samvh schreef :
Heeft er iemand ervaring met een drone met dergelijke 'zelfstandigheid'?
Heeft er iemand ervaring met het toepassen van een drone in arctisch gebied?
Ja en Ja. Niet zelf, maar veel van mijn klanten nemen drones mee aanboord en ik heb er dus al velen in actie gezien. De drones aanboord varieren van een $400 eenvoudige quadcopter tot $150.000 kostende octacopter drones die volledige SLR camera's mee omhoog kunnen sleuren met toeters van lenzen erop.
We hebben wat gespeeld met ijsverkenning, maar ik vond het makkelijker, sneller en nauwkeuriger om gewoon de mast in te klimmen. Het probleem met de beelden van een drone is dat je al snel de orientatie kwijt bent als het op ijs aankomt. Je wilt niet alleen weten wat er 100m voor je zit, maar je wilt ook 2 mijl verderop weten. Het menselijke oog doet dat nog steeds beter dan een camera en een beeldsscherm.
Met een drone kun je de dikte (en dus de massa) van het ijs niet inschatten, de meest "open" weg is lang niet altijd de weg van de minste weerstand. met het blote oog zie je dit vaak wel, met een drone is het niet te onderscheiden.
Vliegen in het Arctische gebied is iets anders als in "normale" gebieden.
- Zo kunnen veel drones niet bestuurd worden als je handschoenen draagt,
- Hoe dichter bij de magnetische noordpool je komt hoe onbetrouwbaarder de drone word. Een klant van me is een 40.000 euro kostende drone verloren nabij Bylot Island omdat de richtkracht van het aard magnetisme te zwak werd. Ik heb andere drones volledig onbestuurbaar gezien om dezelfde reden, echter als ze dan weer voldoende fix krijgen is het weer goed. Vaak krijg je ze dus wel weer terug, maar zeker niet altijd.
- Vocht is een groot probleem voor de drone vanwege de temperatuursverschillen tussen binnen en buiten, ze beslaan gelijk als je ze terug naar binnen brengt en dat komt de levensduur van de drone zeker niet ten goede.
- Koude lucht heeft een hogere dichtheid. Dezelfde windsnelheid heeft dus een grotere invloed op het gedrag van de drone. Reken erop dat een drone welke je in Nederland in de zomer nog met 25 knopen wind kunt vliegen in het Arktische gebied al aanzienlijk moeilijker te besturen word met 20-22 knopen wind door de koudere lucht.
- Door de lage temperaturen is de accu duur ook aanzienlijk korter en de meeste drones hebben een accu duur indicator die daar slecht mee overweg kan. De drone word namelijk in een warme boot bewaard, maar in de lucht koelt deze snel af. Iets waar de accu monitor geen rekening mee houd.
- Verkennen van ankerplekken is maar van zeer beperkte waarde. Een drone kan niet zien hoe diep het is of hoe hard het waait. De enige info die je kunt krijgen is of er ijs ronddrijft, maar die paar honderd meter extra range kun je sneller varend afleggen dan even heen en weren met een drone, het beeld materiaal downloaden en dan bekijken.
Kortom, ik heb zelf enkele malen overwogen om er een te kopen voor exact dezelfde redenen die jij schetst, maar hoe meer ik mijn klanten met de drones zie werken hoe meer ik er van overtuigd ben dat het geen voordelen bied over mastklimmen of gewoon even gaan kijken. Mooie plaatjes maakt het natuurlijk wel.