Herman Hartman schreef :
Eerste vraag is zoals hier gesteld kan de mast ook omlaag. Zo ja dan zijn er kortere routes en afsnijdingen mogelijk. Die mast moet je echter beslist wel omhoog zetten voor je je op groot water begeeft. Geeft meer veiligheid als je een motorstoring krijgt en zichtbaarheid voor anderen. Vanaf Amsterdam kun met de mast plat ook over de Kaag langs Leiden Voorburg Den Haag Delft naar Rotterdam Parksluizen scheelt behoorlijk wat motor uren.
Eerlijk gezegd lijkt de route over de Kaag, Leiden, Den Haag en Delft naar de Parksluizen mij langer dan die over de Amstel en het Aarkanaal, of de standaard STM, dus je opmerking over die motoruren snap ik niet. Dat worden er meer, niet minder. Bovendien is het stuk van de Parksluizen over de Nieuwe Maas tot de Brienenoordbrug een slecht stukje vaarwater (klotsbak) voor een kleine boot. Ik heb jaren elk voorjaar en elk najaar heen-en-weer gevaren tussen Zwijndrecht en Bergschenhoek (v.v.) en ik vond het genoemde stuk altijd tamelijk vervelend.
Als het strijken en zetten van de mast makkelijk gaat (mogelijk loop je het ding met twee mensen min of meer omhoog, zonder dat er een serieuze strijkinstallatie nodig is) dan is de aanbeveling om de mast weer te zetten bij het bereiken van groter water wel een goede raad. Hetzij bij de Parksluizen, hetzij na het het passeren van de sluis bij Gouda.
Als er nog wat te zeilen is op de STM, dan is het op het stuk tussen Rotterdam/Gouda en Hollands Diep/Volkerak. Het moet inderdaad bezeild zijn en er zijn luwtes. Ook de stroom kan tegenwerken.
Maar het is op dit water wel prettig om een alternatieve voortstuwingsbron te hebben, buiten de motor. Stuurloos ronddrijven op Nieuwe Maas, Noord, Oude Maas en Dordtse kil is ronduit gevaarlijk. Zorg in dat verband ook voor een fatsoenlijk anker met voldoende lijn. Sopt de motor ermee? Met de overblijvende snelheid uit de vaargeul proberen te komen en het anker eruit als je stil komt liggen.
Klinkt allemaal nogal dramatisch; negen van de toen keer wordt het een rustig en plezant tochtje, maar de genoemde wateren zijn toch even wat anders dan de Gouwe of de Ringvaart Haarlemmermeer.