Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand zeiljacht IJsselmeer

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 09:59 #843569

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
roozeboos schreef :
ben ook wel benieuwd naar keiharde cijfers.
Hoeveel bergers zijn er en hoeveel zijn verkeerd bezig?

IJssel en markermeer 4 bedrijven vast, 2 tot 3 als ze zin en tijd hebben... variërend van een halve tot vier inzetbare boten per bedrijf.

Waddenzee een stuk of drie voor zover ik weet.
Aandeel roofredders? Gokje 15%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 10:40 #843576

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
En ook hier is het natuurlijk de goeden die onder de kwaden lijden.
Dat je daartegen in opstand komt begrijp ik wel Rikken maar het is net als met ziekenhuizen, je hoort enkel de slechte verhalen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 12:12 #843600

Ik heb via de zoek functie wat zitten zoeken , en in bijna alle gevallen die ik heb gevonden gaat het over geld, te duur, ik heb eigenlijk niets gevonden over slecht werk

Behalve dan in dit draadje maar Okay of dat nu goed of slecht werk was laten we even in het midden genoeg denk ik door iedereen over gezegd en iedereen heeft zijn of haar mening wel gegeven !

Maar zijn er meer zaken bekend ? Dus niet geld kwesties maar echt slecht werk




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 12:29 #843603

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
sy helios schreef :
p2000 afluisteren is legaal?

Normaal is het zo dat je als 3e, alleen mag luisteren, maar er geen gebruik van mag maken of kenbaarheid aan geven.

De 1e is degene die het bericht verstuurd.
De 2e is degene voor wie het bericht bestemd is.
De 3e is degene voor wie het bericht niet bestemd is en het bericht ontvangt.

Dit is internationaal geregeld in het radio regelement.

Waarbij gezegd moet worden dat noodberichten, b.v. op k16 voor iedereen bestemd zijn, dus zowel bergers als de Kustwacht en indirect dan weer de KNRM

Artikel 441 van het wetboek van strafrecht zegt het volgende:

Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde
categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door
middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt
radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet
vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander
meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke
bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige
bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 12:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 13:12 #843614

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ja, nog meer olie op het vuur.
Na het negeren van een advies van de kustwacht, via onkunde en roofredders zijn we nu bij het al dan niet illegaal verkrijgen van informatie...
Dan kunnen we weer drie pagina's verder.

Maar mooi dat ik nu weet dat die piepers gewoon te koop zijn. Zal eens kijken wat ze kosten, ik heb nog wel een motorbootje in de schuur liggen, daarmee kan ik in de lemsterbaai vast wel roofreddermiljonair worden.. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 13:15 #843615

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Wat mij dan weer verbaasd dat een feitelijk antwoordt op een vraag voor jou dan weer olie op het vuur is?

Iemand vraagt of dat mag en krijgt antwoordt???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 13:20 #843616

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
nog bedankt voor je inhoudelijke bijdrage WnW

dat zouden er meer moeten doen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 16:20 #843651

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ook ik vond het antwoord van wdw duidelijk ,heb het mij al langer afgevraagd hoe het mogelijk is dat als je de knrm oproept er een ander aan komt scheuren en Rooie Dirk had ook al die ervaring.
Dat vind ik dan ook jammer van Rikken ,mijn familie heeft nooit een berger opgeroepen knrm vaart uit en uiteindelijk moet mijn verzekering 2200 euro uitkeren aan iemand die er gewoon tussen is geslopen (ook door mijn onoplettendheid) dat verdedigen vind ik absurd.
Of er nu acute hulp nodig is of niet en volgens mij is er al eerder gezegd dat die lijn helemaal niet zo star is dat maken bergers ervan.kNRM bied gewoon hulp en op zeilersforum word achteraf wel bepaald of die echt nodig was of niet :sick: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 17:25 #843665

joyce schreef :
heb het mij al langer afgevraagd hoe het mogelijk is dat als je de knrm oproept er een ander aan komt scheuren

Als je telefoon een netwerk kan bereiken (meestal wel, tenzij een heel eind op zee), bel dan de Kustwacht Alarmcentrale, 0900-0111.
Dan luistert er niemand mee. Vervolgens spreek je met de Kustwacht af dat je erop staat dat de KNRM komt en niemand anders. Probleem opgelost.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 18:26 #843683

Of gewoon met de knrm app!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 14 juni 2017 21:32 #843756

