Kock1964 schreef :
WADnWIND schreef :
Pompen is prima, echter.
(heb je hem weer) Ik heb redelijk wat keren mogen ervaren om in een zinkend schip te stappen op het water (ook in donker).
Pompen zijn zeer gevoelige toestellen, zoals Erik al schrijft. Bij het minste geringste stoppen ze of doen ze niets meer.
Ga maar eens na wat voor zooi in je schip drijft, van kledingstukken, WC papiersnot tot zakken met hondenvoer. Dat laatste is nog het ergste omdat het opwelt in het water en als zachte brokken alles verstoppen (seen it, done it).
Voor de pompen heb je stroom of aandrijving nodig.
Zo kan het handig zijn om op de koelwater aanzuig een 3 weg kraan te maken en een leiding met zuigkorf in je machine kamer/ruimte.
Je motor zal dan mee helpen om te lenzen. Ik heb dat al jaren zo. Tyrap op de 3 weg kraan tegen verkeerd bedienen.
Mijn inziens kan je eerst beter zorgen dat de instroom sterk beperkt wordt. Of dat nu de (passende) conische proppen zijn of een oud zeil als reddingkleed buiten om het schip.
Een bus PUR schuim en een pedaalemmer zak o.i.d. doet ook een hoop goed werk.
Je steekt de PURschuimslang in de zak door het lek en spuiten.
(nooit gedaan, wel gehoord).
Kun je een foto maken van dat 3 weg systeem en kort uitleggen wat waar zit? Ik zit daar nl. ook aan te denken.
Ik heb deze foto al eerder gepost, maar zo bijvoorbeeld:
Stuk slang eraan met gardena koppeling en aanzuigkorf (om verstopping slang te voorkomen)
Normaal is dit ook erg handig in de winter:
Buitenwaterafsluiter dicht > driewegkraan omzetten > stuk slang met Gardena koppeling aansluiten > Slang in emmer met anti-vries > motor starten en klaar ben je voor de winter! (Met indirect gekoelde motor)
In een noodgeval kan je met dezelfde slang met aanzuigkorfje) met dezelfde handeling ook de boot leegpompen...