Looplijnen zijn leuk, maar houden je op een gemiddeld zeiljacht niet aan boord tenzij je ze zeer kort uitvoert en dus meer als zekeringspunt gebruikt. Lijnen van voor naar achter zorgen er hooguit voor dat je eenvoudig te traceren bent (namelijk ergens naast de boot). Onder water getrokken worden is wel een issue, maar wanneer je de snelheid uit de boot haalt zodra er iemand overboord gaat speelt dat een relatief een kleine rol (dus zeilen eraf of direct in de wind draaien). Dit vraag er dus wel om dat er een tweede iemand in de kuip is die ziet wat er gebeurt, wat dus met een kleine bemanning betekent dat je soms iemand wakker moet maken wanner je iets op het voordek wilt doen. So be it. je slaapt ok beroerd wanneer je niet weet of je zeilmaat tijdens jouw slaap naar voren struint en er mogelijk af valt; je moet als slaper gewoon wakker kunnen worden en zeker weten dat je maat zichtbaar in de kuip zit, anders komt er van slapen bar weinig.
Werkend met lange platte nylon banden is de rek juist van essentieel belang zodat de klap kan worden opgevangen wanneer je te water raakt naast een jacht dat met 6 knopen door het water gaat. Geen staalkabels kiezen dus, tenzij ze zo kort zijn dat je er niet af kunt vallen en het eigenlijk meer zekeringspunten (met kans op wegrollen onder de voet) zijn.
Maar waar het om gaat is dat je er niet af valt. Als je dat kunt voorkomen zijn allerlei handige hulpmiddelen om iemand terug te vinden, uit het water te halen etc. helemaal niet nodig. Dat begint met zekeringspunten waaraan je een lifeline kunt aanklikken die kort genoeg is om er domweg niet af te kunnen vallen. In de kuip, op het voordek. Lastige van zo'n lifeline is wel dat je behoorlijk gehinderd wordt bij wat je aan het doen bent; werkt vooral wanneer je gewoon ergens zit.
Verder is het zaak om zo min mogelijk naar voor te hoeven. Zorg er dus in ieder geval voor dat alles aan dek in orde is en goed vast zit
, aangezien spullen pas los gaan op het moment dat het wat ruiger wordt, en dat is net wanneer je even niet zo graag naar voren wilt. Bij werkzaamheden bij de mast heb je vaak voldoende houvast en ook wel een punt om je te zekeren, maar stel dat je probeert om een anker wat niet helemaal goed geborgd is aan boord te houden dan wordt het lastiger. Alhoewel dan een zekeringspunt op het voordek gecombineerd met een korte lifeline toevallig goed uit kan pakken.
En als je dan toch naar voor gaat is het bijzonder prettig wanneer er
relingnet aanwezig is. Betekent dat je door laag te blijven vrijwel niet van boord kunt glijden (en dat geldt ook voor spullen die aan dek liggen). Het net kan in de havens wat hinderlijk zijn, maar ik kan je uit ervaring melden dat wanneer het net je een keer net aan boord heeft gehouden tijdens het zetten van de boom in het voorzeil terwijl de boot een onverwachte schuiver maakt, je de hinder bij het vastknopen van de stootwilletjes graag voor lief neemt.
In mijn beleving/ervaring houden looplijnen je zeker bij de boot, terwijl relingnet je met wat geluk aan boord houdt. En als ik mijn kaarten moest zetten op één van beide ging ik voor het net, bij voorkeur gecombineerd met een paar zekeringspunten voor mijn lifeline aan dek.