ecolregs.com/en/ndex.php?optio...t=item&id=52&lang=en
Als toevoeging: let wél hierop:
(h) A vessel not using a traffic separation scheme shall avoid it by as wide a margin as is practicable.
Hoewel er zelfs gevist mag worden in de separation zone, zou ik er toch zo kort mogelijk willen verblijven. Ik zou ruim voordat je vanuit de separation zone de tweede lane oversteekt de haaks daarop gerichte heading aannemen; niet daar langzaam naar toe kruipen. Dit geeft duidelijkheid dat je aan het oversteken bent en niet van plan bent van het systeem gebruik te gaan maken.
Hans V schreef :
Dat haaks oversteken betreft overigens je kompaskoers, niet je COG. De gedachte is dat je zo kort mogelijk in de traffic lane bent en dus niet gaat opsturen om voor stroom te compenseren. Maar dat wist je mogelijk al.
Een andere, misschien nog wel belangrijkere reden om haaks te sturen met het oversteken is je identificeerbaarheid in het donker! Ligt je boot een andere (wellicht voor jouw boot snellere!) koers voor, dan kun je aangezien worden als meeloper, of dit zelfs zijn (als je je heklicht toont aan schuin achterop komend verkeer IN de lane).
Haaks sturen tijdens het oversteken geeft de meeste duidelijkheid.