Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 14:31 #1310134

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Als je tegelijk DSC en ATIS wil kunnen gebruiken: op mijn B&G V50 kan dat niet. Mogelijk dus ook niet op de V60 of vergelijkbare Simrad; na te kijken in de handleiding.

Of het hier een kwestie van software of hardware is weet ik niet, maar in elk geval is B&G niet van zins om hier iets aan te veranderen. Heb het ze een tijdje geleden eens gevraagd.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 15:28 #1310142

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Mi Dushi schreef :
Als je tegelijk DSC en ATIS wil kunnen gebruiken: op mijn B&G V50 kan dat niet. Mogelijk dus ook niet op de V60 of vergelijkbare Simrad; na te kijken in de handleiding.

Of het hier een kwestie van software of hardware is weet ik niet, maar in elk geval is B&G niet van zins om hier iets aan te veranderen. Heb het ze een tijdje geleden eens gevraagd.

Voorbeeld van een te kniertig ontwerp. Bij een lowbudget merk mag je dat verwachten, bij z.g. betere merken is dat natuurlijk onacceptabel.

Icom en Standard-Horizon kunnen het wel en waarschijnlijk nog wel meerdere.

Geeft maar weet eens aan dat hautin merken een steek laten vallen, triest.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 15:39 #1310143

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Calidris schreef :
Mi Dushi schreef :
Als je tegelijk DSC en ATIS wil kunnen gebruiken: op mijn B&G V50 kan dat niet. Mogelijk dus ook niet op de V60 of vergelijkbare Simrad; na te kijken in de handleiding.

Of het hier een kwestie van software of hardware is weet ik niet, maar in elk geval is B&G niet van zins om hier iets aan te veranderen. Heb het ze een tijdje geleden eens gevraagd.

Voorbeeld van een te kniertig ontwerp. Bij een lowbudget merk mag je dat verwachten, bij z.g. betere merken is dat natuurlijk onacceptabel.

Icom en Standard-Horizon kunnen het wel en waarschijnlijk nog wel meerdere.

Geeft maar weet eens aan dat hautin merken een steek laten vallen, triest.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Of een die zich keurig aan de regels houd, ATIS , dan geen DSC
Over schakelen naar de INT mode is dan de gewenste oplossing, binnen de spelregels.
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 16:15 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 15:59 #1310147

Volgens mij heb je dat verkeerd voor het IJsselmeer. Atis en dsc mag op het ijsselmeer. Ook volgens de kustwacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 16:06 #1310150

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ac320 schreef :
Volgens mij heb je dat verkeerd voor het IJsselmeer. Atis en dsc mag op het ijsselmeer. Ook volgens de kustwacht

Maar in Rainwat water, botst dit, geen DSC tijdens ATIS gebruik.
En dit is wat je terug ziet als je een combi toestel omschakelt van Zee naar inland mode

Praktisch ook nutteloos, dan mag je wel op de knop drukken, om je heen is er nauwelijks een sterveling die dat mee krijgt, dus wat moet je met DSC in dat gebied ?

Soms zijn bepaalde regels best slim, want die binnenvaarder op 200mtr had je prima kunnen helpen, maar vaart keurig door, heeft niets in de gaten, want die heeft zelfs geen idee wat DSC is.
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 16:20 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 17:34 #1310165

Je hebt wel gelijk dat het niet al te logisch is. Bedenk ook dat de Kustwacht DSC in het IJsselmeer (en ander groot water) gebruikt dus in een nood situatie bij slecht zicht zou een DSC distress call waarbij automatisch de gps coördinaten aan de Kustwacht worden doorgegeven het beste zijn. Dat voorbeeld wat je aanhaalde wbt binnenschipper is overigens qua zinloosheid ook van toepassing op ATIS, bij een noodsituatie moet je op het ijsselmeer namelijk oproepen op 16... en geen enkele binnenvaart schipper luistert dat uit (op 200m...voorbeeld...) want luisteren 10 en 1.

Gelukkig heeft het ijsselmeer belachelijk veel berging bedrijven plus knrm stations.. ik denk dat het per vierkante mijl misschien een wereld record is ;) dus in nood staan er binnen no time knrm en een berger zzp,er voor je neus... toch is het vreemd dat Kustwacht 16 uitluistert en DSC dekt daar maar dat de meesten DSC niet mogen gebruiken als ze maar 1 marifoon aan boord hebben (die volgens bpr standaard op atis en kanaal 10 moet staan) en zelfs als ze braaf via atis op 16 noodoproep plaatsen ontgaat dat alle andere boten (luisteren 10 uit per BPR) en schepen (10 en 1) op het ijsselmeer (behalve de commerciële bergers). Jullie zijn de experts maar als recreant vind ik het apart en een weeffout. Ik kan het ook mis hebben trouwens, ben geen expert gewoon luie recreant B)
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 18:11 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Kanaal 10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 31 juli 2021 18:18 #1310176

Calidris schreef :

//Icom en Standard-Horizon kunnen het wel //
hoi, ik heb dekker gebeld en ze konden me dat niet met zekerheid zeggen. Als Standard Horizon dit kan dan ga ik voor dat merk ( ik hoor ook dat de audio beter is en ik wil wel eens wat anders proberen) moet dat door een watersportwinkel geprogrammeerd worden (atis-dsc samen aan) of is dat standaard?
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 18:19 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 09 aug 2021 13:49 #1313006

Even een korte update voor dit draadje: Ik heb de Standard Horizon GX2400 gekocht. Mooie afmeting (als je wisselt met een oudere vhf en geen groter gat wil zagen zoals) en met interne GPS. Audio schijnt erg goed te zijn. Als ik het allemaal werkend heb en open cpn gelinkt heb (of niet) laat ik weer van me horen. Zal nog even duren waarschijnlijk want komende periode weinig tijd, net terug van vakantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 09 aug 2021 14:15 #1313028

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ac320 schreef :
Ik heb de Standard Horizon GX2400 gekocht.

En kan die nu DSC en ATIS combineren? Voor zij die op de grote binnenwateren varen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 09 aug 2021 14:34 #1313036

Goede vraag, kan alleen gezegd worden bij installeren blijkbaar. Voor mij geen dealbreaker maar zodra ik het aan de praat heb laat ik het weten
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 14:40 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 17:42 #1315545

Mi Dushi schreef :

En kan die nu DSC en ATIS combineren? Voor zij die op de grote binnenwateren varen.
hoi, zoals beloofd een bericht. Het lijkt niet mogelijk om tegelijkertijd volledige atis en dsc functionaliteit te hebben. Ergens wel logisch eigenlijk.

Wat wel kan en wat verbazend weinig experts weten ( in de verschillende watersportwinkels waar ik mee gebeld heb tenminste) is dat vrijwel alle moderne DSC marifoons ook wanneer ze in ATIS stand staat een volledig functionele DSC distress functie hebben ( de rode knop 3 sec indrukken etc) als je een mmsi code in de dsc marifoon hebt geprogrammeerd (en marcom b, src hebt). Dus zonder over te moeten schakelen naar DSC stand, kan gewoon vanuit ATIS stand en dus helemaal volgens de regels ( volgens mij als relatieve leek)

Op zich logisch maar het bijzondere is dat in de winkels en blijkbaar ook hier op het forum dat niet heel bekend is. Ik had een soortgelijke ervaring toen ik een reddingsvlot portrait wou ophangen en ook weinig mensen ( in winkels etc) wisten of dat kon.

Omdat de Kustwacht op ruim ATIS water ( bv ijsselmeer etc) ook dsc gebruikt is het in een echte noodsituatie het beste (volgens mij als amateur) op ruim binnenwater gedekt door de Kustwacht waar je volgens de regels via kanaal 16 een noodoproep moet plaatsen eerst de dsc distress knop in te drukken zodat coördinaten automatisch doorgegeven worden aan de Kustwacht ( check website Kustwacht wbt DSC voor detail gebieden) en direct daarna op kanaal 16 je oproep te doen (eigenlijk de nood dsc procedure met rode knop).

Als het niet nood is bijvoorbeeld motorpech, vastlopen in veilige omstandigheden op IJsselmeer etc dan zou ik persoonlijk direct de knrm bellen en niet marifoon (kanaal 16) gebruiken (wordt uitgeluisterd door roofredders).

Ik tik dit op een klein schermpje dus links etc lukt me even niet.
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:03 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Geen merken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:03 #1315596

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ac320 schreef :
Wat wel kan en wat verbazend weinig experts weten ( in de verschillende watersportwinkels waar ik mee gebeld heb tenminste) is dat vrijwel alle moderne DSC marifoons ook wanneer ze in ATIS stand staat een volledig functionele DSC distress functie hebben ( de rode knop 3 sec indrukken etc)

Dat zou interessant zijn. Meteen even nagekeken op mijn B&G V50 in ATIS modus: druk op de distressknop geeft meteen "DSC disabled, enable in setup". Ook als ik de knop wat langer vasthoud en meteen, voordat ik loslaat. Om evidente redenen de knop niet 3 seconden vastgehouden ... :dry: DSC activeren in setup is pas mogelijk na uitschakelen ATIS.
Mijn handleiding vermeldt het ook niet. Misschien toch afhankelijk van het merk?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:04 #1315597

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Standard Horizon is zo geprogrammeerd dat het ook in ATIS stand dsc verzend. Heeft mijn dealer me verteld ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:06 #1315598

Hoi, heb je een mmsi code geprogrammeerd? Op die van mij (een SH) werkt het en in de winkel zei de medewerker dat het voor alle recent dsc marifoons werkt maar misschien klopt dat niet? Wel vaag allemaal, dit soort informatie is bijna niet simpel te achterhalen. Terwijl de Kustwacht wel DSC op ruim binnenwater gebruikt en deze functionaliteit sowieso zinvol is

Kan het zijn de alert algemeen is omdat je een dsc functie probeert in je v50? Misschien dat dsc distress wel werkt na 3 seconden indrukken maar hoe dat te testen zonder overlast te veroorzaken weet ik niet. Direct quit indrukken ? Lastig. Als het echt niet werkt op je v50 in atis hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken over vals alarm B)
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:21 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Test
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:11 #1315602

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
koko schreef :
Standard Horizon is zo geprogrammeerd dat het ook in ATIS stand dsc verzend. Heeft mijn dealer me verteld ;)

Correct en tevens juist.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:16 #1315605

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ac320 schreef :
Hoi, heb je een mmsi code geprogrammeerd?
Ja ja, staat er in en de DSC-menus werken normaal, als DSC is geactiveerd.
Op die van mij (een SH) werkt het
Heb je knop al eens 3 seconden ingedrukt gehouden? ;) Staat het ook expliciet in de handleiding?

Edit: @Calidris: ik geloof het graag. Als ik zo'n marifoon had zou ik het leuk vinden als het ergens zwart op wit staat.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:19 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:25 #1315609

Mi Dushi schreef :
ac320 schreef :
Hoi, heb je een mmsi code geprogrammeerd?
Ja ja, staat er in en de DSC-menus werken normaal, als DSC is geactiveerd.
Op die van mij (een SH) werkt het
Heb je knop al eens 3 seconden ingedrukt gehouden? ;) Staat het ook expliciet in de handleiding?

Edit: @Calidris: ik geloof het graag. Als ik zo'n marifoon had zou ik het leuk vinden als het ergens zwart op wit staat.
ik had net mijn post geedit met suggestie te testen B) bij mij werkt het maar ik druk wel quit in om vals alarm ye vermijden. In de handleiding kon ik niets vinden maar kan aan mij liggen. Als het echt niet werkt op je v50 kun je ook geen vals alarm creëren ...dus misschien proberen en direct afbreken als het lukt? Misschien is er een betere manier.

PS: toen ik testte was ik niet in Kustwacht gebied (niet ruim binnenwater) dus minder risico op vals alarm, weet niet of dat voor jou praktisch is, ik ga het binnenkort ook eens proberen met mijn dsc portofoon (cobra), ben benieuwd.
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:34 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 19:54 #1315626

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ac320 schreef :
Als het echt niet werkt op je v50 kun je ook geen vals alarm creëren ...dus misschien proberen en direct afbreken als het lukt? Misschien is er een betere manier.

Hmnee, dat doe ik maar niet. Geeft zo'n gedoe als je een verzonden distress call moet annuleren. Het zal hopelijk wel werken als ik gewoon de DSC-functie aan zet.
Ik denk dat je een goede koop hebt gedaan. Als ik nog eens een nieuwe nodig heb zal ik er beter op letten dat ATIS + DSC mogelijk is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 20:04 #1315631

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Zowel Icom t/m de 505/506 als S-H vanaf de 1700 zijn hiermee getest. Gebeurd bij ons standaard bij nieuwe types. GX1300 weet ik niet.

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld dat jullie het niet vertrouwen. Standaard hoort een Nederlands verkochte marifoon dat gewoon beide te doen, echter sommige fabrikanten snappen het niet of zijn te zuinig. (omdat sommige onderdelen er 2x in moeten).

Als het niet vermeld is in het manual, zou je mogen verwachten dart er geen beperking is...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 20:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 20:30 #1315644

Mi Dushi schreef :

Hmnee, dat doe ik maar niet. Geeft zo'n gedoe als je een verzonden distress call moet annuleren.
snap ik, misschien dom idee maar wat als je de vhf antenna even losmaakt van de marifoon en dan test? Dan kan er geen vals alarm komen en weet je het zeker. Die V50 is verder wel een prima marifoon volgens mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 16 aug 2021 20:47 #1315649

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Hoewel recente marifoons meestal zijn uitgerust met een bescherming voor zenden zonder antenne is dat een dikke belasting op de zender. Ik zou het niet doen.

Bij de Short Range Certificate cursus gebruiken ze marifoons waar de zendtrap is verwijderd. Zelfs een Dummyload zou niet goed genoeg zijn om een dac call tegen te houden. (Dummyload is speciaal bedoelt om te testen en absorbeert de radiostralen, zodat de zender niet wordt opgeblazen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 17 aug 2021 07:59 #1315723

Hier nog de link naar de website van de Kustwacht waarin je 2 opmerkingen kunt vinden over DSC (Basel, samen etc en dsc dekking ruim binnenwater). Goed website met ook veel relevante links vind ik.

https://www.kustwacht.nl/nl/faq.html

Quote:
Gaat de kustwacht er vanuit dat deze kanalen op het IJsselmeer en zelfs de randmeren gebruikt worden?
Ja, op alle ruime binnenwateren zoals IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse stromen heeft de Kustwacht DSC en telefoniedekking gelijk aan het GMDSS A1 gebied.

Het valt op dat alle combi-marifoons (zeevaart en binnenvaart) die te koop zijn nooit DSC en ATIS tegelijk actief kunnen hebben. Is dit het gevolg van regelgeving? Zijn dit echt alle combi-marifoons?
Deze invulling door de fabrikant is voor NL niet correct. De Basel overeenkomst zegt hierover; 1) DSC usage is not allowed on Inland Waterways 2) In de border area between Maritime Area and Inland Waterways Area DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part of the Guide. Einde quote


Er is zelfs een hulpoptie voor piraterij :evil: (niet voor IJsselmeer e.o. B) ...maar voor grote vaart natuurlijk in minder fijne buitenlanden
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 08:05 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 17 aug 2021 08:12 #1315730

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel DSC nood calls er gedaan worden in een seizoen. Weet iemand dat?
En dan vergeleken met de normale oproep via app of marifoon.

Gebruikt iemand die knop?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 17 aug 2021 08:20 #1315740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
roozeboos schreef :
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel DSC nood calls er gedaan worden in een seizoen. Weet iemand dat?
En dan vergeleken met de normale oproep via app of marifoon.

Gebruikt iemand die knop?

Helaas wel. Meestal in mijn idee per ongeluk. Met als gevolg dat mijn marifoon een klere herrie begint te maken. En de kustwacht er veel werk aan heeft. Die moeten toch na gaan of het niet een echte noodoproep is. Maar de veroorzaker is zich vaak van geen kwaad bewust en luistert niet goed uit. Wij hebben de marifoon echt niet altijd aan staan maar afgelopen drie maanden toch elke maand wel een valse DSC alarmering mee gekregen. Meestal is de kustwacht daar een behoorlijk deel van de dag dan mee bezig.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 08:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DSC (ais target) oproep direct vanuit Opencpn 17 aug 2021 08:25 #1315741

Heel weinig vermoed ik omdat het niet bepaald algemeen bekend is en ik eigenlijk alleen van mijn eigen marifoon (SH) met zekerheid kan zeggen dat het werkt. Ook in mijn handleiding kan ik niet iets vinden wat dit beschrijft trouwens, niet duidelijk maar het werkt tenminste wel, dat is voor andere merken nog niet duidelijk lijkt het.

Dat doet niet af denk ik van het feit dat het veiliger zou zijn dat elke dsc vhf dit zou kunnen en ook dat het duidelijk in de handleiding komt en ook duidelijk in de marcom b, src cursus (mijn marcom b is van een tijdje geleden...), daar lijkt het nu niet bekend en wordt alleen gerept over noodoproep op 16 op ruim binnenwater en zelfs expliciet gezegd dat DSC niet gebruikt mag worden .

Duidelijker zou zijn om de instructie aan te passen voor marcom B/src houders naar; vhf moet altijd in ATIS stand staan (binnenwater) maar in gebieden met kustwacht dsc dekking (zie mijn link hierboven) is het het beste om eerst de rode dsc knop te gebruiken en dan naar 16 ( wat ook de standaard dsc noodprocedure is). Ik ben trouwens geen expert dus misschien zit ik er naast maar het lijkt me een tekortkoming vd cursussen en sommige fabrikanten dat er voor zorgt dat de nuttige dsc functionaliteit van doorgeven positie aan de Kustwacht in een noodsituatie nu niet gebruikt wordt.
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 08:50 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl