jmarinis schreef :
brambo schreef :
Let op, er staat bijna. En als men het niet accepteert ? En terecht constateert dat het een nep document is. Daar sta je dan ! Gaan ze dan ook de boot nog eens grondig doorzoeken ?
................
Ik heb er alleen goede ervaringen mee. Vooral havenmeesters vinden het een mooi document omdat er een foto op staat. Bij een echte douane controle moet je toch altijd alle documenten ophoesten. Dat er dan ook een “onofficieel” bootpaspoort bij zit is bij mij nog geen probleem geweest.
Bij het doorzoeken van het forum kom ik toevallig weer op dit oude draadje terecht. Deze zomer hebben we onderweg de Franse douane aan boord gehad, en er werd totaal niet moeilijk gedaan over het zelfgemaakte "bootpaspoort". Ik had de papieren verder wel goed in orde met een ICP, een BTW verklaring, onze paspoorten natuurlijk, en aanvulliende informatie zoals een kopie van het koopcontract.
Ik kreeg het idee dat de boot zelf ze maar weinig interesseert. Ze willen weten wie er aan boord zit, de BSN nummers werden doorgeseind naar het moederschip. Daar zullen ze wel even online hebben gecheckt of we iets op de kerfstok hebben. En ze doorzoeken de boot op drugs. Viel me trouwens erg mee. Ik had verhalen gehoord over de Franse "zwarte bende" die je interieur half sloopt en er een grote rommelboel van maakt. Vooral bij Nederlandse boten.... Maar het ging allemaal heel voorzichtig en was in 2 minuten gedaan. Daarna kregen we een schriftelijk verslag van de actie, met officiele stempels en al. Petje af voor deze professionele medewerkers van de Franse kustwacht.
ON TOPIC: een ICP voldoet goed in Frankrijk. Een zelfgemaakt botenpaspoort tbv havenmeesters en ander minder officiele instanties is geen probleem. Registratie bij het kadaster is de enige officiele manier om je eigendom officieel vast te leggen, maar is in de meeste situaties echt niet nodig.
Buiten Europa is het een ander verhaal. Dan moet je misschien voor de zekerheid van het kadaster gaan. Ik zou evengoed ook een ICP en een zelfgemaakt bootpaspoort erbij nemen. Kost bijna niets en kan geen kwaad. Ik heb in het verleden weleens de papieren van de boot moeten inleveren bij de havenautoriteiten als een soort borg. Dan geef je liever een eigengemaakt papiertje af, of desnoods het ICP, in plaats van het officiele kadasterdocument.