Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 29 juni 2018 16:59 #956127

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ik ben een heenenweertje naar Lowestoft aan het plannen. Wellicht de komende dagen.
Nu was ik er wel uit om onderlangs TSS te gaan vanuit Stellendam via MW3 of eerder MW5 haaks oversteken.
Vorige keer ben ik er met een ruime bocht onderlangs gegaan via de Belgische kust naar Ramsgate, maar dat is te ver om nu.
Andere optie is eerst langs hoek van Holland omhoog, de jachtjesoversteek maasgeul en dan bij MN3 west uit de lane haaks oversteken.
De wind is noordoost naar oost dus daar geen gedoe.

Wat is de beste route. Ik neig nu wel behoorlijk naar de noordelijke....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 29 juni 2018 18:56 #956160

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Koers SG2 - MNW2 en daarna direct Lowestoft

Helemaal geen TSS-en
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 29 juni 2018 19:18 #956169

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Zit je dan niet juist midden in het drukste deel zonder dat je weet wie wat gaat doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 29 juni 2018 21:47 #956212

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
:-) Ligt eraan hoe het bekijkt... Zeeschepen doen nooit onverwachte dingen en als je uitluisterd is het helemaal duidelijk...

Wel Maas Center aan PS houden, of Pilot Boarding ground goed vrij varen aan SB.

Het klinkt misschien vreemd,maar je hebt daar alle ruimte... en druk? Grevelingen/Haringvliet op zomerdag is 10x drukker :-)
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 21:48 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 30 juni 2018 05:51 #956234

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Dankjewel Robert. Tip opgevolgd, steek nu maasgeul over bij E13, gaat voorspoedig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 30 juni 2018 06:26 #956235

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Mooi! Goed uitluisteren.... Je hebt nu veel meer ruimte dan jachtenroute net voor enterance..

Goede vaart!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 30 juni 2018 19:30 #956425

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Zo, ben er bijna, half 4 vanmorgen in de goereese sluis, nu 20:30 draai ik om Holm dans heren bij lowestoft.
Dat scheelde een heleboel. Ging prima met Maas pilot. In 1 slag over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 05 juli 2018 15:40 #957747

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ga je op, dan moet je ook weer neer, dus ook vanuit Lowestoft terug naar Stellendam.
Maandagochtend rond 3 uur vanuit Lowestoft naar buiten, een matige oostenwind geeft behoorlijke golven recht de havenmonding in en ik stuiter in het donker naar het rooie lichtje op de ton. Langs de zandbank zuidwaarts en daarna richting Rotterdam. Die mooie directe koers van de heenweg haal ik zoals verwacht niet dus dan maar de zuidkant van de TSS'en wat me ergens bij Vlissingen of evt de Belgische kust moet brengen. Ook niet erg. Wat verder uit de kust wordt het water rustiger en de wind neemt af naar een 4 en later 3. Riffen kunnen eruit, gaat lekker zo. Koffie, sigaartje,en nog een, prima. Niet op de navtex gekeken. Weerbericht goed met wind ergens tussen zuidoost en noordoost en ergens tussen 2 a 3 en 6 bft. Aan de nederlandse kust het meeste wind.
Snelheid over de grond en door het water verschilt dankzij stroming en de onnauwkeurigheid van het paddle wieltje. Wind zakt in naar 3 en we gaan zo'n 4 knopen over de grond. Lekker zonnetje, als ie niet achter het zeil zit.
Zo'n 2 uur buiten de kust is de snelheid er ineens uit, over de grond is het zowat nul, door het water ergens 1,5. Iets opgepikt? Eerst nog niet aan het roer maar na het strijken van de zeilen is ook het roer niet meer te houden. Er hangt iets aan. Grootzeil stukje omhoog en proberen los te draaien geeft geen soulaas. De motor wil ik niet aan, dan zit het zo in de schroef. Zeilen naar beneden. Een stukje verderop zie ik een witte jerrycan half onderwater, die blijft bij de boot. Door de golven kan ik lastig zien hoe het precies zit. Het is nog steeds maar een knop of 10 wind gelukkig.
Daar zit je dan, in je eentje aan boord. Ga ik nu de reddinngsdienst bellen, krijg ik dan zo'n nare commerciele berger, of de royal majesty rescue, waarvan ik in het winkeltje in Lowestof die mok toch maar niet gekocht heb..

Als ik het beter wil zien en het wil oplossen moet ik het water in en als dat mis gaat dan kan ik niemand waarschuwen.
Voor de zekerheid roep ik de coastguard maar op en leg uit wat er aan de hand is. Dat ik het water in ga en ze om de 15 minuten op de hoogte houd. Geen hulp nodig. Doe ik dat goed, geen idee, maar ik hoor niemand tegensputteren.
Water in, duikbrilletje, wil aangelijnd blijven en niet bij de zwemtrap weg. Maar het harnas zit aan mijn zwemvest, dat gaat dus ploffen, moet maar dan. Plof, je bewegingsvrijheid is weg en het is best lastig nog je hoofd in het water te krijgen. Dat lukt wel en onder water zie ik een groene lijn lang het roer strak naar achter lopen richting tonnetje. Te diep op zo bij te kunnen. Ik tape het mes vast aan de lange pikhaak en probeer het los te snijden, maar dat fladdert alle kanten op, geen succes.
Weer even naar boven om de coastguard op de hoogte te houden. Die geven nu aan het niet te vertrouwen en de reddingsboot te sturen. Ik wil het zelf fixen, maar ze klinken alsof ik er verder zelf ook weinig over te vertellen heb.

Als ik nou een lijntje onder die groene lijn kan krijgen dan hoef ik niet naar beneden om het door te snijden maar kan ik die lijn omhoog trekken. Dat lukt niet met een lijntje, die wappert weg, een oude anode als gewicht krijgt de lijn er wel ef en toe onder, maar natuurlijk niet naar boven, het lukt niet om die er achter te haken. De zware RVS vishaak om tonijnen mee uit het water te trekken, die ik dacht nooit te gebruiken, biedt een oplossing. Lijntje, haak en gewicht krijg ik met veel gepruts en geluk achter de lijn. Lijn op de lier, de haak en het handvat houden het. Zodra die boven water komt een lijn eronder, zodat de haak na het lossnijden niet omhoog schiet en die op de lier. Lossnijden is dan nog een fluitje van een cent, een paar halen en het is door. De lijn schiet weg en de boot draait en is los.
Snel de coastguard weer informeren. Roer werkt, maak weer vaart met grootzeil, motor starten wil ik nog niet, eerst kijken of ik nog wat meesleep en als dat zo is loskrijgen.

De reddingsboot was nog maar net onderweg en kan weer retour station. Zou dat nog een staartje krijgen?

Nadat ik los ben gaat het prima en ik geef bij de coastguard aan dat ik niet terug ga naar Lowestoft maar door ga naar Nederland.
Die reis loopt voorspoedig, de wind trekt aan. De boot loopt heerlijk. De nieuwe verstaging die ik na de kukelpartij met de januaristorm heb aangedchaft geeft een veilig gevoel.
Oei, wel een raar dingetje op het dek, waar komt dat vandaan? Het is een soort ringetje. Ik zie niets vreemds in de mast. Wanneer ik het ga halen blijkt het zo'n afsluiting te zijn uit de tuit van een pak sap. Plastic soup aan dek dus. Ik lever mijn enorme bijdrage en gooi het in de vuilnisbak.
Onder de shipping lanes haal ik uiteindelijk de ingang voor de roompot nog en besluit dan toch op te kruisen richting Stellendam. Bij de ingang Slijkgat probeer ik de motor, die loopt prima, niks in de schroef dus , anders had ik het licht afgewacht om het Slijkgat in te kruisen. Om half 4 's-morgens lig ik in de Goereese sluis en daarna een de mooring in het Haringvliet.
Op de navtex zie ik een waarschuwing over een drijvend vistuig bij de engelse kust.

Al met al een prachtige tocht, al had die net wat anders af kunnen lopen als ik onder de Engelse kust meer wind had gehad en lossnijden niet was gelukt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 05 juli 2018 15:55 #957752

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi verhaal! Goede zelfredzaamheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar Lowestoft Stellendam noord of zuid 05 juli 2018 17:35 #957775

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Zeker een mooi verhaal. Goed opgelost! Ook heel goed dat je eerst de Coastguard geroepen hebt voor je te water ging. Zelf had ik eerder een lijn rond mijn middel gebonden (of aan mijn klimgordel die aan boord ligt) dan met een vest te water gaan, maar dat is het lot van de solozeiler: je maakt alle keuzes zelf, goede én foute. Maar nogmaals chapeau voor deze prestatie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl