Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies over droogvallen bij Amsteldiep

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 31 aug 2017 20:26 #867583

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18

Beste zeilers!

over 2 weken ga ik met vrienden voor het eerst droog proberen te vallen. Gezien de tijds-
en logistieke beperkingen hebben we voor Amsteldiep gekozen als de enige optie.
Nou ben ik aan het berekenen en wil graag jullie advies:

Klopt het dat het laagwater bij Amsteldiep ongeveer 30 min later is dan bij Den Oever en 30 min eerder dan bij Den Helder? (halverwege dus)?
Kan ik dan ook voor de dieptes op een bepaald tijdstip het gemiddelde nemen tussen de gegevens van Den Helder en Den Oever?

Verder wordt het volgens mij best krap met de dieptes gezien de diepgang 1m is en dat het verval klein is. (zie het plaatje). Is het doenbaar volgens jullie? Ik denk dat dit het geval natte voetjes wordt.



Alvast dank!
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 20:28 door go-sail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 31 aug 2017 22:39 #867629

Los van het getij-verhaal (gaat iemand anders vast op in): weet iemand iets over de bodem daar? Valt er daadwerkelijk droog te vallen of zak je tot bijna de waterlijn in een laag blubber?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 04:14 #867638

De banken die ik daar gezien heb zijn mooi zand.

In het dagtij is er dan bij Den Oever een tijverschil van 1,29m Je zal dan vroeg op de plek moeten zijn. Je zal lang droog liggen en pas laat weer loskomen. In het nacht-tij zondagochtend komt er 19 cm meer water, dus loskomen is waarschijnlijk.

Als je wat speelt met de getijdecurve op de app van NV-verlag, dan wordt het voor mij wat inzichtelijk, mogelijk kan het jou ook helpen.

Tijdgebrek is altijd een lastige, en zou een contra-indicatie kunnen zijn voor je plan. Let vooral op verhoging en verlaging van de waterstand!

Verder zit je rond doodtij, richting spring heb je meer water en kom je ook makkelijker weer vrij. Je kunt overwegen om een paar dagen vóór springtij te gaan droogvallen. Het volgende tij is er dan altijd meer water, dus loskomen is meer voor de hand liggend.

Ik kijk even op de android app van Quicktide bij de Wierbalg. Deze app geeft duidelijk het hoog en laagwater op díe locatie. Ik denk de meest nabije getijde info.
za 16 sept: LW 11:45, HW 18:10, LW zo 17 sept om 00:20, HW 17 sept 06:26.

Ik kijk op de kaart (App NV-verlag)en zie dat de banken daar rond 1 meter LAT droogvallend zijn
Ik kijk bij de getijdengegevens van Den Oever (app NV-Verlag):
LW om 11:50 0,52m LAT
Of het helemaal klopt weet ik niet maar ik zou zeggen:
waterstand 50cm boven LAT. Plaat 1 M droogvallend tov LAT: de plaat valt zo'n 50 cm droog, dus je komt droog te liggen.

Boven LW heb je 50 cm water nodig om de plaat 'nat' te krijgen plus 1 m om je boot vrij te krijgen. Opgeteld: 1,50 m boven LAT
Nee: dit klopt niet: Je hebt 1,50m water nodig om de boot te laten drijven, maar dit is Lat +2,00m. Hier ben ik de mist in gegaan: ik heb 1,50m water verward met LAT +1,50m
Volgens de getijdecurve van Den Oever zou dat moment om 07:25u zijn.
Dan zit je net wel, net niet vast.
Nee dat klopt niet, want er is 50cm meer water nodig en dat komt er die dag niet. Op deze dag is HW LAT+1,80: maw: hij kan er niet eens komen met HW, want er staat max 0,8M water op die plaat met HW)

Je moet boven de plaat varen en peilen of er geen geulen of steile randen zijn, dus je moet er al vroeger zijn om dat te kunnen doen.
HW op vr 15 sept is om 05:00u en is 1,85 boven LAT.
Wanneer je om 5:00 boven de plaat bent zou je nog 35 cm water onder je boot hebben.
Loskomen: op za 16 sept om 15:08 zou er 1,50m water boven LAT staan. Theoretisch ben je dan los. HW is dan om 18:15. Je bent dan 3 uur voor HW weer los. Dat is netjes, want daar zit een marge in.

