Mi Dushi schreef :
En kan die nu DSC en ATIS combineren? Voor zij die op de grote binnenwateren varen.
hoi, zoals beloofd een bericht. Het lijkt niet mogelijk om tegelijkertijd volledige atis en dsc functionaliteit te hebben. Ergens wel logisch eigenlijk.
Wat wel kan en wat verbazend weinig experts weten ( in de verschillende watersportwinkels waar ik mee gebeld heb tenminste) is dat vrijwel alle moderne DSC marifoons ook wanneer ze in ATIS stand staat een volledig functionele DSC distress functie hebben ( de rode knop 3 sec indrukken etc) als je een mmsi code in de dsc marifoon hebt geprogrammeerd (en marcom b, src hebt). Dus zonder over te moeten schakelen naar DSC stand, kan gewoon vanuit ATIS stand en dus helemaal volgens de regels ( volgens mij als relatieve leek)
Op zich logisch maar het bijzondere is dat in de winkels en blijkbaar ook hier op het forum dat niet heel bekend is. Ik had een soortgelijke ervaring toen ik een reddingsvlot portrait wou ophangen en ook weinig mensen ( in winkels etc) wisten of dat kon.
Omdat de Kustwacht op ruim ATIS water ( bv ijsselmeer etc) ook dsc gebruikt is het
in een echte noodsituatie het beste (volgens mij als amateur) op ruim binnenwater gedekt door de Kustwacht waar je volgens de regels via kanaal 16 een noodoproep moet plaatsen eerst de dsc distress knop in te drukken zodat coördinaten automatisch doorgegeven worden aan de Kustwacht ( check website Kustwacht wbt DSC voor detail gebieden) en direct daarna op kanaal 16 je oproep te doen (eigenlijk de nood dsc procedure met rode knop).
Als het niet nood is bijvoorbeeld motorpech, vastlopen in veilige omstandigheden op IJsselmeer etc dan zou ik persoonlijk direct de knrm bellen en niet marifoon (kanaal 16) gebruiken (wordt uitgeluisterd door roofredders).
Ik tik dit op een klein schermpje dus links etc lukt me even niet.