Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leuk en goed artikel over AIS en antennes

Leuk en goed artikel over AIS en antennes 22 aug 2019 06:51 #1075628

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leuk en goed artikel over AIS en antennes 22 aug 2019 08:22 #1075662

Het is wel heel erg geschreven van uit het oogpunt om het grootste bereik te behalen voor de AIS.
Als je dat ook daadwerkelijk wenst is dat prima.
Ik ben echter van mening dat je marifoon het belangrijkste communicatie middel is, en zijn bereik is "gevoeliger" dan die van de AIS.

Waar ik het dus niet mee eens ben is het volgende statement:
If you are planning on using an antenna splitter consider matching it with the Vesper VA159 antenna which is tuned at 159 MHz between the typical VHF radio frequencies and the AIS frequencies.

Als je de mastantenne gebruikt icm de splitter dan is met een gewone goede marifoon antenne het bereik voor de AIS meer dan groot genoeg. Dan ga je natuurlijk geen concessies doen op het bereik van de marifoon.

mbt de volgende oplossing:
a: Use an extension pole to elevate your AIS antenna above other antennas or metal. Stacking antennas usually works fine. This means having one antenna at one height and the second antenna higher so that there is no vertical overlap.

Stacking is perfect voor de hoogste antenne met de hoogste prioriteit, echter door de meestal nog grotere metalen paal zal de lagere antenne nog slechter functioneren, een splitter icm de paal zal het beste totaal resultaat geven.

Bedenk wat voor toegevoegde waarde het voor u heeft om een schip op 30 mijl te kunnen zien en wat voor waarde het voor u heeft dat ze u op 30 mijl kunnen zien.
Op een bijna lege oceaan misschien wel wenselijk/prettig, echter op de drukke Noordzee?
Een nadeel van een (gewone) klasse B kan zijn dat hij een vrij plekje moet kunnen vinden waar hij kan uitzenden, met een groot bereik in een druk gebied zou dat een probleem "kunnen" geven. (nog nooit gehoord dat dit een veiligheidsprobleem heeft opgeleverd) Met het toenemen van AIS kan het natuurlijk wel zo zijn dat dit problemen gaat geven in de toekomst.
Een oplossing om het bereik te vergroten dat je gezien wordt en dat voorkomt dat er geen ruimte is voor je uitzending is een zogenaamde SOTDMA Transponder, deze zijn iets duurder maar goed betaalbaar.

Persoonlijk adviseer ik de Sotdma alleen als je maximaal gevolgd wilt kunnen worden via het internet natuurlijk icm een splitter voor het maximale bereik, voor de mogelijke extra veiligheid zie ik vooralsnog het nut niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leuk en goed artikel over AIS en antennes 22 aug 2019 09:01 #1075677

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Was er niet iets met het gebruik van Sotdma en een splitter waardoor dat niet zo verstandig was om te doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leuk en goed artikel over AIS en antennes 22 aug 2019 09:42 #1075697

Er worden volledig goedgekeurde SOTDMA's met ingebouwde splitter verkocht, het kan zijn dat dit mogelijk is geworden door ontbrekende/onderschatte regelgeving. Er staat zover mij bekend nergens dat het niet mag.

Het enige onderbouwde antwoord dat ik heb gezien:WADnWIND schreef :
Het feit is dat we nog geen meetgegevens hebben verzameld met een SOTDMA transponder via een splitter, waar dus regelmatig de ontvangst onderbroken wordt.

Zolang je niks zegt door de marifoon wordt alles ontvangen door de AIS.

We weten dus nog niet hoe ernstig of onschuldig het allemaal werkt?

De discussie hierover: zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=%1$d#1002037

Persoonlijk zie ik al niet het nut van een Sotdma, een Sotdma "vervuilt" per definitie het beroepsmatige AIS verkeer meer dan een gewone klasse B, als je dat niet ziet als jouw probleem dan kun je ook wel een splitter gebruiken, dat is dan ook jouw probleem niet en jij wordt in ieder geval goed gezien.
Ik zou het dus niet doen, maar ik houd niemand tegen en veroordeel hem daarvoor ook niet.
Vaar je in rustige gebieden, grote afstanden, solo, stuurautomaat, dan kan ik me de toepassing van een SOTDMA icm splitter heel goed voorstellen en ook wensen.
Je kan dan ook nog sociaal zijn door in drukke gebieden even over te schakelen op een noodantenne op de railing bijvoorbeeld.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 09:56 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leuk en goed artikel over AIS en antennes 22 aug 2019 16:33 #1075839

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
PieterV schreef :
A- het gewoon standaard kennis, ik zie niet wat daar leuk en goed aan is? Het is wél bruikbaar.

B- punt 9 is klinkklare nonsens! Als dát n.l. het geval is ben je met nep hulpmiddelen een slechts antenne aan het vermommen of camoufleren. Als techneut kan een slechte installatie goed doen lijken, maar de antenne blijft slecht. Rond uit een ongewenst advies.

Uberhaupt is de antenne altijd het belangrijkste onderdeel van een radio installatie.
Met een goede antenne presteert goedkope zooi nog redelijk.
Zonder antenne presteert de duurste apparatuur niets.

In mijn dagelijkse radio inspectie reportages gaat 25-50% altijd over antennes die niet goed zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 16:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl