Bert65 schreef :
Electrisch vervoer, van welk soort ook, stelt de brandweer voor nieuwe uitdagingen. Daar wordt hard aan gewerkt in trainingen en het vergaren van informatie. Volgens mij is al redelijk bekend dat Lithium Ion accu's geen veilige optie zijn. Voor bijna hetzelfde geld koop je LifePo4 accu's.
Voorlopig heb ik nog geen reden om aan te nemen dat electrisch varen onveiliger is dan varen met een benzine of dieselmotor.
Nu zijn LiFePO
4 ook Lithium ion accu's... Alleen die hebben geen brandbaar elektrolyt en geen kobalt als deel van het anode materiaal en dat kobalt is de aanleiding tot thermal runaway zoals bij de Tesla accu's, de fietsaccu's, de accu's in cordless apparaten voorkomt. Overigens, de 'cordless tandenborstels' hebben NiMH accu's, die kennen wel brandgevaar, maar geen thermal runaway.
Vanuit de brandweer organisatie (hier vlakbij in Schaarsbergen, Instituut voor Fysieke Veiligheid) wordt gepleit voor eliminatie van de LCM accu's in met name auto's. Zij zijn gevoelig voor thermal runaway en hun spanning is 'dodelijk' hoog. Vandaar dat de brandweer brand in dit soort auto's niet blust (is gevaarlijk vanwege het contact van kobaltverbindingen met water en gevaarlijk vanwege de hoge accuspanning), maar gecontroleerd laat uitbranden. Zijn er nog inzittenden in de auto... De rest kun je zelf bedenken. De brandweerlieden zijn niet gehouden hun leven op te offeren voor dat van anderen al doen ze dat soms wel.
Voor de fiets-accu's, smartphone-accu's, tablet-accu's, boormachine accu's... een accubrand van een die accu's heeft nog geen levens geëist en dan hebben we er niet veel haast mee. <knuppel in het hoenderhok modus>Het zou wel kunnen zijn dat een LCM accu van een boormachine die in een lader stond, de brand in de Notre Dame heeft veroorzaakt.</knuppel in het hoenderhok modus>
De 'vector' wijst in de richting van de LiFePO
4 accu's of de LiTiO
3 van een lage gelijkspanning (<60V) voor elektrische tractie. Sneu voor de autofabrikanten die hebben ingezet op LCM accu's met een spanning van 300V, zij zullen deze waarschijnlijk gaan uitfaseren en overstappen op LiFePO
4 maar als er een nieuwe -ion accusoort komt, dan kan die in de 'overstap' een grote rol gaan spelen. Waar naar wordt gezocht: meer Ah per liter en per kilo en een chemische samenstelling die niet leidt tot brandgevaar. Uitvinders, kom maar op! Bijna alle alkalimetalen kunnen in een -ion accu worden gebruikt, er is dus genoeg om mee te proberen.
Groeten, Peper.