Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van IJmuiden naar Zeeland

Van IJmuiden naar Zeeland 30 juli 2019 08:54 #1067458

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Mi Dushi schreef :
rooiedirk schreef :
In Nederland en meeste andere plaatsen informeert een TC enkel.

Dank voor de verduidelijking. Altijd gedacht dat we instructies konden verwachten en dus niet als eerste zelf initiatieven moesten nemen. De schippers heeft altijd de eindverantwoordelijkheid, niet? Zelfs als je een loods aan boord hebt.
Informatie aan het containerschip kwam er trouwens ook niet. Doodse stilte op de marifoon.

Je bent niet de enige die de vrijblijvendheid van de TC niet door hebt. Natuurlijk kan het achteraf ook wel blijken dat een rechter die vrijblijvendheid ook niet zo ziet.

CeesS schreef :
Normaal doe je 1 verplichte oproep, en voor overige contacten ligt het initiatief altijd bij de VC. Je blijft zelf volledig verantwoordelijk voor je oversteek. Ingeval van gevaar voor jezelf of derden kan de VC een aanwijzing geven, die je verplicht bent op te volgen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 30 juli 2019 10:37 #1067481

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
3Noreen schreef :
Je bent niet de enige die de vrijblijvendheid van de TC niet door hebt. Natuurlijk kan het achteraf ook wel blijken dat een rechter die vrijblijvendheid ook niet zo ziet.
HO ho, dat ze geen instrukties mogen geven wil nog niet zeggen dat je dus ook niet hoeft te melden en het een vrijblijvend gebeuren is.
Voor de grote (beroeps) zeevaart is het zondermeer verplicht om te melden en uit te luisteren.(zie Scheepvaartreglement territoriale zee)
Artikel 4
Ook bij het ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit besluit, worden alle voorzorgsmaatregelen genomen die volgens goede zeemanschap zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat door of vanaf het schip:

a. ...
b. ...
c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
Artikel 5. Uitluister- en communicatieplicht

1 De kapitein van een zeeschip dat bepaalde gevaarlijke of schadelijke stoffen vervoert of een zeeschip met een bruto-tonnage als bedoeld in de Meetbrievenwet 1981 van 300 of meer, meldt zich voordat hij de Nederlandse territoriale zee binnenvaart op het bij ministeriële regeling aangewezen marifoonkanaal aan de bevoegde autoriteit.

2 De kapitein van een schip, bedoeld in het eerste lid, en van ieder ander schip dat is uitgerust met een marifoon, luistert in een aanloopgebied uit en neemt, indien nodig, op het eerste lid bedoelde marifoonkanaal aan ter plaatse gevoerde communicatie deel.
Volgens artikel 4c zou je ook kunnen stellen dat melden ook voor jachten wel verplicht is.
Link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 30 juli 2019 11:31 #1067495

Waarom zou je je niet willen melden bij de VC ? Kost je maximaal 20 seconden werk. Baat het niet dan schaadt het zeker niet. En als beroepsvaartschipper zit je echt niet op elk golfje te turen of daar per ongeluk nog een notedopje met een lapje katoen dobbert. Tch wel handig dat het notedopje zich meld via de radio.

Laatste keer bij Maasmond dat ik er was in 2018 was het rustig , op 1 coaster na, had me voor de verandering niet gemeld. Coaster meldde zich bij VC met vraag of het zeiljacht zich had gemeld, hem me maar gelijk gemeld met bevestiging dat we voornemens waren achterlangs te varen.

De beroepsvaart heeft er dus baat bij dat er geen onzekerheden in gedrag zijn. Redelijk arrogant eigenlijk als een pleziervaardertje denkt dat hij zich kan gedragen als een fietster in amsterdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 30 juli 2019 15:14 #1067550

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
TheoBakker schreef :
En als beroepsvaartschipper zit je echt niet op elk golfje te turen of daar per ongeluk nog een notedopje met een lapje katoen dobbert. Tch wel handig dat het notedopje zich meld via de radio.

Dit is een hele eerlijke verwoording hoe de beroepsvaart zich heeft ontwikkeld in ons land. Omdat mijn geliefde vaargebied rond Engeland zich bevind ervaar is telkens weer bij terugkomst in onze bananenrepubliek ongeveer het zelfde als JeePee een tijd terug treffend verwoord.
JeePee schreef :
Goed, verder over verkeersposten en mentaliteit.
In en rond Engeland altijd correct te woord gestaan door de coastguard, als volwaardige zeevaart, zo ook in de jachthavens.
Dan terug in Nederland krijg je heel vaak een koude douche van de verkeersleiding her en der.
TheoBakker schreef :
De beroepsvaart heeft er dus baat bij dat er geen onzekerheden in gedrag zijn. Redelijk arrogant eigenlijk als een pleziervaardertje denkt dat hij zich kan gedragen als een fietster in amsterdam.

De hoogste rechter in Nederland heeft geoordeeld dat die fietser zich niet meer van de weg af hoeft te laten rijden. Jij mag dat arrogant van die fietser vinden maar dat vind het Hoge Raad dus niet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 30 juli 2019 18:16 #1067602

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Wat een gezeur zeg. De verkeersleiding heeft inderdaad een minder chique accent, en noemen me geen "sir". Maar ook dit jaar weer de kust heen en weer gezakt. Centrale Vlissingen, Post Ouddorp, Sector Maasmond, Centrale Scheveningen, Haven Ijmuiden, en VC Den Helder... Niets dan rustige professionaliteit.

Gelukkig hebben ze de man in de Krammersluis een bandje gegeven.

Aanmelden bij de Maasmond.Een van de drukste verkeerspunten in de wereld. En je mag daar met je jaggie op eigen initiatief doorheen? Dan mag je ook het fatsoen hebben die mensen te kans te geven kun werk te doen. Iedere keer dat ik daar passeer lopen ze te eikelen met een jacht wat ze niet kunnen bereiken. Waarom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 07:37 #1067696

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
3Noreen schreef :
TheoBakker schreef :
En als beroepsvaartschipper zit je echt niet op elk golfje te turen of daar per ongeluk nog een notedopje met een lapje katoen dobbert. Tch wel handig dat het notedopje zich meld via de radio.

Dit is een hele eerlijke verwoording hoe de beroepsvaart zich heeft ontwikkeld in ons land. Omdat mijn geliefde vaargebied rond Engeland zich bevind ervaar is telkens weer bij terugkomst in onze bananenrepubliek ongeveer het zelfde als JeePee een tijd terug treffend verwoord.
JeePee schreef :
Goed, verder over verkeersposten en mentaliteit.
In en rond Engeland altijd correct te woord gestaan door de coastguard, als volwaardige zeevaart, zo ook in de jachthavens.
Dan terug in Nederland krijg je heel vaak een koude douche van de verkeersleiding her en der.
TheoBakker schreef :
De beroepsvaart heeft er dus baat bij dat er geen onzekerheden in gedrag zijn. Redelijk arrogant eigenlijk als een pleziervaardertje denkt dat hij zich kan gedragen als een fietster in amsterdam.

De hoogste rechter in Nederland heeft geoordeeld dat die fietser zich niet meer van de weg af hoeft te laten rijden. Jij mag dat arrogant van die fietser vinden maar dat vind het Hoge Raad dus niet.

Waarom blijf je dan niet gewoon in Engeland?
Het is inmiddels vrij duidelijk dat er van alles niet naar je zin is in Nederland en daar zal op korte termijn niks aan veranderen.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:02 #1067705

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Fortura schreef :

Waarom blijf je dan niet gewoon in Engeland?
Het is inmiddels vrij duidelijk dat er van alles niet naar je zin is in Nederland en daar zal op korte termijn niks aan veranderen.

Je bedoelt toch niet "Pleur op"

Omdat ik in tegenstelling tot veel Engelsen er van overtuigd ben dat je door na elkaars standpunten te luisteren en samen te werken het beter kunt maken. Ik vind de verhoudingen beroepsvaart pleziervaart in NL, waar nu het recht van de sterkste geld, ronduit slecht dat mag duidelijk zijn. Maar niet voor de eeuwigheid in steen gehouwen en dus zijn er mogelijkheden tot verbeteren. Ik vind het ook prima om van een marifoon gebruik te maken, maar dan wil ik ook wel dat we elkaars taal gaan spreken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 08:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:13 #1067708

Hoe zie je dat voor je, bij het oversteken van de aanloop naar de drukste haven van Europa? Wat en hoe zou je in de praktijk anders willen voorstellen? De recreatievaart steekt toch over, niet de zeevaart? Wil je dat omkeren? In een shippinglane heeft de doorgaande vaart ook voorrang; ik zie deze geul/aanloop net zo, met als pluspunt dat ik geholpen wordt een voor beide partijen zo veilig mogelijke oversteek te maken. Het is voor een recreatiebootje nu eenmaal eenvoudiger koers en/of vaart te wijzigen dan voor de in kolonne varende grote vaart in dat gebied. Daarom meld ik mij ook netjes aan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:29 #1067712

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Elkaars taal spreken is blijkbaar heel moeilijk, laat staan begrijpen. Heb ik ergens beweerd dat je niet moet uitwijken voor een schip wat beperkt manoeuvreerbaar is ?
Maar laten we eerst vaststellen dat het recht op vrije doorvaart voor iedereen geld. Het maasmond gebied is geen afgesloten industrieterrein maar behoord tot de openbare ruimte. De recratievaart steekt niet over maar vaart daar ook. Een subtiel maar essentieel verschil.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:43 #1067714

Wordt eens concreet: wat moet er veranderen aan “de taal”? Wie begrijpt jou niet en wat begrijp jij niet? Kun je een praktijkvoorbeeld geven want ik begrijp je punt niet.

Qua regels: hoe zie je het voor je dat zowel jij als de koopvaardij in dat gebied recht op vrije doorvaart krijgt? Voorrang?? Hoe kan de grote vaart in dat gebied dat realiseren; hoe zou men in de praktijk moeten uitwijken voor jou terwijl de Nieuwe Maas aangelopen wordt?

Ik denk dat de vergelijking met een gereguleerd industriegebied daar wel degelijk op gaat. In de buurt van Schiphol zal ook wel iets geregeld zijn tussen landende verkeerstoestellen en daar doorheen vliegende sportvliegtuigjes kan ik mij indenken...
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 09:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:50 #1067715

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Het voeren van deze discussie op het Zeilersforum zal niks aan de situatie veranderen.
Een dergelijk onderwerp heeft dan toch meer plaats op een forum voor beroepsvaart of een gesprek met ‘de instanties’?

Nu begrijp ik je (denk ik) wel, maar je eerste punten over het niet persé gebruiken cq afraden van een marifoon gaven mij het beeld dat je wars bent van allerlei regelgeving en alles puur op jezelf betrekt.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 08:59 #1067716

Nachtvlinder, 3Noreen slaakt even eerder een kreet tussendoor: "bananenrepubliek".
Het heeft weinig zin om heeft verder te argumenteren, denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:13 #1067720

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Nachtvlinder schreef :
Wordt eens concreet: wat moet er veranderen aan “de taal”? Wie begrijpt jou niet en wat begrijp jij niet? Kun je een praktijkvoorbeeld geven want ik begrijp je punt niet.

Qua regels: hoe zie je het voor je dat zowel jij als de koopvaardij in dat gebied recht op vrije doorvaart krijgt? Voorrang?? Hoe kan de grote vaart in dat gebed dat realiseren; hoe zou men in de praktijk moeten uitwijken voor jou terwijl de Nieuwe Maas aangelopen wordt?

Ik denk dat de vergelijking met een gereguleerd industriegebied daar wel degelijk op gaat. In de buurt van Schiphol zal ook wel iets geregeld zijn tussen landende verkeerstoestellen en daar doorheen vliegende sportvliegtuigjes kan ik mij indenken...

Voorlopig om heel begrijpelijke reden hebben we het zeegebied voor Rotterdam niet tot een gereguleerd industrie gebied gemaakt. Zou ook ons internationaal zeer slecht uitkomen.

Concreet voorbeeld ;
rooiedirk schreef :
, en van jouw wordt verwacht dat je uitluistert en wat voor jou belangrijk is onthoud of opschrijft. En als jij dan iets als: "xxx hoge licht via tender om de noord" niet snapt en dus ook niet weet of dit voor jou en/of die ander belangrijk is MOET je volgens goedzeemanschap de verkeercentrale informeren.

Er is op ZF een lange draad geweest waar mijn haren recht van overeind gingen staan. Waar de bijdrages er uit bestonden om zoveel mogelijk via de marifoon in jargon te spreken die alleen voor ingewijden te begrijpen is. Dit staat haaks op wat ik vind dat de bedoeling is van het marifoon gebruik. Je wil dat zo veel mogelijk mensen begrijpen wat je zegt. Elkaars taal spreken.

Ander voorbeeld. Blijkbaar is het gebruikelijk dat een beroepsvaart met +15kn de Maasmond uit komt varen en over een kompasroos van 180 graden willekeurig een koers kan aannemen, die een argeloze jacht vaarder niet als helderziende kan voorzien. Ik stel vast dat de beroepsvaart in staat is zijn koers te wijzigen en dus niet bepaald beperkt manoeuvreerbaar. Ik verwacht dan ook dat deze rekening houdt met een passerend jacht dat koers en vaart behoud.

Meer algemeen. In het zuiden van het land schijnt een jachtengeul te zijn waar je als jacht het kan overkomen dat je weggedrukt wordt door een beroepsvaarder die even een kortere route neemt. Hoe zit dat. Pleziervaart dient weg te blijven van beroepsvaart maar andersom niet ? Geld niet in redelijkheid dat er een wederkerigheid bestaat.
Ik zou er een zeer groot voorstander van zijn dat er een uitbreiding komt van de inshore traffic zone bij de Maasmond die er voor zorgt dat passerende jachten een veel kortere oversteek kunnen maken. Zeker als je de inshore traffic zone een officiële IMO status geeft. Zodat de Nederlandse overheid geen juridische geitenpaadjes kan gaan bewandelen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:14 #1067721

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
roozeboos schreef :
Nachtvlinder, 3Noreen slaakt even eerder een kreet tussendoor: "bananenrepubliek".
Het heeft weinig zin om heeft verder te argumenteren, denk ik.

Een bananenrepubliek is een staat waar het recht van de sterkste geld. Ik ga er stiekem van uit dat de meesten van ons dat niet willen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:14 #1067722

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nachtvlinder schreef :
Wordt eens concreet: wat moet er veranderen aan “de taal”? Wie begrijpt jou niet en wat begrijp jij niet? Kun je een praktijkvoorbeeld geven want ik begrijp je punt niet.
Ik denk dat ik wel (een beetje) begrijp wat Noreen bedoeld.
Mijn ervaring m.b.t. communicatie met de binnenvaart is in ongeveer de helft van de gevallen teleurstellend.
Of je krijgt geen antwoord, of je krijgt een antwoord waaruit duidelijk blijkt dat je totaal niet serieus genomen wordt als medevaarweg gebruiker.
Ik heb wel de indruk dat het de laatste jaren verbeterd.

Mijn communicatie met verkeersposten beperkt zich voornamelijk tot post Dord en Heerjansdam.
En deze reageren zonder uitzondering professioneel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:16 #1067723

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Fortura schreef :
Het voeren van deze discussie op het Zeilersforum zal niks aan de situatie veranderen.

Ook hier verschillen wij van mening. Ik ben er van overtuigd dat de publieke opinie er wél toe doet. Mijn bijdrages zijn bedoelt om mensen te laten kennis maken met andere gezichtspunten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:21 #1067725

Helder 3Noreen. Ik begrijp je frustratie, al ervaar ik die zelf niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 09:56 #1067732

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
3Noreen schreef :
Het maasmond gebied is geen afgesloten industrieterrein maar behoord tot de openbare ruimte. De recratievaart steekt niet over maar vaart daar ook. Een subtiel maar essentieel verschil.

Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens over.
Als ik gegevens opvraag in mijn Navionics App. wordt er wel degelijk gesproken over "recommended crossing"

May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 10:04 #1067735

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Nachtvlinder schreef :
Helder 3Noreen. Ik begrijp je frustratie, al ervaar ik die zelf niet.

Dat komt denk ik door mijn iets afwijkende boot die met een snelheid van 14kn de Maasmond passeert en met een behoorlijke breedte ook meer overleg bij sluizen vergt. Heb ik moeten leren me assertiever op te stellen. Voorbeeld; Uit beleefdheid meld ik aan een uitgaande sleep bij R'dam dat ik van plan ben achter hem langs te gaan terwijl ik met 14kn nader. Met nog 2 tri's in mijn kielzog. VC antwoord in de trend van "Dat zou ik maar doen." De sleper is blij met mijn opmerking en vraagt nog voor de zekerheid of ik wel gezien heb dat er een bak 200 meter achter hem hangt.
Ik moet toegeven de laatste jaren wordt het echt beter. Vroeger bij een sluis. "Sluismeester, ik ben 8 meter breed. Gaat dat passen ?" tien jaar geleden was het antwoord niets of dat past altijd. Bij die laatste pasten overigens mijn venders er niet meer bij :S . Nu is het vaak, "ik maak de andere sluiskom voor U gereed."
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 10:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 10:06 #1067736

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Sloe Gin schreef :
"recommended crossing"

recommended is engels voor aanbevolen, niet verplicht.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 10:07 #1067737

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik doelde meer op het woordje "crossing".
Jij beweerde dat de recreatievaart niet oversteekt.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 10:08 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 10:12 #1067739

Klopt , inclusief de plaatsen waar je je dient te melden(pijlen) .
Hier op de Navionics webapp kaart.
Ik neem aan dat dat op elke fatsoenlijke kaart staat. :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 10:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 10:21 #1067742

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
"Dient te melden" is nog altijd een advies.

Ik ben 3 jaar geleden (kan inmiddels ook 4 jaar geleden zijn) naar een lezing geweest van het loodswezen van o.a. de Maasmond. Er werd ons uitgelegd dat, zoals Gary zegt, "niets" verplicht is. Ook werd ons getoond wat die grote jongens zien.
Ons i.i.g. bijna niet.

Er werd ons vriendelijk maar met klem verzocht je te melden op voornoemde plaatsen zodat ze je er op veilige manier doorheen kunnen loodsen.

Door je te melden laat je wel zien dat je voorbereid bent en oplet. Dat vindt het loodswezen heel fijn.
Een goede samenwerking zal leiden tot betere communicatie en wederzijds respect.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 10:25 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 15:03 #1067820

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
3Noreen schreef :
Fortura schreef :
Het voeren van deze discussie op het Zeilersforum zal niks aan de situatie veranderen.

Ook hier verschillen wij van mening. Ik ben er van overtuigd dat de publieke opinie er wél toe doet. Mijn bijdrages zijn bedoelt om mensen te laten kennis maken met andere gezichtspunten.

Je zet je eigen mening neer als publieke opinie en vervolgens impliceer je dat ik er niks om zou geven. Dit heeft niks meer met discussiëren te maken en al helemaal niks met een mening of ander gezichtspunt.

En voor de goede orde: ik geef aan dat dit nog steeds niks aan de situatie qua regelgeving veranderd.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 31 juli 2019 15:20 #1067827

Even terug naar de vraag van de topic starter, mbt aanlopen Roompot of Stellendam: er wordt gesuggereerd dat de Roompot veel moeilijker aan te lopen is dan het Slijkgat (naar Stellendam toe). Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Alhoewel bij de Roompot (vanaf de banjaard ) de geul langer is dan het Slijkgat, is hij veel dieper en breder. Ook qua grondzeeen en deining vind ik Stellendam gevaarlijker, zeker bij W-NW wind 5bft en meer. Het slijkgat is erg smal en bij laag water hoogstens 5 meter diep, oppassen dus....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl