Ik deel de mening van Timo wel een beetje: daadwerkelijke hulp bij een flottielje tocht is op zee heel beperkt. Die marifoonrondjes klinken inderdaad soms behoorlijk sullig, maar voor sommige deelnemers zal de gedachte dat er groepsgenoten in de omgeving zijn en een flottielje leider waar je je eventuele vragen bij kwijt kunt heel geruststellend zijn. En sommigen vinden het wij-gevoel van zo'n marifoonrondje ook gewoon gezellig. Voor commerciële flottielje leiders is het denk ik ook een manier om het product 'begeleiding' wat meer body te geven.
De grootste waarde van een flottielje zie ik ook meer in de voorbereiding en het palaver voor vertrek, waarbij ervaring van de flottielje leider gedeeld kan worden met de groep en de laatste weerberichten worden doorgenomen. Voor onervaren zeilers kan dit net het beetje steun zijn dat ze nodig hebben om het avontuur aan te durven. Zolang men zich realiseert dat men - eenmaal op zee - vooral op zichzelf is aangewezen is daar naar mijn idee niets mis mee.
Zeezeilen bij (stabiel) rustig weer is overigens ook weer niet zoveel anders dan op ruim besloten water. Voor de meeste zeilers heel goed zelf te doen. Met een beetje gezond verstand (verdiep je van tevoren in stroming en eventuele scheidingsstelsels) kom je met een goed onderhouden jacht echt niet zomaar in de problemen.
Nadeel van sommige flottieljes is dat het behoorlijk massaal wordt. Deze zomer kwamen we een
Nederlands flottielje van 20 schepen tegen. Ze deden vanwege het grote aantal deelnemers alleen de grotere havens aan en namen niet de pittoreske routes die wat meer navigatie vereisten. Better safe than sorry, ik snap de gedachte. Maar naar ons idee zijn die zeilers hierdoor veel charme van Zweden misgelopen. Voor een oversteek naar Engeland speelt dit minder.
Ook wel eens via de marifoon gehoord hoe een flottielje leider richting Kanaaleilanden medische bijstand in een haven regelde voor een jacht waar iemand onwel was geworden. De leider voer door met de rest van de deelnemers (lastig dilemma) maar voor de bemanning van het betreffende zeiljacht was het waarschijnlijk een hele geruststelling dat bij hun onverwachte tussenstop er mensen klaar stonden om hen op te vangen.