Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 11:02 #975072

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ik zie ook een rail voor sleetjes aan de mast. Dat zou ik persoonlijk niet willen. Met rakbanden kan je op alle koersen hijsen en strijken, ook met druk in het zeil.
Rakbanden geven ook minder mechanische stress op het voorlijk.

maar. dat is persoonlijk.

Met een vlaag en veel winddruk kan strijken wel eens erg lastig worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 12:14 #975091

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Die boegspriet had ook op dekhoogte op de steunbalk gezet kunnen worden.
Veel steviger constructie zoals hierboven al aangegeven.
Esthetisch kan het wel en mogelijk komt het hele voorzeil (de kluiver) dan ook omlaag.
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 12:15 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 12:31 #975096

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
jerry schreef :
WADnWIND schreef :
jerry schreef :
Je zou bij zo’n schip, waar de opbouw toch al te hoog is, eerder gaffeltuigage verwachten en zeker niet een reus van een fok. Niet voor niets varen vissersboten met gaffeltuigen, eventueel met gaffeltopzeilen er bij. Ook de door CeesS aangehaalde schepen hebben gaffeltuigen.

Gaffeltuigage is op zee niet extreem handig met zeegang. staat wel origineel, maar dat is dan ook alles.
Je wil die zware gaffel niet vrij laten jukken. Anders moet je weer met gafelgaren de piek van de gaffel vastzetten tegen het schavielen
Toch blijf ik er bij dat een gaffeltuig het drukpunt van het zeil flink verlaagt en zeker bij boten zonder ballastkiel voor extra stabiliteit zorgt. Wat bedoel je met de kans op schavielen?

Een gaffel zeil en de moderne variant daarop, square top, heeft, mits goed ontworpen het voordeel in vlagen dat het zelf lozend is. En daarbij wordt dan het profiel, in die loos beweging, minder diep. Vooral schepen die hun stabiliteit van de romp vorm moeten hebben zijn hierbij gebaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 12:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 13:05 #975105

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Eens schip gebouwd als mijnenveger is, indien juist gebouwd, zeer stevig uitgevoerd. (Om ontploffingen in de nabijheid zonder schade te kunnen doorstaan.)
Dus aan stevigheid zou er geen probleem mogen zijn.
De specifieke problemen door ongepast of onvoldoende onderbouwde mast - zeilopbouw zullen mogelijk wel problemen geven.
Maar voor zover bekend ging het toch dat het schip platgeslagen werd door een zware windvlaag.
Dat zou eerder wijzen op te veel zeil, en niet snel genoeg kunnen vieren op de schoten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 14:27 #975138

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Tony2920 schreef :
Maar voor zover bekend ging het toch dat het schip platgeslagen werd door een zware windvlaag.
Dat zou eerder wijzen op te veel zeil, en niet snel genoeg kunnen vieren op de schoten.

Vrijdag een gast aan boord gehad wiens vriend volgens hem in de buurt voer van de Svartloga rond het incident. Betreffende zeiljacht schipper zag de windtoename volgens mijn gast aankomen een reefde zijn zeilen. De Svartloga bleef volgens de vriend onder vol tuig doorvaren, met het ongeluk als gevolg.

Maar dit is een ooggetuigenverslag uit tweede hand. Wat de precieze toedracht is zullen we pas zeker weten als er een officieel onderzoeksrapport over het incident uitkomt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 15:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 15:20 #975174

Hans V schreef :
Tony2920 schreef :
Maar voor zover bekend ging het toch dat het schip platgeslagen werd door een zware windvlaag.
Dat zou eerder wijzen op te veel zeil, en niet snel genoeg kunnen vieren op de schoten.

Vrijdag een gast aan boord gehad wiens vriend volgens hem in de buurt voer van de Svartloga rond het incident. Betreffende zeiljacht schipper zag de windtoename volgens mijn gast aankomen een reefde zijn zeilen. De Svartloga bleef volgens de vriend onder vol tuig doorvaren, met het ongeluk als gevolg.

Maar dit is een ooggetuigenverslag uit tweede hand. We zullen het pas zeker weten als er een officieel onderzoeksrapport over het incident uitkomt.
Beste Hans,
en met de vaststelling dat het voeren van te veel tuigage wel eens de oorzaak zou kunnen zijn dat dit schip is omgeslagen komen we al een belangrijk stuk verder in de zoektocht naar de oorzaak van dit ongeluk.
Als snel de grootschoot moet worden losgemaakt zou er eerst iemand uit het stuurhuis moeten komen, ongeveer zes treden naar het dek en dan de grootschoot losmaken. Op een van de foto s heb ik gezien dat de grootschoot op twee punten vast was gemaakt en uit twee delen bestond. Of tijdens het ongeluk de bevestiging ook zo was is nog de vraag. Voor zover te zien was werd het voorzeil bediend met een lier. Als dus snel gehandeld moet worden moet er personeel op het dek aanwezig zijn die de zeilen kunnen bedienen. Als dat vanuit het stuurhuis plotseling zou moeten worden geregeld worden kon je wel eens te laat zijn.
Ik ga er van uit dat er t.z.t wel een rapport uitkomt aan de hand van een onderzoek naar de oorzaak van dit ongeluk. Een positief punt is dat de samenwerkende reddingsinstanties binnen 1 uur na de eerste melding de drenkelingen in veiligheid had gebracht en daarvoor verdienen deze m.i. een groot compliment.!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 15:44 #975178

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Er is in dit draadje eerder een vergelijking gemaakt tussen de Svartloga en de grote windjammers. Maar die grote schepen, en ook de iets kleinere die aan de Race of the Classics meedoen verschillen in één opzicht sterk van de Svartloga. Ze zijn allemaal van staal gemaakt, en de Svartloga van hout. Wat dat voor de stevigheid van de constructie inhoudt weet ik niet, maar het is wel een opvallend verschil.

Eén van de weinige grote zeilschepen die ook van hout is, is de Shtandart, uit Sint-Petersburg. Dat is een kopie van een schip dat door Czaar Peter ontworpen en gebouwd is, maar de herbouwer heeft een verzwaarde kiel onder het schip aangebracht. Dit omdat uit zijn berekeningen bleek dat de Shtandart instabiel en topzwaar was. Dat lijkt me identiek aan de Svartloga. Had hier dan ook een extra kiel onder gemoeten?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 15:52 #975181

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Als het schip plat ligt, stap je niet zo gemakkelijk meer naar buiten het stuurhuis uit. Ik ken iemand die dat met een zware zeilkotter van bij Antarctica gehad heeft en vertelde dat het een hele tour was om uit het stuurhuis te klimmen en de schoot te kappen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 16:14 #975186

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Laatst bewerkt: 03 sept 2018 17:55 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 17:55 #975240

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Tja, als je plat ligt kom je er dus ook nooit meer bij....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 18:13 #975252

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
WADnWIND schreef :
Tja, als je plat ligt kom je er dus ook nooit meer bij....


Laatst bewerkt: 03 sept 2018 19:02 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 18:31 #975257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
:lol:
Zoiets ja...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 21:08 #975322

plusfast schreef :
Er is in dit draadje eerder een vergelijking gemaakt tussen de Svartloga en de grote windjammers. Maar die grote schepen, en ook de iets kleinere die aan de Race of the Classics meedoen verschillen in één opzicht sterk van de Svartloga. Ze zijn allemaal van staal gemaakt, en de Svartloga van hout.

Ja en nee. De “class A”-tallships (>40 m LOA, dus ook de echte grote schepen) zijn veel van staal (als modern) of ijzer (als oud), de kleinere “class B”-schepen zijn (ook) vaak nog in hout.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 21:22 #975325

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Redelijk klassiek schip met self tailing winches??
Da's niet eerlijk!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 22:56 #975338

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Airgead schreef :
Redelijk klassiek schip met self tailing winches??
Da's niet eerlijk!!

Er is niets "klassiek" aan dit schip, eigenlijk is het een boot, een jacht met een idiote opbouw, te zware masten,een niet-zeewaardig raam en een kluiver van het formaat gennaker.

Zoals WnW al zei: de Denen maken er een zootje van ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 03 sept 2018 23:06 #975339

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
drwingnut schreef :
plusfast schreef :
Er is in dit draadje eerder een vergelijking gemaakt tussen de Svartloga en de grote windjammers. Maar die grote schepen, en ook de iets kleinere die aan de Race of the Classics meedoen verschillen in één opzicht sterk van de Svartloga. Ze zijn allemaal van staal gemaakt, en de Svartloga van hout.

Ja en nee. De “class A”-tallships (>40 m LOA, dus ook de echte grote schepen) zijn veel van staal (als modern) of ijzer (als oud), de kleinere “class B”-schepen zijn (ook) vaak nog in hout.

of zelfs van plastic ...

Maar het materiaal heeft er niets mee te maken: het gaat om de stabiliteitsomvang en die klopt kennelijk hier niet.

Wat ook speelt is dat dwarsgetuigde schepen (bv barken) bij iedere wind kunnen reven en gijpen. Langsgetuigde schepen (bv schoeners) reven alleen aan/in de wind en gijpen bij voorkeur niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 05:18 #975346

La Mavare schreef :
Wat ook speelt is dat dwarsgetuigde schepen (bv barken) bij iedere wind kunnen reven en gijpen. Langsgetuigde schepen (bv schoeners) reven alleen aan/in de wind en gijpen bij voorkeur niet.

Nog mooier: de brikken waarop ik het meest zeil kunnen alleen overstag bij 3-4 Bft. Bij minder of meer wind kunnen ze alleen maar halzen.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 06:10 #975354

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
L.B. voor dit draadje wat dwarsgetuigde schepen wel en niet kunnen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 08:25 #975378

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Deense info over het vergaan en de berging :

stiften.dk/aarhus/Svartloga-ha...knust/artikel/531574

edit : vertaling (aangepast) :

vertaling :

AMSTERDAM: Het zeilschip Svartlöga uit Aarhus dat zaterdag 25 augustus zonk voor de Nederlandse kust, wordt gelicht.

Het zeilschip Svartlöga, dat op 25 augustus bij Nederland is gezonken, is gelicht en naar de haven gebracht. Maar het is onzeker of ze weer gaat zeilen.
De Svartlöga, gebouwd als mijnenveger in 1964, kenterde en zonk in een krachtige wind met 11 man aan boord.


Hoe kon het zo verkeerd gaan?
"Het weer was niet bijzonder slecht, maar er waren enkele zeer zware regenbuien, dus we waren voorbereid en hadden zeil geminderd. Het was een heel bijzonder en snel weer fenomeen dat ons trof. Het was alsof we werden getroffen door een verticale neerwaartse luchtstroom die we niet konden ontvluchten”, zegt Henrik Grønborg, schipper en eigenaar van Svartlöga.

Zijn stabiliteitsberekeningen van het schip?
"Die zijn 10 jaar geleden gemaakt toen we haar ombouwden en van masten hebben voorzien. We hebben eerder gezeild in 29 m/s *) (CS : 60 knopen, windkracht 11), en dat ging prima, dus hadden we geen moment twijfel aan Svartlögas zeewaardigheid”, zei hij via de mobiele telefoon vanuit Amsterdam, waar zij maandagmiddag nog in hijsbanden in de kraan hing.

De Svartlöga moet eerst binnengebracht en gestabiliseerd worden , voordat schipper Henrik Grønborg aan boord kan. De foto is gemaakt kort nadat Aarhus ‘Stifstidende’ met de schipper heeft gesproken. (Foto: Henrik Grønborg)

Wat kan worden gered
De Svartlöga werd dit weekend gelicht door een Nederlandse drijvende bok. Het 24 meter lange zeilschip stond rechtop op de bodem in ongeveer 20 meter water, op 16 kilometer afstand van de kust.
"het bovenste deel van de masten stak boven het water, dus ze moest worden gelicht om geen gevaar voor de scheepvaart te vormen," zegt Henrik Grønborg. Hij is in Amsterdam met negen man en drie auto's.
"Nu moet ze eerst binnengebracht en gestabiliseerd worden. Dan gaan we aan boord en redden we wat gered kan worden. Al onze bezittingen liggen nog aan boord”, zegt hij.
“Alle zeilen zijn gescheurd, de boegspriet is afgerukt en er mist vier meter verschansing aan de voorzijde van het schip. Alle elektronica is kan worden afgeschreven, evenals pompen, motoren en generatoren”, zegt hij.

Vervlogen dromen
Henrik Grønborg is twaalf jaar bezig geweest met de voorbereidingen voor de reis die hem en Svartlöga met bemanning over de Noord-Atlantische Oceaan zou hebben gebracht.
"Het schip is verwoest, en ik moet goed nadenken voordat ik kan geloven dat we weer verder kunnen. Er is veel energie, tijd en geld besteed aan het project”, zegt Henrik Grønborg.

Was ze verzekerd?
"Ja, voor 3,5 miljoen Deense kronen (CS : 470 k€), dus ik kan iedereen schadeloos stellen", zegt Henrik Grønborg.
"Het is triest, maar we staan op en het leven gaat verder. Het belangrijkste is dat iedereen het er levend heeft afgebracht”, zegt hij.
Voorlopig ligt zijn droom in een haven in Amsterdam.

*) in neem aan dat hij hier geen 29 m/s bedoelt, maar 29 knopen (Bft 7)
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 14:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 08:31 #975380

Geen stabiliteitsberekeningen dus.
3,5mi dat is ff cashen voor zo'n wrak !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 08:44 #975387

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Noballast schreef :
3,5mi dat is ff cashen voor zo'n wrak !

Het zijn wel Deense kronen...(470 k€). En zo'n berging kost een paar centen. Netto blijft er weinig over voor het herstel. Die vaart nooit meer, is mijn inschatting.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 09:00 #975391

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Zijn stabiliteitsberekeningen gemaakt van het schip?

"Die zijn 10 jaar geleden gemaakt toen we haar ombouwden en van masten hebben voorzien

dus wel stabiliteitsberekeningen gemaakt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 09:08 #975397

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
CeesS schreef :
Noballast schreef :
3,5mi dat is ff cashen voor zo'n wrak !

Het zijn wel Deense kronen...(470 k€). En zo'n berging kost een paar centen. Netto blijft er weinig over voor het herstel. Die vaart nooit meer, is mijn inschatting.

Dat dachten ze ook van die Noorse schuit uit Stavanger waar die hulpvaardige Nederlander helaas is bij omgekomen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 09:27 #975407

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
CeesS schreef :
"Het weer was niet bijzonder slecht, maar er waren enkele zeer zware regenbuien, dus we waren voorbereid en hadden zeil geminderd. Het was een heel bijzonder en snel weer fenomeen dat ons trof. Het was alsof we werden getroffen door een verticale neerwaartse luchtstroom die we niet konden ontvluchten, zegt Henrik Grønborg, schipper en eigenaar van Svartlöga.

Volgens de schipper zelf was er dus wel gereefd, i.t.t. de bewering van door onze gast geciteerde zeiler die er naar eigen zeggen in de buurt was.
Ben benieuwd naar het onderzoeksrapport (als dat er komt).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 11:00 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

11 opvarenden gered van Deens zeiljacht voor kust 04 sept 2018 10:43 #975453

svalk schreef :
Dat dachten ze ook van die Noorse schuit uit Stavanger waar die hulpvaardige Nederlander helaas is bij omgekomen. B)

De Wyvern.

Die overigens in Denemarken weer opgelapt is. En de oorzaak van het zinken was gebroken kielbouten. Het cirkeltje is weer rond.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl