Petervdw schreef :
Wat zie ik meestal: Geen losse of klapperende fok, een van de wind vallende boot met het grootzeil vol in de wind nog verder erop zeilen. Dan worden zeilen gestreken, de motor gestart en dan wordt er meestal naar de verkeerde kant gedraaid (nog ondieper) en eindelijk een zucht van verlichting: Hè, hè, die kl... Biesbosch, kom hier nooit meer. Toegegeven, het valt ook niet mee. Boeken kan ik er over schrijven. Schreiende moeders, gestreste kinderen, te korte pikhaakjes, over de vaders zeg ik maar niets. Terwijl al dat groen juist ontstressend zou moeten werken.
Om dat vastlopen toch een beetje van z'n angstaanjagendheid te ontdoen; in de huidige Biesbosch is vastlopen een stuk minder dramatisch dan bijvoorbeeld op het Wad of op de Oosterschelde, zeker als het op die laatstgenoemde locaties vallend water is.
Er is inderdaad wat getij in de Brabantse Biesbosch maar het is zó weinig dat het water maar heel langzaam zakt. In de praktijk kan er dus vrijwel altijd even rustig worden nagedacht over de manier waarop je weer vlot kan komen.
Allereerst loont het de moeite om niet al te snel te varen, als je niet weet wat je kunt verwachten. Hoe kleiner de snelheid bij vastlopen is, hoe eerder je weer los bent.
De vaste regel: terug in de richting waar we vandaan zijn gekomen geldt in principe ook hier. Bij boten met een vinkiel lukt het vaak de vastgelopen boot met hulp van de motor of anderzijds 180 graden te draaien, als alleen achteruit slaan niet werkt.
Bij kleine boten tot pakweg 1500 kg waterverplaatsing kan overboord stappen en duwen (eventueel in combinatie met een bekende maatregel als 'scheefhangen' (bij een kielboot en als je niet alleen bent) ook goed werken. De bodem is bijna overal in de Biesbos stevig genoeg om op te lopen en je kan op deze manier vaak meer kracht zetten dan met een vaarboom. En wat uit de boot gaat verkleint ook automatisch de waterverplaatsing en dus de diepgang.. De boot moet hiervoor niet veel dieper steken dat pakweg 1.20 - 1.30, als je zelf rond de 1.80 bent.
Lopend kan ook een anker worden uitgebracht naar dieper water. Ik heb ooit (niet toevallig ook in het Zuidergat van de Vissen, net ZO van de Zuider Jonge Deen) mijn Victoire 22 enkele meters door de modder gesleurd aan een uitgezet anker, waarvan ik de lijn op één van de schootlieren had gezet. Toen de boot weer dreef en ik terugliep over het traject dat de boot had afgelegd, kon ik met m'n voet voelen dat de kiel een voor van 5 - 10 cm diep door de modder had getrokken..
Eigenlijk moet je bij vastlopen en niet direct weer loskomen eerst even kijken wanneer het LW bij Moerdijk valt. Het LW in de Biesbosch valt maar weinig later, namelijk. Zit je goed vast en is het net een uurtje of twee na LW, dan is het misschien het simpelste om gewoon een uurtje te wachten. Wel een anker uitzetten om te voorkomen dat je met opkomend water ook hoger op de bank wordt gezet, natuurlijk.
Kortom; vastlopen in de Brabantse Biesbosch is geen drama. Je komt altijd wel weer weg.