Klink schreef :
La Mavare schreef :
Klink schreef :
Goedemorgen:
Je aanmelden via kanaal 14 voordat je gaat oversteken, wordt erg gewaardeerd. Krijg je meteen info over b.v loodswissels e.d.
Waypoint op ingang buitenhaven zetten, afhankelijk van het tij kan je flink weggezet worden en dan tegenstroom een stuk terug moet varen. Met zo een waypoint kan je prima op de koerslijn blijven. Is ook handig voor de verkeersbegeleiding en geen bananenkoers in te hoeven schatten.
Succes.
Krijn.
Dat is dus niet de bedoeling, dan duurt de oversteek langer en ben je minder zichtbaar.
Loopt de stroom naar binnen dan iets eerder oversteken met KK noord.
Goedemorgen, ben leergierig maa snap jouw opmerking niet?
Oversteek duurt langer? Wat is het probleem, ga voor veilig . Wellicht nog fff uitwijken voor de ferry/loodswissels e.d.
Minder zichtbaar? Heb me aangemeld bij de centrale, AIS/radarreflector aanwezig.
Heb daar toch wel ongeveer 50 keer onder diverse tij/windconditie's gevaren.
Je hebt meerdere oversteek-met-dwarsstroom scenarios.
1. Je vaart op zicht naar een vast punt aan de overkant. Door de dwarsstrom wordt je continu weggezet, waardoor je steeds meer moet corrigeren om toch op het gewenste punt uit te komen. Dit heet ook wel kommavaren, omdat de afgelegde weg de vorm van een komma heeft.
2. Je vaart een GPS koers recht op het gewenste punt af. Je corrigeert je koers met een vaste hoek, waarmee je de stroom doodvaart. Je levert daarmee een deel van de snelheid naar je waypoint in, de resulterende snelheidsvector in de richting van de overkant ligt lager dan je snelheid door het water. Daarmee duurt de netto overtocht langer dan noodzakelijk.
3. Je houdt rekening met het wegzetten door de stroom door voldoende stroomopwaarts aan je oversteek te beginnen om toch exact op het gewenste punt uit te komen. Je kompaskoers staat loodrecht op de stroomrichting. De netto oversteektijd is hierbij de kortste, je maakt optimaal gebruik van je snelheid door het water, en laat de stroom je koers corrigeren.