Wiking schreef :
Op de ZF wintermeeting hebben moeder en dochter (15 jaar) van RederijPP met een betonschaar met groot gemak een stag door geknipt (het knippen van de dochter is ook te zien op het ZF wintermeeting filmpje 3min 40s, 1min48 stagknippen filmpje).
Dat waren stagen van 5mm? 6 hooguit! Een stag van 8mm heb je al tweemaal zoveel kracht voor nodig en een stag van 10mm krijg je op de hand al niet meer door.
Ik heb derhalve ook geen schaar aanboord (stagen van 10, 12, 14 en 16mm).
Een jaar of tien terug ben ik eens een mast verloren op de noordzee, toen bleek het het handigste om gewoon de splitpennen uit de borstbouten te drukken en met een hamer de borstbouten eruit te slaan.
In 'laboratorium condities' werkt een betonschaar/stagschaar op kleine diamters wel, maar voor de grotere diameters en op een dek dat flink heen en weer rolt en met veel obstakels is een dergelijk stuk gereedschap volkomen waardeloos.
Met het knippen/snijden/slijpen van stagen creer je ook nog eens scherpe obstakels die op je dek achterblijven, het eruit meppen van de borstbouten laat een schoon dek achter met minder kans op schade aan het menselijk lichaam. Als je de splitpennen op de jusite manier borgt heb je er niet meer werk van dan alle andere methoden, en het werkt voor iedere stag diameter.
Behalve een goede tang en een hamer zou ik dus niets op voorraad houden, zeker al geen speciaal gereedschap wat erg duur is, een hoop ruimte in neemt, roestig (en dus waardeloos) word als je het niet gebruikt. Die tangen zijn niet goedkoop ook...
Maar zoals eerder vermeld, dit is een onderwerp, net als ankeren en nog een paar andere onderwerpen, waar we nooit uit zullen komen