Dit heb ik doorgestreept, want dit is gebaseerd op dezelfde rekenfout, en klopt dus niet
Deze marge is niet zo groot, omdat het tijverschil maar zo'n 1,30m is. Wanneer er een verlaging is van 20 cm is je marge nihil. Bij er een verlaging van 40 cm kom je al niet meer los.
Overigens moet je even een paar dagen later kijken: dan is het tijverschil al een stuk groter.
Ik zie ook dat het nachttij hoger is dan het dagtij. We zitten dus al in de winter-modus.

Als ik uitga van Den Helder:
vr 15 sept: HW 03:47 1,81m
za 16 sept: LW 10:45 0,61m
za 16 sept: HW 17:15 1,76m

Het volgende klopt dus ook niet
Je hebt volgens deze gegevens bij LW een bank die 40 cm droogvalt.
Je hebt dus 40 cm + diepgang 100 cm = 1,40m water nodig om vlot te komen.
Om 06:31 zou je net vast zitten en om 13:22 zou je net weer los komen.


Hoe het op je droogvalplek uitpakt qua tijden en waterstanden kan ik je niet zeggen, behalve dan: neem vooral genoeg marge en let op de afwijking van de waterstanden die door de wind veroorzaakt kan worden.

Kijk ook waar je gaat droogvallen tov. de windrichting, en ook naar de windrichting zoals die verwacht wordt bij het moment van vlot komen. Met name de laatste is van belang: als je aan de hogerwal kant van de plaat ligt is er niets aan de hand. Wanneer je aan de lagerwal kant van de plaat droogvalt, dan kan de wind je bij het loskomen telkens een stukje verder de plaat op drukken. Met ieder golfje schuif je een paar centimeter hoger op de plaat, met als gevolg dat je niet, of pas veel later loskomt.

Is het een idee wanneer je een plaat zoekt die wat minder hoog is? Je hebt dan wat meer marge (en de kans dat je schip natte voeten houdt, ieder voordeel....)
Bv. net voor de splitsing Verversgat en Zuidoostrak, of het Kornwerderzand. Dit zijn mooie vlakke platen en het is zand.
Ga dan niet vlakbij de tonnetjes van het Zuidoostrak ankeren, want daar kan nog een drempel, hobbel of juist een oude geul lopen.
Als je vanaf het VVG de plaat Kornwerderzand opvaart, dan loopt de plaat mooi op en zou je je schip vast kunnen varen, wat ook kan halverwege VVG2 en VVG4-ZR41

Het boek van Marianne van der Linden: handboek voor de Waddenzee kan ik je aanraden.
Een cursus van Wim Blankenstijn ook: google op QuickTtide of Nautin en cursus.

Toevoeging:
Even op een andere manier berekend:
Tijverschil is (HW LAT +1,80) - LW LAT + 0,50)= 1,30 m.
Bank 'valt 0,5m droog
Je hebt dus 0,5m opkomend water nodig om de bank net nat te krijgen.
Vam de 1,30 rijzing is al 0,5m gebruikt, dus 1,3-0,5= 0,8m over.
Er staat bij HW max 80cm water op deze plaat op deze dag.
Hij kan er dus niet eens komen met zijn boot.
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 21:39 door erik van poppel. Reden: Ik heb een denkfout in de berekening gemaakt. Die heb ik uitgelegd en dingen doorgestreept, zodat men er nog iets aan heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 07:00 #867668

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Het klinkt misschien onlogisch, maar het tijdstip van laagwater is in Den Oever LATER dan in Den Helder. Het scheelt ongeveer een 50 minuten tot een uur. Dat geldt ook voor hoogwater (maar dat klinkt ook logischer).

Bodemgesteldheid Amsteldiep is (over het algemeen) vrij hard zand met hier en daar wat zachter.

Have fun,
Roel
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 07:03 #867670

  • Seanymph
  • Seanymph's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Wat ik bedoelde te zeggen: in tegenstelling tot wat jij veronderstelt is het (ook) in het Amsteldiep niet eerder laagwater dan in Den Helder, maar juist LATER.
Van fouten maken kun je leren. Daarom oefen ik regelmatig in het maken van fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 09:04 #867725

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank je wel Erik!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 09:08 #867727

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank je wel Roel. Gelijk heb je natuurlijk dat laagwater later in Den Oever is!
Kan de tijdstip en de diepte voor het Amsteldiep als gemiddelde tussen DH en DOe genomen worden?
Bij oostelijke wind - kun je ook op de oostkant van het Amsteldiep droogvallen?
Ik las dat er vooral de westkant gunstig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 09:11 #867729

go-sail schreef :
Dank je wel Roel. Gelijk heb je natuurlijk dat laagwater later in Den Oever is!
Kan de tijdstip en de diepte voor het Amsteldiep als gemiddelde tussen DH en DOe genomen worden?

Ja, dat is wel een redelijk goede aanname.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 09:13 #867731

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Thanks Hans!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 16:46 #867936

Toevoeging op mij hele epistel hierboven:

Je kan al aan de getijdencurves van Den Helder en van Den Oever zien dat die van elkaar verschillen. Dat geeft aan dat het opkomen en afgaan van het water verschillend gaat. De tijdstippen van vastzitten, droogvallen en loskomen zijn dus anders.
Ik heb voorbeelden gegeven mbv de getijdencurves op deze twee plaatsen. Op het Amsteldiep is het gegarandeerd anders, maar hoe???
Neem dus voldoende marge.

Idee: bij de Middelplaat tussen ton W10 en W12 Noordwaarts de plaat op?
Of bij W11Zuidwaarts de plaat op?
70 cm droogvallend valt waarschijnlijk wel droog, maar je hebt wat meer speling.

Laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Daar leer ik ook weer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 16:56 #867939

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Allereerst, dank je wel Erik dat je tijd neemt voor zo'n uitvoerige antwoord, top!

Een idee over de andere locaties dicht bij de sluizen is interessant, ga ik zeker naar kijken.

Vwb de berekeningen:

je schrijft:
erik van poppel schreef :
Boven LW heb je 50 cm water nodig om de plaat 'nat' te krijgen plus 1 m om je boot vrij te krijgen. Opgeteld: 1,50 m boven LAT

Volgens mij moet het dan 1,50 boven LW zijn (52cm), niet boven LAT, toch? Dat betekent dan 2m rijzing. En dat heb ik op die dag niet. Dus volgens mij mag ik dan maximaal tot ongeveer 50cm droogvallend kaartdiepte komen en niet verder naar 1m droogvallend.
erik van poppel schreef :
De banken die ik daar gezien heb zijn mooi zand.

In het dagtij is er dan bij Den Oever een tijverschil van 1,29m Je zal dan vroeg op de plek moeten zijn. Je zal lang droog liggen en pas laat weer loskomen. In het nacht-tij zondagochtend komt er 19 cm meer water, dus loskomen is waarschijnlijk.

Als je wat speelt met de getijdecurve op de app van NV-verlag, dan wordt het voor mij wat inzichtelijk, mogelijk kan het jou ook helpen.

Tijdgebrek is altijd een lastige, en zou een contra-indicatie kunnen zijn voor je plan. Let vooral op verhoging en verlaging van de waterstand!

Verder zit je rond doodtij, richting spring heb je meer water en kom je ook makkelijker weer vrij. Je kunt overwegen om een paar dagen vóór springtij te gaan droogvallen. Het volgende tij is er dan altijd meer water, dus loskomen is meer voor de hand liggend.

Ik kijk even op de android app van Quicktide bij de Wierbalg. Deze app geeft duidelijk het hoog en laagwater op díe locatie. Ik denk de meest nabije getijde info.
za 16 sept: LW 11:45, HW 18:10, LW zo 17 sept om 00:20, HW 17 sept 06:26.

Ik kijk op de kaart (App NV-verlag)en zie dat de banken daar rond 1 meter LAT droogvallend zijn
Ik kijk bij de getijdengegevens van Den Oever (app NV-Verlag):
LW om 11:50 0,52m LAT
Of het helemaal klopt weet ik niet maar ik zou zeggen:
waterstand 50cm boven LAT. Plaat 1 M droogvallend tov LAT: de plaat valt zo'n 50 cm droog, dus je komt droog te liggen.

Boven LW heb je 50 cm water nodig om de plaat 'nat' te krijgen plus 1 m om je boot vrij te krijgen. Opgeteld: 1,50 m boven LAT
Volgens de getijdecurve van Den Oever zou dat moment om 07:25u zijn.
Dan zit je net wel, net niet vast.
Je moet boven de plaat varen en peilen of er geen geulen of steile randen zijn, dus je moet er al vroeger zijn om dat te kunnen doen.
HW op vr 15 sept is om 05:00u en is 1,85 boven LAT.
Wanneer je om 5:00 boven de plaat bent zou je nog 35 sm water onder je boot hebben.
Loskomen: op za 16 sept om 15:08 zou er 1,50m water boven LAT staan. Theoretisch ben je dan los. HW is dan om 18:15. Je bent dan 3 uur voor HW weer los. Dat is netjes, want daar zit een marge in. Deze marge is niet zo groot, omdat het tijverschil maar zo'n 1,30m is. Wanneer er een verlaging is van 20 cm is je marge nihil. Bij er een verlaging van 40 cm kom je al niet meer los.
Overigens moet je even een paar dagen later kijken: dan is het tijverschil al een stuk groter.
Ik zie ook dat het nachttij hoger is dan het dagtij. We zitten dus al in de winter-modus.

Als ik uitga van Den Helder:
vr 15 sept: HW 03:47 1,81m
za 16 sept: LW 10:45 0,61m
za 16 sept: HW 17:15 1,76m

Je hebt volgens deze gegevens bij LW een bank die 40 cm droogvalt.
Je hebt dus 40 cm + diepgang 100 cm = 1,40m water nodig om vlot te komen.
Om 06:31 zou je net vast zitten en om 13:22 zou je net weer los komen.

Hoe het op je droogvalplek uitpakt qua tijden en waterstanden kan ik je niet zeggen, behalve dan: neem vooral genoeg marge en let op de afwijking van de waterstanden die door de wind veroorzaakt kan worden.

Kijk ook waar je gaat droogvallen tov. de windrichting, en ook naar de windrichting zoals die verwacht wordt bij het moment van vlot komen. Met name de laatste is van belang: als je aan de hogerwal kant van de plaat ligt is er niets aan de hand. Wanneer je aan de lagerwal kant van de plaat droogvalt, dan kan de wind je bij het loskomen telkens een stukje verder de plaat op drukken. Met ieder golfje schuif je een paar centimeter hoger op de plaat, met als gevolg dat je niet, of pas veel later loskomt.

Is het een idee wanneer je een plaat zoekt die wat minder hoog is? Je hebt dan wat meer marge (en de kans dat je schip natte voeten houdt, ieder voordeel....)
Bv. net voor de splitsing Verversgat en Zuidoostrak, of het Kornwerderzand. Dit zijn mooie vlakke platen en het is zand.
Ga dan niet vlakbij de tonnetjes van het Zuidoostrak ankeren, want daar kan nog een drempel, hobbel of juist een oude geul lopen.
Als je vanaf het VVG de plaat Kornwerderzand opvaart, dan loopt de plaat mooi op en zou je je schip vast kunnen varen, wat ook kan halverwege VVG2 en VVG4-ZR41

Het boek van Marianne van der Linden: handboek voor de Waddenzee kan ik je aanraden.
Een cursus van Wim Blankenstijn ook: google op QuickTtide of Nautin en cursus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 16:58 #867942

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Yep, ik schrijf daarna hoe het gegaan is. Hopelijk nog dat het weer het droogvallen toelaat.
Ga nu naar die andere platen kijken.
erik van poppel schreef :
Toevoeging op mij hele epistel hierboven:

Je kan al aan de getijdencurves van Den Helder en van Den Oever zien dat die van elkaar verschillen. Dat geeft aan dat het opkomen en afgaan van het water verschillend gaat. De tijdstippen van vastzitten, droogvallen en loskomen zijn dus anders.
Ik heb voorbeelden gegeven mbv de getijdencurves op deze twee plaatsen. Op het Amsteldiep is het gegarandeerd anders, maar hoe???
Neem dus voldoende marge.

Idee: bij de Middelplaat tussen ton W10 en W12 Noordwaarts de plaat op?
Of bij W11Zuidwaarts de plaat op?
70 cm droogvallend valt waarschijnlijk wel droog, maar je hebt wat meer speling.

Laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Daar leer ik ook weer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 17:18 #867948




Ik ben slecht met rekenen.
Daarom zijn de getijdencurves waar je doorheen kunt schuiven op de elektronische kaarten van NV-Verlag voor mij een uitkomst.

Ik doe een foto van de curve van NV erbij.
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 21:19 door erik van poppel. Reden: verkeerde berekening verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 17:28 #867953

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
ok, dus om 7:30 kan ik naar de kaartdiepte 1m droogvallend niet komen., op je plaatje is er maar 50 cm van het waterniveau tot de plaat die 1m boven LAT is. En ik steek 1m zelf. toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 17:38 #867958

Je kan er niet komen omdat je dan 'geen kielspeling' hebt.
Je moet dus iets eerder op die plek zijn.

Verder moet ik je vraag even op mij in laten werken.
Ik absoluut niet rationeel en die ratio heb je juist nu even wél nodig.

Ik hoop dat mijn gezwoeg met tekeningetjes ed. iets hierboven eea verduidelijkt.

Of heb ik een denkfout gemaakt met LW, zandbank en diepgang schip???
Ik ga even twijfelen.

Wie kan het anders even uitleggen?
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 17:40 door erik van poppel. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 19:22 #867997

Je hebt helemaal gelijk.
Ik zit ernaast.
Gelukkig ben je een 'oplettend lezertje'

LW is LAT +50cm
Bank is LAT+ 100cm

Bank nat= 50cm boven LW (dus 1m boven LAT, en dat staat ook op de kaart, dus dat klopt)

Boot vlot is 100cm boven natte bank.
Dus 50cm boven LW + 100cm boven natte bank = je hebt 150cm opkomend water nodig.

Terug naar LAT:
HW is LAT +180
LW is LAT +50

LW = LAT +50
bank net nat= LW +50cm= 50 (wat LW boven LAT is) +50 (om de plaat net nat te krijgen) =LAT +100cm
boot vlot is bank nat (LAT +100cm) + diepgang 100cm= LAT +200cm

HW is LAT + 180cm
nodig: LAT + 200cm
180-200= -20cm
Je komt 20 cm water tekort om op die plek te kunnen komen.

Dus wat ik eerder beweerde klopt niet.
Voor je het weet ga ik de mist in;(


Wie wil dit even controleren?
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 19:24 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 19:29 #868003

  • go-sail
  • go-sail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
ok, goed dat we nu het er eens over zijn. Ik dacht eigenlijk op een plek met -0.5 diepte te gaan droogvallen, dus niet helemaal naar de top van de bank varen.

of inderdaad naar een bank die max -0.6 is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over droogvallen bij Amsteldiep 01 sept 2017 22:00 #868096

Een plaat van 60cm droogvallend: LAT +60cm komt bij een waterstand van LAT +50 cm droog.

Bij HW heb je dan 20cm onder je boot.

Dat lijkt me erg weinig speling.
20cm op 130cm tij is wel veel, maar je hebt zomaar een beetje verlaging, en dan kom je niet los.

Wat je kunt doen is je boot vastvaren om twee of drie uur voor LW. (check wel even de getijdecurves van afgaand en opkomend water!!!)
Dat kan je eigenlijk alleen doen als je weet dat de plaat vlak is en geen onaangename verassingen herbergt.
Maar de marge is zó klein dat ik het niet zou doen: Je moet toch even peilen of er geen gekke dingen onder water zijn, en wanneer je dat gedaan hebt, en het blijkt geen geschikte plek, dan heb je al teveel tijd gebruikt en kom je er niet meer weg.
Je loopt bv. het risico om bv. op de rand van een/de geul te liggen.

Een paar dagen later is alles makkelijker:
bv. do 21-9, vlak voor springtij:
Den Oever:
LW: 04:33 +34
HW: 10:35 +223
LW: 17:06 +33
HW: 23:25 +191

Er is dan een tijverschil van 158 tot 189cm
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 22:03 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl