Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 25 apr 2019 12:24 #1040255

Hey,

Ik ben aan het leren voor mijn vaarbewijs 2. Dit gaat opzich best goed alleen 1 type vraag begrijp ik niet goed.

Stel ik wil van punt A naar C maar er staat stroming. Dan moet ik om op punt C te komen de stroom dood varen. Hiervoor maak je een constructie met vectoren in de kaart. De constructie heb ik globaal in de bijlage getekend in paint. Hier is A het vertrekpunt, B het punt waar ik naar toe drijf door de stroming en C het punt waar ik heen wil.

Nu is de vraag dus welke koers ik moet varen op kompas. Hiervoor moet ik dus de koers van de rode lijn van B naar C weten. Alleen ik begrijp niet goed hoe ik de lengte van de vector van A naar B bepaal. De lengte wordt bij mijn weten bepaalt door hoe lang ik over de tocht doe vermenigvuldigd met de stroomsnelheid. Ik weet alleen niet hoe lang ik over de tocht doe aangezien de afstand die ik zelf vaar dus van B naar C afhangt van de lengte van de vector.

Mijn vraag is dan ook hoe ik correct mijn kompaskoers kan bepalen die nodig is om een rechte grondkoers te varen van A naar C. Ik zie denk ik iets heel simpels over het hoofd maar kom er niet uit.

Wie kan mij helpen.

Groeten,
Jacob-Jan
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 25 apr 2019 13:07 #1040267

Heel simpel, je bent er bijna.
De rode lijn parallel verschuiven , zodanig dat jet begin door punt A gaat.
Logisch want de stroom verzet je immers vanaf punt A volgens de rode lijn.

Het wordt pas echt leuk als je langer onderweg gaat en de stroom regelmatig van richting verandert zowel als je eigen snelheid door het water . Dan moet je de vectoren van van beide optellen. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 13:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 25 apr 2019 13:52 #1040285

surfjacob schreef :
Mijn vraag is dan ook hoe ik correct mijn kompaskoers kan bepalen die nodig is om een rechte grondkoers te varen van A naar C. Ik zie denk ik iets heel simpels over het hoofd maar kom er niet uit.
Je moet de vectoren voor bijvoorbeeld een uur nemen en dan je koers lijn laten eindigen op de rechte lijn A-C. Met bijvoorbeeld de stroom 3 knopen en de vaarsnelheid 5 knopen, krijg je volgende plaatje:
Feeling 326DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 25 apr 2019 14:27 #1040299

Hey,

Nu begrijp ik het! De koers hangt natuurlijk niet af van hoe lang ik er echt over doe. Hoe lang ik er echt over doe maakt natuurlijk niet uit.

Zijn trouwens best leuke oefeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 25 apr 2019 15:16 #1040315

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6437
Volgens het 'boekje' moet je de dus de stroom tegengsteld uitzetten vanuit je gis positie, en dan je vaart door het water in de 'passer' nemen en omcirkelen naar je gewenste grondkoers.
Het lijntje van af je tegengestelde stroomvector en snijpunt grondkoers is dan je WK.
Dan natuurlijk nog variatie en deviatie toepassen voor je kompaskoers :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 26 apr 2019 10:32 #1040604

Hey,

Allemaal. Heb net examen gedaan en ben met 47 van de 50 punten geslaagd. Mede dankzij jullie hulp!

Bedankt voor de tips!

Groeten,
JJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 26 apr 2019 10:57 #1040611

Felicitaties .

Nu kan je er echt aan beginnen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 02 okt 2020 13:31 #1213242

Dat is trouwens helemaal goedgekomen. Ben die zomer op en neer naar de spaanse ria's gevaren. Geen vector uitgezet trouwens. Digitaal is in de praktijk natuurlijk veel makkelijker en nauwkeuriger. Maar een keertje de boeken in duiken heeft me wel inzichten gegeven die nuttig zijn geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 02 okt 2020 15:14 #1213300

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7427
rooiedirk schreef :
Volgens het 'boekje' moet je de dus de stroom tegengsteld uitzetten vanuit je gis positie, en dan je vaart door het water in de 'passer' nemen en omcirkelen naar je gewenste grondkoers.
Het lijntje van af je tegengestelde stroomvector en snijpunt grondkoers is dan je WK.
Dan natuurlijk nog variatie en deviatie toepassen voor je kompaskoers :)

Het lijkt met handiger eerst ervoor te zorgen dat al je koersen en vectoren omgezet zijn naar ware koersen. Dus variatie en deviatie toepassen.
En pas dan met vectoren te gaan werken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 02 okt 2020 15:22 #1213303

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6437
Hangt er van af welke kant je op rekent. Als je begint met een kompaskoers en dan toewerkt naar een grond koers heb je helemaal gelijk, eerst variatie deviatie.
Begin je met een gewenste grondkoers in de kaart dan eerst stroom en drift voor een WK en dan pas var/dev.
In een rijtje:

stroom
drift
variatie
deviatie

En dan van kaart naar kompas van boven naar beneden, en van kompas naar kaart van beneden naar boven.
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 15:23 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 10 dec 2020 20:29 #1235272

Hallo,
De kompaskoers berekenen, kan gemakkelijk met het excel-werkblad uit de bijlage hieronder.
Je kan kiezen uit drie formaten , volgens de grootte van je scherm.(Er is ook een mogelijkheid om de kolommen en rijen nog aan te passen, indien je schermgrootte afwijkt van de drie gemaakte formaten. Kies een formaat die het dichtst bij je schermgrootte past.).
Helaas kan ik maar één bestand door sturen op het forum. Om de andere bestanden te verkrijgen zal je me even moeten contacteren.
Ook is het bestand dat je kan uploaden van het forum, niet voorzien van een macro.
Deze macro dient om het werkblad automatisch aan uw schermgrootte aan te passen.
Dit excel–werkblad zou het navigeren moeten vereenvoudigen en kan eventueel ook gebruikt worden om je eigen berekening te controleren.
Voor de mensen die excel kennen, zou dit werkblad geen problemen mogen opleveren .
Als je de stroomgegevens hebt opgezocht op de zeekaart of almanac en hebt ingevoerd in de groene vakken, dan kan de stroomvector, die anders op de zeekaart moet worden getekend, in dit werkblad voor jou berekend worden en met input van alle andere gegevens die voorhanden zijn, vervolgens ook de kompaskoers worden berekend.
De kompaskoers kan gemakkelijk elk uur opnieuw, worden berekend.
De stuurman kan vervolgens met de berekende kompaskoers varen op het stuurkompas.
Er zijn ettelijke uren over gegaan om dit werkblad in excel te verwezenlijken.
Ook bijkomende werkbladen werden gemaakt als ondersteuning van het hoofdwerkblad “KOERSBEPALING”
Spijtig genoeg heb ik het excel-werkblad “KOERSBEPALING” in de praktijk nog niet voldoende kunnen testen en vraag ik aan de mensen die dit lezen, om dit excel-werkblad eens in de praktijk te testen .
Hopelijk krijg ik veel reacties over hoe gebruiksvriendelijk het excel-werkblad werkt en ook waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Ook of de berekeningen kloppen en zeker de berekeningen die gemaakt worden wanneer er moet worden opgekruist, dus als de koers niet bezeild is.
Als je excel opent, start het programma op het werkblad “KOERSBEPALING”. Daar kan je alle gegevens invoeren in de groene vakken. Het kan zijn dat het blad niet volledig op jouw scherm past, maar dat kan je aanpassen . Lees daarom even het werkblad ” HELP ”(klik daarvoor op het lichtblauwe vak “HELP”.
Alle werkbladen zijn beveiligd met een code zodat de formules niet kunnen gewijzigd worden .
Om het werkblad volledig op het scherm te krijgen, druk de toets “ctrl” en toets ”a” tergelijkertijd in
(dit kan helaas alleen met de macro-versie)
Elke wijziging van een formule in de werkbladen, kan nefast zijn voor de berekening.
Succes met het testen en laat zeker van jullie horen.
Bijlagen:
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 11 dec 2020 15:29 #1235430

  • Rippie
  • Rippie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hey Paul,

ik heb je xls gedownload. Ziet er echt top uit. Duidelijk veel werk in gestoken :-). Is natuurlijk geen zeilseizoen nu dus veel testen zit er niet in, maar zal het zeker gebruiken.

toppie

greets

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 11 dec 2020 16:45 #1235454

Dag Eric,

Bedankt en veel succes met de excelfile.

grt,

Paul
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatievraagstuk, stroom constructie in kaart 02 jan 2021 12:10 #1241446

Hallo,
Indien blijkt dat de kompaskoers die we berekenen voor de opgegeven grondkoers niet bezeild is ,
berekend het programma automatisch de twee nieuwe kompaskoersen voor RAK 1 en RAK 2.
In de formules die ik maakte telde ik de waarde 30 t/m 45°(niet bezeilde zone) gewoon op (of trok de waarde af ) bij de verkregen ware koers door het water. WKw (koers weggezet door de stroom).
De waarde van 30 t/m 45 ° zou echter moeten worden opgeteld ,of afgetrokken worden, van de ware wind die op dat moment waait, wat dan de nieuwe kompaskoers van RAK 1 en RAK oplevert.
Is er iemand die de berekening kan doen in theorie, met behulp van het werkblad excel en even kan controleren of de kompaskoersen van RAK 1 en RAK 2 juist zijn, op een ingegeven grondkoers die niet bezeild is ?
Ik heb in de bijlage dus ook een nieuw excel werkblad bijgevoegd.
De versie met macro's kan alleen via email worden verkregen.
Bijlagen:
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl