Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe plaats je looplijnen?

Hoe plaats je looplijnen? 15 juli 2017 16:49 #852736

Wij bereiden ons voor op verre tochten over zee. De laatste klus ligt voor ons, het plaatsen van de looplijnen. Wie kan ons advies geven, voor of achter om de kikker? Aan welke kan dan dus een dynema lijn? Strak of los? Langs de zijkant van de opbouw? Etc. Graag jullie advies!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 juli 2017 16:50 door heidischilperoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 15 juli 2017 16:59 #852738

Er zijn al wat meningen geventileerd;

www.google.nl/search?client=ta...j30i10k1._iydkhU5l40
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 15 juli 2017 17:00 #852741

Thanks ik ga kijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 16 juli 2017 10:41 #852846

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
niet te dicht bij de zeereling / rand van het schip, want dan glij je de plomp in als je valt. Dus meer in het midden van het schip.

eerdere discussie ging over het materiaal niet de plaats aan dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 08:32 #853305

Thanks voor je antwoord. Ja klopt ik vond de geschreven stukken niet echt van toegevoegde waarde. Wat jij nu zegt wel, thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 08:45 #853308

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
De lijn moet voorkomen dat je overboord gaat. Met een lijn in het gangboord is dat op een gemiddeld jacht vrijwel onmogelijk.
De beste plek is de middellijn van het schip. Is op de meeste jachten niet eenvoudig te realiseren.

En zo strak mogelijk, een losse band struikel je makkelijk over en geeft onnodig veel ruimte om overboord te gaan. De meeste looplijnen (vaak band, rolt je voet niet over weg als je erop stapt) rekken eigenlijk al teveel van zichzelf.

Hang je eenmaal aangelijnd overboord dan kan dat je dood betekenen omdat je in de meeste gevallen onder water wordt getrokken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 15:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 09:16 #853323

Looplijn over het midden van het schip is dan misschien wel het beste als het op aankomt op de kans van overboord vallen, maar het moet ook nog praktisch en bruikbaar blijven. Een lijn in het gangboord die je altijd gebruikt als het nodig is, is altijd beter dan een lijn midscheeps die je af en toe gebruikt als het nodig is.

Van de boot is dood < van de boot maar nog vast is bijna dood

Als je altijd via de loefkant naar voren gaat en dan de loef-looplijn gebruikt voldoet dat ook prima. Het belangrijkste is dat je looplijnen zo plat mogelijk over dek lopen, zodat je er niet over kunt struikelen. Daarnaast is het fijn als je vanuit de kuip kan inklikken en dan zonder over te moeten klikken naar voren kan. Hoe ze dan precies moeten lopen is dus afhankelijk van je schootvoering en de plaatsing van je leiogen.
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 09:19 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 09:18 #853324

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1407
Het is natuurlijk ook een stukje hoe gebruik je een looplijn (veilig), op zee naar voren blijf je je behalve je looplijn ook gewoon vasthouden. Op het voordek is het prettig als je nog een extra punt hebt waarmee je jezelf verder vast kan zetten. Bij de mast is dat vaak bijvoorbeeld vaak een oog voor een spi-boom of een stuk van de looplijn uit het andere gangboord.

Voor een grote reis waarbij je vaak gebruik gaat maken van looplijnen is het wellicht nuttig om ook in zekeringspunten te voorzien op plaatsen waar je soms wat "langer" werk hebt en/of hier ook (nog) kortere zekeringslijnen voor aan te schaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 13:12 #853390

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
We hebben het hier over een Breehorn, dus waarschijnlijk zitten er gewoon extra ogen voor het aanhaken aan de mast, naast het tuinhekje. Maar een extra oog op het voordek is ook nooit weg.

En de opmerking over "tuinhekje" mag je lezen als bij een Breehorn wordt bij een keus voor gewichtsbesparing vs veiligheid wel vaker voor veiligheid gekozen. Dus dat gewicht is vaak af-fabriek.
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 13:27 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 13:51 #853399

Nylon banden over het dek als livelines zijn levensgevaarlijk. Meestal hebben ze bijna de lengte van het schip en op die lengte rekken ze behoorlijk. Samen met de veel te lange live lines die standaard aangeboden worden voor aan je zwemvest, kan je er zeker van zijn dat je overboord gaat, naast het schip blijft hangen en verdrinkt. Je kan niets meer doen want het zwemvest blaast zich ook op en door het aangrijpinspunt aan het zwemvest aan de voorkant wordt je gewoon ondergetrokken.

Ik gebruik een rvs met plastic beklede lijn die op de kajuit vlakbij de kuip is vastgemaakt en die om de mast heen naar de andere kant van de kajuitopbouw loopt en daar ook weer bij de kuip is vastgemaakt.
Liveline die hier aangaat is 1 meter. Zo kan ik gewoon niet over boord.

Als je dit niet wilt kun je beter investeren in een persoonlijk beveilingsbaken aan je zwemvest dat activeert in het water. Heb je grote kans dat je gevonden word i.p.v. verdrinken naast je schip.
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 13:52 door johannesw. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 18 juli 2017 14:28 #853405

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Eigenwijs schreef :
Van de boot is dood < van de boot maar nog vast is bijna dood.

Overboord en nog vast is veelal onder water getrokken worden en verdrinken (als de bemanning de boot niet abrupt weet te stoppen).

Hier nog wat zinvolle gedachten over het bevestigen van looplijnen op een doorsnee zeiljacht.

Naast looplijnen zijn er nog een aantal tips om het risico op een MOB te verkleinen.

Een hele goede reis gewenst Heidi!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 juli 2017 14:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 19 juli 2017 06:54 #853570

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Looplijnen zijn leuk, maar houden je op een gemiddeld zeiljacht niet aan boord tenzij je ze zeer kort uitvoert en dus meer als zekeringspunt gebruikt. Lijnen van voor naar achter zorgen er hooguit voor dat je eenvoudig te traceren bent (namelijk ergens naast de boot). Onder water getrokken worden is wel een issue, maar wanneer je de snelheid uit de boot haalt zodra er iemand overboord gaat speelt dat een relatief een kleine rol (dus zeilen eraf of direct in de wind draaien). Dit vraag er dus wel om dat er een tweede iemand in de kuip is die ziet wat er gebeurt, wat dus met een kleine bemanning betekent dat je soms iemand wakker moet maken wanner je iets op het voordek wilt doen. So be it. je slaapt ok beroerd wanneer je niet weet of je zeilmaat tijdens jouw slaap naar voren struint en er mogelijk af valt; je moet als slaper gewoon wakker kunnen worden en zeker weten dat je maat zichtbaar in de kuip zit, anders komt er van slapen bar weinig.

Werkend met lange platte nylon banden is de rek juist van essentieel belang zodat de klap kan worden opgevangen wanneer je te water raakt naast een jacht dat met 6 knopen door het water gaat. Geen staalkabels kiezen dus, tenzij ze zo kort zijn dat je er niet af kunt vallen en het eigenlijk meer zekeringspunten (met kans op wegrollen onder de voet) zijn.

Maar waar het om gaat is dat je er niet af valt. Als je dat kunt voorkomen zijn allerlei handige hulpmiddelen om iemand terug te vinden, uit het water te halen etc. helemaal niet nodig. Dat begint met zekeringspunten waaraan je een lifeline kunt aanklikken die kort genoeg is om er domweg niet af te kunnen vallen. In de kuip, op het voordek. Lastige van zo'n lifeline is wel dat je behoorlijk gehinderd wordt bij wat je aan het doen bent; werkt vooral wanneer je gewoon ergens zit.
Verder is het zaak om zo min mogelijk naar voor te hoeven. Zorg er dus in ieder geval voor dat alles aan dek in orde is en goed vast zit ;) , aangezien spullen pas los gaan op het moment dat het wat ruiger wordt, en dat is net wanneer je even niet zo graag naar voren wilt. Bij werkzaamheden bij de mast heb je vaak voldoende houvast en ook wel een punt om je te zekeren, maar stel dat je probeert om een anker wat niet helemaal goed geborgd is aan boord te houden dan wordt het lastiger. Alhoewel dan een zekeringspunt op het voordek gecombineerd met een korte lifeline toevallig goed uit kan pakken.

En als je dan toch naar voor gaat is het bijzonder prettig wanneer er relingnet aanwezig is. Betekent dat je door laag te blijven vrijwel niet van boord kunt glijden (en dat geldt ook voor spullen die aan dek liggen). Het net kan in de havens wat hinderlijk zijn, maar ik kan je uit ervaring melden dat wanneer het net je een keer net aan boord heeft gehouden tijdens het zetten van de boom in het voorzeil terwijl de boot een onverwachte schuiver maakt, je de hinder bij het vastknopen van de stootwilletjes graag voor lief neemt.

In mijn beleving/ervaring houden looplijnen je zeker bij de boot, terwijl relingnet je met wat geluk aan boord houdt. En als ik mijn kaarten moest zetten op één van beide ging ik voor het net, bij voorkeur gecombineerd met een paar zekeringspunten voor mijn lifeline aan dek.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 19 juli 2017 11:05 #853642

De meningen over band vs RVSdraad zijn verdeeld zie ik wel ;-)

Ik heb allebei. De RVSdraad met kleine tiewrapjes vastgezet op de nylon band.
Voordelen:
- je ziet het RVS en of het in goede staat is (moet van de ISAF safety rules, plastic eromheen is verboden)
- de polyester band staat strak, plat over dek. Het RVS heeft wat ruimte. Zo vangt het ietsje de klap op
- polyester veroudert en verlies sterkte. Het RVS niet. Het geheel blijft ruimschoots aan de eis (20kN).
- het rolt niet onder je voeten, erop wegrollen lukt nooit.
Nadelen:
- de band wordt vies, in de winter in de was
- af en toe gaat er een tiewrapje kapot. Zijn 3 cent per stuk.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 19 juli 2017 11:13 #853643

ja maar op de verkeerde plek dus. Volgens mij zijn we het er nu wel over eens dat lijnen in het gangboord niet moeten.
Zeker niet solo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 19 juli 2017 13:04 #853657

E.a. is zeer duidelijk beschreven in het artikel van yachting monthly wat een eerdere reageerder aanhaald. Als je dit leest zijn je meeste vragen beantwoord.
Wanner ik solo zeil kruip ik altijd over het dek in plaats van lopen. Maak me ter plaatse vast en klaar de klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe plaats je looplijnen? 19 juli 2017 14:52 #853688

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Looplijnen maak je in mijn optiek niet van polyester of nylon wegging, maar van dyneema. Maar misschien vinden sommige zeilers mij daarom wel duur als het om dit product gaat.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl