Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Weer extra stremming NOK

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 08:09 #919839

Allemaal waar als je inderdaad bijv. naar Kopenhagen moet.
Maar de meeste schepen die door het NOK gaan varen verder in Oostelijke richting ( gerekend via de zuidelijke ingang van de grote Belt ) naar letland , Estland Rusland Finland en Zweden enz. daarvoor is het verschil uitgaande vanaf de bocht in de TSS richting German Bight ( 42 mijn N van Vlieland) maar liefst 290 mijl en daarmee via Skagen meer dan de dubbele afstand.

Ander voorbeeld.Rotterdam-zuidelijke ingang Grote Belt scheelt maar liefst 310 mijl ( 650 vvs. 340 mijl) .
Dus het maakt best wat uit.
Uiteraard wordt het verschil kleiner als je noordelijker tussen Zweden en Denemrken moet zijn maar daar liggen niet zo bar veel grote zeehavens met veel industrie in het achterlnd.

Meet zelf maar eens uit op Navionics webapp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 10:36 #919906

Yellow Boat schreef :
Meet zelf maar eens uit op Navionics webapp.
Heb ik gedaan, al voor ik mijn eerdere post plaatste, al gebruik ik dan geen Navionics. De verschillen die ik meet zijn maar de helft van waar jij mee aankomt. Bereken daarbij de vertraging die het kanaal oplevert vanwege het oppikken en afzetten van de loods, sluistijd, langzamer varen, en de tijdsbesparing voor de grote schepen is nihil, meer en meer grote schepen varen al buitenom, ook uit de andere Baltische staten vandaan.

Het NOK is een leuk stukje vaarwater om eens te doen, maar slechts zeer beperkt van waarde in de huidige tijd, vanuit de beroepsvaart gezien natuurlijk. Als het kanaal er nu niet was geweest, en men zou een kosten-baten analyse maken voor de aanleg van het kanaal, dan zou het er zeer zeker niet komen omdat de terugverdien tijd buiten proportioneel zou zijn, zeker als onderhoudskosten ook mee gerekend worden.
Desondanksalniettemin toch een leuke tijdsbesparing voor zeiljachten, ik heb er vaak gebruik van gemaakt tijdens het ophalen of wegbrengen van zeiljachten.

Lang verhaal kort het economisch belang van het kanaal is maar heel erg klein en zal in de toekomst alleen maar kleiner worden. De economische schade voor de scheepvaart en de industrie is dus ook maar zeer beperkt. Ecomische schade voor het kanaal zelf is natuurlijk wel behoorlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 11:50 #919951

Laatste nieuws na inspectie door duikers:
www.wsa-kiel.wsv.de/Aktuelles/...euse_Kiel/index.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 13:57 #919995

Dat laatste bericht stemt niet hoopvol voor een snelle reparatie. Ik wil er graag eind april door. Afwachten dus .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 14:22 #920001

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Ankeraar32 schreef :
Dat laatste bericht stemt niet hoopvol voor een snelle reparatie. Ik wil er graag eind april door. Afwachten dus .

Zolang de andere sluis ok blijft is hooguit de wachttijd wat langer.
Sinds de oude, kleine sluizen dicht zijn, is de wachttijd afhankelijk van het moment dat ze draaien voor de grote scheepvaart. Uurtje wachten daarop was al niet ongewoon.

Alternatief is de Limfjord, scheelt je brandstof.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 14:40 #920007

Er is nog wel een mogelijkheid en dat is het Elbe-Lübeck kanaal .Alleen moet dan de mast in Hamburg omlaag en dat duurt vast net zo lang als de wachttijd voor de Holtenau sluis.
Overigens heb ik ook toen de kleine sluizen nog in bedrijf waren wel eens dik één uur moeten wachten en met twee grote sluizen zelfs dik 2 uur.
Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 14:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 20:18 #920104

Erikdejong schreef :
Lang verhaal kort het economisch belang van het kanaal is maar heel erg klein en zal in de toekomst alleen maar kleiner worden. De economische schade voor de scheepvaart en de industrie is dus ook maar zeer beperkt. Ecomische schade voor het kanaal zelf is natuurlijk wel behoorlijk.

Hamburger haven zou Hamburger haven niet zijn zonder het kanaal, zeer veel feeders varen via het kanaal (Hamburg-Oostzee).
Er werken enkele honderden mensen rondom het kanaal, het is maar wat je onder klein economisch belang verstaat.
Economische schade is inderdaad gering omdat er nog een sluis werkt, hooguit af en toe wat meer wachttijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 23 feb 2018 21:32 #920138

Enkele honderden mensen? Dat is toch niets op het gehele plaatje?
Een beetje zeeschip heeft 12 tot 18 man aanboord, dus die enkele honderden mensen word tot 12-15 schepen vertegenwoordigd. Dat gaat er normaal gesproken in een halve dag door het kanaal als het er niet meer zijn.

Ik denk dat het NOK zeer zwaar overschat is als het op waarde aankomt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 07:04 #920165

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 08:05 #920178

En vergelijk het aantal passages ook eens met het Panamakanaal.Maar goed 13500 passages
Dan zou het Panamakanaal ook onbelangrijk zijn :huh:
nl.wikipedia.org/wiki/Panamakanaal

Over het Noordzeekanaal zullen we het maar helemaal niet hebben. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 08:08 #920179

Yellow Boat schreef :
Dan zou het Panamakanaal ook onbelangrijk zijn :huh:
Wat mij betreft zegt het aantal doorvaarten weinig over de belangrijkheid, alternatieven tov het kanaal des te meer. Met een gestremt NOK moet je letterlijk een paar uur omvaren, no big deal. Met en gesloten panama kanaal moet je om een heel continent heen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 11:12 #920228

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Heeft iemand een idee wat de eventuele milieu winst zou kunnen zijn. Wordt er minder stookolie verbruikt ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 12:13 #920240

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
3Noreen schreef :
Heeft iemand een idee wat de eventuele milieu winst zou kunnen zijn. Wordt er minder stookolie verbruikt ?
Zo'n scheepje als door de deur voer gebruikt ongeveer 30m3 zware olie per dag. Tegenwoordig is dat wel 'low sulphur'van minder dan 0.5% zwafel. Evengoed is de luchtkwaliteit rond het NOK verreweg het beroerdste van heel Sleswich Holstein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 13:15 #920266

La Mavare schreef :
Ankeraar32 schreef :
Dat laatste bericht stemt niet hoopvol voor een snelle reparatie. Ik wil er graag eind april door. Afwachten dus .

Zolang de andere sluis ok blijft is hooguit de wachttijd wat langer.
Sinds de oude, kleine sluizen dicht zijn, is de wachttijd afhankelijk van het moment dat ze draaien voor de grote scheepvaart. Uurtje wachten daarop was al niet ongewoon.

Alternatief is de Limfjord, scheelt je brandstof.

Ik ga het toch maar via het NOK proberen en wat wachttijd accepteren.

Is er aan de binnenkant ergens een aanlegmogelijkheid zodat je niet uren hoeft rond te varen voor de sluis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 13:35 #920270

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Ja hoor een drijvend ponton. En een beetje rond blijven varen wordt ook niet op prijs gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 14:34 #920281

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
ja ,anders loop je echt de kans op een dikke bekeuring van 15 euro of inmiddels misschien wel meer. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 14:36 #920283

rooiedirk schreef :
Ja hoor een drijvend ponton. En een beetje rond blijven varen wordt ook niet op prijs gesteld.

Vroeger moest je inderdaad ronddobberen maar sinds vorig jaar ligt die steiger er.
Sterker nog , daar moet je wel aanleggen omdat daar ook de betaalautomaat staat waarmee je je kanaalgeld moet betalen.
Zou ook met een app mogelijk worden maar die schijnt er nog niet te zijn.
Overigens kon je in principe daarvoor ook nog wel tijdelijk aan stuurboord aan de kade gaan liggen.
Als je in kunt varen gaat sowieso eerst (alleen !) het witte licht knipperen en dan heb je nog tijd genoeg om in te varen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 14:59 #920293

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ahhh het gaat dus toch vooruit, er was altijd wel al een klein steigertje waar je kon liggen maar moest wel omhoog in het sluisgebouw om te betalen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 14:59 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 24 feb 2018 15:28 #920301

svalk schreef :
Ahhh het gaat dus toch vooruit, er was altijd wel al een klein steigertje waar je kon liggen maar moest wel omhoog in het sluisgebouw om te betalen. B)

Nou , dat laatste hoieft niet alleen niet meer , het mag gewoon niet meer. Te gevaarlijk vonden de Duitse autoriteiten. In feite voldeden de ladders waarlangs je naar boven moet waarschijnlijk allang niet meer aan de voorschriften. Daar moet boven de
3 meter nl een kooi omheen en dat lijkt me wat lastig in sluizen. Zal mij benieuwen hoe ze dat in Nederland gaan doen. :unsure:
Vreemd als je de gevaren bekijkt waaraan zeilers sowieso soms blootstaan . Maar misschien verbieden ze zeilen ook nog een keer :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 01 mrt 2018 10:51 #921623

Volgens de laatste info van gisteren duurt het waarschijnlijk nog de hele maand maart om de zaak weer in orde te krijgen:
www.wsa-kiel.wsv.de/Aktuelles/...euse_Kiel/index.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 01 mrt 2018 13:56 #921687

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Da's best nog wel vlot dan.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 07 mrt 2018 09:43 #923593

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 07 mrt 2018 09:57 #923599

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
ja, leuk om te volgen Ad. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 07 mrt 2018 10:07 #923604

Alleen doet de webcam het momenteel niet :(

Deze echter wel terwijl het dezelfde camera is :huh:
www.kielmonitor.de/webcam/schleuse-holtenau/
Kennelijk een software probleempje.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 10:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer extra stremming NOK 07 mrt 2018 20:24 #923758

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Daar kan RWS nog wat van leren. Zo'n informatievoorziening bij een ongeval/reparatie heb ik nog niet eerder gezien! Leerzaam en interessant om te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.351 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl