De banken die ik daar gezien heb zijn mooi zand.
In het dagtij is er dan bij Den Oever een tijverschil van 1,29m Je zal dan vroeg op de plek moeten zijn. Je zal lang droog liggen en pas laat weer loskomen. In het nacht-tij zondagochtend komt er 19 cm meer water, dus loskomen is waarschijnlijk.
Als je wat speelt met de getijdecurve op de app van NV-verlag, dan wordt het voor mij wat inzichtelijk, mogelijk kan het jou ook helpen.
Tijdgebrek is altijd een lastige, en zou een contra-indicatie kunnen zijn voor je plan. Let vooral op verhoging en verlaging van de waterstand!
Verder zit je rond doodtij, richting spring heb je meer water en kom je ook makkelijker weer vrij. Je kunt overwegen om een paar dagen vóór springtij te gaan droogvallen. Het volgende tij is er dan altijd meer water, dus loskomen is meer voor de hand liggend.
Ik kijk even op de android app van Quicktide bij de Wierbalg. Deze app geeft duidelijk het hoog en laagwater op díe locatie. Ik denk de meest nabije getijde info.
za 16 sept: LW 11:45, HW 18:10, LW zo 17 sept om 00:20, HW 17 sept 06:26.
Ik kijk op de kaart (App NV-verlag)en zie dat de banken daar rond 1 meter LAT droogvallend zijn
Ik kijk bij de getijdengegevens van Den Oever (app NV-Verlag):
LW om 11:50 0,52m LAT
Of het helemaal klopt weet ik niet maar ik zou zeggen:
waterstand 50cm boven LAT. Plaat 1 M droogvallend tov LAT: de plaat valt zo'n 50 cm droog, dus je komt droog te liggen.
Boven LW heb je 50 cm water nodig om de plaat 'nat' te krijgen plus 1 m om je boot vrij te krijgen. Opgeteld: 1,50 m boven LAT
Nee: dit klopt niet: Je hebt 1,50m water nodig om de boot te laten drijven, maar dit is Lat +2,00m. Hier ben ik de mist in gegaan: ik heb 1,50m water verward met LAT +1,50m
Volgens de getijdecurve van Den Oever zou dat moment om 07:25u zijn.
Dan zit je net wel, net niet vast.
Nee dat klopt niet, want er is 50cm meer water nodig en dat komt er die dag niet. Op deze dag is HW LAT+1,80: maw: hij kan er niet eens komen met HW, want er staat max 0,8M water op die plaat met HW)
Je moet boven de plaat varen en peilen of er geen geulen of steile randen zijn, dus je moet er al vroeger zijn om dat te kunnen doen.
HW op vr 15 sept is om 05:00u en is 1,85 boven LAT.
Wanneer je om 5:00 boven de plaat bent zou je nog 35 cm water onder je boot hebben.
Loskomen: op za 16 sept om 15:08 zou er 1,50m water boven LAT staan. Theoretisch ben je dan los. HW is dan om 18:15. Je bent dan 3 uur voor HW weer los. Dat is netjes, want daar zit een marge in.
Dit heb ik doorgestreept, want dit is gebaseerd op dezelfde rekenfout, en klopt dus niet
Deze marge is niet zo groot, omdat het tijverschil maar zo'n 1,30m is. Wanneer er een verlaging is van 20 cm is je marge nihil. Bij er een verlaging van 40 cm kom je al niet meer los.
Overigens moet je even een paar dagen later kijken: dan is het tijverschil al een stuk groter.
Ik zie ook dat het nachttij hoger is dan het dagtij. We zitten dus al in de winter-modus.
Als ik uitga van Den Helder:
vr 15 sept: HW 03:47 1,81m
za 16 sept: LW 10:45 0,61m
za 16 sept: HW 17:15 1,76m
Het volgende klopt dus ook niet
Je hebt volgens deze gegevens bij LW een bank die 40 cm droogvalt.
Je hebt dus 40 cm + diepgang 100 cm = 1,40m water nodig om vlot te komen.
Om 06:31 zou je net vast zitten en om 13:22 zou je net weer los komen.
Hoe het op je droogvalplek uitpakt qua tijden en waterstanden kan ik je niet zeggen, behalve dan: neem vooral genoeg marge en let op de afwijking van de waterstanden die door de wind veroorzaakt kan worden.
Kijk ook waar je gaat droogvallen tov. de windrichting, en ook naar de windrichting zoals die verwacht wordt bij het moment van vlot komen. Met name de laatste is van belang: als je aan de hogerwal kant van de plaat ligt is er niets aan de hand. Wanneer je aan de lagerwal kant van de plaat droogvalt, dan kan de wind je bij het loskomen telkens een stukje verder de plaat op drukken. Met ieder golfje schuif je een paar centimeter hoger op de plaat, met als gevolg dat je niet, of pas veel later loskomt.
Is het een idee wanneer je een plaat zoekt die wat minder hoog is? Je hebt dan wat meer marge (en de kans dat je schip natte voeten houdt, ieder voordeel....)
Bv. net voor de splitsing Verversgat en Zuidoostrak, of het Kornwerderzand. Dit zijn mooie vlakke platen en het is zand.
Ga dan niet vlakbij de tonnetjes van het Zuidoostrak ankeren, want daar kan nog een drempel, hobbel of juist een oude geul lopen.
Als je vanaf het VVG de plaat Kornwerderzand opvaart, dan loopt de plaat mooi op en zou je je schip vast kunnen varen, wat ook kan halverwege VVG2 en VVG4-ZR41
Het boek van Marianne van der Linden: handboek voor de Waddenzee kan ik je aanraden.
Een cursus van Wim Blankenstijn ook: google op QuickTtide of Nautin en cursus.
Toevoeging:
Even op een andere manier berekend:
Tijverschil is (HW LAT +1,80) - LW LAT + 0,50)= 1,30 m.
Bank 'valt 0,5m droog
Je hebt dus 0,5m opkomend water nodig om de bank net nat te krijgen.
Vam de 1,30 rijzing is al 0,5m gebruikt, dus 1,3-0,5= 0,8m over.
Er staat bij HW max 80cm water op deze plaat op deze dag.
Hij kan er dus niet eens komen met zijn boot.