Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marcom A/ Marcom B of SRC

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 19:42 #972639

Dag allemaal,

Daar gaan we weer, een vraag over de juiste marifoon cursus ;). Ik heb het forum vaak afgespeurd, heb ook van de meeste aanbieder de website uitgebreid gelezen maar ik kan de knoop niet doorhakken. Momenteel heb ik alleen het basis certificaat.

De situatie is dat we een plan hebben om lange/verre reizen te maken (ook buiten Europa). Op het schip is momenteel o.a Radar, NAVTEX en een SSB radio aanwezig. Ik weet niet hoe goed de ssb radio nog werkt, hij gaat in elk geval aan en er komt geluid uit ;) Maar ik heb de 'juiste' installatietechniek uitgezocht en dat is nogal wat voor een SSB radio. Ook zit er geen microfoon in de ssb radio geplugd, misschien een aanwijzing dat hij niet is uitgerust om te zenden.

Nu weet ik dat ik voor de bediening van de ssb radio marcom a nodig heb. Maar ik ben van plan alle oude spullen die niet werken of onnodig zijn weg te halen en te vervangen met hedendaagse (en vaak goedkopere) oplossingen. Verder wil natuurlijk de DSC functie van mijn marifoon gebruiken en een EPIRB aan boord hebben.

Concreet;
- SSB radio gebruiken betekent meteen Marcom A. Wordt dit nog geel gebruikt? Hebben mensen (vertrekkers) ervaring met SSB radio's en hoe het praktisch wordt gebruikt (veel/weinig?).
- Klopt het dat marcom a/b en SRC allemaal wereldwijd geldig zijn?

Ik ga het in één keer goed doen, dus als het moet doe ik marcom a. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die ver van Nederland varen of hebben gevaren (of de kennis hebben).

Groet Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 19:52 #972645

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Erik
Waar wil je precies naar toe ? En waar wil je de ssb voor gebruiken ?

Watik begrijp is dat ssb veel gebruikt wordt na het panama kanaal (dus op de pacific)maar voor ‘alleen maar’ atlantic voldoet bijvoorbeeld een sat communicatie middel (iridium oid)

Ssb is duur in aanschaf en montage , daar koop je bijvoorbeeld ook een iridium go met heel veel data voor

Vwb src vs marcom , ik heb voor marcom gekozen omdat ik ook voor marcom a wilde gaan , helaas niet van gekomen dus gebruik ik onze ssb ‘illegaal’ (midden op de oceaan en op afgelegen eilanden zal het ze een worst zijn of je wel of geen papiertje hebt is mijn redenatie op dit moment) en voor gribfiles , email etc gebruik ik de iridium go
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 20:05 #972649

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7631
Uit je post lijd ik af dat je twijfelt of je SSB radio wel kan zenden. Dat lijkt me een eerste zaak die je moet laten nakijken. Als die kan zenden, is misschien Marcom A interessant, als die niet kan zenden, ben je misschien beter af door de SSB zender van boord te halen en een sateliettelefoon aan te kopen. ( Is duur, maar als noodcommunicatie misschien handiger dan een weinig gebruikte SSB Radio).
Marifoon met DSC dan moet je een SRC halen, ( is niet zo veel moeilijker als je basiscertificaat).
Ik betwijfel of een SSB radio handiger is als de combinatie van DSC marifoon en satteliettelefoon.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 20:29 #972661

Dank voor de reacties. Ik las dat via SSB radio ook bepaalde data opgehaald kan worden maar als je e-mail en andere (nood) navigatie via een sat. telefoon doet ben je klaar? Belangrijkste vind ik nood communicatie (via EPIRB bijv), ophalen van gribfiles en misschien e-mail. Maar aan de andere kant van het panama kanaal heb je hier niet veel meer aan?

In het geval dat een satelliet telefoon zou volstaan voor deze dingen zou SRC een goede optie zijn dan denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 21:14 #972683

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
Voordelen SSB/HF radio met pactormodem voor data: na installatie kosteloos data ophalen/versturen ten behoeve van weer, sociaal etc (wel jaren 90-snelheden, dus geen foto's en halve boeken versturen). Communiceren met andere schepen die ook SSB hebben over langere afstanden, deelnemen aan radionetjes.

Een maritieme HF-radio heeft ook DSC maar dan dus op de HF-frequenties, maar die radios zijn duur en dit type zit vast niet je schip. Er zijn twee organisaties voor dataverkeer: winlink (opgezet door amateurs, gratis als je een amateurlicentie hebt) en sailmail (commercieel, vaste jaarlijkse fee van een paar honderd us-dollar en fair-use policy)

Nadelen SSB/HF radio: kan niet mee in je vlot, duur om aan te schaffen en te installeren en Marcom-A of een Amateurlicentie nodig (de eerste mag niet op de amateurbanden, de laatste niet op de maritieme banden, hoewel eenmaal over de grens niet iedereen zich daar aan houdt), vreet stroom tijdens het zenden, en je kan niet even naar huis bellen als je midden op de oceaan een beetje heimwee hebt zoals met een telefoon.

Voordelen Satfoon: licht, goedkoop maar hoe meer data je gebruikt (voor mail, weer, sociaal) hoe duurder het wordt, kan mee in je vlot.

Nadelen Satfoon: je kan niet deelnemen aan de netjes en je betaalt voor het gebruik wat dus bij lange reizen behoorlijk op kan lopen.


Wij hadden beide aan boord: een (maritieme) SSB/HF met modem voor alle communicatie en weer, en een satfoon voor nood. Moet erbij zeggen dat ik zo'n radio ook erg leuk vindt om mee te werken dus ik vond het het geld wel waard. Als het puur om de functie ging had ik het denk ik bij enkel een satfoon gehouden. Het omslagpunt ligt zo rond een jaar: daaronder qua kosten een satfoon, daarboven een HF/SSB (én een satfoon wat mij betreft), maar je kan het dus ook gewoon leuk vinden en je geld er aan uit willen geven; het hoeft niet altijd het meest efficient of goedkoop te zijn.


Maak even een foto van wat er in je schip zit: oude radios zijn vaak niet geschikt om met pactor-modems te werken (of iig niet op een handige/makkelijke manier) en alleen aan modem is nog eens aan te schaffen maar als je ook een nieuwe radio moet wordt het allemaal erg prijzig. (zo maar 1750 euro voor zender, modem, kabels, antenne etc. en dan moet het nog geinstalleerd worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 26 aug 2018 21:19 #972685

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
Nog even kort: ik zou dus altijd een satfoon meenemen voor nood (bv telefooncontact met radio medische dienst in Nederland, of als je van boord moet) en op basis van budget en interesse besluiten dan daarbij wel of niet een HF/SSB-radio nog mee te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 27 aug 2018 06:41 #972726

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Marcom-A geeft wel meer inzicht hoe de maritieme wereld werkt.
Holrobert zei al; voor enkel een rondje Atlantic in iridium meer dan voldoende, maar elke minuut moet betaald worden.

SSB + data:
Ik heb toevallig voor een ander forumlid onze oude documentatie / informatie opgezocht.
Let op niet alle apparatuur die er in staat bestaat nog en de prijzen zijn oud en niet betrouwbaar.

www.zeta-uploader.com/180332375

Ik ben geheel gestopt met SSB, dus ik lever ook niets meer, dus geen commerciële belangen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 aug 2018 06:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom A/ Marcom B of SRC 27 aug 2018 08:12 #972760

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Bedankt voor de link... Leuke informatie!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl