Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Registratie 406 PLB in Nederland en België

Registratie 406 PLB in Nederland en België 10 juli 2017 18:16 #851136

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
In het volgende document wordt uitgelegd waar en hoe je een 406 PLB dient te registreren in Nederland en België:

Verwijderd


Dit om alle misverstanden en vooral verkeerde registraties in via UK te voorkomen.

Ik hoop dat dit niet teveel tegen de forum richtlijnen in gaat, maar het is nu eenmaal een behulpzame publicatie.
Bijlagen:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 16:32 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 25 jan 2018 15:32 #911490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Een nieuw info blad met geactualiseerde internet links:


Bijlage:

Bestandsnaam: Registrati...1-18.pdf
Bestandsgrootte:191 KB


Met dank aan Sailingcamelot voor de opmerkzaamheid!

HH Mods: de link in het vorige bericht mag weg a.u.b.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 25 mrt 2018 23:26 #929592

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Over de voors en tegens van een PLB is al veel geschreven. Ik vond ze in ieder geval nogal prijzig, maar door de gunstige koers van Pond vond ik een tijdje terug bij een Engelse webshop een Ocean Signal PLB1 die in de aanbieding was voor ruim honderd euro lager dan wat ik elders zag.


Nu is het kopen in het buitenland van dit soort zaken niet zo moeilijk, maar het kan wel problemen geven bij de registratie bij het Agentschap Telecom. Die accepteren volgens eigen zeggen alleen EPIRB's en PLB's die voorzien zijn van "de Nederlandse landencode (244, 245 of 246)". Echter, nergens op de PLB of de bijgeleverde documentatie staat deze landcode. Wel had de verkoper in mijn geval de PLB geherprogrammeerd met een nieuwe 'HEX' code erin. Jammer dat het stickertje met deze code een beetje klungelig op de PLB geplakt zat, maar gelukkig was er ook een formulier meegeleverd met de gegevens en was zelfs de HEX code op de doos voorzien van een nieuw stickertje. Zou dit een Nederlande HEX code zijn? Ik kon het nergens aan ontlenen, ook 'decoderen' via wat online hex>ascii tooltjes gaven geen uitsluitsel.

Het aanmelden bij het AT verloopt wat anders dan met een marifoon. Geen mooie pagina waar je via een webformulier de gegevens kan invullen, maar een Pdf formulier wat je moet invullen. Je moet het daarna per e-mail opsturen naar het AT. Ik was heel benieuwd of mijn 'HEX' code geaccepteerd zou worden.

Het verlossende woord kwam al een week of twee later middels een brief van het AT. Yes, gelukt!
Dit is wat je krijgt:







Wel jammer dat het AT kosten in rekening brengt voor de vergunning. In de brief staat dat ik €22,72 moet betalen. Echter, nergens staat of dit éénmalig is of dat er jaarlijks betaald moet worden. Wat ook vreemd is dat dit bedrag anders is dan wat er op de site van AT staat. En wat daar staat lijkt op zijn beurt weer niet te kloppen met wat er in de wet staat. Je moet sowieso heel goed zoeken om iets over de registratiekosten van een PLB te vinden.

Volgens de vergunning valt de PLB onder de categorie 'Bijzonder gebruik maritieme frequenties'. Hierover staat op de site van AT onder 'Kosten registratie zendapparatuur scheepvaart':



Ah, mooi: éénmalig €21 euro dus. Maar wacht, onder de tabel staat de link naar de wetstekst. Wat staat daar dan in? In de 'Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2018' is een keurige tabel opgenomen. En jawel, ook daar staat bij 'Bijzonder gebruik maritieme frequenties' diezelfde €21.



Maar hé, er staat ook iets over PLB's in:



Maar wel onder het kopje 'Radiodeterminatie'. Wat is dat dan? Gelukkig is de wetgever zo vriendelijk om dat even te vermelden: Apparatuur voor radiodeterminatie: radioapparatuur die wordt gebruikt om de positie, snelheid of andere kenmerken van een object vast te stellen of om informatie te verkrijgen over deze parameters. Hmmm, lijkt inderdaad op een PLB. Ook helibakens vallen in deze categorie, dus dat kan kloppen. Hier wordt €29 voor in rekening gebracht. Maar waarom dan een vergunning voor 'Bijzonder gebruik maritieme frequenties' als er ook een echte PLB categorie is? Zouden ze me voor €8 euro willen matsen? Lijkt me onwaarschijnlijk...

Goed, mijn PLB kan gevonden worden in geval van nood. Maar weet iemand toevallig iets meer over de juiste interpretatie van de wet als het gaat over de kosten die hieraan verbonden zijn? Nu wil ik het weten ook ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 mrt 2018 23:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 07:45 #929633

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
De vergunning is 5 jaar geldig dus je zal dan na 5 jaar even opnieuw enkele euro's moeten overmaken voor verlenging denk ik dan.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 07:57 #929636

Helaas je krijgt elk jaar een rekening voor je PLB. Heb het even gecontroleerd en betaalde in 2016 Euro 16,30 ,in 2017 Euro 28,00 en dit jaar Euro 29,00 voor de registratie van de PLB. Die Euro 29,00 lijkt dus wel te kloppen met het overzicht van IlCigno. Dat je de eerste keer minder betaalt komt omdat je betaalt over een gedeelte van het jaar.

@IlCigno. Heb je de batterij test al gedaan? Ik krijg nooit meer dan 2 flitsen, ook toen ik de PLB net had. Dat geeft een zendtijd van maar 2 tot 4 uur, i.p.v. 10 uur bij een volle batterij. Dat is enigszins zorgwekkend voor een PLB. Ik vraag me af hoe die batterij de 7 jaar gaat volhouden. De gps test heb ik nooit gedaan aangezien de batterij toch al weinig sap heeft blijkbaar. Het kan ook zijn dat ik de test verkeerd interpreteer. Nu ik hem weer doorlees weet ik niet of 1 x knipperen een volle batterij is of dat 6x knipperen een volle batterij is. Het aantal keer knipperen geeft het No. hours of use aan. Is dat reeds gebruikte uren of uren die ik nog over heb? oceansignal.com/wordpress/wp-c...PLB1_User_Manual.pdf
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 08:27 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 09:44 #929655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Nieuw gekocht?
En waar?

Het aantal groene of amber flitsten geeft het aantal uren weer dat de batterij al gebruikt is.
Blz.9

The amber test result is an electronic witness that indicates the battery has been used for
over one hour or the allowed number of tests has been exceeded


De led wordt amber als de batterij langer dan 1 uur gebruikt is:

green /amber indicator Changes to Amber after 1 hour of use

Rode led = stuk of batterij leeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 10:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 09:56 #929659

Ja nieuw gekocht mei 2016 George Kniest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 10:01 #929661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Zie vorige bericht.
Lijkt dus in orde
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 10:05 #929663

is het rode ledje aan als de batterij leeg is? Dat is wel stoer :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 10:05 #929664

WADnWIND schreef :
Zie vorige bericht.
Lijkt dus in orde

Voor de goede orde: hij flitst 2x. Dat betekent dat de PLB al 2 tot 4 uur in gebruik is geweest? En die 2 tot 4 uur gaat af van de 24 uur werkingstijd als ik echt in het water lig die Ocean Signal opgeeft in de specs?
Laatst bewerkt: 26 mrt 2018 10:08 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 10:20 #929669

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Rob10 schreef :
WADnWIND schreef :
Zie vorige bericht.
Lijkt dus in orde

Voor de goede orde: hij flitst 2x. Dat betekent dat de PLB al 2 tot 4 uur in gebruik is geweest? En die 2 tot 4 uur gaat af van de 24 uur werkingstijd als ik echt in het water lig die Ocean Signal opgeeft in de specs?

Rood, groen of amber.
pas na 1 uur gebruik wordt de led amber.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 10:23 #929672

WADnWIND schreef :
Rob10 schreef :
WADnWIND schreef :
Zie vorige bericht.
Lijkt dus in orde

Voor de goede orde: hij flitst 2x. Dat betekent dat de PLB al 2 tot 4 uur in gebruik is geweest? En die 2 tot 4 uur gaat af van de 24 uur werkingstijd als ik echt in het water lig die Ocean Signal opgeeft in de specs?

Rood, groen of amber.
pas na 1 uur gebruik wordt de led amber.

Kleur is amber. 2x flitsen kan alleen maar amber zijn. Klopt mijn bovenstaande redenatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 12:36 #929698

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik heb de korte test inderdaad eenmaal gedaan. Resultaat 1 groene flits> OK.

Maar let op:
After a delay, the strobe light will flash once and the indicator LED will flash to show the pass or fail status. Note: This status indication is repeated a second time after a short delay

Er volgt na een paar seconden nog een 2e indicatie dus. Kan het niet zijn dat je één groene flits gezien hebt, en daarna nog éénmaal?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 26 mrt 2018 12:49 #929700

Ik heb dit jaar nog niet getest. Zal weer eens een testje doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 22 juni 2021 09:04 #1297949

Betaal je nu dus voor elk apparaat wat je aan boord hebt die 34 euro (van nu) of niet?
Ik heb vaste marifoon en handmarifoon en betaal volgens mij niet extra voor de handmarifoon die ik later toegevoegd heb. Stel ik koop een PLB dan dus extra 34 euro en als ik een Epirb erbij koop nog eens 34 euro extra of anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 22 juni 2021 09:07 #1297950

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
34 euro voor één registratie (set nummers voor je boot).
Daarna mag je net zoveel apparaten aanvinken (en voorzien van die nummers) als je hebt (en van apparaten met vaste nummers, zoals plb’s vul je de nummers in) en het opmerkingen veld helemaal vol schrijven met extra SAR informatie (bijv de MOB nummers waarvoor nog geen velden zijn).
Zonder meerprijs.
Laatst bewerkt: 22 juni 2021 09:09 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 22 juni 2021 11:03 #1297993

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik betaal wel degelijk apart voor mijn PLB.
De bij AT geregistreerde apparatuur:


De vermelding 'Man overboard' heeft niet betrekking op de PLB, maar op de AIS-MOB die ik heb.

Een PLB kan je niet digitaal aanmelden (waarom niet is een raadsel) maar daarvoor moet je een vergunning aanvragen via een apart formulier. De PLB is ook niet aan de bootnaam gekoppeld (logisch). Je ziet de PLB ook niet vermeld op het apparatuur overzicht.

De factuur:



Net nog even gebeld met AT:
- De reden dat de PLB niet vermeld staat online is dat dit geen registratie is maar een vergunning. Ze zijn bezig om een nieuw systeem te vullen en de vergunningen zijn nog niet verwerkt. Komt er aan, maar onbekend wanneer.
- Een EPIRB valt onder het tarief van de registratie voor de boot (marifoon etc) en betaal je niet extra voor (je hebt daarvoor uiteraard wel Marcom-B of SRC nodig).
- Op je factuur staat een ander relatienummer dan op je registratie of vergunning. Die laatste is de juiste, op de factuur is het onjuist gelabelde debiteurennummer. Landelijk probleem, kunnen ze bij AT niet veranderen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 juni 2021 12:07 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 22 juni 2021 16:49 #1298106

Okay thanks!! Dus 38 per jaar plus 42 voor de PLB (€300 : 7 jaar) = 80 per jaar of kan je de batterij na 7 jaar (laten) vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 13 aug 2021 22:04 #1314735

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Altijd gedacht dat de PLB1 als Epirb opgegeven werd, dus bij het schip en dus binnen de vergunning.
Ik zie nu dat het gebruikelijk is deze als persoonlijk en dus apart vergund op te geven, zie de rekening van IlCigno.

Als je google op “plb1 als epirb” of “plb1 mmsi epirb” vind je dat er daartoe in Duitsland met een “Engelse route” wordt geadverteerd en in Engeland gewoon de keuze voorligt: met of zonder mmsi dwz als plb of als epirb programmeren.

Een kijkje in de programmeringssoftwaremanual leert dit ook.
programming guide
Kortom plb1 persoons- of scheepsgebonden kan een keuze zijn. Het scheelt ook een extra vergunning.

Daar we steeds meer solo varen (ipv duo) wil ik de twee mob1’s uitbreiden met een epirb die je solo zelf draagt en duo de niet-wachtsman. Een plb1 lijkt me dan de juiste keuze, geprogrammeerd als epirb.

In volgorde mijn vragen?
Staat iets deze mogelijkheid in de weg?
Heeft iemand zijn plb1 als epirb laten programmeren (met scheeps-mmsi) en zo geregistreerd?
Functie niet in NL geaccepteerd?
Vangt het agentschap zo’n registratie dan af?

(PS: heb zo ook de oude draadjes uit 2017 gelezen)
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 22:06 door Booty24. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie 406 PLB in Nederland en België 28 nov 2021 12:36 #1345201

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Even een schopje omhoog ivm de pakjesmaand.

Dit lees ik in Duitsland op hansenautic.de:
Die Programmierung mit Ihrer MMSI zur Verwendung als schiffsbezogene EPIRB ist inkl..

Iemand op ZF die een PLB1 niet als plb maar als epirb met een Nederlandse mmsi heeft laten programmeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl