In mijn zoektocht naar een reddingsvlot en juiste montage kwam ik erachter dat er onduidelijkheid is wat betreft de montage mogelijkheden aan de hekstoel / spiegel. Op veel boten is er alleen maar ruimte om dit "portrait" te doen of als alternatief in een tas (bakskist) of op dek (veel gedaan bij zeilboten).
Ik vond 2 artikelen, beide in YBM, die goede informatie bevatten en voor jullie misschien ook interessant zijn. De eerste gaat over wat de beste plek is voor een reddingsvlot op een plezier vaartuig en de tweede specifiek over montage positie aan de hekstoel.
Omdat uit het eerste artikel blijkt dat montage op de hekstoel te verkiezen is en omdat in het tweede artikel blijkt dat juist voor die positie er onduidelijkheid is vanuit de fabrikanten (m.u.v. Ocean Safety) wat mogelijk is hoop ik dat dit draadje met de kennis van ZF leden werkzaam in deze sector (b.v. Plastimo, Viking, kustwacht, KNRM etc) bij kan dragen tot duidelijkheid en misschien zelfs betere montage instructies van de fabrikanten.
Voor zover ik kan nagaan zijn de volgende zaken relevant: positie gas cilinder (op of onder vlot), locatie "drainage gaatjes" alhoewel bijvoorbeeld de plastimo containers deze helemaal niet hebben. De plek waar de lijn uitkomt is ook een opening natuurlijk dus op dit moment neig ik zelf ernaar om het vlot net als een mede forum lid en ook net als de poster in YBM "portrait" te monteren met de lijn aan de onderkant (vlot zit dus bovenop gascilinder). Fabrikanten geven tegenstrijdige adviezen (bv, lijn moet boven, lijn moet onder , vlot mag helemaal niet portrait etc) of helemaal niet. Voor zo'n belangrijk en duur veiligheidsmiddel is dat wel een punt dat verbeterd kan worden.
Link naar de YBM Artikelen en het originele "draadje"
1:
https://www.yachtingmonthly.com/gear/where-should-you-stow-your-liferaft-51442
2:
https://forums.ybw.com/index.php?threads/liferaft-mounting-warning.477678/
3:
link naar originele draadje