FriendlySailor schreef :
Komen er 3 vrachtschepen de Volkeraksluizen uit en ik wil de voorste vragen of hij achter mij langs wil. (Ik was zeilende) Wordt er geantwoord, ja maar ik ben de achterste hoor.
Dus de eerste twee waren voor mij niet zichtbaar????
Ben daar op gaan letten en dat komt steeds meer voor.
Ook varen er diverse schepen, die in het geheel geen roepnaam ingevoerd/ingegeven hebben???
Mijn vragen eigenlijk:
Mag c.q. kan dat zo maar?
En wie houdt hier nu daadwerkelijk toezicht op??
Zijn er nog meer forumleden die zulke of evt. andere ervaringen met die AIS hebben?
Wat betreft je bevindingen met betrekking tot Marine Traffic; misschien valt het op grond van je eerdere ervaringen niet tegen wat je bij de mond van de Kil zag, maar het bevestigt toch het idee dat Marine Traffic voor daadwerkelijke navigatie op de boot niet voldoet.
Zelf heb ik sinds vorige week mijn eigen AIS-ontvanger (ik heb vooralsnog geen transponder) weer aan een computer (een Pipo) hangen. En ben op verschillende dagen met het ding in de weer geweest om eens te kijken wat het nu wel en niet doet.
In andere draadjes was kortgeleden nog discussie over het bereik dat je hebt met plaatsing van de antenne op de ene of de andere manier.
De mijne zit met zijn topje ongeveer 3 m. boven het wateroppervlak. Het verst verwijderde target dat ik heb gezien zat op 20 mijl afstand. Dat was een Zeeschip op de Westerschelde. Heeft natuurlijk ook te maken met de hoogte van de antenne op het zeeschip. Binnenvaartschepen zag ik nog wel in het kanaal door Zuid-Beveland (op zo'n 10 mijl afstand), maar niet op de Westerschelde.
Zelf voer ik op diverse plekken op de Oosterschelde. Zuidelijker dan de Witte Tonnenvlije ben ik echter niet geweest.
Dan wat ik zag aan gegevens. Er wordt inderdaad nogal wat afgeknoeid met het gebruik van AIS-transponders, ook (en vooral?) bij klasse A apparatuur; de beroepsvaart, dus. Nu duurt het altijd even voor de naam zichtbaar wordt. Bij de eerste ontvangst wordt die vaak nog niet doorgegeven. Maar inderdaad: sommige schepen zijn soms al minutenlang zichtbaar met hun MMSI, koers en snelheid, maar een naam blijft achterwege.
Binnenvaartschepen die op grond van de huidige wetgeving AIS zouden moeten hebben, maar geen AIS-signaal uitzenden heb ik echter niet gezien.
Ook opvallend is dat alle visserschepen op de Oosterschelde hun AIS keurig hebben aanstaan en de volledige informatie bieden. In dit geval zijn dat vrijwel altijd mosselkotters, die weinig reden tot geheimzinnigheid hebben, maar goed: ze laten zich zien. Wat fijn is, want net als de meeste vissers is hun gedrag voor buitenstaanders tamelijk onvoorspelbaar.
Tot zover maar weer even.