Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand zeiljacht IJsselmeer

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 17:56 #843338

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Ik stel een Forumsplitsing voor,
Nieuwe Header ; klaar.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 18:19 #843351

GeorgeIIPetraI schreef :
Het KNRM staat duidelijk op de boten die bij deze club horen. Echter hoe weet een leek dat er KNRM op een reddingsboot behoort te staan?

De dingen die zo voor de hand liggen voor de gemiddelde zeiler die lid is van een forum, zijn wellicht helemaal niet zo voor de hand voor de gemiddelde watersporter.

Gr. Petra

Het valt me nog mee dat je niet zegt :

Hoe moet de gemiddelde watersporter weten waar de afkorting : KNRM voor staat :blink: :blink:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 19:19 #843385

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Vraagje:

Als je in nood bent en daar melding van maakt komt er een reddingsboot. Staat er dan geen KNRM op dan zou je die dus kunnen/moeten weigeren om te wachten op een boot waar dat wel op staat.
Als er tijd is voor dat wachten, was de nood dan eigenlijk wel zo hoog dat er per se zo'n boot met die letters opgeroepen moest worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 19:51 #843407

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
daar heb je wel een punt maar in mijn geval heb ik niet een oproep gedaan maar bezorgde familie, mijn planning was om rotweer af te wachten te kijken wat er met de motor was en dan als het mogelijk was weer verder gaan.
Toen werd ik opgebeld met de mededeling dat de instanties waren gebeld en dat de knrm eraan zou komen ,blijkbaar is de communticatie tussen kustwachten en de knrm via vhf want voor de knrm er was kwam er dus een oranje rib aan die aan boord sprong en vastmaakte toen was ik nog in de veronderstelling dat het knrm was, het was niet zo goed weer en al wat schemerig.
En aangezien ik niet zoals jeroen pion altijd ontzettend alert ben zag ik pas wat er aan de hand was toen de knrm boot eraan kwam de mensen daarop keken niet echt vrolijk.Dit is al wel wat jaartjes geleden en inderdaad maar 1 berger maar ook mijn enige ervaring met dit soort gedoe ,die hebben het wel een beetje verpest toen.
Rikken schreef :
Vraagje:

Als je in nood bent en daar melding van maakt komt er een reddingsboot. Staat er dan geen KNRM op dan zou je die dus kunnen/moeten weigeren om te wachten op een boot waar dat wel op staat.
Als er tijd is voor dat wachten, was de nood dan eigenlijk wel zo hoog dat er per se zo'n boot met die letters opgeroepen moest worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:05 #843416

Jeroen-pion schreef :
captain koek schreef :
Vwb de herkenbaarheid, de ribs van de reddingsbrigade lijken aardig op die van de bergers. Reddingsbrigade is knrm, dus niet vreemd dat veel mensen het verwarren B)

valt best mee zelfs zonder bril :woohoo:


Das een knrm bootje. En dan zijn er dus ook nog reddingsbrigade bootjes. :blink:

_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:10 #843420

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
captain koek schreef :
Jeroen-pion schreef :
captain koek schreef :
Vwb de herkenbaarheid, de ribs van de reddingsbrigade lijken aardig op die van de bergers. Reddingsbrigade is knrm, dus niet vreemd dat veel mensen het verwarren B)

valt best mee zelfs zonder bril :woohoo:


Das een knrm bootje. En dan zijn er dus ook nog reddingsbrigade bootjes. :blink:


En dit is een berger:


Ik kan me de verwarring voorstellen...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 13 juni 2017 20:11 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:16 #843428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Wat ik me afvraag:

In een recent verleden heeft iemand die door ze benaderd werd geprobeerd zelf finacieel met ze regelen. Ze wilden daar niet op in gaan?

Enig idee?

Doordat ze bleven weigeren heeft hij ze geweigerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:24 #843434

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Heb jij wel eens geprobeerd een prijsje met de traumaheli af te spreken?

Nou dan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:32 #843440

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld, als ik in nood zou zijn, roep ik de kustwacht.
Volgens mij is de kustwacht verantwoordelijk voor noodoproepen.
De kustwacht heeft dit uitbesteed aan de KNRM.
Als er vervolgens iemand anders spontaan hulp komt verlenen, zonder kenbaar te maken dat dit een commercieel bedrijf is, zou ik dit opvatten als het helpen van watersporters onderling. Iets dat beloond kan worden met een flesje wijn of iets dergelijks.

Als ik niet in nood zou zijn, maar wel hulp nodig zou hebben, zou dit van mij best door een commerciele berger gedaan mogen worden, maar dan wel van te voren een prijs afspreken.

In het bovenstaande is in mijn optiek de KNRM, een trauma helicopter in geval van acute nood.
En de berger in, geval van een niet urgente hulpvraag, bijvoorbeeld een taxi (om je naar het ziekenhuis te brengen) daarvan weet je ook van te voren wat het je gaat kosten/
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 juni 2017 20:33 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:37 #843443

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Rikken schreef :
Heb jij wel eens geprobeerd een prijsje met de traumaheli af te spreken?

Nou dan....

Meestal ben je dan zelf niet meer in staat om te doen als hij naast je staat.

Maar wat is er zo curieus dat ze geen prijs willen afspreken? Je bent en blijft tenslotte klant!

Voor een dienst kan je nog altijd mondeling offerte vragen, het hoeft helemaal niet via de verzekering.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 13 juni 2017 20:54 #843448

WADnWIND schreef :
Rikken schreef :
Heb jij wel eens geprobeerd een prijsje met de traumaheli af te spreken?

Nou dan....

Meestal ben je dan zelf niet meer in staat om te doen als hij naast je staat.

Maar wat is er zo curieus dat ze geen prijs willen afspreken? Je bent en blijft tenslotte klant!

Voor een dienst kan je nog altijd mondeling offerte vragen, het hoeft helemaal niet via de verzekering.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: ik moest meteen aan deze denken

Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 05:23 #843478

WADnWIND schreef :
Rikken schreef :
Heb jij wel eens geprobeerd een prijsje met de traumaheli af te spreken?

Nou dan....

Meestal ben je dan zelf niet meer in staat om te doen als hij naast je staat.

Maar wat is er zo curieus dat ze geen prijs willen afspreken? Je bent en blijft tenslotte klant!

Voor een dienst kan je nog altijd mondeling offerte vragen, het hoeft helemaal niet via de verzekering.

Prijsje afspreken lkan lukken.

Vorig jaar 's nachts op het Gooimeer met twee slapende kleuters in de punt was ik onderweg van het Raboes naar de Schelp. Omdat het weer snel slechter werd zeilen gestreken om op de motor verder te gaan. Motor starten en het startkoordje breekt. Anker uit en in het donker geprobeerd de boel weer te repareren. De kinderen sliepen gewoon door.

En dan komt echt toevaliig de Waterhulpdienst of een soorthelijke club langs.

- Kunnen we helpen??
-Ja graag maar ik ben niet verzekerd...
- Dat hoeft niet..
- Wat kost het?
- Een tientje.
-Ok doe maar..

Een kwartiertje later in de haven kon ik niet wisselen en werd het toch nog 20 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 07:37 #843505

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6759
WADnWIND schreef :
Wat ik me afvraag:

In een recent verleden heeft iemand die door ze benaderd werd geprobeerd zelf finacieel met ze regelen. Ze wilden daar niet op in gaan?

Enig idee?

Doordat ze bleven weigeren heeft hij ze geweigerd.
Dat ben ik geweest denk ik. Of op z'n minst een van.

Een situatie dat hulp wel handig was maar niet urgent. (geen roer meer en een zwaard gebroken) Niet urgent omdat er nog ruimte zat was om voor anker te gaan, (wat met NW 6 voor Hindelopen niet erg prettig is, en je moet toch maar hopen dat je anker echt houd).

Ea uitgelegd (telefonisch) bij de kust wacht inclusief de urgentie, maar die besloten toch de reddingboot te alarmeren.

Al snel kwam er een RIB aanscheuren die wou vastmaken. Op mijn vraag wat gaat dat kosten? "Dat regelen we wel met de verzekering."
Nee dat regelen we hier en nu met mij.
Dit ging een aantal malen heen en weer, terwijl ik intussen wel m'n voet op de boldertjes had, zo dat ze echt niet konden vastmaken.
Kortom ze weigerden een prijs te noemen, en ik weigerde een 'open contract'. Waarna de mannen weer vertrokken.

Nou laat ik me door mijn koopvaardij achtergrond niet zo snel overbluffen (zolang het over bootjes gaat :) ), en ik wist dat de KNRM ook onderweg was, wat het makkelijker maakt om je poot stijf te houden.

Maar evengoed als ze bv hadden gezegd €300,- 'voorvaar kosten' en €300 per uur, dan hadden ze een deal gehad.

Als kapitein op de koopvaardij mag je een hoop, maar een Loyds Open Form bergings contract afsluiten zonder overleg met reder en verzekering hoort hier niet bij.
Misschien wel handig om het nummer van je verzekering in je telefoon te zetten.

Vraagje mijnerzijds. Waar halen de 'roofredders' hun info vandaan. Ik had telefonisch contact met de kustwacht. En de KNRM heeft bij/net voor het uitvaren natuurlijk VHF contact met de kustwacht wat meegeluisterd kan worden, maar dan zouden ze ongeveer gelijk met de KNRM moeten aankomen terwijl ze toch echt een kwartier eerder waren (Ik denk ongeveer de aanreis tijd van de KNRM bemanning?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 07:47 #843507

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
ik heb eens overleg gehad met mijn verzekering.

Je moet het van te voren overleggen anders heb je grote kans dat ze niets uit betalen.
ook in mijn zoektocht naar een andere verzekering een voorval voorgelegd waar een berger
aan te pas zou komen, ook hier geld dat je het eerst moet overleggen met de verzekering.
Alleen als er echt acuut gevaar is en de kosten die gedeclareerd worden zijn om schade wat meer kost te vergoeden wordt wellicht vergoed.

de verzekeringsmeneer vertelde, loop je vast met opkomend water en je laat je weg/los slepen kan dat best nog wel eens een discussie worden, als je namelijk even wacht heb je grote kans dat je weer los komt.
Hier zit hem ook het probleem door te vertellen dat de verzekering alles dekt krijg je snel het idee dat het gratis is en het jou niets kost. In de praktijk ligt het net even anders.

Dus gewoon even je polis doorlezen, desnoods even bellen met de verzekering en je weet waar je aan toe bent mocht je ooit in die situatie terecht komen.

Ik prefereer ter alle tijde de KNRM al is het maar dat ze de hulp aan mij als oefening of ter lering ende vermaeck kunen gebruiken.
Hulde voor deze vrijwillige professionals
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 07:47 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 08:58 #843532

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Bergers beschikken over p2000 alarm piepers die je gewoon op internet kan kopen. Die gaat dan gelijk af met de alarmering van elke KNRM boot. Omdat ze liggen te wachten kunnen ze gelijk varen.

Dit valt onder berichten aan derden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 08:58 #843533

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Rikken schreef :
Heb jij wel eens geprobeerd een prijsje met de traumaheli af te spreken?

Nou dan....

Ook deze vergelijking gaat mijns inziens volledig mank. Bergers zijn gewone ondernemers die rechtstreeks financieel baat hebben bij een sleepklus. Dat gebeurt in een vrije, niet-gereguleerde markt. Iedere watersporter in de buurt kan ook sleephulp aanbieden (al dan niet tegen vergoeding), er is niets dat de commerciële bergers in dit opzicht onderscheidt van het andere bootjesvolk. Er is geen convenant met de officiële instanties, geen 24/7/365 beschikbaarheidsverplichting, geen minimaal voorgeschreven opleidings/uitrustingsniveau, enz.

Als je al een vergelijking wilt maken met de traumaheli zou dat moeten zijn met de KNRM/brandweer/ambulance, waar bovenstaande zaken niet vrijblijvend zijn (met alle - commercieel gezien - onaantrekkelijke consequenties van dien).

Uiteraard is het prima als er commerciële bedrijven zijn die nog ruimte in de markt zien en die tegen betaling sleepdiensten aanbieden met boten die daar - meer dan het gemiddelde passerende (zeil)jacht - geschikt voor zijn. Een aantal doen dat op een zeer nette manier, voor sommige watersporters in nood betekent het beperking van hun schade of zelfs voorkoming van persoonlijk letsel.

Het probleem ontstaat pas als de commerciële belangen (mogelijk ook financiële nood, ik kan niet in de boekhouding van de bergers kijken) zo groot worden dat de klant een ander product krijgt geleverd (duurder, van een ander 'merk' of van dubieuze kwaliteit) dan wordt gesuggereerd. Of als er een spreekwoordelijke voet tussen de deur wordt gezet als de koper aangeeft geen belangstelling te hebben. Agressieve verkooppraktijken zijn van alle tijden en niet exclusief voor het slepersvak, maar dienen net als elders ontmaskerd te worden.

Het verbaast me telkens hoe ingewikkeld we het in onderwerpen over commerciële bergers vaak maken.

De rotte appels in de mand van commerciële bergingsbedrijven schaden het imago van de branche als geheel. Dat er van imagoschade sprake is behoeft hier verder denk ik geen betoog. Als forumleden (met geveinsde of oprechte naïviteit) ook de rotte appels goed praten maakt dat het voor de bonafide bergingsbedrijven er alleen maar erger op.

Als zaken niet koosjer zijn is het goed om die gewoon te benoemen. Instructies van kustwacht en brandweer negeren hoort daar bij, net als het ongevraagd en meermaals bezoeken van een KNRM vrijwilliger in zijn vrije tijd op het water (waarvan in een ander draadje melding wordt gemaakt).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 14:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:01 #843536

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
p2000 afluisteren is legaal?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:04 #843540

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Inderdaad eerst afstemmen met de verzekering. Ben een keer vanaf de Noordzee gesleept door een berger met een defecte keerkoppeling. We dreven weer bijna terug in de TSS door windstilte.

1 Den Helder resceu opgeroepen.
2 Berger haakt in op de marifoon zoals verwacht, en vraagt mij naar een ander kanaal te gaan.
3 Overlegd met berger en verzekering gebeld (ik wilde niet naar Terschelling maar naar Harlingen gesleept en had dus een belang. KNRM sleept naar de eerst veilige haven).
4 Verzekering gaf meteen akkoord.
5 KNRM is in overleg met de kustwacht niet gealarmeerd.
6 Sleepje naar Harlingen, te laat voor de brug. Berger regelt dat de brug 15 minuten na sluitingstijd toch nog open gaat.
7 Afhandeling ging prima.

Stap 1 t/m 5 kostte ongeveer 5 minuten.

Je kan dus prima zaken doen met een berger. Uiteraard moet je daarbij wel zelf de juiste stappen doorlopen. Geen tros aannemen voor akkoord door verzekering.

Nu was onze keerkoppeling al meer dan 24 uur stuk dus ik had wat voorbereidingstijd en dat scheelt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:18 #843545

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6759
Zullen we vanaf nu dan verschil maken tussen bergers en roofredders, en de goede naam van de eerste niet bederven met de tweede.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:20 #843547

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
rooiedirk schreef :
Zullen we vanaf nu dan verschil maken tussen bergers en roofredders, en de goede naam van de eerste niet bederven met de tweede.

Lijkt me een uitstekend idee.

Guia IV schreef :
Geen tros aannemen voor akkoord door verzekering.

Ook een heel zinvolle suggestie (als de situatie het toelaat uiteraard).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 09:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:35 #843555

Via de alarmering van de reddingboot.
Deze is vrij en via een Jupiter pieper te ontvangen.
Daarna effe het kwc bellen en je weet alles.
Kwc moet info geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:42 #843560

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
sy helios schreef :
p2000 afluisteren is legaal?

www.livep2000.nl/monitor/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 09:51 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:46 #843561

ben ook wel benieuwd naar keiharde cijfers.
Hoeveel bergers zijn er en hoeveel zijn verkeerd bezig?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:53 #843564

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
roozeboos schreef :
ben ook wel benieuwd naar keiharde cijfers.
Hoeveel bergers zijn er en hoeveel zijn verkeerd bezig?

Kwalitatieve criteria zijn zelden zwart-wit. Hoe definieer jij 'verkeerd' en wie zou dat moeten meten?
Als je op de keien ligt te stuiteren kun je ook door een 'roofredder' op dat moment misschien wel goed worden geholpen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 09:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:53 #843565

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
roozeboos schreef :
ben ook wel benieuwd naar keiharde cijfers.
Hoeveel bergers zijn er en hoeveel zijn verkeerd bezig?
Juist, wat ik vooral dit en het verrassingsbezoek draadje leer is dat er goede en slechte bergers zijn, ik vond de tips genoemd en de voorbeelden heel interessant vooral op het laatst, ook het inprogrammeren van je verzekeringsnummer is slim (ik heb eea duidelijk staan in mijn logboek om die reden)

Al met al sterk in je schoenen staan ook tijdens calamiteiten is belangrijk maar dat is makkelijker gezegd als gedaan wanneer de spanning er is (begrijpelijk)

Ik heb iig veel opgepikt van de draadjes ondanks het op de man af spelen soms en de vele aannames ;) B)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 09:53 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl