Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van IJmuiden naar Zeeland

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 09:20 #1065734

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
trotti schreef :
Heb ook al meerdere keren de maasmond overgestoken, nooit gemeld bij de post en nooit problemen gehad.

Een van de laatste keren was met de trotter en ZW -6 (we hadden geen geld om een week in Scheveningen te blijven liggen). Ik tegen mn broer: zie je die boot op de horizon? Wij gaan achter de boot daarachter langs!
Overigens staken we ook niet netjes bij “het zebrapad” over maar een eind verder zee op (daar waren de golven een stuk prettiger)
Enige dat we gemerkt hebben is dat de loodshelicopter even een rondje om ons heen cirkelde om te kijken of het goed ging...

Groeten,
Johnnie
Niet gehad, of niet gemerkt??
Ik ben ook wel eens de waterweg aangelopen met flink wind, en was er een jacht dat ook naar binnen ging. Keurig in de lichtenlijn :evil: maar niet te bereiken. Moesten twee uitgaande schepen geulschepen (met ieder 4 sleepboten) voor wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 12:04 #1065772

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Kan mij niet voorstellen dat die wachten op een jachtje in de lichtenlijn. Dat nachtje gaat wel opzij hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 12:22 #1065774

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Jutter schreef :
Kan mij niet voorstellen dat die wachten op een jachtje in de lichtenlijn. Dat nachtje gaat wel opzij hoor.
Die moesten toch echt wachten van de verkeers begeleiding. Omdat de geul NIET vrij was, en er ook geen contact was met het betreffende jacht.
Het jacht heeft later wel een bezoekje gehad van de waterpolitie.
Enige dat we gemerkt hebben is dat de loodshelicopter even een rondje om ons heen cirkelde om te kijken of het goed ging...
Dat betekent dus dat er op z'n minst onduidelijkheid was over jullie gedrag. Die helicopter komt niet 'toevallig' even langs, maar is aangestuurd vanuit Hoek v Holland. Had niet gehoeven als je jezelf even had gemeldt met waar je zit en wat je intenties zijn.
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 12:25 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 12:30 #1065776

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Dus eigenlijk waren de regeltjes en de strenge handhaving volgens die regeltjes de oorzaak van het niet vrijgeven. Als er zo'n geulgebonden joekel op je af komt varen ga je echt wel opzij hoor met je jacht.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 12:34 #1065777

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12570
totaal onbegrijpelijk dit.

zelf een keer;
netjes melden, heel gesprek over afhandeling 3 binnenlopende schepen en nog wat.
door te melden voor iedereen duidelijkheid wat te doen.
Passage na toestemming gedaan.
Weer afgemeld en bedank voor contact en afhandeling (wederzijds).

Maar wat zien wij; nog 3 jachten die zich totaal niet melden...
Een kwalificatie zal ik maar achterwege laten
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 14:28 #1065802

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Jutter schreef :
Dus eigenlijk waren de regeltjes en de strenge handhaving volgens die regeltjes de oorzaak van het niet vrijgeven. Als er zo'n geulgebonden joekel op je af komt varen ga je echt wel opzij hoor met je jacht.
Het feit alleen al dat dat jacht daar is getuigt van een flink gebrek aan goed zeemanschap. (En dan druk ik me nog héél vriendelijk uit)
Om dan een buldozer op zo'n stuk onbenul af te sturen in de wetenschap dat deze niet in staat is te stoppen.... Ik zou die verantwoordelijkheid niet aandurven. De kans dat de toplichten aangezien worden als een lichtenlijn en rood/groen als havenlichten is 'redlijk groot'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 14:59 #1065811

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik ben zelf van mening dat regels er niet voor niets zijn, hoewel er in Nederland misschien wel erg veel zijn ;).

Als ik de varen-doe-je-samen informatie goed interpreteer word van je verwacht dat je je meldt en ook de marifoon uitluistert als deze aanwezig is. Aangezien een marifoon sowieso fijn Is om te hebben, zou mijn advies zijn een handmarifoon aan te schaffen (of te lenen).

Ik ben onlangs een aantal drukke vaarroutes gekruist (straat van Dover, Zeebrugge, Westerschelde). Het hebben van een marifoon als idee dat je iig kunt oproepen bij twijfel gaf een gerust gevoel, ais had overigens ook zeer veel toegevoegde waarde, maar om dat in dit geval speciaal daarvoor aan te schaffen lijkt me ver gaan.

Spannend zal het moment wellicht wel even zijn :)
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 15:00 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 15:07 #1065813

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
wpoeyer schreef :
Ik ben zelf van mening dat regels er niet voor niets zijn, hoewel er in Nederland misschien wel erg veel zijn ;).

Als ik de varen-doe-je-samen informatie goed interpreteer word van je verwacht dat je je meldt en ook de marifoon uitluistert als deze aanwezig is. Aangezien een marifoon sowieso fijn Is om te hebben, zou mijn advies zijn een handmarifoon aan te schaffen (of te lenen).

Heel juist. De regel is dat je NIET verplicht een marifoon te hebben. Dat is niet voor niets zo. Regels zijn nu eenmaal regels nietwaar.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 15:20 #1065816

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
rooiedirk schreef :
Jutter schreef :
Dus eigenlijk waren de regeltjes en de strenge handhaving volgens die regeltjes de oorzaak van het niet vrijgeven. Als er zo'n geulgebonden joekel op je af komt varen ga je echt wel opzij hoor met je jacht.
Het feit alleen al dat dat jacht daar is getuigt van een flink gebrek aan goed zeemanschap. (En dan druk ik me nog héél vriendelijk uit)
Om dan een buldozer op zo'n stuk onbenul af te sturen in de wetenschap dat deze niet in staat is te stoppen.... Ik zou die verantwoordelijkheid niet aandurven. De kans dat de toplichten aangezien worden als een lichtenlijn en rood/groen als havenlichten is 'redlijk groot'.

Hier sla je de spijker op de kop Rooiedirk! Ook die VTS meneer denkt aan het schoon houden van zijn reputatie. "Kloten klaren" noemden wij dat.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 16:13 #1065823

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Het zijn inderdaad geen 'harde' regels. Net zoals er niet wettelijk geregeld is dat je even links en rechts moet kijken voordat je de straat overteekt. Maar verstandig is het wel.
En ik wordt wat kriegelig van mensen die roepen dat ze ook een keer de straat zijn overgestoken zonder uit te kijken en dat dat best goed gaat. En met deze temperaturen gaat dat kriegelig worden iets sneller dan normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 16:55 #1065837

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
rooiedirk schreef :
Het zijn inderdaad geen 'harde' regels. Net zoals er niet wettelijk geregeld is dat je even links en rechts moet kijken voordat je de straat overteekt. Maar verstandig is het wel.
En ik wordt wat kriegelig van mensen die roepen dat ze ook een keer de straat zijn overgestoken zonder uit te kijken en dat dat best goed gaat. En met deze temperaturen gaat dat kriegelig worden iets sneller dan normaal.

Buitengewoon suggestieve en onjuiste voorstelling van zaken. Er zijn keiharde internationale afspraken over het al of niet verplicht stellen van een marifoon. Ook de suggestie dat het niet hebben van een marifoon ongeveer gelijk staat met het niet uitkijken voor je oversteekt is apert en infaam.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 18:20 #1065867

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik zeg ook nergens dat een marifoon verplicht is, maar dat men wel verwacht dat je je meldt. Dat kan ook telefonisch blijkbaar, een marifoon lijkt mij toch handiger zeker omdat je dan kunt uitluisteren.

En het is natuurlijk slechts mijn mening, maar dit soort situaties opzoeken zonder marifoon vind ik niet zo verstandig. Ik kan natuurlijk niet in de portomonnee kijken van TS, maar een handmarifoon is naar watersportmaatstaven niet zo 'duur'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 18:34 #1065869

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
wpoeyer schreef :
Ik zeg ook nergens dat een marifoon verplicht is, maar dat men wel verwacht dat je je meldt. Dat kan ook telefonisch blijkbaar, een marifoon lijkt mij toch handiger zeker omdat je dan kunt uitluisteren.

En het is natuurlijk slechts mijn mening, maar dit soort situaties opzoeken zonder marifoon vind ik niet zo verstandig. Ik kan natuurlijk niet in de portomonnee kijken van TS, maar een handmarifoon is naar watersportmaatstaven niet zo 'duur'.

Je hoeft je ook niet te melden als je geen marifoon hebt.
Wat wél moet, niet alleen daar, is goede uitkijk houden en goed zeemanschap betrachten. Jij bent als schipper verantwoordelijk niet een verkeersleider. Waar ik ongelooflijk de hik van krijg is een nijging om verantwoordelijkheden af te schuiven. Als er toch gevaarlijke situaties ontstaan komen met de opmerking, "Ja maar ik had me toch gemeld, en ze hebben mij niet de juiste instructies gegeven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 18:34 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 18:47 #1065872

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Nounounou, ik heb wel weer wat losgemaakt!

Ik zeg niet dat je moet oversteken zonder uit te kijken, ik zeg niet dat je je (niet) MOET melden of dat je zomaar wat moet doen. Ik wil
Alleen duidelijk maken dat het prima kan zonder je kenbaar te maken bij de verkeerspost.

BTW die helikopter vloog niet speciaal voor ons uit, hij maakte 1 cirkeltje om ons heen en vloog toen weer door om een loods af te zetten cq op te halen en vloog vervolgens over ons heen weer terug naar de heliport.

[cynisch]
Maar goed, alle armchair sailers hier doen altijd alles volgens het boekje, nemen de hoogste veiligheidseisen in acht en zitten de hele dag met de spreeksleutel in hun hand achter de navigatietafel op een schermpje te turen of er toevallig een AIS target op ramkoers ligt om die vervolgens resoluut op te roepen en in “standaard marine vocabulary” te overleggen hoe te handelen.
In de tussentijd ben ik dan met mijn bootje al overgestoken en zot aan een koud pilsje in de sluis..[/cynisch]

Aju en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 18:52 #1065874

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Van Varen doe je samen (Bron):
Voor je de Maasmond oversteekt moet je je melden ter hoogte van boei MV (komend van uit de zuid) of MN1 (komende vanuit de noord) bij het VTS (Vessel Traffic Services) op marifoonkanaal 3, sector Maasmond.
Meld hierbij de naam van het schip, de vaarrichting en de positie ten opzichte van boei MV respectievelijk MN1.
Tijdens de oversteek moet je voortdurend uitluisteren op VHF kanaal 3. Na de oversteek hoef je je niet af te melden.

Informatie direct van Port of rotterdam spreekt over dezelfde regels. (Bron)

Het woordje moeten suggereert toch dat het weldegelijk ten strengste van je word verwacht. Hoe je dat dan moet doen zonder marifoon weet ik niet. Als ik een tocht plan en deze informatie lees dan is het voor mij vanzelfsprekend dat ik dan mezelf ook meld en dus zorg dat ik me kan melden. Maar of het wettelijk ook verplicht is weet ik niet, dus wat anderen doen met de informatie moeten ze zelf weten. Natuurlijk mag je verwachten dat de verkeersleiding rekening met je houdt, maar dan moeten ze je wel zien of weten dat je daar vaart.
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 18:56 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 18:55 #1065876

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
trotti schreef :
Nounounou, ik heb wel weer wat losgemaakt!
[cynisch]
Maar goed, alle armchair sailers hier doen altijd alles volgens het boekje, nemen de hoogste veiligheidseisen in acht en zitten de hele dag met de spreeksleutel in hun hand achter de navigatietafel op een schermpje te turen of er toevallig een AIS target op ramkoers ligt om die vervolgens resoluut op te roepen en in “standaard marine vocabulary” te overleggen hoe te handelen.
In de tussentijd ben ik dan met mijn bootje al overgestoken en zot aan een koud pilsje in de sluis..[/cynisch]

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 19:07 #1065879

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
En binnenlopen op de lichtenlijn is natuurlijk zo gek nog niet. Die zeeschepen passeren dan noord of zuid van je afhankelijk of ze binnen lopen of uitvaren. :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 23 juli 2019 19:27 #1065881

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Jutter schreef :
En binnenlopen op de lichtenlijn is natuurlijk zo gek nog niet. Die zeeschepen passeren dan noord of zuid van je afhankelijk of ze binnen lopen of uitvaren. :whistle:
Maar wel uitkijken als je een groen havenlicht aan bb en een rode aan sb ziet he.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 10:35 #1066022

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Op bepaalde routes en havens met drukke beroepsvaart ben je verplicht een bedrijfsklare motor te hebben, een recente kaart en een goed werkende radarreflector. Die verplichting mag wat mij betreft uitgebreid worden met het aan boord hebben van een marifoon,en in de toekomst bijvoorbeeld een ais transponder.
De reacties waarmee zo nodig moet worden aangetoond dat je zonder adequate technische hulpmiddelen overal kunt rondvaren vind ik niet getuigen van een gezonde bij-de-tijdse interpretatie van goed zeemanschap. Nog afgezien van het feit dat je ook rekening dient te houden met onverwachte problemen aan boord, en de mogelijkheid om die te melden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 11:13 #1066036

Als gezonde-bij-de-tijdse zeiler moet men dan ook in drievoud minstens een maand van tevoren toestemming aanvragen. Zodoende kan men dan voorkomen dat er teveel van die kleine bootjes tegelijk willen oversteken.

Ik wil maar zeggen, men moet het niet gekker maken dan het al is. Gezond verstand blijven gebruiken en uw eigen verantwoordelijkheid opnemen dat is in mijn ogen het belangrijkste.
Alles melden en zo'n transponder is volgens mij het verschuiven van verantwoordelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 11:22 #1066046

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
AdB schreef :
Vorig seizoen de Maasmond overgestoken zonder marifoon. Uurtje
of twee voor de oversteek gebeld met de centrale met de vraag
hoe te handelen. Het antwoord was " goed zeemanschap meneer,
gewoon goede uitkijk houden, prettige dag."
Zo moeilijk is het dus niet.

A

Goede vrienden van mij gingen vorige zomer naar Zeeland op vakantie
via de SMR. Hun vakantie moesten ze onderbreken door familieomstandigheden.
Aan mij werd gevraagd of ik de boot terug wilde varen naar het Markermeer.
Aanvankelijk was het de bedoeling om ook weer via de SMR terug te varen.
Eenmaal aangekomen in Zeeland verdiepten mijn maat en ik ons eens wat verder
in het weer en toen bleek buitenom ook een goede optie qua weerbeeld.
Het jacht, een H-boot met bbmotor en goede zeilen kan het ook wel aan.
Alle veiligheidsmiddelen waren aan boord. Alleen geen marifoon.
Toen is de beslissing gevallen om buitenom te gaan, veel mooier dan 2 dagen
naar zo'n pruttel te moeten luisteren.
We zijn met een meelopend windje de maasmond overgestoken, keurig van de
MV boeien naar de MN1. Bij daglicht met goed zicht en een radarreflector
in de mast gehesen. Daarbij hebben we de hele oversteek goed gsm-bereik
gehad. Zodoende ook nog even kunnen bellen met de centrale.
Is dat dan slecht zeemanschap? Bij andere omstandigheden(slecht zicht,
veel wind) zouden we nooit buitenom zijn gegaan.
Ik vind dat sommige mensen hier paniekerig, betuttelend reageren en erg hangen
naar regelgeving. Nog meer regels..Pfff
Met een beetje gezond verstand kom je er wel lijkt me.
De reactie van de centrale lijkt me hierin te steunen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 11:33 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 11:24 #1066047

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Al die technische hulpmiddelen die al dan niet op of bij de kaartentafel bivakkeren op onze prutsbootjes zijn al snel niet goed meer te bedienen en af te lezen zodra er op zee gezeild wordt. Wind,golven en buiswater zorgen daar wel voor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 11:27 #1066050

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
zuipschuit schreef :
Alles melden en zo'n transponder is volgens mij het verschuiven van verantwoordelijkheden.

Wat is dat nu voor onzin. Je meldt alleen je actuele positie en je bedoelingen. Je eigen verantwoordelijkheid verandert totaal niet. Je opent alleen maar de mogelijkheid tot overleg. En ja, een VC kan bij uitzondering een aanwijzing geven. Daar is dan ook alle reden toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 11:53 #1066054

Laten we eerst even afspreken dat we geen onzin vertellen, ook jij niet! ;)
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van het oproepen (in normale omstandigheden) van VC; van het uitzenden van ais-signalen?

Als je zo'n stelsel oversteekt, ga ik ervan uit dat je de geulen kent en ziet op je kaart/plotter.
Als je kunt varen kan je schepen herkennen en zien welke richting ze uitvaren, kan je zelfs herkennen als ze op aanvaringskoers zitten en daar kun tijdig en correct op reageren.

De meesten zien ais-signalen op hun plotter en dat maakt het geheel heel overzichtelijk.
Oproepen lijkt me onnodig ethergebruik. En om eerlijk te zijn, als er opgeroepen wordt op de marifoon dan hoor of versta ik meestal niet eens wat ze zeggen. (zeker in Zeeland B) )
Zoals de meeste deelnemers aan de vergrijzing zal het algemene gehoor er niet op vooruit gaan. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van IJmuiden naar Zeeland 24 juli 2019 12:05 #1066056

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
@ zuipschuit : dit is je onzin die ik bedoel :
'Als gezonde-bij-de-tijdse zeiler moet men dan ook in drievoud minstens een maand van tevoren toestemming aanvragen. Zodoende kan men dan voorkomen dat er teveel van die kleine bootjes tegelijk willen oversteken'

Zo maak je andermans standpunt belachelijk. Ik heb geen behoefte aan een discussie op dit niveau.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl