ik over BB vaar moet ik koers en vaart houden. Vaar ik ook over SB moet ik inderdaad wijken. Zouden mijn masten/zeilen ongelijk zijn is de situatie ook duidelijk, maar dit specifieke geval is een maas in de regels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 19:10 #818814

Volgens mij wordt het SWR alleen genoemd ter verwarring. De regel komt voor in zowel het BVA als het SWR.
BVA: Voorschrift 12. Zeilschepen
a Wanneer twee zeilschepen elkaar naderen, zodanig dat gevaar voor aanvaring bestaat, dient één van beide uit te wijken en wel als volgt:

(i) indien beide schepen over verschillende boeg liggen,dient het schip dat over stuurboordsboeg ligt uit te wijken voor het schip dat over bakboordsboeg ligt;

(ii) indien beide schepen over dezelfde boeg liggen, dient het loefwaartse schip uit te wijken voor het lijwaartse;

(iii) indien een schip dat over stuurboordsboeg ligt aan zijn loefzijde een schip ziet en niet met zekerheid kan bepalen of dat schip over stuurboords- dan wel over bakboordsboeg ligt, dient het daarvoor uit te wijken.

b In dit voorschrift dient onder loefzijde te worden verstaan de andere zijde dan die waarover het grootzeil wordt gevoerd of, in geval van een vierkant getuigd schip, de andere zijde dan die, waarover het grootste langsscheepse zeil bijstaat.

SWR: Voorschrift 12. Zeilschepen

Meer een kapstok regel, al is het dan een beetje dubbel op met goed zeemanschap. Waarschijnlijk om situaties zoals bij rooiedirk af te dekken. Kan me ook voorstellen dat het bij tallships door alle zeilen moeilijk te zien is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 19 mrt 2017 21:09 #818857

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
...in geval van een vierkant getuigd schip, de andere zijde dan die, waarover het grootste langsscheepse zeil bijstaat.

Zeker als we in zo'n situatie de langsscheepse zeilen bergen :lol:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 26 mrt 2017 15:07 #820812

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
TKN examen 18 april 2015 vraag 18

Op de zuiderpier van IJmuiden staat een FL 3s (occas) licht. Wat voor soort licht is dit?

A.Dit is een sectorlicht dat overdag 4,5 mijl zichtbaar is.
B. Dit is een groen licht op een vierkante toren.
C. Dit is een mistlicht dat alleen brandt als het zicht < 4 km is.
D. Dit is een alternerend licht met een verduisterde sector van 160 - 050 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 26 mrt 2017 15:29 #820819

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
occas(ional) --> zo nu en dan.
Moet dus wel "C" zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 26 mrt 2017 17:47 #820857

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
eens met Dirk.

alle symbolen kun je vinden op "Kaart 1" van de Hydrografsche Dienst

HIER een link naar de US-versie.
De NL-versie kon ik niet online vinden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 27 mrt 2017 15:12 #821118

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
rooiedirk schreef :
occas(ional) --> zo nu en dan.
Moet dus wel "C" zijn.

Daar kom ik inderdaad verder mee, ik had in alle boeken gezocht, maar daar kon ik hem niet vinden. Zoeken op Occas leverde ook niets op, maar het volledige woord maakt e.e.a. een stuk duidelijker, bedankt Rooiedirk en La Mavare. Ik kwam nu dit tegen;

EN: occasional cause NL: aanleidende oorzaak
EN: occasional poem NL: gelegenheidsgedicht
EN: occasional table NL: bijzettafeltje
EN: occasional help NL: noodhulp
EN: an occasional visit NL: zo nu en dan een bezoek

Noodhulp, hoe toepasselijk kan het zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 27 mrt 2017 21:35 #821247

De betekenis van de lichten met occas er bij moet je opzoeken in een Almanac. Bij de haven van Scheveningen staan er ook een paar maar die hebben niks met mist te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 28 mrt 2017 05:03 #821271

En Verwar occas(ional) niet met occ(ulting).....
Dat deed ik hier in eerste instantie.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 28 mrt 2017 05:31 #821272

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
2 jaar geledetn examen gedaan, maar deze kende ik niet. Weer wat geleerd :)
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 05:31 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 28 mrt 2017 16:16 #821456

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Christiaan 676 schreef :
De betekenis van de lichten met occas er bij moet je opzoeken in een Almanac. Bij de haven van Scheveningen staan er ook een paar maar die hebben niks met mist te maken.

De almanac mag je niet meenemen naar het examen :unsure: Ik kwam nog een vraag tegen die ik niet kon oplossen zonder "extra" middelen, ik zal hem vanavond opzoeken en posten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 28 mrt 2017 19:59 #821517

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Bij de examens zit toch ook een bijlage met allerlei relevante informatie tbv het examen. Je krijgt het niet kado natuurlijk, maar heel veel info is ergens verwerkt in het examen of de kaarten. Goed lezen en kijken wat er aan info wordt gegeven is belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 02 apr 2017 14:58 #822819

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik heb moeite met deze logica; Lengte en breedtecirkels;

TKN examen 26 november 2016 vraag 3

Hoekgetrouwheid en een rechte loxodroom zijn twee van de drie eigenschappen van de Mercator projectie. Wat is de derde eigenschap van de Mercator projectie?

A. De schaal neemt toe met de breedte;
B. De schaal neemt toe met de lengte;
C. De schaal neemt af met de breedte;
D. De schaal neemt af met de lengte.

Ik had als antwoord B; De schaal neemt toe met de lengte, immers een meridiaan is een lengte cirkel en de schaal op 55 graden is groter dan bij 52 graden, in mijn logica; hoe verder naar het noorden, hoe groter de schaal. Dat is gerekend vanaf de lengteas, dan neemt de schaal toe bij elke graag die ik omhoog ga.

Toch is/was dit antwoord niet goed, volgens de officiële antwoorden had het antwoord A moeten zijn. Maar als ik van 003 oost naar 004 graden oost ga, dan neemt de schaal niet toe.

Welke fout maak ik nu in mijn redenering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 02 apr 2017 15:44 #822829

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Als je op bijv 53gr N(oorderbreedte) blijft klopt dat natuurlijk. Maar ga je van 53N naar zeg 43N, dan is de O(osterlengte) wel degelijk veranderd in schaal. Daarom pas je afstanden ook al altijd af op de staande rand van de kaart.

Als je een tomaat van boven naar beneden in tweeen snijd, exact door het midden, maakt het niet uit waar je het mes er in zet. Het zijn altijd gelijke helften. De lengteassen N of S doen precies dat.

Als je diezelfde tomaat horizontaal in plakjes snijdt, krijg je steeds grotere schijfjes, tot je in het midden bent (de Evenaar). Vanaf daar worden de schijfjes weer kleiner.

Op een kaart meet je eigenlijk (een deel van) de omtrek van die schijfjes. Die schaal verandert, maar omdat het cirkels zijn geven we de positie aan in graden, 180 E en 180 W (=360gr).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 02 apr 2017 19:32 #822905

  • Revelter
  • Revelter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Maar waarin verschilt mijn uitleg hoe ik aan antwoord B kom met de uwe? Hoe verder we naar het noorden gaan hoe groter de schaal wordt. Het begrip lengte kan in dit geval toch alleen worden uitgelegd als het noord - zuidwaarts gaan op de kaart?

Toch was antwoord B niet goed, of verwar ik het toenemen met de breedte of lengte van de schaal verhouding met het begrip lengteas (Meridiaan) of breedte cirkel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl