Hoi allemaal,
We hebben zoals jullie misschien in de SSR draad gelezen hebben een fijne SSR gehad. Ik zit echter te denken over meer zoute tripjes en dan is de fokwissel bij harde wind
omdat je op voordek moet de bottleneck naar mijn idee.
De boot deed het echt best goed op de Noordzee. Het voelde allemaal behoorlijk betrouwbaar aan en dankzij ruime accu capaciteit op de 2 accu's hadden we veel plezier van bijv de stuurautomaat en de marifoon.
Echter op de terugweg besloot ik voor de grote fok 7m2 fok te gaan die fok zit tegen genua aan of is een kleine genua.
Voor de wind die er toen stond was dit best veel en het maakte de boot moeilijk te besturen.
Het bleek dat de ST1000 dit moeilijke sturen nog beter kon dan wij zelf
De kolibri heeft ook een 5m2 fok en dat is eigenlijk de standaard fok van de boot.
Zowel de 7m2 als de 5m2 die ik heb zijn standaard kolibri zeilen.
Daarnaast heb ik nog een storm fok die van een Bries af komt die ik bijna 20 jaar niet gebruikt heb maar ik had die wel mee genomen die storm fok schat ik op 3 m2 (is misschien zelfs nog te groot voor de kolibri).
Echter dan de weerbarstige praktijk, je gaat op de Noordzee bij windkracht 5 niet meer naar voren op een stampend voordekje omdat het naar mijn idee levensgevaarlijk is vanwege het man over boord risico
Zo kwam het erop neer dat toen we de 7m2 fok in de nacht echt helemaal zat werden dat we alles hebben gestreken en op de motor zijn terug gevaren.
Ik weet niet hoe anderen dit aanvangen.
Ik weet wel dat de Remy Oceaan kolibri twee voorstagen heeft een normale en een kotterstag en dat die volgens mij een rolfok systeem heeft zodat er een fok makkelijk kan worden weg gedraaid en de kotter storm fok makkelijk te voorschijn getoverd kan worden. Daarnaast heeft die oceaan kolibri voor het groot zeil een schildpad blokje reef systeem (dit laatste kan op Sopranino ook zit er al op moet alleen lijntje in moet ik me in verdiepen). Ik kan me voorstellen dat dit veel "ellende" kan verhelpen. Maar dat is ook best een ingrijpende wijziging met die twee voorstagen.
Wat ik eigenlijk wil is dus makkelijk zeil kunnen minderen zodat ik liefst lang kan door zeilen met zwaar weer (ik denk dat met een heel klein puntje of twee hele kleine puntjes zeil doorzeilen de beste strategie is, ik zie daar meer veiligheid in dan in bijleggen.).
Van te voren inschatten en dan ruim tevoren wanneer het nog kan naar het voordek kan mogelijk ook een oplossing zijn.
Ik zit ook erover na te denken een goeie 5 meter fok te kopen danwel nieuw aan te schaffen voor meer controle bij hardere wind (dus niet voor storm) (die zijn omdat de boot niet groot is ongeveer 470 euro dus dat is ook nog wel te doen.)
Enfin wil wel eens horen van anderen wat hun idee hierover en over die fok wissel op wiebelig voordek is.
Freek