In heel veel landen die niet zo'n watersport cultuur hebben als Nederland is het zeer duur en lastig (verplichte keuringen en metingen, verplichte verzekeringen, allerlei papierwerk, verplichte vertegenwoordiger, dat soort dingen) om je boot te laten registreren. Vaak is een registratie wettelijk verplicht, maar de kosten en het proces zijn bedoeld voor schepen die bedrijfsmatig gebruikt worden. Voor grote schepen niet zo erg, maar voor een klein zeilbootje onevenredig duur en lastig. Nederland is één van de gemakkelijkste landen om je boot 'officieel' te laten registreren via een ICP. Het stelt op zich niet zo veel voor, maar het wordt in het buitenland toch als officiële registratie beschouwd. Daarom maken veel buitenlanders graag gebruik van de mogelijkheid om je boot hier te registreren. Omdat je voor het ICP verplicht een permanente Nederlandse vertegenwoordiger moet hebben bieden dit soort bureau's deze service. Ze regelen de aanvraag, betaling en verlengingen en ze zijn namens de booteigenaar de gemachtigde in Nederland. De vergoeding die ze daarvoor vragen is in onze ogen hoog, maar in vergelijking met de kosten zoals eerder genoemd een schijntje. Het heeft dus meestal niets met BTW of belastingontduiking te maken (al zal dat zoals eerder genoemd ook best voorkomen) maar met de verschillende regels rondom de registratie van boten in de wereld.