Bedankt voor alle reacties wederom. Wat al gezegd is, sowieso ga ik het mezelf echt niet te spannend maken, ik ga alleen de Waddenzee op met rustig weer, en ja, dat zou best eens kunnen betekenen dat het er misschien volgend jaar nog niet eens van komt, want het moet maar net rustig weer zijn en liefst blijven (i.v.m. de terug tocht) op de momenten dat ik enkele weken vrij ben. Ik zal niet proberen op een rustige vrijdag de oversteek te maken als ik maandag weer op m'n werk wordt verwacht, want wie weet kan ik zondags niet terug. Dus dat gezegd hebbende.
Zoals ik in m'n opening schreef heb ik dit najaar m'n dieseltank, die even oud is als m'n boot (38 jaar) open gezaagd om helemaal schoon te maken. Want ik wil inderdaad geen motorstoring krijgen door loskomend vuil van de bodem van de tank (iets waar ik in het rustige Friesland natuurlijk nauwelijks last van heb, maar wat wel gaat gebeuren op de Waddenzee natuurlijk). Dus dat risico heb ik tot een minimum beperkt.
Verder ken ik de voordelen van een steunzeil, maar ik heb helaas geen mast. Buiten dat, als de omstandigheden zo zijn dat ik een steunzeil nodig zou hebben, dan ga ik niet de Waddenzee op.
Inderdaad lag het al in m'n bedoeling om het traject Stavoren- Workum (of andersom) te gaan varen. Is er ook nog niet van gekomen.
Zoals ik al aangaf, lijkt het mij gewoon heel leuk en avontuurlijk op op de Waddenzee te varen en de eilanden te gaan bezoeken. Het varen op de Waddenzee betekent voor mij (denk ik) dat je ook echt met varen bezig bent. Navigeren, de boeien volgen, op de kaart bijhouden waar je bent, rekening moeten houden met wind en stroom, etc. Op de Friese wateren kabbel je gewoon van "slootje" naar "slootje". De enige uitdaging daar is aanleggen.
Dus nogmaals, bedankt voor alle reacties. Ik neem ze ter harte.
Oja @Sturgie: bedankt voor dat artikel. Maar ken ik al. Komt uit een reeks van drie. Ik heb ze alle drie. Deze artikelen inspireerden mij voor de Waddenzee.