En toch komen ook daar de bergers op af, ondanks da je om de KNRM heb gevraagd.
En ze zullen altijd proberen je om te praten om hun te nemen en niet de KNRM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 16 juni 2017 20:22 #844279

Ligt allemaal natuurlijk wat genuanceerder:


het burgelijk wetboek geeft de functie en het bestaansrecht weer van bergers. Hun bergloon vindt ook zijn oorsprong in het Bw. De omstandigheden, het ingezette materieel en de schade die is voorkomen bepalen het bergloon. Verzekeringsmaatschappijen keren bij redelijk onderbouwde berglonen dt graag uit. De verzekeringsmaatschappijen (en wij als zeilers zelf dus) hebben dus baat bij een aantal goede bergers, uiteindelijk wordt er grotere schade voorkomen.


Wanneer en waarom komt de reddingsmaatschappij in beeld. Ook hier komt het BW om de hoek. Bij het redden van iemand in nood en/of een drenkeling mag geen loon in rekening worden gebracht, dit om te voorkomen dat iemand zonder verzekering en zonder geld niet gered wordt. Het burgelijk wetboek is hier helder in. Hier komt dus de vrijwilligheid om de hoek. Waarom kunnen wij als plezier vaart profiteren ? Onder andere de professional vloot, denk bijvoorbeeld aan vissers, hebben altijd hoge bedragen gedoneerd aan reddingsmaatschappijen, ook weduwen van zeelui laten nog wel een grote bedragen na.

Wat is de onvrede:

- bergers overdrijven de omstandigheden en het ingezette materieel nogal eens om het bergloon op te krikken. Ook de waarde van het geredde schip wordt nogal eens hoog ingezet;
- bergers balen nogal eens dat de reddingsmaatschappij bergingswerk/sleepwerk doen.

Ook hier heeft het BW een opmerking over, o.a. de tarieven moet voldoende uitdagend zijn om de bergers te laten investeren in materieel en standby te zijn. Hier volgt ook het 24/7 volgen van het P2000 systeem uit.


Mede door de bergers en de knrm bepalen we redelijke verzekeringspremies.


Ben ik nu voor de handelswijze van bergers ? Nee ?

Bergers moeten helder communiceren:

- duidelijk maken dat ze commercieel zijn en niet de Knrm
- duidelijk melden wat ze gaan doen en wat de tarieven zijn
- bergingsverslag naar eerlijkheid invullen (5bft is geen 7bft zeg maar)
- feitelijk zou er dan overleg moeten zijn met knrm

De werkelijkheid is natuurlijk nooit zo zwart wit, maar de bergingsbranche kan inzake recreatie wat verbeteren aan de handelswijze idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 16 juni 2017 21:06 #844291

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De brandweer heeft naast het voorkomen van maatschappelijke schade het redden van mensen als wettelijke taak. Toch komen ze maar in 2% tot 4% van de 90.000 - 115.000 woningbrand incidenten in actie. Kan me zomaar voorstellen dat we protesteren indien de brandweer duizenden keren komt opdraven om bijvoorbeeld een reeds uitgebrand schuurtje op te ruimen.

Stel nu eens dat de KNRM, net als de brandweer, volledig betaald zou worden uit (met name) publiek geld. Hoe verhoudt zich dan de relatie tussen bergers en de KNRM? Zouden we het dan niet vanzelfsprekender vinden dat de KNRM alleen nog dan uitvaart indien het (potentieel) gaat om het redden van mensen? Zou het dan niet logisch zijn dat de bergers juist in actie komen indien daar geen sprake van is?

Zo ja, waarom maakt het dan zo'n groot verschil dat de KNRM privaat gefinancierd is?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 16 juni 2017 21:29 #844297

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Omdat het bij bergers om redelijk hoge bedragen gaat, zal een verzekering een expert inschakelen om de claim met de berger te onderhandelen.

Vrijwel altijd is het mogelijk de weer-omstandigheden ter plaatse na te vragen.

Op deze wijze kan de veelal overdreven claim van de berger eenvoudig worden weerlegt. Een expert is redelijk goed bekend met de gangbare bedragen en het verzekerde belang. Dit geeft in de praktijk weinig problemen.

Verder is een berging wat anders dan sleepkosten. Ook dat onderscheid moet duidelijk zijn.

En mensen die op onbekend getijde water vastlopen en pas weer s'nachts vlot komen, dan is het goed een boot standby te hebben om te kijken of het vlot komen goed verloopt en mensen te begeleiden naar het vaarwater of een haven.

Zo gaat dat in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 08:10 #844342

Als de bergers nu allemaal zo eeerlijk en open werken, waarom zijn ze dan niet op AIS te zien.
De bergers geven aan beroepsmatig bezig te zijn, dan ben je verplicht om Ais te hebben.
De bergers die ik ken hebben wel AIS waar hebben dat bewust uit staan.
Als ze toch mee kijken kunnen ze dan uitleggen waarom dit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 09:27 #844351

Ik denk dat ze, net als vissers, niet graag verklappen waar de buit zich bevind, dus dan zet je zeker geen AIS aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 13:38 #844400

Net als alle beroepsvaart moet de visserrrij ook ais voeren.
Nagenoeg allemaal hebben ze ais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 14:54 #844409

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
wanneer spreek je van bergen en wanneer van slepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 15:10 #844411

Beauty schreef :
wanneer spreek je van bergen en wanneer van slepen?

www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...ten.php?tekst=bergen
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 16:03 #844417

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ijsselmeervisser schreef :
Als de bergers nu allemaal zo eeerlijk en open werken, waarom zijn ze dan niet op AIS te zien.
De bergers geven aan beroepsmatig bezig te zijn, dan ben je verplicht om Ais te hebben.
De bergers die ik ken hebben wel AIS waar hebben dat bewust uit staan.
Als ze toch mee kijken kunnen ze dan uitleggen waarom dit is.

Omdat er knrm stations zijn die het bij de berger liggende jacht dan op gaan roepen om te vertellen dat zij ook wel even kunnen komen en dat dat dan gratis is.
Net zoals die stations ook in echte noodgevallen via de marifoon alleen maar aan de kustwacht melden "onderweg naar uw telefonische melding" dit om te voorkomen dat burgers onderweg gaan naar een opgegeven positie. Dat zij daarmee ook eventuele andere passanten de mogelijkheden ontneemt om een bijdrage te leveren doet er dan blijkbaar niet toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 16:30 #844426

Rikken schreef :
Ijsselmeervisser schreef :
Als de bergers nu allemaal zo eeerlijk en open werken, waarom zijn ze dan niet op AIS te zien.
De bergers geven aan beroepsmatig bezig te zijn, dan ben je verplicht om Ais te hebben.
De bergers die ik ken hebben wel AIS waar hebben dat bewust uit staan.
Als ze toch mee kijken kunnen ze dan uitleggen waarom dit is.

Omdat er knrm stations zijn die het bij de berger liggende jacht dan op gaan roepen om te vertellen dat zij ook wel even kunnen komen en dat dat dan gratis is.
Net zoals die stations ook in echte noodgevallen via de marifoon alleen maar aan de kustwacht melden "onderweg naar uw telefonische melding" dit om te voorkomen dat burgers onderweg gaan naar een opgegeven positie. Dat zij daarmee ook eventuele andere passanten de mogelijkheden ontneemt om een bijdrage te leveren doet er dan blijkbaar niet toe.

Hoe vaak komt dat in realiteit voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 17:02 #844432

Hurleyzeiler schreef :
Beauty schreef :
wanneer spreek je van bergen en wanneer van slepen?

www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...ten.php?tekst=bergen

Volgens die definitie ben ik dan nu ook berger!

In de Stevinsluis 2 jachten, wij en een Bav42 met 6 Duitse mannen, u kent dat wel. Pet op, snor en baard, etc.
Helemaal voorin een Zwitserse rollatorrondvaartRijnreiscruiseboot van 110 meter lang uit Basel, dan de Bav, dan wij, aan de lage kant, windje 5 a 6 er dwars op.

En toen wilde de motor van de Bav niet meer starten. Geen roofredder in de buurt, geen KNRM, alleen wij, erachter.
Eromheen varen en hem laten liggen kon natuurlijk, maar er wilden net ca 15 bruine wrakkers het IJsselmeer af (HW-tijdstip, dat schijnt aantrekkelijk te zijn).
Met die 15 opdringerige krotters en schroters was de Bav zeker verloren gegaan en gezonken in de sluis.
Dus hebben we hem maar uit zijn lijden verlost en van de lagerwal eruit gesleept en netjes afgeleverd.

Kan ik nu ergens geld claimen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 17:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 17:33 #844436

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Over slepen:
Janneke Bos
bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-84.pdf

Iedereen met een klein schip dat een ander klein schip
sleept of duwt heeft, volgens de huidige wetgeving, een
probleem indien:
- het schip dat sleept of duwt NIET in het bezit is van
certificaat van onderzoek (CvO) voor sleep- of duwboten
- de schipper van het schip dat sleep of duwt NIET in het
bezit is van een groot vaarbewijs
De kern van de discussie zit in de wetgeving zelf en hoe
deze wordt geinterpreteerd. De consequenties voor 'wel of
niet CvO' kun je één op één doortrekken naar 'KVB-plicht
of GVB-plicht'.


Janneke Bos, November 2016
bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-87.pdf

Slepen in recreatievaart voorlopig niet gecontroleerd
Er waren zorgen bij watersporters over het nieuwe BPR die
het moeilijker maakt voor boten om te slepen. Volgens de
nieuwe regeling moest elke boot die iets sleepte een
zogenoemd Certificaat van Onderzoek hebben.
Dat zou zelfs gelden voor een boot die een surfplank
meesleept of een rubberbootje
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 17:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 18:40 #844449

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Tulipe schreef :
Rikken schreef :
Ijsselmeervisser schreef :
Als de bergers nu allemaal zo eeerlijk en open werken, waarom zijn ze dan niet op AIS te zien.
De bergers geven aan beroepsmatig bezig te zijn, dan ben je verplicht om Ais te hebben.
De bergers die ik ken hebben wel AIS waar hebben dat bewust uit staan.
Als ze toch mee kijken kunnen ze dan uitleggen waarom dit is.

Omdat er knrm stations zijn die het bij de berger liggende jacht dan op gaan roepen om te vertellen dat zij ook wel even kunnen komen en dat dat dan gratis is.
Net zoals die stations ook in echte noodgevallen via de marifoon alleen maar aan de kustwacht melden "onderweg naar uw telefonische melding" dit om te voorkomen dat burgers onderweg gaan naar een opgegeven positie. Dat zij daarmee ook eventuele andere passanten de mogelijkheden ontneemt om een bijdrage te leveren doet er dan blijkbaar niet toe.

Hoe vaak komt dat in realiteit voor?
Op het Marker-en IJsselmeer regelmatig. Zet op een mooie zondag maar eens een scanner aan zodat je mee kunt luisteren. Helemaal als er aan het einde van de middag een onweersfrontje over komt. Scanners zijn er tegenwoordig ook online.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 20:51 #844499

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Dit heb ik in 2014 meegemaakt, tekst uit mijn blog van 9-8-2014 :

'Intussen is het zeiljacht 'Blauwe Vlucht' in de Slenk bij de S18 boei aan de grond gelopen. We hoorden enige tijd daarvoor dat de Terschellinger reddingboot 'Arie Visser' voor een oefentocht is vertrokken, naar achteraf blijkt met gasten aan boord die ze nu eerst weer op Terschelling moeten afzetten. De 'Orca' van de beruchte commerciële redder Noordgat ruikt z'n kans en scheurt de haven van Terschelling uit, wat tot een hevige ruzie leidt met de snelboot 'Tiger', die de Orca bijna doormidden vaart. De KNRM heeft een tijdlang een convenant gehad met Noordgat, maar heeft dat door een aantal incidenten opgezegd. Maar hoe dan ook, de Orca is als eerste ter plaatse bij het vastgelopen zeiljacht. Als de Arie Visser dat hoort, meldt hij dat hij binnen een kwartier ook ter plaatse kan zijn. De schipper van het zeiljacht vraagt advies aan de Brandaris wiens diensten hij moet accepteren, de Brandaris antwoordt diplomatiek dat het de keuze van de te redden schipper is. Waarop de Blauwe Vlucht meldt dat ze door de KNRM gered willen worden. De Orca ligt inmiddels langszij de Blauwe Vlucht en bonkt door de golven tegen het gestrande zeiljacht. Via de marifoon zijn we getuige van een scheldpartij van de jachtschipper tegen de Orca, waarna de laatste het hazenpad kiest. Even later wordt het zeiljacht vlotgetrokken door de Arie Visser, en met een beschadigd roer op sleeptouw genomen naar Terschelling.'

Zie ook www.zeilen.nl/nieuws/knrm-zegt...rederij-noordgat-op/
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 20:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl