Kapiteinmomo schreef :
Je snelheid was goed maar je hoeft echt niet de hele randstad wakker te toeteren.
De Spieringbrug liet ons pas om half tien door.
Geluidsseinen zijn voor zover ik weet in zo'n geval verplicht. BPR Bijlage 6 G 1
Wij hadden wel degelijk Radar maar:
1 - de Vecht is erg bochtig en met Radar kan je niet om de bocht kijken
2 - de vecht is smal en er liggen veel woon boten waardoor je veel oever reflectie heb.
3 - de minimale schaal van onze radar is 0.125 mijl, dat is 231,5m de 50m brede Vecht is niet heel breed dan op het radar scherm, waardoor oever echo's samen vloeien.
Dus ja Radar varen klinkt leuk, maar in deze situatie is rustig varen en uitkijk houden of je wat ziet in de mist nuttiger.
En nee geen van het andere verkeer daar had AIS.
marin schreef :
(...)
Zou het niet handiger zijn om de sluit/brug bij dit soort omstandigheden een paar uurtjes dicht te laten?
Dat is een hele discussie op zich die hier op het forum al meer gevoerd is.
De Spieringbrug is een beetje een apart geval, normaal bel je die met je telefoon en met invoer van een code regelt de computer dan de opening.
VHF bordje is maar 10x10 cm groot ofzo en daar reageren ze nauwelijks op.
Op zondag waren ze tot 9u gestremt. En na een belletje zei de computer doodleuk dat de brug geopend ging worden, maar alles wat er gebeurde de lichten gingen niet van dubbel rood naar rood groen.
Een half uur later reageerde de brug wachter pas op de VHF.
Onze vraag of hij nog ging draaien in de mist wist hij niet te beantwoorden.
Met de camera's kon hij ons niet zien liggen, maar wij konden de camera's wel zien staan op de brug, en dat vertelde we hem ook, waarop hij besloot te draaien.
Heel fijn voor ons, de hele ochtend liggen wachten op een brug is niet leuk.