Palomine schreef :
Airgead schreef :
Op het Ijselmeer heb je mobiel bereik, dus geen echte noodzaak om een marifoon aan boord te hebben.
Verder: "geen kaart nodig" is enige echt slechte advies. Gewoon een kaart van het Ijsselmeer aan boord en een zogenaamde plotter. (een soort lineaal) Hoe je daarmee werkt heb je binnen 1 minuut door. Dan wordt het pas echt leuk: met de plotter vanaf je huidige positie een koers bepalen, de stuurautomaat erop, en je komt binnnen de 0,5 millimeter van het gestelde doel aan is mijn ervaring.
Hahaha, met de hand plotten en vervolgens de stuurautomaat er op. Mooi advies
Ik ben nieuwsgierig naar hoe jij je stuurautomaat kalibreert om op kompaskoers op de halve millimeter aan te komen...
Ik sta zelf altijd verbaasd hoe precies deze methode werkt. Bij het instellen van de koers gebruik ik het ouderwetse kompas bij het stuurwiel, niet de koers als gegeven door het fluxgate kompas. Natuurlijk leer je de afwijking een beetje kennen van het kompas (is echter zeer nauwkeurig). Verder is de deviatie te verwaarlozen, er is geen stroming, afhankelijk van omstandigheden en koers kun je wat compenseren voor drift maar die 0,5mm zou echter best ook wel 0,6mm kunnen zijn haha!
als je op het moment dat je op zicht navigatie over gaat, nabij een haven, en je niet tot nauwelijks hoeft te compenseren na 15 mijl vindt ik de operatie zeer geslaagd!