Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Noodvuurwerk versus epirb plb?

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 09:35 #904523

Wat is je vaargebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 09:54 #904527

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Rob10 schreef :
Wat is je vaargebied?

Daar is een epirb volstrekt over the top. Altijd bereik via vhf. Maar daar gaat het niet om. Het is me vooral te doen om het gesprek over al dan niet quasi veiligheid, aan boord dragen van potentieel gevaarlijk materiaal en een eventuele oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 10:03 #904532

velen hier doen aan wedstrijden. dan is een vuurwerkpakket vaak nog verplicht.
Dat was ook de reden dat ik dat gekocht heb toen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 10:05 #904533

Dat vuurwerk onveilig is, is weer zo'n zeilersmythe. Vuurwerk ontbrandt nooit spontaan, ook niet op een boot. Het afsteken is een fluitje van een cent. Bij de plaatselijke FC worden er om de 2 weken tientallen ontstoken (handfakkels). Ook de parachuteflares doen het prima. Je moet natuurlijk wel een beetje oefenen. Is het verouderde techniek? Dat moet je zelf bepalen. Een electronische flare werkt niet overdag, een vuurwerkflare wel. Als je altijd VHF bereik heb zou ik me nergens druk om maken. Je hebt misschien een probleem als je mast eraf ligt. Met een PLB/Epirb betaal je een jaarlijkse bijdrage aan een overheidsinstantie. Persoonlijk zie ik niks meer in ouderwets vuurwerk, maar heb nog wel een paar handfakkels aan boord. Die gaan op zijn tijd naar de plaatselijke FC. Heb ook een PLB in mijn vest maar vaar veel solo. Met een PLB/epirb zit je altijd goed, ook als je mast eraf ligt. Als de nood echt aan de man is dan wil je zoveel mogelijk hulptroepen jouw kant op hebben, dan werkt een PLB/epirb het best, naast je VHF.
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 11:03 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 11:19 #904568

Hand fakkels prima voor het laatste stukkie dat de knrm precies weten waar ze moeten zijn, in het donker helemaal handig

Maar voor de rest vraag ik me altijd af iemand moet het vuurwerk ook nog zien ......

Dan werkt een eprib toch doeltreffender

€325 met minder kans om niet opgemerkt te worden en misschien te verzuipen lijkt me een koopje ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 14:10 #904620

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
DSC marifoon voor kustwateren (VHF-bereik). Epirb/plb is overal inzetbaar en vooral wat verder op zee heb je een veel grotere kans op een SAR-actie dan met noodvuurwerk: je bent niet afhankelijk van schepen die je vuurwerk al dan niet opmerken.

Sommige Epirbs zenden ook een 121,5 MHz 'homing signal' uit waarmee je voor goed uitgeruste SAR-eenheden makkelijker te vinden bent. Als je al iets meeneemt zodat de schepen om je heen je 's nachts visueel kunnen vinden dan zou ik tegenwoordig voor zo'n laserflare gaan (die TS dus al heeft). Betere LED schijnwerpers/zaklampen beschikken tegenwoordig ook over stroboscoop- en SOS-standen waarmee je de aandacht van toesnellende hulpdiensten kunt trekken.

Wij hebben alleen nog noodvuurwerk om aan de officiële veiligheidseisen te voldoen (goedkeuring ISO 9650-1 reddingvlot, etc.), ik verwacht dat - mocht het zover komen - de middelen zonder vuur voldoen.

Midden op de oceaan zou je met noodvuurwerk snel hulp kunnen krijgen van schepen die toevallig in de buurt varen, de kustwacht hoeft dan niet eerst uit te zoeken welke schepen je te hulp kunnen komen. Maar mochten er al schepen in de buurt zijn dan lijkt een mayday per marifoon me wel zo effectief. Een handmarifoon als backup (die bovendien mee het vlot in kan) is vanuit dit oogpunt ook een goede investering.

Hoeveel je uit wilt geven aan veiligheidsmiddelen (die je waarschijnlijk nooit gebruikt) is een persoonlijke keuze. Ik denk net als Jeroen dat een paar honderd euro voor (mogelijk) een of meerdere mensenlevens een koopje is, en zou het voornamelijk van je vaargebied af laten hangen welke middelen je meeneemt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 14:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 15:20 #904635

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
zeilersforum.nl/index.php/foru...kkel?start=25#696044

vrolijk.nl/oceansignal-rescueme-edf1-008-000-013.html

Voordeel van vuurwerk is dat het werkt zonder stroom,ook in je natte vlot.

Nadeel vuurwerk is dan het niet altijd werkt, datum verloopt en er moet maar toevallig nét iemand kijken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 15:21 #904637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Hans V schreef :
DSC marifoon voor kustwateren (VHF-bereik).

En werkt alleen als je GPS gekoppeld is....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 15:25 #904640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Hans V schreef :
Sommige Epirbs zenden ook een 121,5 MHz 'homing signal' uit waarmee je voor goed uitgeruste SAR-eenheden makkelijker te vinden bent.

Alle EPIRB's hebben 121,5 Mhz.
hoe lang dat nog duurt in het AIS tijdperk durft ik niet te zeggen, maar niet heel extreem lang meer.

(heel) veel professionele gebruikers vertrouwen meer op de AIS PLB-bakens die ook per satelliet ontvangen worden, dan op de wat vergane glorie van een EPIRB.
EPIRB kan niemand ontvangen die in de buurt zit, buiten de SAR organisaties (te laat).
AIS is voor iedereen zichtbaar in de buurt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 15:55 #904651

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Rob10 schreef :
Dat vuurwerk onveilig is, is weer zo'n zeilersmythe. Vuurwerk ontbrandt nooit spontaan, ook niet op een boot.
Wie beweert dat dan?

Ook de parachuteflares doen het prima.
Heb je hier nog onderbouwing voor? Het lijkt een algemeen probleem te zijn (te zien aan de vele meldingen o.a. op dit forum) dat parachutepijlen niet werken of op een andere manier niet doen wat ze moeten doen. Het gaat vaak om noodvuurwerk dat nog niet lang is verlopen of gewoon binnen de datum is.

Je moet natuurlijk wel een beetje oefenen.
Je mag niet oefenen met noodvuurwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 16:17 #904658

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
DSC marifoon voor kustwateren (VHF-bereik).

En werkt alleen als je GPS gekoppeld is....

Ik doelde op een volledig werkende DSC marifoon. ;)
Maar bedankt voor de aanvulling.

Als er voldoende opvarenden zijn die weten hoe ze een gewone mayday call met de marifoon moeten maken is een niet-DSC marifoon in kustwateren (kustwachtbereik) ook heel effectief bij het inschakelen van hulp. Het doorgeven of uitleggen van de positie kost dan wat meer tijd. Tenzij je ook een AIS transponder aan boord hebt (en aan hebt staan).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 18:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 16:26 #904665

H2O schreef :
Rob10 schreef :
Dat vuurwerk onveilig is, is weer zo'n zeilersmythe. Vuurwerk ontbrandt nooit spontaan, ook niet op een boot.
Wie beweert dat dan?

Ook de parachuteflares doen het prima.
Heb je hier nog onderbouwing voor? Het lijkt een algemeen probleem te zijn (te zien aan de vele meldingen o.a. op dit forum) dat parachutepijlen niet werken of op een andere manier niet doen wat ze moeten doen. Het gaat vaak om noodvuurwerk dat nog niet lang is verlopen of gewoon binnen de datum is.

Je moet natuurlijk wel een beetje oefenen.
Je mag niet oefenen met noodvuurwerk.

Huh? Zeilers zijn blijkbaar echt de braafste jongetjes van de klas. Volgens mij zag ik 5 dagen geleden heel veel vuurwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 16:40 #904677

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
(heel) veel professionele gebruikers vertrouwen meer op de AIS PLB-bakens die ook per satelliet ontvangen worden, dan op de wat vergane glorie van een EPIRB.
EPIRB kan niemand ontvangen die in de buurt zit, buiten de SAR organisaties (te laat).
AIS is voor iedereen zichtbaar in de buurt.

Zijn er SOLAS goedgekeurde AIS PLB's die (net als EPIRB-meldingen) per satelliet ontvangen en verwerkt worden door MCC en RCC's?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 18:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 17:18 #904690

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Tijdje geleden werd hier over geschreven een Epirb met AIS. Zal het regelgeving zijn die dit tegen houdt?

Laatst bewerkt: 05 jan 2018 17:20 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 18:25 #904709

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Worden AIS plb’s net zo goed ‘gezien’ als een Epirb?

Das nieuw voor mij. Kan je dat toelichten WnW?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 18:34 #904712

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Rob10 schreef :
H2O schreef :
Je moet natuurlijk wel een beetje oefenen.
Je mag niet oefenen met noodvuurwerk.

Huh? Zeilers zijn blijkbaar echt de braafste jongetjes van de klas. Volgens mij zag ik 5 dagen geleden heel veel vuurwerk.
Grappig dat jij deze conclusie trekt.

Blijft het feit dat onze wet het voor particulieren moeilijk heeft gemaakt om legaal te oefenen met noodvuurwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 18:45 #904715

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Het zou mooi zijn als we ons oude vuurwerk onder begeleiding van b.v. de KNRM zouden mogen afsteken.
Verantwoording/risico blijft dan wel weer voor de eindgebruiker.
Maar ja, het is afgekeurd vuurwerk, dus het mag niet, vuurwerk dat maxinaal een jaar over datum is zou op deze manier gelegaliseerd moeten worden. Dan is het probleem van het inleveren ook meteen opgelost.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 21:07 #904759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
De tekst die hier stond hoorde in een ander draadje. dat wil nog wel eens mis gaan met de zeilersforum app.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 21:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 21:31 #904766

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Hans V schreef :
WADnWIND schreef :
(heel) veel professionele gebruikers vertrouwen meer op de AIS PLB-bakens die ook per satelliet ontvangen worden, dan op de wat vergane glorie van een EPIRB.
EPIRB kan niemand ontvangen die in de buurt zit, buiten de SAR organisaties (te laat).
AIS is voor iedereen zichtbaar in de buurt.

Zijn er SOLAS goedgekeurde AIS PLB's die net als EPIRB-meldingen per satelliet ontvangen en verwerkt worden door MCC en RCC's?

Ja en nee. Er zijn SOLAS gekeurde AIS-SART's met wheelmark. Enkele daarvan worden onder verkeerde voorwendselen verkocht als AIS-PLB.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 21:38 #904770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
koko schreef :
Worden AIS plb’s net zo goed ‘gezien’ als een Epirb?

Das nieuw voor mij. Kan je dat toelichten WnW?

Dan had je beter moeten lezen of beter onthouden:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-epirb-vs-plb#849742

Over niet al te lange tijd zijn de radar-sart en epirb op de terug weg, wegens modernere technieken zoals AIS ontvangst via satellieten en iridium met een distress-knop.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 21:39 #904772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Sloe Gin schreef :
Het zou mooi zijn als we ons oude vuurwerk onder begeleiding van b.v. de KNRM zouden mogen afsteken.
Verantwoording/risico blijft dan wel weer voor de eindgebruiker.
Maar ja, het is afgekeurd vuurwerk, dus het mag niet, vuurwerk dat maxinaal een jaar over datum is zou op deze manier gelegaliseerd moeten worden. Dan is het probleem van het inleveren ook meteen opgelost.

Nou dat mag je dan zelf doen onder eigen toezicht. vanwege de onbetrouwbaarheid steken we het zelf niet eens meer af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 21:40 #904774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Bram6 schreef :
Tijdje geleden werd hier over geschreven een Epirb met AIS. Zal het regelgeving zijn die dit tegen houdt?

Nee geen regelgeving, maar wel het niet voldoen aan strenge eisen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 23:02 #904786

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Enige voordeel van een Epirb is dat het de hele poppenkast goed aan de gang brengt, dat is bij de meeste GMDSS zaken niet zo heel van vanzelfsprekend, als het om een enkele melding gaat wordt die al snel gekwalificeerd als vals.
Laatst bewerkt: 05 jan 2018 23:03 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 05 jan 2018 23:03 #904787

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
WADnWIND schreef :
Bram6 schreef :
Tijdje geleden werd hier over geschreven een Epirb met AIS. Zal het regelgeving zijn die dit tegen houdt?

Nee geen regelgeving, maar wel het niet voldoen aan strenge eisen.

Op wek vlak gaat het dan mis met voldoen aan de eisen?
Een epirb kunnen ze maken, ais moet toch niet zo moeilijk zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodvuurwerk versus epirb plb? 06 jan 2018 09:41 #904839

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
WADnWIND schreef :
zeilersforum.nl/index.php/foru...-epirb-vs-plb#849742

Over niet al te lange tijd zijn de radar-sart en epirb op de terug weg, wegens modernere technieken zoals AIS ontvangst via satellieten en iridium met een distress-knop.

Interessant - die had ik gemist. Ik ken de AIS ontvangst door satellieten, maar krijgt dit uberhaupt al de status van "noodmechanisme"? Dat is natuurlijk wel belangrijk als je er op wilt gaan vertrouwen voor redding. Voor zover ik weet is dit nog helemaal niet opgenomen in SOLAS, en ook nog niet in de procedures van de kustwacht (zoals je al aangaf). Zijn daar al plannen voor?

Gezien de huidige situatie, wat zou jij als ervaringsdeskundige met meer achtergrond dan de meesten aanraden als nood-alarmering (concreet: vervanging van de oude lichtkogels)?

(Als context: wij varen meestal op IJsselmeer en wad. We hebben nu een odeo flare aan boord en een handmarifoon in een noodvak voor alarmering in geval van kentering. Ik twijfel over de nut / noodzaak van de EPIRB, ook i.v.m. prijs en onderhoudsverplichting.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl