Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MOB rapport Chicago Mackinac race 2018

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 09:23 #1036246

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Tijdens de Mackinac race bij Chicago heeft zich een MOB incident voorgedaan met fatale afloop door verdrinking. Onlangs is het rapport daarover gepubliceerd. De oorzaak ligt, afgezien van de lastige situatie op het water door de harde wind en de golven, grotendeels bij de volgende drie punten:

- een falend 'hammer' mechanisme van het reddingsvest;
- een chaotische situatie aan boord nadat de man overboord viel;
- het niet herkennen van de kenmerken van een verdrinking.

Lees en leer:
www.sailingscuttlebutt.com/201...icago-mackinac-race/

directe link naar het rapport:
www.sailingscuttlebutt.com/wp-..._Incident_Report.pdf
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 apr 2019 09:24 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 10:57 #1036266

Pfoe, heftig.
Goed rapport trouwens, daar kunnen we van leren.
En waar ik van schrik (maar zoiets eigenlijk stiekem al vermoedde): de coastguard meldt dat bij tests 8,7 % van de automatische reddingsvesten niet werkte door diverse oorzaken. Oftewel 1 op de elf!! Met daarbij het advies om erop te trainen dat iedereen altijd zelf het vest activeert zonder te wachten op de automaat.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 10:58 #1036267

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ervaren en uitgebreide crew. Ontnuchterend verslag van hoe het in de praktijk vreselijk mis kan gaan...

Naast het (logische) advies om reddingsvesten goed te onderhouden en vóór een tocht te controleren valt me op dat de Amerikaanse Kustwacht haar eigen personeel traint om altijd als je overboord gaat ook handmatig het opblaasmechanisme te activeren:

Based upon discussions with the U.S. Coast Guard and a review of published reports,
failures of automatic inflator life jackets are not uncommon. In fact, the Coast Guard explained
that based upon their experience, they train their personnel to the point of “muscle memory” to pull the manual inflation cord on an inflatable jacket when they hit the water, and not to even wait for the automatic feature to function. According to the Coast Guard, they have experienced instances that without such training a person who unexpectedly finds themselves in the water does not have the cognitive presence of mind to react by either pulling the manual cord or using the oral inflator. This is clearly an area that warrants additional training for the boating public utilizing such vests.


Volgens sommige crewleden had achteraf gezien bij de forse zeegang de MOB niet (herhaaldelijk) van dichtbij benaderd moeten worden - waarbij de MOB een keer onder de boot raakte - maar had bovenwinds benaderen en gebruik van lifesling en andere drijfmiddelen mogelijk tot een succesvolle redding geleid.

Zo'n lifesling werkt alleen als de MOB in staat is om zelf iets te doen (bij bewustzijn en voldoende kracht). In alle stress en hectiek is zelfs bij een ervaren race crew blijkbaar toch de reflex om iemand rechtstreeks vanaf dek weer aan boord te willen hijsen. Omdat je niet weet hoe de MOB er aan toe is verlies je ook kostbare tijd als de lifesling methode niet werkt. Moeilijke afwegingen, zeker in de weerbarstige praktijk van veel wind en golven.

Dit soort drama's hoop je zelf nooit mee te maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 apr 2019 11:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 11:03 #1036268

Ik mis ( als ik het niet gemist heb bij het vluchtig doorlezen) iets over lifelines . Droegen ze die niet ( wat bij dat soort wedstrijden eerder normaal schijnt te zijn :unsure: ) ?
Want zorgen dat je überhaupt niet te water raakt lijkt me minstens zo belangrijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 11:09 #1036270

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Bij veel wind en hoge golven is het veel veiliger om juist de MOB benedenwinds te naderen, aan te pikken en dan de boot bovenwinds klappen.
Zonder motor op halve wind, met motor kan je eventueel aan de wind.
Benader de MOB altijd op de boeg waar je gashendel zit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 12:33 #1036286

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Yellow Boat schreef :
Ik mis ( als ik het niet gemist heb bij het vluchtig doorlezen) iets over lifelines . Droegen ze die niet ( wat bij dat soort wedstrijden eerder normaal schijnt te zijn :unsure: ) ?
Want zorgen dat je überhaupt niet te water raakt lijkt me minstens zo belangrijk.
Ad

Het dragen van lifelines in een wedstrijd (met vele manouvres) is niet zo handig, maar dat had je neem ik aan zelf ook al bedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 12:43 #1036289

SanderH schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik mis ( als ik het niet gemist heb bij het vluchtig doorlezen) iets over lifelines . Droegen ze die niet ( wat bij dat soort wedstrijden eerder normaal schijnt te zijn :unsure: ) ?
Want zorgen dat je überhaupt niet te water raakt lijkt me minstens zo belangrijk.
Ad

Het dragen van lifelines in een wedstrijd (met vele manouvres) is niet zo handig, maar dat had je neem ik aan zelf ook al bedacht.

Die dingen draag je ook niet "omdat het handig is" maar vanwege de veiligheid.
Ik zeg ook niet dat je persé aanhgehaakt moet blijven als je naar voren moet maar tijdens een zeilbehandeling voorop kun je je best inpikken mits er inpikoger op de juiste plaats zijn aangebracht. Je moet ze dus altijd dragen en inpikken als jet aan het werk moet en dus minder aandacht kunt hebben voor jezelf.

Maar weer eens een waargebeurd ongeval jaren geleden waar ik vlakbij aan het werk was. Een schilder die bovenop een leindingbrug aan het werk was en van zes meter op de straat knalde . Hij heeft het heelaas niet overleefd. Had wel een prima veiligheidsharnas aan maar dat was dus niet ingepikt omdat dat "zo lastig was". Ik heb ook wel eens een steigerbouwer de fabriek uitgestuurd omdat die weigerde zijn harnas te gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 13:44 #1036310

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Los van het feit dat het gebruik van lifelines tijdens een wedstrijd met 15 man aan boord op zichzelf al gevaarlijk kan zijn, is dat totaal onwerkbaar. in het rapport wordt dan ook alleen feitelijk genoemd dat ze niet gebruikt zijn. De betrokken zeiler gleed overboord terwijl hij midden in de kuip tussen de stuurwielen de giekneerhouder aan het verstellen was.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 15:46 #1036357

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Hoewel ik het sentiment snap en ook wel onderschrijf voor een wedstrijd, vind ik het wel een vreemde en zelfs foute redenering. Waarom werkt het niet om aan te lijnen bij een wedstrijd? Dat is omdat wij ons aangeleerd hebben dat het bij een wedstrijd niet normaal is, en dat je daarom verwacht dat je volledig vrij kunt bewegen. Als je die aanname schrapt en veiligheid op 1 stelt, dan kan het dus prima. Ja, je bent dan langzamer en kunt niet meer alles net zo snel doen in een wedstrijd. Misschien verlies je er inderdaad door. Nu ben je een mensenleven verloren.

Het is niet een kwestie van niet kunnen of niet werken, er wordt een afweging gemaakt tussen veiligheid en een ander doel. Wat nu verkeerd uitpakt.

Los van dat alles zou het in de kuip volgens mij prima mogelijk zijn om wel een lifeline aan te pikken. Als het zo ruig gaat dat je uit de kuip gespoeld kunt worden lijkt me dat ook niet zo'n gek idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 15:52 #1036361

Of een paar extra railingdraden in de spiegel samen met een opstaand randje. Heb mij al vaker verbaasd over het gemak waarmee je uit zo’n kuip gespoeld kan worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 16:07 #1036370

Kolder allemaal. Rallyes hebben geen vangrails, F1 auto's remmen niet automatisch als ze de voorgaande auto te dicht naderen, springpaardruiters hebben geen leren pak aan, hockeymeisjes hebben geen gelaatsbeschermer, darters dragen geen veiligheidsbril.

Wie over lifelines begint heeft nog nooit een wedstrijd gevaren. Het heeft namelijk NIETS met de zucht naar snelle maneuvres te maken. Dat maakt op open zee namelijk niet zo veel uit, die paar seconden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 16:15 #1036372

Waar heeft het wel mee te maken dan? Horrevoets is verdronken omdat hij niet tijdig zijn lijn kon aantrekken. Niet echt kolder dacht ik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB rapport Chicago Mackinac race 2018 10 apr 2019 23:40 #1036470

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Ik vond in het verslag vooral schokkend dat geen van de opvarenden, ondanks dat velen OPST, EHBO of vergelijkbare trainingen gevolgd hadden, niet de symptomen van verdrinking herkenden. Iemand die verdrinkt en/of onderkoeld raakt zwaait of roept niet (dat kan fysiek niet meer), maar is juist erg rustig. Zodra iemand (kind of volwassene) in het water stil is, niet meer reageert of ogenschijnlijk heel kalm blijft is er reden voor hele grote zorg. Een drenkeling zakt rustig weg. Dit is precies wat de ooggetuigen beschrijven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl