Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vol gas achteruit

Vol gas achteruit 07 sept 2017 16:18 #870134

WinGPS kijkt voor het weergeven van de vaarrichting van een schip in de AIS-berichten kennelijk nog steeds naar de heading, niet de COG.

Texelse veerboot met 11 kts onderweg, achteruit, naar Den Helder. Rechtsonder in beeld.
COG en HDG staan keurig bij de gegevens....



Doet andere navigatiesoftware dat wel goed?
Ik heb het al eens gemeld aan Stentec... het is een beetje gevaarlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 16:43 #870141

OpenCPN geeft dat wel goed weer.
Gezien bij diezelfde veerboot.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 16:47 #870143

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Mijn Lowrance plotter (Navico) geeft COG weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 16:53 #870148

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Adrena geeft het correct weer; vreemd dat Stentec dit niet snel even fixed. Zeker omdat je het al gemeld hebt, en dit snel/simpel te fixen is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 17:18 #870154

Los daarvan: vaart de veerboot volgens de bemanning echt achteruit?? Aangezien de boordlichten en toplicht (hoop ik!) ook switchen: keren boeg en hek ook niet om? Het zou logisch zijn dat een tweede, 180 gr gedraaide, headingsensor dan ook aktief zou worden...

Je komt nogeens wat tegen, zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 18:39 #870178

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
OpenCPN geeft inderdaad beide aan. COG en HDG. Volgens mij wisselt deze veerboot inderdaad z'n boordverlichting en dus ook van 'boeg'. Dan zou ook de HDG mee moeten veranderen maar dat gebeurt dus niet. Een mailtje naar de TD van de texelsche zou kunnen helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 18:55 #870188

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
heb in OPENCPN ook al eens een veerboot achteruit zien varen.
ligt dus aan het schip, niet de plotter/SW
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 19:11 #870203

rooiedirk schreef :
Dan zou ook de HDG mee moeten veranderen maar dat gebeurt dus niet. Een mailtje naar de TD van de texelsche zou kunnen helpen.

Vraag gesteld op de site van TESO. Gaat om de nieuwe Texelstroom, de andere boten gaan goed.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 19:32 #870210

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Het kan nog veel gekker. Toen we op 21 augustus langs de Jade/Weser monding richting Nederland zeilden werd ons pad gekruist door twee marine fregatten, NATO Warship F334 (onder Portugese vlag) en NATO Warship 339 (Canadese vlag).

De Portugezen voeren op de AIS ook achteruit, de koers van het Canadese fregat klopte zowel in het echt als op de AIS.

Toen het Portugese fregat al even het scheidingsstelsel was ingevaren werden ze opgeroepen door een (zo te horen) Nederlandse koopvaardij officier, die meldde dat hun AIS koers 180 graden verkeerd was en dat dit toch wel verwarrend was voor de overige schepen (in het VTS).



Wat volgde was een even hilarische als beschamende conversatie, waarbij de officier van de oorlogsbodem deed alsof zijn neus bloedde en de koopvaardijman (m.i. terecht) vol hield dat het toch wel zaak was dat er wat aan gedaan ging worden.

Met de reeks aanvaringen van de Amerikaanse marineschepen van de 7e vloot in je achterhoofd vraag je je dan wel af in wat voor conditie de high tech wapen systemen aan boord van NATO schepen zijn als ze hun AIS transponder al niet kunnen fixen en aanvaringen tegenwoordig aan de orde van de dag zijn...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 07:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 19:37 #870211

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
sy helios schreef :
heb in OPENCPN ook al eens een veerboot achteruit zien varen.
ligt dus aan het schip, niet de plotter/SW
Het schip zendt verkeerd uit, maar de plotter zou eigenlijk het driehoekje moeten plotten met de HDG info en de vector plotten met de COG/SOG. WinGPS laat dus ook een steekje vallen. Van achteruitvaren heb ik zo snel geen voorbeeld, maar verschil tussen Hdg en Cog is duidelijk te zien.

In dit geval een schip op de rijn dat zich op de stroom opzij laat zakken om een vastgevaren colega te helpen.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 20:10 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 19:41 #870213

Correct. Toen ik het vorig jaar meldde aan Stentec was dat ook hun reactie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 07 sept 2017 21:41 #870272

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De Texelstroom vaart altijd een noordelijke koers ongeacht de vaarrichting.
check voor de aardigheid maar eens de tracks in marine traffic, gyro wordt duidelijk niet 180 offset meegegeven bij de andere kant opvaren. crew werpt duidelijk geen blik op de gyro bij deze heen en weer boot.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 21:46 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 06:51 #870316

Op het Noordzeekanaal t.h.v. Zijkanaal C, werd ik ook ingehaald door een achterstevoren varend AIS object.
Bleek zo'n dikke sleepboot te zijn. Die varen net zo gemakkelijk voor als achteruit.
Dus hij voer van IJmuiden naar Amsterdam verkeerd om.
Dan zou hij toch eigenlijk zijn AIS aan moet (kunnen) passen?
Is wel een vreemd gezicht op de AIS hoor.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 08:05 #870349

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Het wordt pas griezelig en kietelt het voorstellingsvermogen als je bedenkt dat die marine met Raytheon apparatuur werkt, dezelfde company van de besturing van (kruis) raketten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 08:18 #870351

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
FriendlySailor schreef :
Op het Noordzeekanaal t.h.v. Zijkanaal C, werd ik ook ingehaald door een achterstevoren varend AIS object.
Bleek zo'n dikke sleepboot te zijn. Die varen net zo gemakkelijk voor als achteruit.
Dus hij voer van IJmuiden naar Amsterdam verkeerd om.
Dan zou hij toch eigenlijk zijn AIS aan moet (kunnen) passen?
Is wel een vreemd gezicht op de AIS hoor.

En niet alleen op de AIS, ook in t echt. Maar wel formeel juist.

Zo ook voor de TESO die boten draaien ook niet om. Voor die Portugees is t wat twijfelachtiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 09:17 #870387

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
Zo ook voor de TESO die boten draaien ook niet om.
Maar de TESO boten wisselen wel van navigatie verlichting, dus ook hek/boeg wisselen. Dan zou de AIS heading ook aangepast moeten worden.
Een sleepboot vaart gewoon achteruit. Dan hoeft de (AIS)heading niet aangepast.
Wat de marine betreft, je mag al blij zijn dat ze AIS hebben. Meestal hebben ze het niet. Al zou het wel handig zijn al ze het dan toch hebben dat het dan ook goed is. Vooral om dat dus niet alle plotters even duidelijk zijn in verschil tussen heading en cog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 10:15 #870416

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Hans V schreef :
De Portugezen voeren op de AIS ook achteruit, de koers van het Canadese fregat klopte zowel in het echt als op de AIS.
Ach, wat tijdens mijn dienstplichtige tijd gezegd werd als iets niet goed ging (zoals het per ongeluk 180 graden verkeerd om opstellen van onze radarunit) zal nog steeds wel opgaan:
"dit alles is uiteraard ter verwarring van de vijand!"
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 10:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 10:24 #870422

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: radar verkeerd om. heerlijk
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 10:40 #870430

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
Hans V schreef :
De Portugezen voeren op de AIS ook achteruit, de koers van het Canadese fregat klopte zowel in het echt als op de AIS.
Ach, wat tijdens mijn dienstplichtige tijd gezegd werd als iets niet goed ging (zoals het per ongeluk 180 graden verkeerd om opstellen van onze radarunit) zal nog steeds wel opgaan:
"dit alles is uiteraard ter verwarring van de vijand!"

Die gedachte speelde ook een seconde door ons hoofd. :laugh:

Ik dacht ook nog even aan een interne grap van verveelde marine officieren, maar het marifoongesprek maakte een einde aan al die wilde speculaties.

Het fregat was ook te groot om over het hoofd te zien, dus een blik naar buiten was voldoende om de werkelijke situatie te zien. Maar bij slecht zicht is het toch verwarrend, al helemaal als je zo'n VTS induikt. Dan liever helemaal uit, hoewel ik niet weet of een marineschip dat mag als ze niet concreet met een operatie (bijv. narcotica of piraten) bezig zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 10:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 10:46 #870435

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het valt me nog mee dat ze überhaupt AIS uitzenden. Bij alle marineschepen die ik ooit ben tegengekomen was er geen AIS. Ik had wel eens gehoord dat er op marineschepen niet eens een transponder aanwezig is (wel een ontvanger uiteraard) om te voorkomen dat deze per ongeluk aan blijft staan in een conflictsituatie. Blijkbaar vinden in ieder geval de Canadezen en Portugezen dat niet zo'n probleem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 10:47 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 11:39 #870457

Antwoord van de TESO:
Beste meneer Ten Kortenaar,

Ons schip heeft, ondanks dat het een RORO ferry is, wel een vaste voorkant en een achterkant. Daarom wordt dat op deze manier weergegeven op de AIS.
We hebben verder nog nooit last gehad met kruisend verkeerd, mede doordat onze kapitein de schepen via de VHS oproept en het schip erg veel verlichting voert.

Ik wil u wel hartelijk danken voor uw bericht en hopelijk is het u zo iets duidelijker.

Met vriendelijke groet,
Wendy Kooiman

Ik zal ze nog even vragen waarom de andere schepen (Wagenmaker, en de Schulpengat en Molengat vroeger) wel COG en HDG in éém richting hadden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 11:55 #870462

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Baasklusje schreef :
Antwoord van de TESO:
Beste meneer Ten Kortenaar,

Ons schip heeft, ondanks dat het een RORO ferry is, wel een vaste voorkant en een achterkant. Daarom wordt dat op deze manier weergegeven op de AIS.
We hebben verder nog nooit last gehad met kruisend verkeerd, mede doordat onze kapitein de schepen via de VHS oproept en het schip erg veel verlichting voert.

Ik wil u wel hartelijk danken voor uw bericht en hopelijk is het u zo iets duidelijker.

Met vriendelijke groet,
Wendy Kooiman

Ik zal ze nog even vragen waarom de andere schepen (Wagenmaker, en de Schulpengat en Molengat vroeger) wel COG en HDG in éém richting hadden.

Wat een belachelijk antwoord. " onze kapitein kijkt goed uit en we hebben licht op de boot".
Ja mevrouw, alle kapiteins moeten goed uitkijken en deugdelijke verlichting voeren. Dat geeft u nog niet het excuus uw spullen niet op orde te hebben. Echt belachelijk.

Tijdens de 24uurs was de koers en snelheid van zeker weten geen zeilschip onduidelijk (veel licht) Op basis van het AIS plaatje (driehoekje) koers aangepast en achter het schip langs gestuurd. Kan dus ook al niet :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 12:28 #870477

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
Tijdens de 24uurs was de koers en snelheid van zeker weten geen zeilschip onduidelijk (veel licht) Op basis van het AIS plaatje (driehoekje) koers aangepast en achter het schip langs gestuurd. Kan dus ook al niet :evil: :evil:

Als je AIS software een aparte COG vector weergeeft (zoals het iSailor voorbeeld met de marine fregatten hierboven) heb je vaak wel een aanwijzing dat de heading informatie (en dus ook de stand van het driehoekje) mogelijk niet klopt. Maar verwarrend is het wel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 12:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 13:49 #870490

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
We hebben verder nog nooit last gehad met kruisend verkeerd, mede doordat onze kapitein de schepen via de VHS oproept en het schip erg veel verlichting voert.

Hier wordt waarschijnlijk de witte verlichting bedoeld, voor de passagiers. Hij zal vast als een kerstboom oplichten en inderdaad goed zichtbaar zijn. Maar bij een boot met veel verlichting is de navigatieverlichting juist vaak lastig te zien, en de richting daarom ook lastig in te schatten.

Geen acceptabel antwoord wat mij betreft... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas achteruit 08 sept 2017 14:37 #870504

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik heb geen AIS en voor mij gaat die van links naar rechts of andersom. Snap het probleem niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl