Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mist

Mist 25 sept 2017 08:13 #876019

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Afgelopen zondag ochtend ging ik met een groot schip (40 meter) door de sluis bij Muiden, daarna door de Spieringbrug naar Weesp.

De sluiswachter vond het zicht prima, maar bij de Spieringbrug zat het helemaal dicht, zicht 50 meter.
De brugwachter deed voor ons toch de brug open heel fijn.

en met 1 a 2 knopen gleden wij de Vecht op, omdat we echt niets zagen gaven we regelmatig een lange stoot met de hoorn.

Het eerste vaartuig dat we tegen kwamen, was een roeisloep, die na een toet van ons antwoorde met ROEIERS AAN BAKBOORD! en even later kwamen ze uit de mist te voorschijn, ze hielden hun stuurboord wal, helemaal goed.

Maar een paar bochten verder kwamen we meerde jachten, sloepen, bootjes tegen die geen van allen ook maar enig geluidssein terug gaven. en meer druk met foto's/filmpjes maken waren dan ook maar een decimeter ruimte te geven.

één presteerde het ook nog om te roepen dat wij wel heel erg in het midden vaarde :/


Dat ze het risico nemen om daar te varen met zo weinig zicht, (van de ene oever kon je de andere niet zien) moeten ze echt zelf bepalen, en daar heb ik ook niets op tegen.

Maar alsjeblieft geef een geluidssein, zeker als je regelmatig een hoorn hoort die steeds dichterbij komt.

Al blaas je op het fluitje van je zwemvest!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 14:40 #876159

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
BartWNL schreef :
Afgelopen zondag ochtend ging ik met een groot schip (40 meter) door de sluis bij Muiden, daarna door de Spieringbrug naar Weesp.

De sluiswachter vond het zicht prima, maar bij de Spieringbrug zat het helemaal dicht, zicht 50 meter.
De brugwachter deed voor ons toch de brug open heel fijn.

Zou het niet handiger zijn om de sluit/brug bij dit soort omstandigheden een paar uurtjes dicht te laten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 14:42 #876161

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Nee
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 14:46 #876163

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Je snelheid was goed maar je hoeft echt niet de hele randstad wakker te toeteren.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 14:47 #876164

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Kapiteinmomo schreef :
Je snelheid was goed maar je hoeft echt niet de hele randstad wakker te toeteren.
Wellus
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 15:05 #876166

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Hoe zit het nou precies met varen in de mist in dat gebied? Als ik kijk naar bijlage 9 van het BPR dan zie ik bv Markermeer en IJsselmeer er niet tussen staan. Mag je daar dus gewoon zonder radar varen? Los van dat het me echt dom lijkt.

Ik neem aan dat de vaartuigen waar TS op doelt ook niet op radar hebben gevaren... Niet bewust van de gevaren dus?

Ik heb zelf zondag ook op het water gezeten (passagier op de Abel Tasman) en er kwam ineens vanuit stuurboord met hoge snelheid een speedboot uit de mist opdoemen. Met een grote hoorn-stoot, kon deze nog net tot afremmen worden verleid... Wederom, niet bewust van de gevaren in de mist...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 15:37 #876169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ik heb in herfst 2015 met potdichte mist voor een dichte verkeersbrug op kornwerd gelegen omdat de brug/sluiswachter uit veiligheid voor het weg verkeer niet de brug wilde openen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 15:41 #876170

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
XanderB schreef :
Hoe zit het nou precies met varen in de mist in dat gebied? Als ik kijk naar bijlage 9 van het BPR dan zie ik bv Markermeer en IJsselmeer er niet tussen staan. Mag je daar dus gewoon zonder radar varen? Los van dat het me echt dom lijkt.

Ik neem aan dat de vaartuigen waar TS op doelt ook niet op radar hebben gevaren... Niet bewust van de gevaren dus?

Ik heb zelf zondag ook op het water gezeten (passagier op de Abel Tasman) en er kwam ineens vanuit stuurboord met hoge snelheid een speedboot uit de mist opdoemen. Met een grote hoorn-stoot, kon deze nog net tot afremmen worden verleid... Wederom, niet bewust van de gevaren in de mist...

dat was vanaf Enkhuizen richting Volendam?
dan dezelfde badkuip gezien...
viel eenmaal na Naviduct om 12:30 trouwens best mee.
stelletje bangerikken aan de kant B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 17:26 #876199

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De mist was gister later op de dag erg plaatselijk maar wel behoorlijk heftig. Ik was ook aan het schipperen en heb tegen elven gepoogd Edam uit te varen, gesterkt door de meldpost die van 500m zicht sprak. Binnen in de haven leek het wel te doen, maar nog voor de pieren omgekeerd. Toen maar paar uurtjes liggen wachten, om een uur was het zicht opgeklaard tot onderstaand, terwijl het zicht op andere plekken inmiddels 2000m of meer was:



Even later leek het beter te worden en ben ik uitgevaren. Voorbij de pieren viel het dan toch weer vies tegen. De eerstvolgende boei was bij lange na niet te zien. De plotter hielp gelukkig en op een meter of 30 afstand werd er vaag iets zichtbaar. Omdat er een knoopje of 3 wind stond en het zonnetje erdoor prikte toch maar opgetuigd. Met een knikje in de schoot (of speciaal voor Zeezin, 'hoog aan de wind') liep het zo rond de 3 knoop en zo voortglijdend in serene rust hoorde je alles om je heen. Op de AIS zagen we een ander zeilschip op nog geen 100 meter aan stuurboord van ons varen, die hebben we ingehaald zonder er ook maar een schim van te zien, wel hoorden we geregeld mensen. Elke keer als je op aan het letten was op een schip dat je op de AIS aan zag komen kwam er plots weer nog veel dichterbij een schip je van een andere kant verrassen.. Pas op een meter of 50 zag je vaag de contouren. Volop toeters gehoord en geregeld teruggetoeterd. Dat hielp om een beeld te krijgen van de scheepvaart om je heen, maar hoe dichtbij ze dan voeren, geen idee. Ondertussen hoorden we dat het zicht in Lelystad 2 km was en zag ik op de AIS verderop een J/120 dik 6 knopen zeilen op een ruimwindse koers, daar moest het dus waaien...

Na een tijdje voortkabbelen kwam er een Loper uit de mist opgedoemd. Op de motor slingerde die wat om daarna maar koers achter ons aan te kiezen, net niet binnen praatafstand. Wel konden we de discussie aan boord prima volgen, uiteindelijk riep de roerganger: "als jullie het zoveel beter weten, sturen jullie dan maar!". Na een tijdje achter ons aan geprutteld te hebben besloten zij dat een andere koers toch handiger was (de onze werd meer gedicteerd door de wind dan door de eindbestemming) en ook zij verdwenen weer in de mist. Best fijn eigenlijk, niet meer zo'n plokkeplok in de buurt, maar weer die stilte waardoor je op je gehoor kan navigeren.



Kort daarna werd het zicht dan eindelijk echt ietsje beter, de zonnebril kwam zelfs tevoorschijn. Maar toen er plots op minder dan 100 meter weer een schip opdoemde was duidelijk dat het zicht nog steeds erg beperkt was. Ineens kwam er nog een tweede, derde en daarna vierde schip en moest er geweken worden. In konvooi motorden zij vermoedelijk richting Hoorn. Ter illustratie van het zicht deze foto, zoek ze alle vier…



Maar uiteindelijk klaarde het in de nabijheid van de vaargeul Enkhuizen - Marken, dus weg van de invloed van de Noordhollandse kust, echt op. Ook draaide de wind naar bijna pal noord, itt de voorspelde NO. Dus spi omhoog en met 8-11 kts wind schoot het heerlijk op. Naast ons en wat hoger zagen we de monsterlijk grote zwarte gennaker van eerder genoemde J/120. Waar wij iets te diep lui op de rhumbline voeren kruisten zij flink af, met misschien wel wat té enthousiaste hoeken. Dat werd nog even interessant toen de wind weer - niet geheel tot mijn verbazing - terugdraaide naar NO. Doordat zij precies toen besloten te gijpen werd de afkruishoek nog een kleine 40 graden meer, dat ze bijna terug voeren hadden ze niet door... Toch leuk om met een verguisd toerschip met ieniemini spi op die manier zo'n monsterlijke zeilmachine tot in de haven achter je te houden ;-)



Zo zie je maar hoe een simpel tochtje van nog geen 15 mijl soms toch ineens een heel avontuur kan worden!
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 17:29 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 17:53 #876207

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik zat ook oin die mist en wonderbaarlijk hoeveel boten er met mij aan het varen waren. Je had inderdaad 30 meter zicht.
Plotter en AIs deden een hoop en een uitkijk op de punt van de boot.

Maar vergis ik me niet of is het verboden om in de mist te varen zonder een goedgekeurde radar?
Dan hadden ze gister een hoop bonnen kunnen schrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 25 sept 2017 18:05 #876211

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Cat-36 schreef :
Maar vergis ik me niet of is het verboden om in de mist te varen zonder een goedgekeurde radar?
Dan hadden ze gister een hoop bonnen kunnen schrijven.

Daar ging de discussie bij ons ook over. Weekeindje van Raboes met wat boten naar Hoorn en terug. Zondagmorgen rond 11.00 leek het op te klaren in de gemeentehaven en we zijn uitgevaren. Eenmaal buiten bleek het nog potdicht. Toch maar doorgegaan in de hoop dat het snel opklaarde maar dat deed het niet, pas om half drie ruim voorbij het Paard kwam er wat zicht en bleek dat er toch flink wat boten op het water waren.

AIS, tsja. Dat is mooi natuurlijk, maar zolang niet iedereen dat heeft blijft het ontzettend oppassen.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 18:06 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 05:44 #876307

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Kapiteinmomo schreef :
Je snelheid was goed maar je hoeft echt niet de hele randstad wakker te toeteren.

De Spieringbrug liet ons pas om half tien door.

Geluidsseinen zijn voor zover ik weet in zo'n geval verplicht. BPR Bijlage 6 G 1


Wij hadden wel degelijk Radar maar:
1 - de Vecht is erg bochtig en met Radar kan je niet om de bocht kijken
2 - de vecht is smal en er liggen veel woon boten waardoor je veel oever reflectie heb.
3 - de minimale schaal van onze radar is 0.125 mijl, dat is 231,5m de 50m brede Vecht is niet heel breed dan op het radar scherm, waardoor oever echo's samen vloeien.

Dus ja Radar varen klinkt leuk, maar in deze situatie is rustig varen en uitkijk houden of je wat ziet in de mist nuttiger.

En nee geen van het andere verkeer daar had AIS.
marin schreef :
(...)

Zou het niet handiger zijn om de sluit/brug bij dit soort omstandigheden een paar uurtjes dicht te laten?

Dat is een hele discussie op zich die hier op het forum al meer gevoerd is.

De Spieringbrug is een beetje een apart geval, normaal bel je die met je telefoon en met invoer van een code regelt de computer dan de opening.
VHF bordje is maar 10x10 cm groot ofzo en daar reageren ze nauwelijks op.

Op zondag waren ze tot 9u gestremt. En na een belletje zei de computer doodleuk dat de brug geopend ging worden, maar alles wat er gebeurde de lichten gingen niet van dubbel rood naar rood groen.

Een half uur later reageerde de brug wachter pas op de VHF.
Onze vraag of hij nog ging draaien in de mist wist hij niet te beantwoorden.
Met de camera's kon hij ons niet zien liggen, maar wij konden de camera's wel zien staan op de brug, en dat vertelde we hem ook, waarop hij besloot te draaien.
Heel fijn voor ons, de hele ochtend liggen wachten op een brug is niet leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 07:15 #876325

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Heb t even opgezocht, wilde t toch weten.

Op de volgende wateren moet je in mist met een goedgekeurde radar varen en actief deelnemen aan t marifoon verkeer:

Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2a. het Scheur;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8a. Hartelhaven;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10a. het Yangtzekanaal alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;
37. de Maas;
38. de Bergse Maas;
39. de Amer;
40. het Maas-Waalkanaal;
41. Prinses Margrietkanaal;
42. Van Starkenborghkanaal;
43. Eemskanaal.


En de boete:

Varen zonder radar
Als je niet een goedgekeurde radar hebt en vaart op een vaarweg die is opgenomen in bijlage 9 van het Binnenvaartpolitiereglement, dan moet je altijd op de dichtstbijzijnde daartoe geschikte plaats gaan stilliggen. De vaarwegen in bijlage 9 zijn alleen de vaarwegen in beheer van Rijkswaterstaat. Het is dus mogelijk dat er nog meer vaarwegen zijn waar het verplicht is om tijdens slecht zicht op radar te varen. Zie de Wateralmanak.

Op de Rijksvaarwegen die niet in bijlage 9 staan, hoef je geen goedgekeurde radar te hebben. En je kunt verder varen bij slecht zicht zolang dit veilig kan. Als je vaart op een schip met een lengte van 20 meter of meer, dan moet je een mistsein geven en een uitkijk op de boeg plaatsen. Het mistsein is een lange stoot met tussenpozen van ten hoogste 1 minuut.

Op een schip met een lengte van minder dan 20 meter (klein schip) is een mistsein geven of uitkijk plaatsen niet verplicht, maar wel toegestaan. Als het kleine schip is uitgerust met een marifoon, dan moet je die uitluisteren op de daartoe aangewezen kanalen.

Verkeersaanwijzing of boete
Als je bij slecht zicht vaart op een vaarweg waar radar verplicht is of je vaart wel verder terwijl dit niet veilig is, kan de bevoegde autoriteit, zoals Rijkswaterstaat, een verkeersaanwijzing geven om op een bepaalde plaats stil te gaan liggen. Je moet hier gehoor aan geven. Als je vaart zonder radar waar dat verplicht is, of je vaart zonder radar bij slecht zicht, dan riskeer je een boete van € 550,-.
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 07:15 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 09:20 #876367

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Cat-36 schreef :
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;

Wat zouden ze daar mee bedoelen? De gehele Waddenzee, alle betonde (dus vaarweg) geulen, of alleen de vaarwegen tussen de zeegaten en de havens cq de havens onderling? :blink:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 10:09 #876386

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Het ging mij niet zo zeer om de radar.
Maar om het geven van een geluidssein, zeker als je een tegenligger hoort aankomen. Is dus niet verplicht, maar mag ik het dan wel zeer sterk aanraden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 10:12 #876387

FMJ, Ik heb gister nog even prima gezeild, maar dat was rond 15:00 uur. 10 knoopjes wind. En redelijk goed zicht.
(maar ik was dus niet de Loper die met je mee voer.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 12:12 #876440

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De echte mist zat ook niet bij Lelystad. En het verschil tussen een witte en een oranje loper was ook in de mist nog net te zien ;-)

Die 10 knoopjes wind om die tijd aan die kant van de plas klinkt bekend. Fijn dat ook jij eer lekker van genoten hebt :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 12:44 #876448

Interessant en actueel (als ik naar het weer van vandaag kijk, de foto is van vanmorgen op Terschelling) artikel van Varen doe je Samen! waarin het Watersportverbond participeert.

www.varendoejesamen.nl/kenniscentrum/artikel/varen-bij-slecht-zicht-mist

Laatst bewerkt: 26 sept 2017 12:48 door Hylke Steensma - Watersportverbond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 12:49 #876452

De zondagochtend van Volendam naar Edam en weer retour geweest, op de motor. Het was erg mistig, max. 50 meter soms. Op de heenweg een half mijltje van de wal gebleven, buiten zichtafstand. Navigeren via scherm. Lage snelheid, uitkijk voorop. Even een minuutje afleiding gaf gelijk een mist-klassieker: ongemerkt 180gr gedraaid. De kerkklok, die vanaf de verkeerde kant klonk, riep ons tot orde. Ook de zeesluis Edam had nog een mist-verassing: uitvarende klipper, gaf keurig geluidssein en dat was nodig ook.

Vrachtje in Edam afgeleverd. Op de terugweg nog steeds alles potdicht. Voor het gemak de dijk in zicht gehouden. Er was inmiddels meer vaart rondom. Bij Volendam kwam een forse motorsailer aanpruttelen vanuit het oosten. Die kon nog net een aanvaring met de dijk voorkomen! Even verderop bij aanloop van de marinahaven liep hij alsnog vast in de blubber, want hij bleef dicht onder de wal en merkte de in zee stekende havendam te laat op. We zijn een aardige tijd bezig geweest om hem los te trekken. Bleek een hoogbejaarde man, solo aan boord op een 50-voeter... In het havengat van de marina vervolgens nog een uitvarend jacht met 230cm diepgang geholpen. Die zat ook vast. Vermoedelijk door combinatie van peilverlaging + aanslibbing in de geul. Hij moest rechtsomkeert maken. Een half uur later brak de zon door...
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 13:14 door partemala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 14:18 #876478

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
afgelopen zondag van Hoorn naar Lelystad, eerste anderhalf uur redelijk dichte mist.
Goede radaroefening, dat wel.
Geen enkel mistsein gehoord, ook niet van grote vaart.
Wel een charter van nabij gevolgd die als een dronken tor allerlei capriolen uithaalde bij de Nek boei, was onder zeil maar de gevolgde koersen en manoeuvres waren niet erg logisch.

AIS is zeker een hulpmiddel, maar actief zoeken naar en tracken van echo's op een (helaas altijd te klein) scherm gaat toch wel stukken beter.

Vraag me trouwens af of de huidige stand van de techniek het vaarverbod op een jachtenradar niet een beetje achterhaald heeft gemaakt.
Radaroverlay over de kaart, met ais en een breedband dome geven toch wel een heel wat betere informatiestroom dan een simpele radar van zeg 10 jaar geleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 14:46 #876487

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Eclips schreef :
Cat-36 schreef :
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;

Wat zouden ze daar mee bedoelen? De gehele Waddenzee, alle betonde (dus vaarweg) geulen, of alleen de vaarwegen tussen de zeegaten en de havens cq de havens onderling? :blink:

Heeft iemand hier antwoord op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 15:20 #876508

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
HPV schreef :
Vraag me trouwens af of de huidige stand van de techniek het vaarverbod op een jachtenradar niet een beetje achterhaald heeft gemaakt.
Radaroverlay over de kaart, met ais en een breedband dome geven toch wel een heel wat betere informatiestroom dan een simpele radar van zeg 10 jaar geleden.

Die vraag is in het onderwerp over de stremming van het Naviduct bij mist ook opgeworpen maar daar is bij mijn weten nooit iets concreets uitgekomen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 15:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 19:40 #876640

Waterblok schreef :
Eclips schreef :
Cat-36 schreef :
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;

Wat zouden ze daar mee bedoelen? De gehele Waddenzee, alle betonde (dus vaarweg) geulen, of alleen de vaarwegen tussen de zeegaten en de havens cq de havens onderling? :blink:

Heeft iemand hier antwoord op?

"Vaarwegen" staat er. Dat is in het BPR alle water dat openstaat voor de vaart. Alles dus, ook buiten de vaargeulen. Hele Waddenzee verboden te varen bij mist.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 26 sept 2017 20:03 #876653

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
FMJ schreef :
Mooi verslag, met plaatjes

Wat mij betreft mag je vaker dit soort verslagen schrijven.
Leest lekker weg!
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 20:04 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mist 27 sept 2017 06:18 #876694

Goedemorgen


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl