WADnWIND schreef :
Wat ik me afvraag:
In een recent verleden heeft iemand die door ze benaderd werd geprobeerd zelf finacieel met ze regelen. Ze wilden daar niet op in gaan?
Enig idee?
Doordat ze bleven weigeren heeft hij ze geweigerd.
Dat ben ik geweest denk ik. Of op z'n minst een van.
Een situatie dat hulp wel handig was maar niet urgent. (geen roer meer en een zwaard gebroken) Niet urgent omdat er nog ruimte zat was om voor anker te gaan, (wat met NW 6 voor Hindelopen niet erg prettig is, en je moet toch maar hopen dat je anker echt houd).
Ea uitgelegd (telefonisch) bij de kust wacht inclusief de urgentie, maar die besloten toch de reddingboot te alarmeren.
Al snel kwam er een RIB aanscheuren die wou vastmaken. Op mijn vraag wat gaat dat kosten? "Dat regelen we wel met de verzekering."
Nee dat regelen we hier en nu met mij.
Dit ging een aantal malen heen en weer, terwijl ik intussen wel m'n voet op de boldertjes had, zo dat ze echt niet konden vastmaken.
Kortom ze weigerden een prijs te noemen, en ik weigerde een 'open contract'. Waarna de mannen weer vertrokken.
Nou laat ik me door mijn koopvaardij achtergrond niet zo snel overbluffen (zolang het over bootjes gaat
), en ik wist dat de KNRM ook onderweg was, wat het makkelijker maakt om je poot stijf te houden.
Maar evengoed als ze bv hadden gezegd €300,- 'voorvaar kosten' en €300 per uur, dan hadden ze een deal gehad.
Als kapitein op de koopvaardij mag je een hoop, maar een Loyds Open Form bergings contract afsluiten zonder overleg met reder en verzekering hoort hier niet bij.
Misschien wel handig om het nummer van je verzekering in je telefoon te zetten.
Vraagje mijnerzijds. Waar halen de 'roofredders' hun info vandaan. Ik had telefonisch contact met de kustwacht. En de KNRM heeft bij/net voor het uitvaren natuurlijk VHF contact met de kustwacht wat meegeluisterd kan worden, maar dan zouden ze ongeveer gelijk met de KNRM moeten aankomen terwijl ze toch echt een kwartier eerder waren (Ik denk ongeveer de aanreis tijd van de KNRM bemanning?)