Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 12:53 #951191

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ja we gaan een topic openen, zoveel doorgewinterde zeilers hier.

Er mogen geen deelnemers meekijken die de Small Ships Race meedoen.



Wat zou nu de ultieme tip zijn, ik zie soms wel een programma voorbij komen waarin al rekening wordt gehouden met de koers in IJmuiden omdat halverwege de wind wat draait, een optimale koers berekening in combinatie met de performance van de boot

ik hoorde iemand vertellen dat het meest optimale is om te zorgen dat je altijd brengend vaart, dus als je een hoek moet maken omdat je de koers niet helemaal red, je altijd de kant op moet zeilen waar de stroom heen staat, dat noemde hij brengend zeilen.

Nu zie IK ook dat er met bepaalde windhoeken de wind tussen IJmuiden en UK inderdaad wat wisselt..op sommige koersen zoals bakstag wind is dat bijna de hele overtocht de zelfde hoek want dat is niet kritisch, echter met west draait ie wat onderweg en dat kan resulteren dat als je een kompaskoers aanhoud je toch net niet de hoogte meer kan pakken onderweg, en dus overstag moet ergens..als je in het begin daar rekening mee had gehouden en daar een koers had uitgezet die dat in calculeerd, je die slag kan vermijden en dus de wedstijd wint.
en gewoon 1-2 uur eerder aankomt.

Met mijn zeilervaring op zee en stromend water mag ik tevreden zijn om gewoon aan te komen, desnoods als laatste. maar ik zou geen Peter heten als ik niet als eerste wil aankomen.

Dus kompas koers uitzetten en gaan is ergens te simpel, en kan niet effectief genoeg uitpakken.
We moeten ergens rekening houden met veranderingen van de wind, en die dat zie je ook in Navionics.

Nu hebben echte wedstrijdzeilers een navigator aan de wal, ik zou mijn vrouw kunnen vragen maar de kans dat ik dan op de Noordpool aankom is wat te groot ! en we hebben onderweg geen verbinding meer mobiel.

Ben best benieuwd wat de zeilers met ervaring hiervan vinden.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 14:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 12:57 #951192

Het is natuurlijk veel leuker als je nu eerst zelf zeilt, en dan achteraf evalueren met ZF hoe het beter had gekund.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:00 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 12:58 #951193

Mag ik je polarfile? Leuk om eens uit te zoeken, snelste route op basis van polar, wind- en stromingsgib en te vermijden gebieden!

Én niet te hoge koersen dus, met erg veel wind (je IJsselmeer draadje...). Die constraints allemaal meenemen!

Wanneer en hoe laat verwacht je te vertrekken?
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 12:59 #951194

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wat is precies je vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:00 #951196

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Nee roosje dat is geen wedstrijd mentaliteit.



Een polar diagram heb ik niet !

We vertrekken dinsdag 19 juni 2018 om 06:00 als planning. maar afhankelijk van wind kan dat wat later worden.
roozeboos schreef :
Het is natuurlijk veel leuker als je nu eerst zelf zeilt, en dan achteraf evalueren met ZF hoe het beter had gekund.

wat mijn vraag exact inhoud ? hoe kan ik dat het beste aanpakken en hoe doen jullie dat ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:03 #951197

Nou prima.
Maar doe me een plezier en steek de shipping lanes veilig over, en zorg dat je niet overvaren wordt.
first things first.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:04 #951198

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Zijn een aantal dingen die ik zou doen:

1. Verschillende opties uittekenen (met afstandmeten.nl of sailplanner.nl) rekening houdend met scheepvaartroutes, windfarms en ondieptes.
2. De opties hebben allemaal hun eigen verheid, voordelen en nadelen, die schrijf je op.
3. Als de weersverwachting duidelijk wordt kan je voor elke optie kijken of winddraaiingen nadelig of voordelig zijn en of er andere voordelen of nadelen bijgekomen zijn.

Dat brengend zeilen is een mooi woord, wanneer je moet opkruisen is het (indien de andere omstandigheden dat toelaten) zaak om de stroom van lij naar loef te hebben lopen. Je wordt dan de goede kant op gezet door de stroming en verkleint zo feitelijk je opkruishoek(over de grond)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:06 #951199

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ouderwets:
- teken je grondkoers in de kaart
- zet de stroom en wind er bij
- Kijk naar de zaken die je niet bevallen qua het kunnen bezeilen, zeilvoering, de te sturen koers, windhoek of snelheid
- Wat kan je eerder in de reis (of later) doen om die knelpunten te voorkomen
- Nieuwe koerslijn uitzetten en herhalen etc.

Nieuwerwets:
- PC/device
- elektronische kaart, ic.m. met wind, stroom data
- routing software
- polar erin
- druk op knop en gaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:07 #951200

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
De eerste lijst is al besproken met de voor bereidingen met de ssr meetings en terdege bekeken.

Dat is gedaan en compleet.


sailplanner ? hmm bestaat dat ? eens kijken..


ik ga de grondkoers in de kaart zetten met potlood
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:08 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:10 #951201

Niet zeeziek worden, ook een belangrijke tip!
Want dan heb je al gauw geen zin meer in wat voor taktiek dan ook.

oja, dit is je eerste lange reis op deze boot toch? Hou je accuspanning in de gaten!
Als deelnemer SSR zul je geen honderden AH's aan boord hebben.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:16 #951203

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Dat grondkoers tekenen vind ik juist op sailplanner heel fijn (even op de kaart van Open Sea Map zetten)
Dan kan je mooi je waypoints plannen en je kaart zo “schoon” mogelijk houden.

Maar ik denk dat een SSR vooral een reis is om je eigen handigheid als schipper te ontwikkelen en te ontdekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:19 #951205

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ook dit soort zaken worden Terdege besproken in de meetings.

Dat is allemaal klaar, nu nog meest effectieve manier van zeilen op zee om als eerste aan te komen !
als ik nu toch meedoen dan graag meteen optimaal ook !

ik zet mijn route uit in navonics met waypoints, dat kan ook !

roozeboos schreef :
Niet zeeziek worden, ook een belangrijke tip!
Want dan heb je al gauw geen zin meer in wat voor taktiek dan ook.

oja, dit is je eerste lange reis op deze boot toch? Hou je accuspanning in de gaten!
Als deelnemer SSR zul je geen honderden AH's aan boord hebben.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:24 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:26 #951206

peter1 schreef :
Wat zou nu de ultieme tip zijn, ik zie soms wel een programma voorbij komen waarin al rekening wordt gehouden met de koers in IJmuiden omdat halverwege de wind wat draait, een optimale koers berekening in combinatie met de performance van de boot

Dit heet "weather routing": een computerprogramma berekent de snelste route van A naar B voor jouw boot met de wind en stroming die voorspelt is. Het SSR gebied zit tegenwoordig in het zeer gedetailleerde (en erg nauwkeurige) KNMI Harmonie-model. Ook kun je Duitse gribfiles betreft de stromingvoorspelling downloaden. Dit is niet alleen de door het getij veroorzaalte "astromische stroming", maar ook weerseffecten zitten hierin. Zie het als het Harmoniemodel voor de stroming.

Deze modellen voorspellen max 48h vooruit en zijn dus pas bruikbaar 24h voor je vertrek. Onderweg zul je vast geen mogelijkheden hebben updates binnen te halen!

Beetje vroeg nu dus, al zou je (als dat het doel van je post is) met (bv) de voorspellingen van morgen kunnen testen wat er uit komt en of je dat kunt interpreteren.

peter1 schreef :
ik hoorde iemand vertellen dat het meest optimale is om te zorgen dat je altijd brengend vaart, dus als je een hoek moet maken omdat je de koers niet helemaal red, je altijd de kant op moet zeilen waar de stroom heen staat, dat noemde hij brengend zeilen.

Ik vermoed dat je op het "leebow" effect doelt, maar dat is precies andersom: door stroming op de leiboeg te houden (er dus een beetje tegenin te kruizen ipv met de stroom mee) krijg je een paar knopen méér ware wind met een voor die koers gunstige richtingswijziging. Daardoor zeil je harder (tenzij je overpowered bent en gereefd vaart - dan moet je alleen maar méér reven).

Grafisch uitgewerkt:
Nachtvlinder schreef :
Leerzaam draadje aan het worden dit (en toch wéér definitiekwesties)! Ik houd het maar even bij dezelfde termen als we eerder besproken hebben en ik in al mijn plaatjes/teksten hier heb gebruikt.

Hieronder nog even getekend wat er in de praktijk gebeurt als het bootje netjes 45 gr aan de (ware = geowind + stroomwind) blijft varen; volgens z'n polar dus die bij dit bootje aangeeft dat ie bij 45 gr TWA (=AWA - STW) het snelst gaat. Ik heb even 5 kn door het water aangehouden; in de praktijk zal ie iets sneller gaan door die ene knoop toegenomen TWS (dat geldt voor beide bootjes trouwens!)

Je ziet:
•Stroom op leiboeg: VTD = 4.6 kn
•Stroom op loefboeg: VTD = 1.9 kn
•Verschil is méér dan een factor twee!
•Merk ook op dat je (mét stroom zoals hier) op de juiste boeg genomen sneller aan de overkant bent dan wanneer het niet zou stromen. Het bootje zou dan namelijk een VTD hebben van 5/(Wortel(2)) = 3.5 knopen. Die hogere VTD komt dus niet door die ene knoop meer ware wind (die is niet meegenomen aangezien het bootje nog steeds 5 kn vaart), maar omdat het bootje op kan loeven in de richting waar ze heen wil! Continue in een "Lift" kan varen zoals BK dit terecht noemt!



PS: VMG (snelheid in de richting van de ware wind) ligt voor beide bootjes gelijk...
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:31 #951207

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ja dat Leebow effect is besproken, ware niet dat het een beetje langs mij heen was gegaan vanwege de IJsselmeer ervaring die zelfde dag.

Een ervaren navigator aan de wal, en via internet koerswijzingen zou ook kunnen, maar ik kies er voor om het on-afhanklijk en volkomen zelfstandig te doen.




Begin er weer goed in te komen...!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:31 #951208

Het boekje "winnen is geen geluk" van Fred Imhoff is ook een aanrader, Peter.

Overigens zie ik nu een zuidwester 20 knoop voor dinsdag op passageweather.com.
Als dat zo blijft niks taktiek, gewoon aan de wind stampen richting lowestoft en dan een paar klapjes maken.

Maar het kan nog meevallen hoor :)


Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 13:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:35 #951210

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
peter1 schreef :
Ook dit soort zaken worden Terdege besproken in de meetings.

Dat is allemaal klaar, nu nog meest effectieve manier van zeilen op zee om als eerste aan te komen !
als ik nu toch meedoen dan graag meteen optimaal ook !

Er doen planerende boten mee met de SSR. Vergeet nou maar dat je als eerste aankomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:45 #951214

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Die hebben een sw waarde , dus er is balans...ik wil als eerste aankomen op sw waarde.
dat is eerlijk.
XanderB schreef :
peter1 schreef :
Ook dit soort zaken worden Terdege besproken in de meetings.

Dat is allemaal klaar, nu nog meest effectieve manier van zeilen op zee om als eerste aan te komen !
als ik nu toch meedoen dan graag meteen optimaal ook !

Er doen planerende boten mee met de SSR. Vergeet nou maar dat je als eerste aankomt.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:48 #951216

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik mag mensen wel die voor zichzelf de lat hoog leggen, oprecht.
Ik wens je daarbij dan ook veel succes en wijsheid, en ook een beetje geluk.
Zonder geluk .....

behouden vaart vast

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 13:51 #951217

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
peter1 schreef :
Die hebben een sw waarde , dus er is balans...ik wil als eerste aankomen op sw waarde.
dat is eerlijk.

Elk toegepast handicapsysteem is oneerlijk, in zijn eigen vorm.

Veel plezier met je oversteek en een behouden vaart!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 14:31 #951226

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
dat klopt, planeerbakken hebben vaak ook hele dure zeiltjes, das wat anders dan mijn upgrade katoenen lapjes.
SanderH schreef :
peter1 schreef :
Die hebben een sw waarde , dus er is balans...ik wil als eerste aankomen op sw waarde.
dat is eerlijk.

Elk toegepast handicapsysteem is oneerlijk, in zijn eigen vorm.

Veel plezier met je oversteek en een behouden vaart!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 15:02 #951233

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Je geeft aan dat SW eerlijk is en er is een verrekening van laminaat in SW...

Zie voor de lijst met verrekeningen: www.sailsupport.nl/index.php/en/correctiefactoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:01 #951292

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
peter1 schreef :
Met mijn zeilervaring op zee en stromend water mag ik tevreden zijn om gewoon aan te komen, desnoods als laatste. maar ik zou geen Peter heten als ik niet als eerste wil aankomen.

Dan zie ik maar twee mogelijkheden, of je veranderd je naam of....

Je duikelt een polair diagram van je boot op.
Download recente wind en stromings data
Stopt dit allemaal in WinGPS Voyager

WinGPS berekent dan voor jou je meest snelle route.

Ik doe dit nu al een aantal jaar bij grotere tochten en ben elke keer weer verbaasd over de geadviseerde route die WinGPS produceert. (ik zou zelf wat anders bedacht hebben)
Dat het werkt is zeker, de overtochten zijn aanmerkelijk sneller dan voor het 'routing tijdperk'.
Laatst nog, de terug tocht van de Pinstertrip.
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.
De eerste uren voeren we min of meer dezelfde koers, maar aan het eind van de middag weken onze koersen uiteen.
Aan het begin van de volgende ochtend lagen wij zeker een mijltje of 7-8 voor.
En ik heb het sterke vermoeden dat wij niet de snellere boot hadden.

Gr,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 17:02 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:03 #951293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:04 #951294

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Wij waren een half uurtje na een niet nader te noemen forumlid vertrokken vanuit Southwold.

Namen en rugnummers!

Ja sorry hóór, maar dat mag niet van Europa hé.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zo snel/effectief mogelijk naar Pin Mill 12 juni 2018 17:04 #951295

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Weather4dPro doet dat ook: route plannen adhv weerinformatie. Of het ook rekent met stroming weet ik niet, maardastegooglen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl