Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reddingsvesten controleren

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 10:02 #894699

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7175
koko schreef :
Het is echt onnodig de gaspatroon te laten ploffen. Er staat een netto gewicht in gestanst. Dat is wat het patroon moet wegen. Als tie lek is, is er minimaal 30gr verschil (150N vest). Bij een 275N vest is dat 60gr, het vulgewicht van de CO2 in het patroon. Zonde van je geld. Effe op een digitale weegschaal en je weet het zeker. Zit er stevige corrosie op je patroon? Dan natuurlijk niet moeilijk doen en ook vervangen.

dit klopt maar dit zegt alleen iets over de toestand van de co cylinder, ik wil graag weten of de rest van het systeem ook feilloos werkt.

bij de eerste test jaren geleden was van 1 van de vesten het groene controle dopje eruit maar dit vest deed gewoon wat ie moest doen, koordje trekken plof later de zoutpil in een glas water en ook plof incl, glas.
het andere vest met het groene dopje nog op zn plaats deed helemaal niks.
daarom test en vervang ik ze gewoon om de twee jaar en mn nichtjes vinden het prachtig (als ze het doen).

ps een gemiddeld avondje in de kroeg is duurder maar zeker niet veiliger :)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:10 #894862

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
GuyCras schreef :
Ook weer waar
Hoeveel mensen, zouden die vest al een keer gewoon getest hebben en ermee in het water gesprongen zijn ? Persoonlijk nog nooit, geen idee of dat ding uberhaupt werkt.....

Heb ik jaren geleden eens mogen/kunnen doen in de middelandse zee.
Met een automatisch vest. Van aan boord ( 2mtr hoog ) in het water gesprongen, binnen 1 seconden werkte de automatische patroon en binnen de 5 seconden was het reddingsvest opgeblazen. :)
Het koste meer tijd om het patroon en de zoutpastille te vervangen. :sick:

Ik had verwacht dat het langer zou duren vooraleer het patroon zou geactiveerd worden, 2 of 3 seconden, maar het was praktisch onmiddellijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:22 #894866

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
B100

De zoutpil is een wezenlijk ander onderdeel van het vest dan de CO2 patroon. Je moet ze los van elkaar beoordelen en kan ze los van elkaar vervangen. Ik inspecteer de zoutpillen regelmatig en bij twijfel vervang ik ze. Ze kunnen door vocht uit de lucht zacht worden en langzaam verpulveren. De slagpin zakt dan langzaam maar zeker zonder kracht op het hoedje van de cylinder.

De cylinder kost iets van 25,— euro en hoeft echt niet jaarlijks vervangen. Imo beetje zonde dat in het water te gooien. Wel jaarlijks checken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:27 #894868

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
GuyCras schreef :
en de bedoeling is sowieso binnen een paar minuten de vest niet meer nodig te hebben.......misschien is het meestal handig dat ze na de eerste "shock" weer stilletjes druk vermindert......?

Zolang je in het water ligt wil je de long gewoon op druk houden. Vorig jaar een mob aan boord gehesen, waarbij het prettig was de long wat leeg te laten lopen. Er zit een rood blaaspijpje aan je vest. Als je die in het midden van de opening indrukt loopt je vest leeg. Best goed om je vest goed te kennen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:38 #894870

Ondinneke schreef :
Dat ga ik binnenkort eens proberen in het zwembad. Met zeilpak, laarzen en mijn afgeschreven reddingsvest in het water springen... Gewoon ook eens om te voelen hoe zo een vest zich gedraagt in het water :)

Heb ik al eens gedaan met m'n goede vest en afgeschreven zeilpak. Daarna een vlot in geklommen (ook een nuttige oefening).

Voor mij was een openbaring dat zo'n lieslijn, die verplicht wordt door de ISAF en die overbodig geacht wordt door de fabrikant, nuttig is als je in een relaxte positie wil blijven drijven. Dus daarna lampje, muts en lieslijn toegevoegd aan het vest (waardoor ik nog beter moet vouwen om alles in het omhulsel te krijgen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:49 #894871

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7175
koko schreef :
B100

De zoutpil is een wezenlijk ander onderdeel van het vest dan de CO2 patroon. Je moet ze los van elkaar beoordelen en kan ze los van elkaar vervangen. Ik inspecteer de zoutpillen regelmatig en bij twijfel vervang ik ze. Ze kunnen door vocht uit de lucht zacht worden en langzaam verpulveren. De slagpin zakt dan langzaam maar zeker zonder kracht op het hoedje van de cylinder.

De cylinder kost iets van 25,— euro en hoeft echt niet jaarlijks vervangen. Imo beetje zonde dat in het water te gooien. Wel jaarlijks checken natuurlijk.


tja kost misschien 25eu per jaar maar ik wil voor mijzelf zeker weten dat het werkt.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:54 #894873

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Helemaal prima natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:54 #894874

koko schreef :
B100

De zoutpil is een wezenlijk ander onderdeel van het vest dan de CO2 patroon. Je moet ze los van elkaar beoordelen en kan ze los van elkaar vervangen. Ik inspecteer de zoutpillen regelmatig en bij twijfel vervang ik ze. Ze kunnen door vocht uit de lucht zacht worden en langzaam verpulveren. De slagpin zakt dan langzaam maar zeker zonder kracht op het hoedje van de cylinder.

Ik heb maar een keer een vest zien afgaan omdat het nat werd. Dat was dan omdat de persoon in kwestie met 7BF even een genua III moest wisselen op zee. Categorie "net iets te laat".

Jaarlijks de zoutpillen vervangen kost niets in verhouding met de problemen die je krijgt als zo'n vest per ongeluk afgaat. Controleren na elke stevige bui is dan niet nodig.

Ik heb een keer na een flinke regenbui een zeilmaat gevraagd om even onze vesten te controleren. Volgende keer kijk ik even uit wie en hoe ik die vraag stel. Van de 2 verschillende vesten ging het dure patroon natuurlijk af en de zoutpillen waren nog goed :woohoo:
Laatst bewerkt: 26 nov 2017 18:54 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 26 nov 2017 18:59 #894876

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
reuver schreef :
Ondinneke schreef :
Dat ga ik binnenkort eens proberen in het zwembad. Met zeilpak, laarzen en mijn afgeschreven reddingsvest in het water springen... Gewoon ook eens om te voelen hoe zo een vest zich gedraagt in het water :)

Heb ik al eens gedaan met m'n goede vest en afgeschreven zeilpak. Daarna een vlot in geklommen (ook een nuttige oefening).

Voor mij was een openbaring dat zo'n lieslijn, die verplicht wordt door de ISAF en die overbodig geacht wordt door de fabrikant, nuttig is als je in een relaxte positie wil blijven drijven. Dus daarna lampje, muts en lieslijn toegevoegd aan het vest (waardoor ik nog beter moet vouwen om alles in het omhulsel te krijgen).
Dat liesbandje of kruisbandje is cruciaal! Vorig jaar een mob van een andere boot uit het water gevist. De man had een stevig gat in zijn kop, maar gelukkig bij bewustzijn en moest zichzelf vasthouden aan zijn vest. Was de giek iets harder aangekomen dan was hij verdronken. Hij had geen kruisbandje (10,—).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 27 nov 2017 08:17 #894983

koko schreef :
reuver schreef :
[Voor mij was een openbaring dat zo'n lieslijn, die verplicht wordt door de ISAF en die overbodig geacht wordt door de fabrikant, nuttig is als je in een relaxte positie wil blijven drijven. Dus daarna lampje, muts en lieslijn toegevoegd aan het vest (waardoor ik nog beter moet vouwen om alles in het omhulsel te krijgen).
Dat liesbandje of kruisbandje is cruciaal! Vorig jaar een mob van een andere boot uit het water gevist. De man had een stevig gat in zijn kop, maar gelukkig bij bewustzijn en moest zichzelf vasthouden aan zijn vest. Was de giek iets harder aangekomen dan was hij verdronken. Hij had geen kruisbandje (10,—).

Het begint bij de keuze van een vest. Sommige vesten werken niet zonder lieslijn (voor het uit het water halen), de mijne (alle vesten bij mij aan boord) wel. Daarna ligt het er helemaal aan hoe jij je vest draagt. Als jij je vest losjes aanhebt is de lieslijn cruciaal. En ja, als je een jas aan of uittrekt zul je je vest moeten aanpassen.

Maar veel zeilers zullen beamen dat je ontzettend veel last hebt van de lieslijn tijdens werk aan boord, ik heb weinig boten gezien waar iedereen met een lieslijn loopt. Verder ben ik al vaker bijna gestruikeld over het "staartje". There is no free lunch.

Veiligheid zit niet in de accessoires, maar in de routine. En ik zeg altijd maar "routine kills".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 27 nov 2017 08:43 #894996

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
reuver schreef :

Het begint bij de keuze van een vest. Sommige vesten werken niet zonder lieslijn (voor het uit het water halen), de mijne (alle vesten bij mij aan boord) wel. Daarna ligt het er helemaal aan hoe jij je vest draagt. Als jij je vest losjes aanhebt is de lieslijn cruciaal. En ja, als je een jas aan of uittrekt zul je je vest moeten aanpassen.

Maar veel zeilers zullen beamen dat je ontzettend veel last hebt van de lieslijn tijdens werk aan boord, ik heb weinig boten gezien waar iedereen met een lieslijn loopt. Verder ben ik al vaker bijna gestruikeld over het "staartje". There is no free lunch.

Veiligheid zit niet in de accessoires, maar in de routine. En ik zeg altijd maar "routine kills".
Eens! Maar er zijn ook wel aanpassingen te maken die het vest (or anything else) meer personaliseren.
Dat te lange bandje? Schaar d’r in! Mijn huidige vest heeft twee bandjes: vanaf de rug twee bandjes naar voren, naar de zijkant, iets voor je heupen. Zit veeeeeel comfortabeler en geen ‘pieeeeep’ meer bij de mannen. Kan je simpel zelf maken. Dan is veiligheid geen rotding meer wat mot, maar waar je geen last meer van hoeft te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 27 nov 2017 08:49 #894999

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
b100 schreef :
koko schreef :
B100

De zoutpil is een wezenlijk ander onderdeel van het vest dan de CO2 patroon. Je moet ze los van elkaar beoordelen en kan ze los van elkaar vervangen. Ik inspecteer de zoutpillen regelmatig en bij twijfel vervang ik ze. Ze kunnen door vocht uit de lucht zacht worden en langzaam verpulveren. De slagpin zakt dan langzaam maar zeker zonder kracht op het hoedje van de cylinder.

De cylinder kost iets van 25,— euro en hoeft echt niet jaarlijks vervangen. Imo beetje zonde dat in het water te gooien. Wel jaarlijks checken natuurlijk.


tja kost misschien 25eu per jaar maar ik wil voor mijzelf zeker weten dat het werkt.

op die cylinders staat ingestanst wat hij gevuld totaal moet wegen
ik weeg ze gewoon op de geijkte schaal van de supermarkt, die dingen wegen op de gram
ik ben 3 winkels afgeweest, 3x exact hetzelfde gewicht
weeggewicht = stans gewicht = goedgekeurd
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingsvesten controleren 27 nov 2017 09:18 #895010

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Jullie moeten me het maar niet kwalijk nemen, maar ik lees hier toch weer dingen waar de wenkbrauwen enigzins van omhoog gaan.

Een co2 cilinder op 3 verschillende weegschalen wegen voor alle zekerheid? "Als ik een zoutpil bij inspectie niet vertrouw, vervang ik hem"?

Wat betreft die zoutpil: wat valt er te inspecteren en waarom zou die datum erop staan?

Wat betreft dat wegen: als dat geen grapje is, zou ik mezelf afvragen of het geen tijd wordt om wat meer ontspannen met de materie om te gaan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl