Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Elektrisch varen, lekker veilig (?)

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 04 mei 2019 23:30 #1043164

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 03:54 #1043165

Levensgevaarlijk die accupacks ;) We moeten er maar niet aan beginnen!

www.ad.nl/auto/tesla-model-s-v...-in-garage~accaaa8c/

www.google.nl/amp/s/www.rtlz.n...-model-s-brand%3famp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 06:32 #1043167

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Staat nergens dat de accus oorzaak waren van de brand enkel het moeilijk blussen en rook ontwikkeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 07:10 #1043177

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 07:25 #1043181

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7629
FKZ schreef :
Staat nergens dat de accus oorzaak waren van de brand enkel het moeilijk blussen en rook ontwikkeling.

Klopt, maar ik vraag me wel af wat ze nu weer voor extra regeltjes zullen gaan verzinnnen. Nu blijkt dat elektrisch varen onvoorziene risico's met zich meebrengt.
Ik vrees dat het weer extra kosten zal betekenen, en mogelijks niet alleen voor wie elektrisch vaart, maar voor iedereen die een accu aan boord heeft.
Vooral als het modernere accu's zijn en geen loodaccu's.
Wegens de extra gevaren voor brand en waterverontreiniging. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 07:31 #1043184

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
FKZ schreef :
Staat nergens dat de accus oorzaak waren van de brand enkel het moeilijk blussen en rook ontwikkeling.
Zal wel weer iemand zijn die op gas kookt :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 07:33 #1043186

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dit is gewoon hetzelfde bericht maar dan in het Fries, ook hier wordt geen relatie gelegd tussen de accu's en de ontploffing. Wel dat ze blussen bemoeilijken. Geen enkele vorm van rook is goed voor je maar bij brandende accu's komen stoffen vrij die je echt niet wil inademen.

Electrisch vervoer, van welk soort ook, stelt de brandweer voor nieuwe uitdagingen. Daar wordt hard aan gewerkt in trainingen en het vergaren van informatie. Volgens mij is al redelijk bekend dat Lithium  Ion  accu's geen veilige optie zijn. Voor bijna hetzelfde geld koop je LifePo4 accu's.

Voorlopig heb ik nog geen reden om aan te nemen dat electrisch varen onveiliger is dan varen met een benzine of dieselmotor.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 08:47 #1043219

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Airgead schreef :
"Door het vele bluswater is het elektrische schip uiteindelijk gezonken en werd het sein brand meester gegeven."

Joh gezonken: brand meester.

Oliescherm zal niet veel doen als het om vervuiling uit de accu's gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 09:12 #1043233

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7629
Waterblok schreef :
Airgead schreef :
"Door het vele bluswater is het elektrische schip uiteindelijk gezonken en werd het sein brand meester gegeven."

Joh gezonken: brand meester.

Oliescherm zal niet veel doen als het om vervuiling uit de accu's gaat?

In principe is nu al het water in die hele haven chemisch aval.
Zou interessant zijn moesten ze waterstalen nemen en de vervuiling effectief meten.
Mischien is er niets aan de hand, misschien een beetje, misschien gevaarlijk.
Maar als ze niet meten, weten we het niet.
Hangt er vanaf wat voor accu's het waren, en of de inhoud ervan in het water is vrijgekomen.
Zou kunnen van wel, maar hopelijk niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 09:43 #1043244

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Bert65 schreef :
Electrisch vervoer, van welk soort ook, stelt de brandweer voor nieuwe uitdagingen. Daar wordt hard aan gewerkt in trainingen en het vergaren van informatie. Volgens mij is al redelijk bekend dat Lithium  Ion  accu's geen veilige optie zijn. Voor bijna hetzelfde geld koop je LifePo4 accu's.

Voorlopig heb ik nog geen reden om aan te nemen dat electrisch varen onveiliger is dan varen met een benzine of dieselmotor.

Nu zijn LiFePO4 ook Lithium ion accu's... Alleen die hebben geen brandbaar elektrolyt en geen kobalt als deel van het anode materiaal en dat kobalt is de aanleiding tot thermal runaway zoals bij de Tesla accu's, de fietsaccu's, de accu's in cordless apparaten voorkomt. Overigens, de 'cordless tandenborstels' hebben NiMH accu's, die kennen wel brandgevaar, maar geen thermal runaway.

Vanuit de brandweer organisatie (hier vlakbij in Schaarsbergen, Instituut voor Fysieke Veiligheid) wordt gepleit voor eliminatie van de LCM accu's in met name auto's. Zij zijn gevoelig voor thermal runaway en hun spanning is 'dodelijk' hoog. Vandaar dat de brandweer brand in dit soort auto's niet blust (is gevaarlijk vanwege het contact van kobaltverbindingen met water en gevaarlijk vanwege de hoge accuspanning), maar gecontroleerd laat uitbranden. Zijn er nog inzittenden in de auto... De rest kun je zelf bedenken. De brandweerlieden zijn niet gehouden hun leven op te offeren voor dat van anderen al doen ze dat soms wel.
Voor de fiets-accu's, smartphone-accu's, tablet-accu's, boormachine accu's... een accubrand van een die accu's heeft nog geen levens geëist en dan hebben we er niet veel haast mee. <knuppel in het hoenderhok modus>Het zou wel kunnen zijn dat een LCM accu van een boormachine die in een lader stond, de brand in de Notre Dame heeft veroorzaakt.</knuppel in het hoenderhok modus>

De 'vector' wijst in de richting van de LiFePO4 accu's of de LiTiO3 van een lage gelijkspanning (<60V) voor elektrische tractie. Sneu voor de autofabrikanten die hebben ingezet op LCM accu's met een spanning van 300V, zij zullen deze waarschijnlijk gaan uitfaseren en overstappen op LiFePO4 maar als er een nieuwe -ion accusoort komt, dan kan die in de 'overstap' een grote rol gaan spelen. Waar naar wordt gezocht: meer Ah per liter en per kilo en een chemische samenstelling die niet leidt tot brandgevaar. Uitvinders, kom maar op! Bijna alle alkalimetalen kunnen in een -ion accu worden gebruikt, er is dus genoeg om mee te proberen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 11:14 #1043295

Peper schreef :
knip

Vanuit de brandweer organisatie (hier vlakbij in Schaarsbergen, Instituut voor Fysieke Veiligheid) wordt gepleit voor eliminatie van de LCM accu's in met name auto's. Zij zijn gevoelig voor thermal runaway en hun spanning is 'dodelijk' hoog.

knip

Wat is een LCM accu? Ik kan het nergens vinden ook hier niet acronyms.thefreedictionary.com/LCM
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:14 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 11:28 #1043300

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Op Facebook van de brandweer;
Gisteravond 22.02 uur. P1. Scheepsbrand. Hendrik Bulthuisweg. Sneek. 025731 (blusgroep 332)

Een uitruk met een heel ander verloop dan we konden bedenken toen we aanrijdend waren.
Via Meldkamer Noord Nederland kregen we de info dat het ging om een hybride boot waar een ontploffing in zou zijn geweest.
Hybride, er is dus een verbrandingsmotor aan boord en een elektromotor welk de schroef aandrijft, dus elektro , accu`s etc. etc.
Alle alarm gingen bij ons rinkelen, geen standaard boot dus voorzichtigheid geboden.
Aankomend bij de boot kwam er genoeg rook uit maar geen vlammen zichtbaar. Alle stroom voorzieningen naar de boot toe losgemaakt en de een snelle verkenning uitgevoerd. Een hotspot aan de linkerzijde voor is het enige wat we konden ontdekken.
Gezien de hoeveelheid rook welk uit de boot kwam is besloten van afstand een raam in te gooien en water in de boot te spuiten. De kans bij een opeenhoping van rook (brandbare gassen) is dat als er zuurstof bij komt dat er aansluitend een explosie kan plaats vinden.
Dit was echter niet het geval, er kwam zuurstof bij en er gebeurde verder niets.
In overleg het achterdek van de boot op, daar hebben we de onderliggende compartimenten ook gecontroleerd maar niets wat een gevaar voor ons op zou leveren.
Volgende stap, de toegangsdeur om in de boot te komen forceren, deze was geheel van gehard glas maar was er vlot uit.
Nog steeds allemaal rook binnen, nr 3 met water naar binnen spuiten om de rookgassen te koelen. Met de warmtebeeld camera gekeken en geen hotspots.
oké, hoe nu verder, dat antwoord kwam heel snel!!
Nr 1, 2 en 3 , 4 stonden op het achterdek en toen voor dat we het wisten een zeer dikke explosie. nr 3 en 4 door de kracht van het achterdek geblazen en in het water belandt, 1 en 2 werden tegen de achter reling gesmeten.
Dan ontstaat er toch even een lichte paniek situatie, waar is iedereen en hoe is het met de collega`s.
Het incident is toen gelijk opgeschaald naar Grote brand door de Ovd.

22.25 uur. groep 333,onze duikers, Post IJlst (stad) en Brandweer Joure werden opgepiept tevens worden er dan meer ambulances en MMT opgeroepen.
De te water geraakte collega`s zijn snel uit het water getrokken en naar de ambulance gebracht.
De boot stond nu echt in vuur en vlam.
Tot dat post IJlst tp was is de rest van de ploeg gaan blussen.
Brandweer Joure was er na IJlst en was de ondersteunende ploeg.
IJlst heeft het incident samen met Joure van ons overgenomen gezien de impact van het geheel, voor de eerste ploeg tp was het toen einde inzet.
Ondertussen.
De 4 collega`s zijn eerst door de ambulance medewerkers UMCG Ambulancezorg en bij aankomst van het Mmt Nederland traumaheli-mmt.nl nog gecontroleerd op verwondingen en eventuele na effecten van de explosie.
Maar voor nu op brandwonden/stralingshitte, een verdraaide knie en spierpijn van de impact mogen we van heel veel geluk spreken dat het zo is afgelopen.

Het sein brand meester kwam om 00.30 uur. Het schip is door de hoeveelheid water wat met het blussen in het schip is gekomen gezonken. Er zijn geen andere schepen bij de brand betrokken.

Voor alle direct betrokkenen was het bot team (bedrijfsopvangteam) opgeroepen.
Ook was het afdelingshoofd Zuidwest, het Clusterhoofd en het ambulance personeel wat als eerste tp was op de kazerne aanwezig, en in de kantine is het hele incident nog even doorlopen, iedereen het zelfde beeld en de ervaring samen delen en allemaal zeer blij dat iedereen het nog kan navertellen.
En weer klaar voor een volgende inzet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:28 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 12:01 #1043314

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Nachtvlinder schreef : Toch vliegen er in verhouding heel wat meer fossielen in brand.

www.reddit.com/r/...ore_likely_to_catch_fire/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 12:08 #1043318

Peper schreef :
Bert65 schreef :
Electrisch vervoer, van welk soort ook, stelt de brandweer voor nieuwe uitdagingen. Daar wordt hard aan gewerkt in trainingen en het vergaren van informatie. Volgens mij is al redelijk bekend dat Lithium  Ion  accu's geen veilige optie zijn. Voor bijna hetzelfde geld koop je LifePo4 accu's.

Voorlopig heb ik nog geen reden om aan te nemen dat electrisch varen onveiliger is dan varen met een benzine of dieselmotor.

Nu zijn LiFePO4 ook Lithium ion accu's... Alleen die hebben geen brandbaar elektrolyt en geen kobalt als deel van het anode materiaal en dat kobalt is de aanleiding tot thermal runaway zoals bij de Tesla accu's, de fietsaccu's, de accu's in cordless apparaten voorkomt. Overigens, de 'cordless tandenborstels' hebben NiMH accu's, die kennen wel brandgevaar, maar geen thermal runaway.

Vanuit de brandweer organisatie (hier vlakbij in Schaarsbergen, Instituut voor Fysieke Veiligheid) wordt gepleit voor eliminatie van de LCM accu's in met name auto's. Zij zijn gevoelig voor thermal runaway en hun spanning is 'dodelijk' hoog. Vandaar dat de brandweer brand in dit soort auto's niet blust (is gevaarlijk vanwege het contact van kobaltverbindingen met water en gevaarlijk vanwege de hoge accuspanning), maar gecontroleerd laat uitbranden. Zijn er nog inzittenden in de auto... De rest kun je zelf bedenken. De brandweerlieden zijn niet gehouden hun leven op te offeren voor dat van anderen al doen ze dat soms wel.
Voor de fiets-accu's, smartphone-accu's, tablet-accu's, boormachine accu's... een accubrand van een die accu's heeft nog geen levens geëist en dan hebben we er niet veel haast mee. <knuppel in het hoenderhok modus>Het zou wel kunnen zijn dat een LCM accu van een boormachine die in een lader stond, de brand in de Notre Dame heeft veroorzaakt.</knuppel in het hoenderhok modus>

De 'vector' wijst in de richting van de LiFePO4 accu's of de LiTiO3 van een lage gelijkspanning (<60V) voor elektrische tractie. Sneu voor de autofabrikanten die hebben ingezet op LCM accu's met een spanning van 300V, zij zullen deze waarschijnlijk gaan uitfaseren en overstappen op LiFePO4 maar als er een nieuwe -ion accusoort komt, dan kan die in de 'overstap' een grote rol gaan spelen. Waar naar wordt gezocht: meer Ah per liter en per kilo en een chemische samenstelling die niet leidt tot brandgevaar. Uitvinders, kom maar op! Bijna alle alkalimetalen kunnen in een -ion accu worden gebruikt, er is dus genoeg om mee te proberen.
Groeten, Peper.

Ben benieuwd, LiFePO en andere technieken hebben voorlopig een lager energie dichtheid dan lithium-ion. Voor schepen waarschijnlijk niet zo een groot probleem maar voor auto's waar het bereik door de gemiddelde consument nu al als een groot min punt wordt gezien natuurlijk een stuk problematischer.

Tesla heeft trouwens accu's met het laagste percentage aan cobalt (link).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 12:08 #1043319

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Guia IV schreef :
Toch vliegen er in verhouding heel wat meer fossielen in brand.

Ja na te zijn aangestoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 12:35 #1043332

Cascade schreef :
Guia IV schreef :
Toch vliegen er in verhouding heel wat meer fossielen in brand.

Ja na te zijn aangestoken.

Werkende link: www.reddit.com/r/teslamotors/c...ikely_to_catch_fire/

Daar wordt gesproken over highway vehicle fires, kans lijkt mij klein dat een auto op de snelweg in de brand wordt gestoken.

Brand in een elektrische auto is nieuws waardig, net als brand op een elektrische boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 13:11 #1043342

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
FKZ schreef :
Staat nergens dat de accus oorzaak waren van de brand enkel het moeilijk blussen en rook ontwikkeling.

Zelfde argument geldt voor bezine. Toch willen we dat vrij zeker niet aan boord. De US navy heeft om.deze.reden zelfs diesel bbm laten ontwikkelen.

Zegt wel iets.

Laten we dit nemen voor wat het is: een nieuwe technologie, waarvan we dus nog niet scherp hebben wat alle implicaties zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 15:12 #1043379

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank voor het plaatsen van het Facebook bericht. Zeer heftige situatie dus, de explosie vond plaats met de brandweerlieden aan boord, waarvan er dus enkelen licht gewond zijn geraakt. Het ging om een hybride schip met een verbrandingsmotor en dus ook brandstof aan boord. Ook uit het Facebook bericht wordt niet duidelijk wat de oorzaak was, wel dat het een zeer heftige situatie is geweest. Rook bij een accubrand is overigens altijd zeer link, denk aan de Stella brand (fietsaccu's) van vorig jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 18:42 #1043428

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Elektrische auto’s dompelen we tegenwording onder in water als ze niet uitwillen(brandweer). Komt dus ook neer op afzinken. Zodra de accu’s ook gaan branden is dat eigenlijk de enige oplossing.
Heb nog een keer de geus van een hybride boot krom gevaren met de kraanlijn van een randmeer. Was een verbinding tussen de railing en de massa, dus railing demonteren of expert de hybride accu’s, start accu’s en boord accu’s laten afkoppelen om te kunnen lassen. Dure grap dus, gelukkig was het verzekerings werk.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 05 mei 2019 19:53 #1043460

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
keeszeiler schreef :
Peper schreef :
knip

Vanuit de brandweer organisatie (hier vlakbij in Schaarsbergen, Instituut voor Fysieke Veiligheid) wordt gepleit voor eliminatie van de LCM accu's in met name auto's. Zij zijn gevoelig voor thermal runaway en hun spanning is 'dodelijk' hoog.

knip

Wat is een LCM accu? Ik kan het nergens vinden ook hier niet acronyms.thefreedictionary.com/LCM

LCM staat voor Lithium Cobalt Manganaat. Je herkent deze aan de nominaalspanning van 3,7V. Door het kobalt in de accu en het brandbare 'elektrolyt' zijn zij het meest betrokken bij accubranden en zelfs bij explosies. Aangezien er ook het element zuurstof in zit (in het manganaat) gebruikt men ook de afkorting: LiCoMnO.

Bij onderdompeling in water van Li-polymeer accu's en LCM accu's gaat het alleen nog maar harder branden door de reactie van de kobalt verbinding met water. Hierdoor wordt het zuurstofatoom uit het manganaat vrijgemaakt en voeg je een sterk reactieve stof toe aan het kobalt dat dan weer sterker reageert en waardoor de brand nog heftiger wordt en zelfs onder water doorbrand. Ooit mogen spelen met metallisch natrium of kalium tijdens de scheikunde lessen... dan weet je dat je deze stoffen niet in water moet gooien, want dan komen ze er even hard weer uit. Voor kobalt-manganaat geldt iets dergelijks.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 06 mei 2019 00:20 #1043516

Wat had de brandweer dan moeten doen!? Boot volzetten met CO2, argon oid? Zouden boten of auto’s met LCM aan boord dat van buiten zichtbaar moeten maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 06 mei 2019 05:52 #1043533

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
Nachtvlinder schreef :
Zouden boten of auto’s met LCM aan boord dat van buiten zichtbaar moeten maken?
Nog niet zo'n slecht idee. Maar dan ook duidelijk maken waar je gasfles(sen) staan en evt benzine opslag.
Voor m'n gasflessen heb ik dus wel een sticker. (Ja ik weet het eigenlijk een verkeerde, maar deze had ik toevallig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Elektrisch varen, lekker veilig (?) 06 mei 2019 06:02 #1043536

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Peper schreef :

Bij onderdompeling in water van Li-polymeer accu's en LCM accu's gaat het alleen nog maar harder branden door de reactie van de kobalt verbinding met water. Hierdoor wordt het zuurstofatoom uit het manganaat vrijgemaakt en voeg je een sterk reactieve stof toe aan het kobalt dat dan weer sterker reageert en waardoor de brand nog heftiger wordt en zelfs onder water doorbrand. Ooit mogen spelen met metallisch natrium of kalium tijdens de scheikunde lessen... dan weet je dat je deze stoffen niet in water moet gooien, want dan komen ze er even hard weer uit. Voor kobalt-manganaat geldt iets dergelijks.

Groeten, Peper.

Dat klopt, maar als de hoeveelheid water groot genoeg is (onderdompeling) dan is het te controleren.(acceptabel)

Ook wel eens een Aluminium motorblok geblust. ->Meer water er op -> grote vonken -> nog meer water er op -> het gaat toch uit.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Elektrisch varen, lekker veilig (?) 06 mei 2019 08:12 #1043586

Nog een leuke en , vooral hier in het Noorden heel bekende. Carbid . :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch varen, lekker veilig (?) 06 mei 2019 09:46 #1043619

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Nachtvlinder schreef :
Wat had de brandweer dan moeten doen!? Boot volzetten met CO2, argon oid? Zouden boten of auto’s met LCM aan boord dat van buiten zichtbaar moeten maken?

Voorlopig hebben ze alleen de mogelijkheid 'de belendende percelen nat te houden en de boot te laten uitbranden'. Er bestaat een keramisch bluspoeder dat bruikbaar is, het gebruikelijke bluspoeder is te grof van structuur en sluit niet compleet af en werkt daardoor niet.
'flooden' met argon zou wel wat zijn maar dat vraagt voor een boot een grote installatie en dan nog waait het weg, net als CO2.

Zichtbaar maken dat je gevaarlijk materiaal aan boord hebt is niet zinvol, mede omdat een thermal runaway onvoorspelbaar is (gebleken uit analyse van fietsaccu branden). Daarbij komt dat je dan wel de hele marina voor jezelf hebt als je dat bord voert. :silly:

Ik verwacht dat de LCM accu's worden 'uitgefaseerd' net als auto's op benzine en diesel: 'over 5 jaar mogen er geen auto's op fossiele brandstof worden verkocht.' Zo kun je je misschien voorstellen dat over 5 jaar er geen LCM tractieaccu's mogen worden verkocht of ze mogen niet meer worden verkocht met een capaciteit boven de 10Ah. Notebooks en smartphones en cordless gereedschap mogen dan nog wel deze accu's voeren omdat de hoeveelheid reactief materiaal dan onder een bepaald minimum blijft, die controleerbaar is bij brand of in een explosie veilige omhulling (wordt nu al gedaan bij de Tesla's). Voor tractie is er dan de LFP accu of de opvolger daarvan.

Nokia is bijna failliet gegaan aan de beslissing de LCM accu's te laden met de NiMH lader met als gevolg de telefoon die in de lader ontploft. Apple heeft hiervan massief geprofiteerd bij de introductie van de iPhone die deze slechte naam niet had. Er zijn ook economische implicaties mogelijk indien men bij de LCM accu's voortgaat op de ingeslagen weg. Overigens wordt al wel gezocht naar reductie van de hoeveelheid kobalt in de nieuw te maken cellen. We gaan het meemaken...

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl