Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:09 #951296

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
koko schreef :
Weather4dPro doet dat ook: route plannen adhv weerinformatie. Of het ook rekent met stroming weet ik niet, maardastegooglen ;)
Volgens de website wel, maar W4dPro gebruikt volgens mij het GFS model.
WingGPS gebruikt de harmonie data en zeer actuele stromings data.

Ik heb verder geen belangen bij WinGPS, maar wil hier toch wel even een lans breken voor, in mijn ogen, een mooi stukje software van nederlandse bodem.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:09 #951297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!

Ja sorry hóór, maar dat mag niet van Europa hé.

Ach, er komen toch eigenljk maar twee boten in aanmerking?

of.. wacht eens even; die lange ging helemaal niet direct terug naar de Heimat.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 17:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:11 #951299

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!

Ja sorry hóór, maar dat mag niet van Europa hé.

Ach, er komen toch eigenljk maar twee boten in aanmerking?
Waarvan eentje een duidelijk hogere rompsnelheid dan jouw boot of die andere..
Ik wist wel dat je het zelf zou kunnen uitvogelen!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:13 #951301

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
lodewijk stegman schreef :

of.. wacht eens even; die lange ging helemaal niet direct terug naar de Heimat.

Dat klopt, en zo hard vaart ie nu ook weer niet hóór.
Je moet niet alles geloven wat ze zeggen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:14 #951302

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!

Ja sorry hóór, maar dat mag niet van Europa hé.

Ach, er komen toch eigenljk maar twee boten in aanmerking?
Waarvan eentje een duidelijk hogere rompsnelheid dan jouw boot of die andere..
Ik wist wel dat je het zelf zou kunnen uitvogelen!

Voor de schipper van die blauw met witte comfortcontainer heb ik groot respect, maar die boot heeft gewoon wat meer wind nodig dat dat relatief lichte en kleine gebakje van jou. Ik bedoel: soms zeilde ik met de V22 en bij heel licht weer ook wel eens veel grotere boten zoek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:20 #951304

Perfecte weather routing met alle variabelen met sailgrib WR. Niet goedkoop, wel ERG goed. Met de gratis versie 5 runs van 100 mijl te doen max 2fagen van tevoren. Betaalde versie tot 14 dagen van tevoren. Dit jaar gebruikt voor oversteek Biskaje, top software.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:20 #951305

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!

Ja sorry hóór, maar dat mag niet van Europa hé.

Ach, er komen toch eigenljk maar twee boten in aanmerking?
Waarvan eentje een duidelijk hogere rompsnelheid dan jouw boot of die andere..
Ik wist wel dat je het zelf zou kunnen uitvogelen!

Voor de schipper van die blauw met witte comfortcontainer heb ik groot respect, maar die boot heeft gewoon wat meer wind nodig dat dat relatief lichte en kleine gebakje van jou. Ik bedoel: soms zeilde ik met de V22 en bij heel licht weer ook wel eens veel grotere boten zoek
zo licht was het weer later tijdens de trip nou ook weer niet.
Verder heb ik het sterke vermoeden dat de schipper van de andere boot voor een groot deel van de tocht schuin tegen de stroom invoer, waarschijnlijk anticiperend op het draaien van de wind, wat volgens WinGPS dus niet nodig was.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:21 #951307

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Weather4D modellen: méér dan GFS alleen; hier een staatje:
www.weather4d.com/comparison-table/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:25 #951308

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
PvO schreef :
zo licht was het weer later tijdens de trip nou ook weer niet.
Verder heb ik het sterke vermoeden dat de schipper van de andere boot voor een groot deel van de tocht schuin tegen de stroom invoer, waarschijnlijk anticiperend op het draaien van de wind, wat volgens WinGPS dus niet nodig was.

Dan zal het toch de handigheid van WinGPS zijn geweest..
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 17:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:29 #951311

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
zo licht was het weer later tijdens de trip nou ook weer niet.
Verder heb ik het sterke vermoeden dat de schipper van de andere boot voor een groot deel van de tocht schuin tegen de stroom invoer, waarschijnlijk anticiperend op het draaien van de wind, wat volgens WinGPS dus niet nodig was.

Dan zal het toch de handigheid van WinGPS zijn geweest..

Of aan mijn opstappers, wegens een defect stuurautomaat heeft een van hen zeker zes uur non stop gestuurd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:29 #951312

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Sailingcamelot schreef :
Perfecte weather routing met alle variabelen met sailgrib WR. Niet goedkoop, wel ERG goed. Met de gratis versie 5 runs van 100 mijl te doen max 2fagen van tevoren. Betaalde versie tot 14 dagen van tevoren. Dit jaar gebruikt voor oversteek Biskaje, top software.

Gebruik ik ook al jaren. Tevens een erg vriendelijke ontwikkelaar. Qua opties doet het voor weinig andere programma's onder, of is het gewoon completer. Zeer, zeer tevreden mee. Ik heb het nog voor heel weinig kunnen kopen, toen de ontwikkelaar net begon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 19:08 #951356

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Peter1 schreef:

wat mijn vraag exact inhoud ? hoe kan ik dat het beste aanpakken en hoe doen jullie dat ?


Vliegtuig nemen....????
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 19:52 #951372

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Peter,

qua papieren planning, heb je al een koerslijn getekend met daaroverheen wat er gebeurt (even wind negerend) als je door de getijstroom heen en weer gezet wordt? Dat lijkt me een goede eerste stap. Eerst eens kijken wat er gebeurt als je (niet opsturend) verzet wordt door de stroom, en wat dat effectief voor grond track oplevert.

Als je dat hebt kun je een paar dagen tevoren eens gaan kijken hoe dat rijmt met de windverwachting en eventuele obstakels waar je omheen moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 21:09 #951394

Sneaker schreef :
Sailingcamelot schreef :
Perfecte weather routing met alle variabelen met sailgrib WR. Niet goedkoop, wel ERG goed. Met de gratis versie 5 runs van 100 mijl te doen max 2fagen van tevoren. Betaalde versie tot 14 dagen van tevoren. Dit jaar gebruikt voor oversteek Biskaje, top software.

Gebruik ik ook al jaren. Tevens een erg vriendelijke ontwikkelaar. Qua opties doet het voor weinig andere programma's onder, of is het gewoon completer. Zeer, zeer tevreden mee. Ik heb het nog voor heel weinig kunnen kopen, toen de ontwikkelaar net begon.

Idd zeer vriendelijke ontwikkelaar. Ook ⚓ watch software enorm doordacht en erg bruikbaar.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 21:15 #951395

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
PvO schreef :
koko schreef :
Weather4dPro doet dat ook: route plannen adhv weerinformatie. Of het ook rekent met stroming weet ik niet, maardastegooglen ;)
Volgens de website wel, maar W4dPro gebruikt volgens mij het GFS model.
WingGPS gebruikt de harmonie data en zeer actuele stromings data.

Ik heb verder geen belangen bij WinGPS, maar wil hier toch wel even een lans breken voor, in mijn ogen, een mooi stukje software van nederlandse bodem.

Zeker, WinGps is een pracht NL product, maar kan veel meer dan ts nu vraagt en is 10 keer zo kostbaar. Vandaar W4dPro naar voren gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 23:23 #951409

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het kan ook gratis hoor, online: fastseas.com Heel leuk om mee te spelen.

Het probleem met dit soort software is dat het er eigenlijk van uitgaat dat je altijd en overal kan en mag varen op zee. Van windfarms, shippinglanes, boorplatforms, meetvaartuigen, vissers, vrachtschepen, pilot areas, militaire oefeningen, aanbevolen vaarroutes en ander ongerief op zee heeft het nog nooit gehoord. Je kan dit deels ondervangen door de route op te delen in rakken, waardoor je een soort gedwongen punten creëert onderweg. Maar daarmee neem je weer veel van het voordeel van zo'n routeringsprogramma weg natuurlijk. Voor een route met weinig beperkingen kan het echter heel goed werken. Deze online versie werkt natuurlijk alleen als voorbereiding, maar voor een oversteek van pakweg een dag is dat niet zo'n bezwaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 23:36 #951410

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!
Wie? Ik?

Nee, ik maak geen gebruik van routing software bij het tochtje naar de UK. Ik wil er helemaal niet zo snel mogelijk over doen, ik wil gewoon lekker zeilen. Op de heenweg 20 uur op zee (toegegeven, het eerste deel daarvan was bepaald oncomfortabel), op de terugweg 21,5 uur wegens erg weinig wind en toch zo veel mogelijk zeilen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 13 juni 2018 13:27 #951601

ilCigno schreef :
Het kan ook gratis hoor, online: fastseas.com Heel leuk om mee te spelen.

Het probleem met dit soort software is dat het er eigenlijk van uitgaat dat je altijd en overal kan en mag varen op zee. Van windfarms, shippinglanes, boorplatforms, meetvaartuigen, vissers, vrachtschepen, pilot areas, militaire oefeningen, aanbevolen vaarroutes en ander ongerief op zee heeft het nog nooit gehoord. Je kan dit deels ondervangen door de route op te delen in rakken, waardoor je een soort gedwongen punten creëert onderweg. Maar daarmee neem je weer veel van het voordeel van zo'n routeringsprogramma weg natuurlijk. Voor een route met weinig beperkingen kan het echter heel goed werken. Deze online versie werkt natuurlijk alleen als voorbereiding, maar voor een oversteek van pakweg een dag is dat niet zo'n bezwaar.

Sailgrib WR routeert enorm netjes om kustlijnen heen en kent no-go area's die je overigens oo zelf kunt definieren als ik het wel heb. Mocht je willen dan zou je alles tot op de mm uit kunnen vogelen. In de praktijk gebruik ik bij een oversteek naar het perfide Albion wel graag WR software als referentie maar neem de uiteindelijke beslissingen zoals windfarm op basis van de praktische situatie aan boord en kijk dan bv oom naar wie er wacht heeft ed..

Erg handig van Sailgrib, je kun aangeven beneden welke snelheid je wilt motoren, welke snelheid je dan onder de motor hebt. Efficiency in de nacht, verlies per tack en nog meer van dat soort tweakers dingen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl