Dag één.
De boel eens flink schoonmaken van voor tot achter, dit hebben we met drie man gedaan en zijn we een flinke dag mee bezig geweest, de boot is nu redelijk leeg dus we kunnen overal goed bij. Het ruikt gelijk ook weer fris, de winters in Alaska zijn erg vochtig en het word snel muf.
De Dickinson kachel hebben we ook weer uitelkaar gehad, die heeft zo'n 2000 uur gebrand sinds de laatste grote interne schoonmaak.
We halen de carborateur uit elkaar en maken die schoon, de branderbot word uitgebikt met een oude botte bijtel en met een staalborstel die in de boormachine past. Met de stofzuiger erbij word dat allemaal weer glanzend schoon geborsteld. De leiding tussen de carborateur en de verbrandingspot zit ook meestal vol met aangekoekte afval resten die je nu eenmaal overhoud aan diesel verbranding, dus die is ook doorgestoken. Met perslucht heb ik alle roet aanslag uit de schoorsteen geblazen en gelijk het dek er omheen schoongemaakt. Zomaar weer een paar uur verder voor je ook het gereedshap weer roetvrij hebt, maar het is een werkje wat nu eenmaal eens per jaar moet gebeuren.
Dag twee:
Het opmaken van de inventaris, we hebben een hoop houdbaar eten aanboord en daar is nog een hoop van over van vorig jaar, we maken dus een inventaris van wat er nog is zodat we dat niet nogmaals gaan kopen.
De genua van de roller afgehaald, ik heb last van een klapperend achterlijk, dus die wil ik een beetje nemen, nogal een gehannes met een zeil wat ruim 80kg weegt en welke 150m de heuvel op moet om bij het huis te komen!
Dag drie:
Gedurende 'Arctic Mission' heb ik een stuk ijs geraakt met de schroef, dit gebeurt wel vaker, maar ditmaal was er een stuk ijs vast komen te zitten tussen de schroef en de romp en is er schade ontstaan aan de schroefbladen. Vandaag ben ik dus overboord geweest met droogpak en tank en heb de schroefverwijderd zodat deze gerepareerd kan worden. Gelijk ook maar even aan het zeewire steken geweest en een algehele inspectie van het onderwaterschip gedaan tot dat de tank leeg was.
Dit zijn wat plaatjes van de verbogen schroefbladen, twee hebben er een optater gehad en staan krom. Gelukkig viel de schade mee en heb ik de schroef toen niet ter plekke hoeven uitwisselen met de reserve schroef. Er waren drie ranges met toerentallen waarbij er geen vibraties waren, en dat was toevallig eentje waarbij de bootsnelheid 5.6 knopen was, wat nu toevallig ook de meest economische motorsnelheid van de boot is. Achteruit slaand maakte de schroef echter een takken herrie, vandaar dat ik wist dat er iets fout zat. Met de Gopro hadden we onderweg wat foto's gemaakt en heb ik de schade dus kunnen beoordelen. Een vibrerende schroef kan als gevolg hebben dat de schroefaslagers er uit draaien, maar dat viel dus gelukkig mee.
We hebben een schroevenboer op het dorp, dus morgen geef ik de schroef even af en ik hoop hem met een paar dagen weer terug te hebben. 1 April hebben we weer een commercieel tochtje voor een week met een groep fotograven, dus dan wil ik de schroef er weer onder hebben.
Morgen gaan we het onderhoud aan de motor doen!