Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eerste keer het Wad op

Eerste keer het Wad op 05 sept 2019 21:03 #1080572

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Ik plan voor volgende week mijn eerste tochtje (op eigen kiel) het Wad op. Bestemming Vlieland of Terschelling. Nu zit ik de route uit te stippelen en is Navionics me een beetje onduidelijk. Het eerste gedeelte over de Boontjes, tussen Bo 34 en 36 lijkt in de vaargeul ondiep te zijn. Nu plan ik de sluis Kornwerderzand op HW, dus zal er voldoende water staan, maar, klopt het inderdaad dat je ook rijzing nodig hebt in dit stukje van de geul?

Bijlagen:
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 21:04 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 05 sept 2019 23:31 #1080581

Zorg dat je rond hoogwater in Harlingen bent, dus eerder vertrekken dan hoog water Harlingen.
Dan profiteer je op de Boontjes nog van het laatste beetje stroom mee richting Harlingen en loopt het vanaf daar weer mooi mee naar buiten. Diepgang op de Boontjes is tegenwoordig altijd ruim voldoende, tenzij je meer dan 2m diep steekt, dan even goed plannen. Alternatief is ruim na hoog water vertrekken uit Harlingen en zorgen dat je rond de kentering bij de Richel bent. Dan profiteer je van de stroom mee naar buiten en vanaf de kentering loop je weer mooi met stroom mee de haven van één van de eilanden aan. Even goed voor vertrek de stroomatlas bestuderen en bekijken wat je te wachten staat aan stroming bij vertrek op een bepaald tijdstip. Bekijk ook welke stukken bezeild zijn. Stroom én wind tegen kan erg lang gaan duren. Één van beide tegen is niet erg.
Met wat preciezer plannen en niet te veel diepgang is de route over het zuidoostrak of evt verversgat de moeite waard. Korter, veel rustiger en meer ‘waddenbeving’.

Met een beetje voorbereiding is het allemaal niet heel erg moeilijk.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt is het wel verslavend.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 04:36 #1080584

Hoe diep steek je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 05:42 #1080588

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
1,80
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 05:42 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 05:46 #1080590

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3396
1.8, dan moet je met puntje LW even wachten. En van 2u na LW tot 2u voor LW kan je ook al aardig naar de zijkanten van het geultje.
Be nice, or go away.
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 06:44 door rooiedirk. Reden: Oops, foutje oude dieptestaat gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 06:01 #1080592



Gelode diepte 370 bij NAP.
Lijkt me geen probleem, ook niet bij LW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 07:51 #1080612

Als je met een E-kaart werky is LAT natuurlijk wat handiger.
Niet dat dat voor je kielspeling wat uitmaakt maar daar zijn nu eenmaal de dieptes op Navionics op gebaseerd.
Maar zelfs bij LW doodtijd nog meer dan 1 meter kielspeling bij 1,8 meter diepgang .

ps. Als je de Navionics kaart op "sonar" zet zie je de gebaggerde geul daar veel duidelijker ( vraag me niet waarom)
Ad

Laatst bewerkt: 06 sept 2019 08:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 09:01 #1080653

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
mystudio schreef :
Ik plan voor volgende week mijn eerste tochtje (op eigen kiel) het Wad op. Bestemming Vlieland of Terschelling. Nu zit ik de route uit te stippelen en is Navionics me een beetje onduidelijk. Het eerste gedeelte over de Boontjes, tussen Bo 34 en 36 lijkt in de vaargeul ondiep te zijn. Nu plan ik de sluis Kornwerderzand op HW, dus zal er voldoende water staan, maar, klopt het inderdaad dat je ook rijzing nodig hebt in dit stukje van de geul?


De Boontjes kun je met 1.80 gewoon door met laagwater. Hoeft niemand verder moeilijk over te doen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 10:34 #1080673

douwe schreef :

De Boontjes kun je met 1.80 gewoon door met laagwater. Hoeft niemand verder moeilijk over te doen

Klopt hoor.
zo'n 10 jaar geleden was die geul veel droger. Met mijn sleepboot (diepgang 2,20 m) had ik minstens NAP-80 nodig om niet al teveel te stuiteren.
Maar enkele jaren geleden is de geul flink verdiept en kun je er bij alle waterstanden fluitend doorheen, zeker met 1,80 diepgang.

Goeie vaart!
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 11:43 #1080692

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3033
In december 2013 is het baggerproject afgesloten, volgens dit Schuttevaer bericht :

'Rijkswaterstaat heeft de baggerwerkzaamheden in de vaargeul Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) afgerond. De hele vaargeul heeft nu een diepte van

3,80 -NAP en een (bodem)breedte van 100 meter.

Met het verdiepen van de vaargeul hoeven de schippers minder rekening te houden met de tijvensters en is de doorstroming voor de scheepvaart op de vaargeul geoptimaliseerd en dus een vlotte en veilige vaart.

Op 1 oktober zijn de baggerwerkzaamheden aan het noordelijk deel van de vaargeul gestart: over een lengte van 730 meter was de vaargeul daar een diepte van 3.20 onder NAP. Inmiddels is de hele vaargeul 3,80 -NAP diep en 100 meter (bodem)breed.

In het najaar van 2012 is de vaargeul gebaggerd over een lengte van 2 kilometer (de 1e fase). Het noordelijke deel kon in 2012 niet op diepte worden gebracht als gevolg van de daar aanwezige kabels en leidingen. Na onderzoek bleek dat de gasleiding verdiept moest worden. Dit is gebeurd in het voorjaar van 2013. Hoofdingenieur Sieben Poel van Rijkswaterstaat: ‘Een langgekoesterde wens is in vervulling gegaan: de vaarweg Boontje is drempelvrij. Dit betekent voor de beroeps- en recreatievaart meer ruimte qua tijvensters en op het water ofwel een vlottere en veiliger vaart. De voorbereiding door de provincie en de goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de provincie en aannemer hebben geleid tot dit mooie resultaat voor de regio.’
'

Die kabels en gasleiding liggen tussen BO37 en BO41. Intussen is er aan de bodemranden wel weer een verondieping opgetreden, bij BO30 NAP -250, midvaarwater NAP -320 (loding RWS 2016, volgens Quicktide)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 12:13 #1080704

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
TS, als je geen quicktide hebt of wilt, kan je hier terecht voor de meest recente dieptestaat:

www.nautin.nl/wb/pages/getij/dieptestaat-wadden.php
Laatst bewerkt: 06 sept 2019 15:19 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 06 sept 2019 12:46 #1080715

CeesS schreef :
In december 2013 is het baggerproject afgesloten, volgens dit Schuttevaer bericht :

'Rijkswaterstaat heeft de baggerwerkzaamheden in de vaargeul Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) afgerond. De hele vaargeul heeft nu een diepte van

3,80 -NAP en een (bodem)breedte van 100 meter.

Met het verdiepen van de vaargeul hoeven de schippers minder rekening te houden met de tijvensters en is de doorstroming voor de scheepvaart op de vaargeul geoptimaliseerd en dus een vlotte en veilige vaart.

Op 1 oktober zijn de baggerwerkzaamheden aan het noordelijk deel van de vaargeul gestart: over een lengte van 730 meter was de vaargeul daar een diepte van 3.20 onder NAP. Inmiddels is de hele vaargeul 3,80 -NAP diep en 100 meter (bodem)breed.

In het najaar van 2012 is de vaargeul gebaggerd over een lengte van 2 kilometer (de 1e fase). Het noordelijke deel kon in 2012 niet op diepte worden gebracht als gevolg van de daar aanwezige kabels en leidingen. Na onderzoek bleek dat de gasleiding verdiept moest worden. Dit is gebeurd in het voorjaar van 2013. Hoofdingenieur Sieben Poel van Rijkswaterstaat: ‘Een langgekoesterde wens is in vervulling gegaan: de vaarweg Boontje is drempelvrij. Dit betekent voor de beroeps- en recreatievaart meer ruimte qua tijvensters en op het water ofwel een vlottere en veiliger vaart. De voorbereiding door de provincie en de goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de provincie en aannemer hebben geleid tot dit mooie resultaat voor de regio.’
'

Die kabels en gasleiding liggen tussen BO37 en BO41. Intussen is er aan de bodemranden wel weer een verondieping opgetreden, bij BO30 NAP -250, midvaarwater NAP -320 (loding RWS 2016, volgens Quicktide)


2016??? Wanneer heb jij voor het laatst je QuickTide geüpdatet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 07 sept 2019 07:41 #1080939

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3033
It Paradyske schreef :
CeesS schreef :
Die kabels en gasleiding liggen tussen BO37 en BO41. Intussen is er aan de bodemranden wel weer een verondieping opgetreden, bij BO30 NAP -250, midvaarwater NAP -320 (loding RWS 2016, volgens Quicktide)

2016??? Wanneer heb jij voor het laatst je QuickTide geüpdatet?

Mijn Quicktide (PC) versie is wat mij betreft volledig bij de tijd, als er onjuiste info in wordt vermeld, moet je de hand in eigen boezem steken :




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 07 sept 2019 07:47 #1080945

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4505
CeesS schreef :
It Paradyske schreef :
CeesS schreef :
Die kabels en gasleiding liggen tussen BO37 en BO41. Intussen is er aan de bodemranden wel weer een verondieping opgetreden, bij BO30 NAP -250, midvaarwater NAP -320 (loding RWS 2016, volgens Quicktide)

2016??? Wanneer heb jij voor het laatst je QuickTide geüpdatet?

Mijn Quicktide (PC) versie is wat mij betreft volledig bij de tijd, als er onjuiste info in wordt vermeld, moet je de hand in eigen boezem steken :








ben bang dat er iets niet goed gaat bij jouw update

het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 07 sept 2019 07:49 #1080946

b100 schreef :
CeesS schreef :
It Paradyske schreef :
CeesS schreef :
Die kabels en gasleiding liggen tussen BO37 en BO41. Intussen is er aan de bodemranden wel weer een verondieping opgetreden, bij BO30 NAP -250, midvaarwater NAP -320 (loding RWS 2016, volgens Quicktide)

2016??? Wanneer heb jij voor het laatst je QuickTide geüpdatet?

Mijn Quicktide (PC) versie is wat mij betreft volledig bij de tijd, als er onjuiste info in wordt vermeld, moet je de hand in eigen boezem steken :











ben bang dat er iets niet goed gaat bij jouw update

Dat denk ik ook....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 07 sept 2019 08:54 #1080976

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3033
Er blijkt inderdaad niet correct geupdate te worden, diepte.ini was hier het probleem. Slordig dat er dan toch door het programma gemeld wordt 'dat alle gegevens actueel zijn', zo zet je de gebruiker op het verkeerde been.
Intussen na nieuwe installatie en updates werkt alles naar behoren, en kan ik met een gerust hart weer de Wadden op :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 07 sept 2019 09:16 #1080981

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4505
CeesS schreef :
Er blijkt inderdaad niet correct geupdate te worden, diepte.ini was hier het probleem. Slordig dat er dan toch door het programma gemeld wordt 'dat alle gegevens actueel zijn', zo zet je de gebruiker op het verkeerde been.
Intussen na nieuwe installatie en updates werkt alles naar behoren, en kan ik met een gerust hart weer de Wadden op :


nu alleen nog even de diepgang van je boot aanpasssen naar 1.80 m en je bent weer helemaal up to date :)
het is nooit te laat om een domme beslissing te verergeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 13:34 #1082038

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Top mannen. Ik heb overigens de app Het Getij, geen Quicktide, maar, die geeft ook netjes aan wat de verhoging is rondom HW. Overigens was het me duidelijk dat het met HW geen enkel probleem zou zijn, maar ik was meer benieuwd even of de LAT van Navionics erg pessimistisch was ingestoken. Als ik het zo hoor dan lijkt dat zo te zijn.
Nu alleen nog even de wind afwachten dit weekend. Dat wordt nog een spannende. Veel verschillende voorspellingen qua richting en sterkte. NW 4 is misschien dan niet de fijnste wind. Maar het kan nog veranderen.
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 13:39 #1082041

Is het niet zo dat "Het bGetij"alleen goed werkt met bijv. de verhogingen of verlagingen als je internetverbinding hebt?
Quicktide voorspelt die volgens mij ook wel als je bijv. voor je vertrek even opdate.
Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Werkt verder geheel onafhankelijk van internet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 14:17 #1082057

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Yellow Boat schreef :
Is het niet zo dat "Het bGetij"alleen goed werkt met bijv. de verhogingen of verlagingen als je internetverbinding hebt?
Quicktide voorspelt die volgens mij ook wel als je bijv. voor je vertrek even opdate.
Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Werkt verder geheel onafhankelijk van internet .
Ad

Dat klopt. Met een internetverbinding zal Quicktide een poging doen de afwijkingen t.o.v. astronomisch getij op te halen. Dat kan soms wel even duren. En de afwijking wordt sowieso door de verkeerspost gemeld.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 15:12 #1082090

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16366
Eclips schreef :
En de afwijking wordt sowieso door de verkeerspost gemeld.

Pcies. De Brandaris en ik neem aan ook Schiermonnikoog vertellen je alles wat je weten wilt. Ook als je hun uitzending mist en je ze zelf oproept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 18:17 #1082156

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Het Getij is een live app inderdaad. Maar, vlgs mij heb ik voldoende internetdekking op het Wad. Daarnaast plan ik natuurlijk van tevoren, dus vertrektijden zijn bij voorbaat al bekend en de evt. verhogingen dus ook. Maar, zoals ik al begrepen heb, voor Boontjes heb ik geen rijzing nodig. En de rest van de route naar Vlieland (of Terschelling) is allemaal diep water.

Yellow Boat schreef :
Is het niet zo dat "Het bGetij"alleen goed werkt met bijv. de verhogingen of verlagingen als je internetverbinding hebt?
Quicktide voorspelt die volgens mij ook wel als je bijv. voor je vertrek even opdate.
Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Werkt verder geheel onafhankelijk van internet .
Ad
FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Laatst bewerkt: 10 sept 2019 18:18 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 19:59 #1082198

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Toch blijft Navionics me verbazen met z'n dieptes en kaarten. Zie deze: vlgs Navionics loopt de geul van de Slenk S2 en S4 over een stuk droogvallend wad. Klopt dat wel?

FLOW | Een Spear 30 | Spekman & Arends design | Refitted in 2013-2017 | Verkocht in 2018 | Nu een Hanse 320 en ook daar kun je aan klussen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 10 sept 2019 20:28 #1082201

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Het klopt dat het niet klopt. Er verandert nogal eens iets op de Wadden. In dit geval lijken de dieptegegevens in je kaart een stuk ouder te zijn dan de gegevens over de positie van de tonnen.
Laatst bewerkt: 10 sept 2019 20:33 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste keer het Wad op 11 sept 2019 05:33 #1082239

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3396
Precies, je volgt in principe de betonning. De tonnen worden verplaatst zodra de geul een beetje wijzigd. Voor dat deze wijzigingen doorgevoerd zijn in een kaart ....
De update tijd verschilt van kaart tot kaart, maar dus niet onbelangrijk.

(Heel) Soms kom je ook een tonnetje tegen dat last heeft van een krabbend anker. Die moet je dan weer niet volgen :)
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl