Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stormfokken en storm voorbereiding

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 09:04 #846562

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi allemaal,

We hebben zoals jullie misschien in de SSR draad gelezen hebben een fijne SSR gehad. Ik zit echter te denken over meer zoute tripjes en dan is de fokwissel bij harde wind :sick: omdat je op voordek moet de bottleneck naar mijn idee.
De boot deed het echt best goed op de Noordzee. Het voelde allemaal behoorlijk betrouwbaar aan en dankzij ruime accu capaciteit op de 2 accu's hadden we veel plezier van bijv de stuurautomaat en de marifoon.
Echter op de terugweg besloot ik voor de grote fok 7m2 fok te gaan die fok zit tegen genua aan of is een kleine genua.
Voor de wind die er toen stond was dit best veel en het maakte de boot moeilijk te besturen.
Het bleek dat de ST1000 dit moeilijke sturen nog beter kon dan wij zelf :sick:
De kolibri heeft ook een 5m2 fok en dat is eigenlijk de standaard fok van de boot.
Zowel de 7m2 als de 5m2 die ik heb zijn standaard kolibri zeilen.
Daarnaast heb ik nog een storm fok die van een Bries af komt die ik bijna 20 jaar niet gebruikt heb maar ik had die wel mee genomen die storm fok schat ik op 3 m2 (is misschien zelfs nog te groot voor de kolibri).

Echter dan de weerbarstige praktijk, je gaat op de Noordzee bij windkracht 5 niet meer naar voren op een stampend voordekje omdat het naar mijn idee levensgevaarlijk is vanwege het man over boord risico :sick:
Zo kwam het erop neer dat toen we de 7m2 fok in de nacht echt helemaal zat werden dat we alles hebben gestreken en op de motor zijn terug gevaren.

Ik weet niet hoe anderen dit aanvangen.
Ik weet wel dat de Remy Oceaan kolibri twee voorstagen heeft een normale en een kotterstag en dat die volgens mij een rolfok systeem heeft zodat er een fok makkelijk kan worden weg gedraaid en de kotter storm fok makkelijk te voorschijn getoverd kan worden. Daarnaast heeft die oceaan kolibri voor het groot zeil een schildpad blokje reef systeem (dit laatste kan op Sopranino ook zit er al op moet alleen lijntje in moet ik me in verdiepen). Ik kan me voorstellen dat dit veel "ellende" kan verhelpen. Maar dat is ook best een ingrijpende wijziging met die twee voorstagen.
Wat ik eigenlijk wil is dus makkelijk zeil kunnen minderen zodat ik liefst lang kan door zeilen met zwaar weer (ik denk dat met een heel klein puntje of twee hele kleine puntjes zeil doorzeilen de beste strategie is, ik zie daar meer veiligheid in dan in bijleggen.).
Van te voren inschatten en dan ruim tevoren wanneer het nog kan naar het voordek kan mogelijk ook een oplossing zijn.
Ik zit ook erover na te denken een goeie 5 meter fok te kopen danwel nieuw aan te schaffen voor meer controle bij hardere wind (dus niet voor storm) (die zijn omdat de boot niet groot is ongeveer 470 euro dus dat is ook nog wel te doen.)
Enfin wil wel eens horen van anderen wat hun idee hierover en over die fok wissel op wiebelig voordek is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 09:15 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 09:20 #846569

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Ik vaar meestal solo en heb laatst 5Bf met vlagen gehad tussen de roompot en Breskens, Ik denk dt ik 4 x van fok heb gewisseld en 3x gereefd en ontreefd. op het laatst voer ik met een storm fok en maximum gereefd grootzeil. Elke keer naar voren kruipen en vasthaken voor het juiste evenwicht fok/ grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 09:36 #846579

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6239
vaargebied IJsselmeer
ik zit met hetzelfde te knoeien
3 voorzeilen, storm, ha 105%?, Genua, op een roller
standaard zet ik de ha fok erop, de Genua krijg ik meestal spijt van
wisselen van die lap, wordt je niet vrolijk van, gaat meestal nog wel
wisselen van ha naar stormfok is niet te doen

ik heb een grootzeil met 3 royale riffen
ik begin altijd met riffen te zetten
wordt het helemaal te gek, verder alleen op ha
de ha blijft altijd staan, praktisch nooit gedeeltelijk gerold

op mijn vd stadt 34 had ik een wegneembare kotterstag, met leuverfok
ook een gedoetje, kotterstag monteren, fok aanslaan
bij het spul vooraf monteren kon de Genua er haast niet tussendoor met ovestag

je ziet ook wel 2 voorstagen naast elkaar met 2 leuverfokken aan geslagen
bij leuverfokken zie je ook wel eens reefmogelijkheden, zie je vaak bij platbodems

hoeveel riffen heb jij in je grootzeil? hoever kan je reven?
staan je fokken op een roller?

ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 09:48 #846582

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Tom,

Het is dus echt wisselen en niks rollen.
Wat ik wel kan is strijken zonder op het voordek te komen middels een lijntje dat via een blokje op het boegbeslag naar het tweede leuvertje loopt.
In de praktijk, trek je bij storm dus die fok weg.

Het grootzeil kan twee keer reven.
Dit is nu nog niet goed genoeg want dat reven gaat nu helemaal handmatig, dit wil ik verbeteren want op de mast zitten al schildpad blokjes en in het zeil zit ook iets waar een reeflijn aan kan, echter die reeflijn ontbreekt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 09:59 #846584

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Fokje wisselen doe je op je knieën met jezelf wanneer nodig - kort - aangelijnd. Eventjes een minuutje van koers veranderen kan dan fijn zijn.

Maar tr veel zeiltjes is ook onhandig. Dus ik zou zelf opteren voor een mooie HA met ene bindrif of zelfs twee reven. Dat hebben veel Mini's ook niet voor niets. Daarnaast dan een oranje zakdoek voor als het echt overleven wordt. Normaal gesproken is de enige wissel die je nog hebt dan die van genua naar HA of omgekeerd. Dan waait het nog niet zo hard, wat het een stuk beter te doen maakt.

Kotterstagen en zo wil je niet op een klein bootje. Veel te gecompliceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 10:04 #846585

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6239
ik haal de ha fok nooit weg, van de fok moet ik het hebben
ik heb 3 riffen in mijn zeil in de onderste 2 zitten altijd smeerrepen
lijnen lopen door de giek, meer schijven zitten er niet
in het 3e rif kan of de onderlijkstrekker, of de lijn van rif 1, past allebei, gebruik ik afhankelijk van de situatie
bij de mast zitten ogen en haken
ik zou een 3e hoog rif laten maken
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 10:24 #846592

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Wij hadden een defender27. Daarmee een keer of 10 de Noordzee overgestoken.

Ook een klein fokje er bij van ongeveer 5m2. Wij wisselden eerst altijd de fok tot het kleine fokje van 5m2 voor we gingen reven. Boot bleef prima in balans. Daarna pas reven (bij de mast). Als het lukt je boot zo in balans te krijgen dan hoef je niet meer voor de mast boven windkracht 5.

Fok wissel deden wij altijd ruime wind als dat enigzins kon. Scheelt een slok op een borrel.

De fok stond op leuvers maar we konden hem wel inrollen. Fok hijsen van uit de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 11:21 #846603

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
ik heb drie reven in grootzeil die ik vanuit de kuipingang snel en comfortabel kan zetten.
heb genua, HA me een rig en stormfok En sinds kort dan de Code0 op boegspriet op roller). voor weiziging in de fokken moet ik naar voren, het is niet anders. Vaar op zee veel met de HA en zet daar vrij eenvoudig een rif in. Ook (vervolgens) de stormfok erop gaat maar is wel enig gedoe. Moet naar voren, HA strijken, leuvers (allemaal softshackles) losmaken en de Stormfok aanslaan. Toch lukt dat altijd wel, ook afgelopen zomer met 32 knopen wind. Ik zoek dan wel een zo comfortabel mogelijk koers waarmee ik me dan kruipend over het dek veilig voel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 13:43 #846622

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Sunday,

Ik heb op het IJsselmeer ook wel eens bij windkracht 5 een fokje gewisseld door naar voren te kruipen en dan had ik toen nog niet eens een ST1000 maar het roer met een lijn wat vast gezet.
Eigenlijk is het dan nou met de ST1000 en in het geval van die SSR een bemanningslid was er bij, nog makkelijker omdat de boot op koers blijft, maar op een of andere manier wilde ik er op de noordzee even niet aan, nou ja volgende keer maar gewoon proberen dus.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 13:44 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 15:02 #846651

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Het enige wat ik kan toevoegen dat ik op mijn boot bij z'n 40 knopen wind kon reven wat ik wilde met de genua, maar dat pas bij het zetten van de kotterfok de situatie volkomen veranderde: van een ongemakkelijk gevoel en niet goed zeilende boot naar een perfect zeilende boot en het gevoel van controle.
Het andere aangrijpingspunt van een kotterfok doet echt wonderen is dus mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 15:21 #846654

Het is eenvoudig zo te maken dat je helemaal de kuip niet uit hoeft om de fok te reven (of strijken).

Op al mijn schepen was een van de eerste dingen die gedaan werden ALLE zeilen reef-strijkbaar maken vanuit de kuip.
Een strijklijntje aan ALLE vallen.
Daarnaast de fok en genua van tweede hals- en schoothoek voorzien.
Een lijn van het boegbeslag door een blok aan de tweede halshoek en dan via blokjes aan de voetrail naar de kuip.
De HA werd dan een keerstormfok, de halslijn op een schootlier, de keerschoot op de andere schoot lier.
De schoothoek zo hoog in het achterlijk dat het zeil zelfkerend werd, de halshoek niet al te hoog.
Er blijft dan een lang voorlijk over en het werkende deel van het zeil heeft een korte koorde.
Dat zorgt voor weinig (relatief) helling en goede voortstuwing.
Een (voelbaar in ´t donker) merkje in de val, zodat die direct juist staat, halslijn strak en schoot stellen, klaar.

Het werkte perfect bij 60 knopen wind, en alles vanonder de buiskap!!! Zo nu en dan moest de fok helemaal weg met de strijklijn, maar wanneer de vlagen voorbij waren stond heel snel het stormdeel weer en bleef er voortgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 17:21 #846685

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Seafthinge,

Dat klinkt wel als een heel slimme oplossing.

Airgade, ook leuk te horen dat een kotterstag met stormfok zo goed werkt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 17:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 18:33 #846717

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Saeftinghe schreef :
Het is eenvoudig zo te maken dat je helemaal de kuip niet uit hoeft om de fok te reven (of strijken).

Op al mijn schepen was een van de eerste dingen die gedaan werden ALLE zeilen reef-strijkbaar maken vanuit de kuip.
Een strijklijntje aan ALLE vallen.
Daarnaast de fok en genua van tweede hals- en schoothoek voorzien.
Een lijn van het boegbeslag door een blok aan de tweede halshoek en dan via blokjes aan de voetrail naar de kuip.
De HA werd dan een keerstormfok, de halslijn op een schootlier, de keerschoot op de andere schoot lier.
De schoothoek zo hoog in het achterlijk dat het zeil zelfkerend werd, de halshoek niet al te hoog.
Er blijft dan een lang voorlijk over en het werkende deel van het zeil heeft een korte koorde.

Bedien je de tweede schoothoek met een tweede paar schoten?
Waar blijven deze schoten indien niet gereefd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stormfokken en storm voorbereiding 25 juni 2017 22:30 #846784

De Genua heeft twee schoten permanent ingeschoren, die lopen door de blokken naar de lieren en dan naar de hekstoel. Zo ook de halslijnen.
Daar zitten ze op volgorde (kleur) tussen de hekstoelpijp en de steunpijp voor de "rolbeugel" vast.

Ze kunnen op die manier niet in ´t water en/of schroef komen. De lengte moet iets meer zijn hiervoor.

Bij overgaan van Genua naar HA moeten de leuvers van de HA boven de Genua leuvers komen, het is dan nog kalm genoeg om het voordek op te gaan.

De Genua reefschoot blijft op z´n plaats, de normale schoot gaat naar de HA.
De HA reefschoot zit altijd op z´n plaats, gaat van de tweede schoothoek naar een overloopje, dan naar het boegbeslag en dan door het schootblok naar de stuurboord lier en dan naar de hekstoel.
De HA halslijn gaat naar de BB lier en dan naar de hekstoel.

Die bundel lijnen blijft heel goed op orde omdat de hekstoel ze keurig op volgorde houdt.

Er is wel een goed gevoel voor orde noodzakelijk, nieuwe mensen aan boord moeten er best aan wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl