Wennen aan de boot is altijd goed voor dat je zo’n trip onder neemt. Kun je ook uittesten wat de beste kruissnelheid is om langere tijd aan te houden. SMR is geen hogere wiskunde, maar vraagt wat meer planning. Neem er de eerst keer genoeg tijd voor 3 of 4 dagen dan schiet je niet meteen in de stress als er eens een brug langer dicht blijft dan gewenst. Bruggen vallen wel eens in storing.
Zoek uit wat je masthoogte inclusief antenne is waarschijnlijk kan je op de Noord onder de brug door kan zomaar genoeg schelen om vervolgens bij Dordrecht eerder door de spoorbrug te kunnen.
Zou het ook niet te laat in het jaar doen. Op een deel van de route worden ook ‘s avonds de bruggen geopend. Als je wat tijd wilt inhalen vaar je soms net even wat langer door zodat je de volgende dag weer terug op schema bent. Doorvaren in onbekend water gaat toch echt het beste bij daglicht. Hou er rekening mee dat de plekken waar je overnacht niet altijd mogelijkheden biedt om te fourageren.
Weet ook niet of jer een werkende marifoon aanboord hebt en mag gebruiken. In de vakantieperiode vaar je de route zelden alleen en er is atijd wel een schip die de marifooncommunicatie met brugwachters voor zijn of haar rekening neemt. Maakt het ook net wat gemakkelijker.
Zelf gebruik ik de waterkaart app op een groot deel van de route waarin ook de ANWB almanak gegevens zijn opgenomen met gegevens over bruggen sluizen en havens. Er is ook een speciale kaartuitgave voor de SRM die ik deze zomer bij verschillende boten gebruikt zag worden op weg naar hun vakantieplek.
De SRM laat ook een heel andere kant van het groene hart van Nederland zien dan vanaf de snelweg alleen al om die reden aanbevenswaardig om een keer te varen.