Hoe complexer de constructie om een MOB (horizontaal) uit het water krijgen hoe groter de kans op een foute afloop. Tijd is vanwege onderkoeling en verdrinking bij alles behalve de mooiste zomerse omstandigheden de belangrijkste factor.
Je moet bij een MOB als shorthanded crew al flink multitasken: MOB retrieval, varen van het schip, communicatie met SAR en/of nabije schepen. Bedenk daarbij niet ideale omstandigheden (bewegend schip, mogelijk flinke wind en/of regen) en dit alles wordt al snel te veel voor één persoon om binnen acceptabele tijd te doen.
Alleen naar de 2 Bft filmpjes kijken of zelf met stilliggend schip oefenen is jezelf als (zee)zeiler voor de gek houden.
Bij o.a. rug- of nekletsel en onderkoeling is de MOB in het water niet stabiel: de voordelen van goed ondersteund hijsen moeten afgewogen worden tegen de toename van het letsel bij de MOB in het water naarmate de tijd verstrijkt. In veel gevallen is het helemaal niet mogelijk om een diagnose te stellen voordat de MOB weer aan boord is en behoort een zinvolle afweging dus niet tot de mogelijkheden.
Het enige wat je zeker weet is dat naarmate de tijd verstrijkt de overlevingskansen van de MOB afnemen. Bij wat mindere omstandigheden heb je als bemanning simpelweg niet de luxe om met meerdere factoren rekening te houden. In iets andere woorden dan Joop uit de mond van zijn ambulance vriend optekent: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...
Mij helpt het om bij tijd en wijle weer eens wat verslagen van goed gedocumenteerde incidenten door te lezen, zoals die o.a.
door de MAIB worden gepubliceerd. In echte noodsituaties blijkt de praktijk veel weerbarstiger dan onze mooie voornemens en systemen.