svalk schreef :
HPV schreef :
In hoeverre is de zeggenschap van een"jachtschippertje" als schipper - eigenaar minder?
Heeft hij niet dezelfde verantwoording?
Absoluut niet, kan ook niet toch als je nadenkt. Welke opleiding heeft een kapitein achter de rug ? Zou wel belachelijk zijn als de jachtschipper dan dezelfde verantwoording heeft . Betekent niet dat je helemaal geen verantwoording hebt natuurlijk. Nogmaals velen kicken daar op dat ze ¨master¨ zijn van hun jacht maar juridisch zit er wel een heel verschil in hoor. Maar het doet het natuurlijk wel lekker bij de ¨grote verhalen ¨
In grote lijnen zeker wel.
Als schipper ben jij veratnwoordelijk voor alles wat er op jouw schip gebeurt. Hieronder vallen ook de mede 'reizigers'. En (bijna) alles wat een mede reiziger doet is daar is de schipper vertantwoordelijk voor. Ik zeg hier expres mede reiziger, omdat ik er vanuit ga dat er geen dienstverband hebben en er geen loon betaald wordt.
Als een mede reiziger een overtreding begaat, zeg het toilet gebruiken waar dat niet mag, ben jij als schipper daar voor verantwoordelijk.
Als een mede reiziger iets overkomt aanboord, zeg een giek tegen z'n hoofd, jouw verantwoordelijkheid zelfs al was je op dat moment binnen en niet direkt betrokken.
Gebreken aan het schip waardoor er bv brand ontstaat. Jouw probleem.
Heeft een van je medereizigers smokkelwaar(drugs) dan is dat (mede) jouw verantwoordelijkheid.
Het verschil met een koopvaardij kapitein zit vooral in het gegeven dat je bemanning geen dienstverband heeft, er geen lading aan boord is en dat je als jachtschipper meestal ook de eigenaar/reder bent. (Dit laatste is dan weer een extra verantwoordelijkheid)
En het hebben van minder opleiding maakt voor de wet geen verschil. Sterker nog als jij jezelf wegens gebrek aan kennis niet capabel acht om als schipper op te treden en je doet het toch, dan heb je een ernstig probleem, mocht je iets overkomen wat in een rechtzaak eindigd.
We hebben eigenlijk helemaal geen leuke hobby